Tillverkare som använder bra kondensatorer?

Permalänk
Avstängd

Tillverkare som använder bra kondensatorer?

Hur är det egentligen med tillverkare?
Vilka kan man lite på?
Vilka använder bra komponenter, och vilka använder skräp komponenter?

Jag har hört att Gigabyte använder bra solida japanska kondensator.
Gör dem det på alla sina kort eller bara på vissa?

Hur är det med andra tillverkare?
Vilka använder bra kondensatorer?

Hur är det med digitala spänningsmodulatorer?

Finns det några tillverkare som aldrig bryr sig om att släppa BIOS uppdateringar?

Finns det några tillverkare som har längre garanti än andra?

Vilka kan man lita på?

Permalänk

Asus skryter om att använda högkvalités kondningar iallafall på deras "dyrare" kort. Sen om man kan lita på dem är ju en annan femma.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Jo, mitt intryck är att ASUS och Gigabyte är de två tillverkarna med bäst ryckte. Även DFI har bra rykte.

Permalänk
Medlem

Har bara haft ett DFI-kort (nForce4 ultra-D) så jag vet inte om det gäller alla men deras BIOS är underbart tycker jag. Asus verkar vara sämre på den fronten - oftast krävs det ett antal uppdateringar innan BIOS är tillräckligt bra - men själva moderkorten är väldigt stabila (de jag har haft iaf).

Men som du säger då verkar just Asus, Gigabyte och DFI ha klart bäst rykte. Alla dessa skryter ju om att de har bra kondingar. Lite svårt att kolla upp men man får väl hoppas att det stämmer då. Gillar DFI mest men deras moderkort syns inte till så ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Jo, DFI gör ju inte så många kort, sen är det väl ganska dyra också.

Jag har just nu MSI, innan hade hade jag EPoX, har aldrig haft ASUS, Gigabyte eller DFI, men skulle jag köpa nytt nu, så lutar det nog mot Gigabyte.

Permalänk

Asus får ju ofta beröm, tyvärr har de Asus prylar jag haft fungerat sådär (2 moderkort 1 grafikkort). Kanske har jag bara haft otur men nästa gång testar jag nog DFI/Gigabyte.
Blev väldigt besviken när grafikkortet tappade sina kylflänsar efter ett par timmars användande:E

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk

Gigabyte slår ju på stora trumman för att nästan allt de släpper har japanska kondingar, men även Asus senare kort har bra kondingar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Gigabyte kör ju med dom nya "torra" kondingarna, så dom är riktigt bra! Asus håller också måttet idag. Man minns ju 2003, då både Epox och Abit hade stora problem med dåliga kondingar.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com