Permalänk

hur blir man datorproffs?

jag har gillat datorer i hela mitt liv men har aldrig riktigt förstått dem men vill ändra på det och lära mig allt.

så hur gör man?

skulle någon kunna skriva någonslags guide här eller åtminstånde vad man måste lära sig`? vilka punkter ska man bli bra på?

vad finns det för utbildningar och vad lär man sig där?

skulle någon kunna lista ämnena och vilka kriterier som finns i datavetenskapsvaddetnuheterutbildningen?

boktips?

vilket operativsystem ska man använda sig av eller om man kan sina grejjer kanske det inte spelar någon roll längre och man kan använda sig utav ngnslags självgjord linux. sånna grejjer.

eller är jag ute och cyklar?

nu har jag nog formulerat mig tillräckligt bra

tack

Permalänk
Medlem

Väldigt konstig fråga...
Jag skulle vilja försöka bena upp den och först och främst fråga om du snackar hårdvara eller mjukvara? Vilket av det är du mest intresserad av? Att lära sig datorer är ett så vitt begrepp att det inte går att svara på generellt.

Sen, hur mycket har du egentligen suttit vid en dator för att lära dig? Nu snackar jag inte om att kolla mailen och aftonbladet.se en timme varje kväll. Du måste vara intresserad för att faktiskt lära dig och inte bara "jag vill lära mig för det verkar roligt".

Permalänk

Det första är ju att bestämma vad man vill hålla med. t.ex. programmera, nätverkstekniker, databasadmin osv

Utbildningar är t.ex. datateknik, it mm.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Men om man vill bli ganska bra på det mesta så är nog SweClockers.com den rätta platsen

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Problemet är att det finns för mycket att lära innom data och datorer.. Därför måste man först testa på lite grejor och lära sig lite allmänt om det.

därefter kan man försöka inrikta sig att bli bra på något.. men med så många nördar det finns så är inte riksen stor att man blir bäst utan man hamnar runt medel eller strax över om man är bra på något man inriktat sig på..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Jobba med det och syssla med det på din fritid, Använd mer än bara Vista/WinXp, sätt dig in i Linux MAC OS med.

Lär dig iallfall grunderna i ett de flesta programmeringsspråk, och var allmänt allmänbildad inom allt, sen kanske du kan kalla dig proffs?

Tror inte det finns nån Data-Proffs-skola....såvida expressen eller aftonbladet inte gjort nån "Bli Dataprofsf artikel, skulle itne förvåna mig

Permalänk
Medlem

Lär dig Windows 2003/2008 och lite om dess servertjänster, samt motsvarande på *NIX-sidan. Programmering/scripting är bra att kunna lite om, och SQL går alltid hem. Nätverk är viktigt, i första hand grunderna i TCP/IP, sedan Cisco IOS/liknande. Hårdvarukunskaperna bör väl vara hyfsade för att du ska kalla dig duktig överlag. Detta är bra saker att kunna om man vill jobba inom IT, men din fråga är så pass bred att jag inte vet vad jag ska svara...

Permalänk
Medlem

Som sagt, finns många grenar... Men en dator:
Det går in ström, hårdvara utför olika beräkningar, laddar lite lagrad / lagrar ny data, skickar info till skärmen, skärmen visar info. Vilken del är du intresserad av?
För att lära dig, börja med sweclockers exempelvis. Läs alla trådar inom en kategori, läs alla länkar i trådarna, sök på det du inte förstår, gå vidare via länkarna där du läser om det du inte förstår, kika på länkar som finns i det som länkades till från tråden... osv. Ett intresse för att läsa det mesta är nog ett måste.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Som sagt olika grenar.

Nå min rekommendation är elektronikkunskaper plus datorhistoria, så kommer man långt. Däremot exakt vilket grafikkort, processor etc som är bäst just nu är egentligen ganska ointressant information, då det hela tiden förändras och Nvida byter namn på existerande produkter.
Det är lite som med allt, man kan vara grym på bilar utan att veta allt om vad för nytt som hela tiden tillkommer på varje modell, snarare är en bra förståelse om bilar bra. -Jag vet t.ex personer som kan säga årsmodell på de flesta Volvos och Saabar, gör det dessa bra på bilar? Nej, bara onödigt vetande. (för de flesta)

Nu ska man dock inte missuppfatta mig, självklart skall man vara uppdaterat, men lägg energin på att förstå vad som händer snarare än vad dessa tekniker heter.

En bok jag har kollat lite i var Computer science : an overview, vilket jag tyckte var väldigt grundläggande och bra. Den eller liknande finns att låna på flera bibliotek. (o.b.s. att jag enbart kikade in den lite och inte går i god för boken)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0321544285
Det finns 10 upplagor och de gamla är ju inte fel de heller, grunderna/fysiklagarna har ju inte ändras. Jag själv fick ett gammalt exemplar helt gratis då skolans bokhandel skänkte bort den. (var nu min bok ligger, hos mina föräldrar tror jag då jag skickade hem en massa böcker p.g.a. platsbrist)
*edit*
Vad jag menade med det sista var att det gör inte så mycket om boken är gammal när det handlar om grunder, så leta runt efter fynd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Res tillbaka i tiden och bli jätteintresserad när du är mindre än 6 år gammal ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammal är du?

Jag har också varit intresserad ganska länge men har väl inte lärt mig så mycket fastän jag suttit vid dator stor del av mitt liv. Det började nog mest när jag kom in i gymnasiet och fick lite grunder i hårdvara och sånt. Sen kom inriktningen på nätverk som hjälpte. Samtidigt började jag hänga på Swec och här fanns det massvis att läsa och lära sig om. Så nu har jag lite grund i hårdvara och nätverk. Nästa höst hoppas jag att jag börjat min utbildning till Civilingenjör i Datateknik. Då, som jag förstått, får man ganska mycket förståelse inom hårdvara och elektronik bland annat. Sen blir det även programmering till det, så man har även mjukvara med sig. Sen får man väl lägga till lite kurser och då tänkte jag att med min "bakgrund" kanske läsa lite till nätverk.

En del kan man alltid lära sig i att behöva fixa och trixa med datorer. Lösa problem bland annat kan vara väldigt nyttigt. När man stöter på ett problem så försöker man tänka lite själv och/eller googla. När man gjort det går man till forumet och ber om hjälp. När du känner dig redo och har möjligheten så kan du ju bygga din egen dator.

Permalänk
Medlem

köp en "Windows 95 på 24h" bok. där står det mesta :/

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Trial and error det samt forum är allt jag bygger min kunskap på.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Japp.. bara kolla på delarna försöka jämnföra 2 datorer och se vad som är bäst osv.

två gamla datorer kan du nog få av skolan elelr nått företag om du vill pilla lite.
i gamla datorer behöver man väl inte vara spec noga med ESD skydd då det inte är något av pengavärde. i nya däremot så är man helt bakom flötet om man inte använder ESD armband osv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Japp.. bara kolla på delarna försöka jämnföra 2 datorer och se vad som är bäst osv.

Det skulle jag kunna göra relativt bra om det var kända delar i som det ofta skrivs om på sweclockers.

Däremot skulle jag inte kunna ta två liknande specifikationspapper för olika garfikkort och avgöra vilket som är bäst genom att jämföra dessa två.
Är det många som inte kan det här på swec. eller är det bara jag som är lite bakom flötet?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Hur gammal är du?

Jag har också varit intresserad ganska länge men har väl inte lärt mig så mycket fastän jag suttit vid dator stor del av mitt liv. Det började nog mest när jag kom in i gymnasiet och fick lite grunder i hårdvara och sånt. Sen kom inriktningen på nätverk som hjälpte. Samtidigt började jag hänga på Swec och här fanns det massvis att läsa och lära sig om. Så nu har jag lite grund i hårdvara och nätverk. Nästa höst hoppas jag att jag börjat min utbildning till Civilingenjör i Datateknik. Då, som jag förstått, får man ganska mycket förståelse inom hårdvara och elektronik bland annat. Sen blir det även programmering till det, så man har även mjukvara med sig. Sen får man väl lägga till lite kurser och då tänkte jag att med min "bakgrund" kanske läsa lite till nätverk.

En del kan man alltid lära sig i att behöva fixa och trixa med datorer. Lösa problem bland annat kan vara väldigt nyttigt. När man stöter på ett problem så försöker man tänka lite själv och/eller googla. När man gjort det går man till forumet och ber om hjälp. När du känner dig redo och har möjligheten så kan du ju bygga din egen dator.

Jag är 16, med 10 års varierande datorkunskap

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Trial and error det samt forum är allt jag bygger min kunskap på.

Skojjar inte, flashade sönder bios i familjens första dator när jag va typ 8
Rensade onödiga filer i datorn genom o söka på * och ta bort allt som inte var exe
Tog bort program på det gamla 3.1 sättet, dvs ta bort programmappen, detta var i win 95 när register, extra systemfiler, delade filer o allt skit hade kommit

Listan tar aldrig slut

Är aven grymt allmänbildad om olika tekniska saker då slösurfande på engelska wikipedia tar upp min meantime

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Skojjar inte, flashade sönder bios i familjens första dator när jag va typ 8
Rensade onödiga filer i datorn genom o söka på * och ta bort allt som inte var exe
Tog bort program på det gamla 3.1 sättet, dvs ta bort programmappen, detta var i win 95 när register, extra systemfiler, delade filer o allt skit hade kommit

Listan tar aldrig slut

Har du även tagit dig på att felsöka modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, någon gång?
Det är svåra grejer.

http://www.howstuffworks.com/ är också bra, tror inte att den var nämnd.

Om du nu är så motiverad att du verkligen vill börja redan nu med mer yrkesförberedande kunskaper så tycker jag att du ska ta och titta på lite grundläggande kurslitteratur i datorvetenskap. Kolla upp någon utbildning som låter som det du vill hålla på med och kolla vilken typ av litteratur de börjar med och beställ hem något i stil med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Har du även tagit dig på att felsöka modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, någon gång?
Det är svåra grejer.

Har faktiskt ALDRIG gått på sånt där struntprat om delar som inte finns
Fattar inte hur folk kan göra det... men det är ju jag

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Har faktiskt ALDRIG gått på sånt där struntprat om delar som inte finns
Fattar inte hur folk kan göra det... men det är ju jag

Det är inte struntprat......

Permalänk
Medlem

Om jag gissar rätt så tror jag tror du menar programmering och sånt.
Och då skulle jag rekommendera att lära sig (någorlunda) C/C++/Java programmering för det är som använd i dom första åren på datorteknik.(kanske inte så mycket C++, men det är bra att kunna)

Assembler är också något att kunna om man vill programmera "nära" hårdvaran.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Det är inte struntprat......

http://www.minhembio.com/forum/uploads/post-10133-1165875878....

Haha, überlolz!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Trial and error som sagt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få en välbetalt jobb endast genom det praktiska?=] Asså bygga datorer laga mm mm?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Är det möjligt att få en välbetalt jobb endast genom det praktiska?=] Asså bygga datorer laga mm mm?

En gång i tiden var det det men idag .. hittar du ett ska du nog kuta ut å handla en triss-lott på direkten :(.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
En gång i tiden var det det men idag .. hittar du ett ska du nog kuta ut å handla en triss-lott på direkten :(.

Tråkigt att höra

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Är det möjligt att få en välbetalt jobb endast genom det praktiska?=] Asså bygga datorer laga mm mm?

Bygga dator är väl inte så speciellt, men serva och då speciellt förstå sig på hur man kan åtgärda mjuk/hårdvarukonflikter, ihop med bra nätverkskunnande kan resultera i välbetalt jobb.
Alltså sånt som vi vanliga "svennssons" inte gör hemma, utan vi bara formaterar om och testar andra mjukvaror etc.
Fast man bör helst ha en hel del erfarenhet och teknisk kunnande, så detta är inget lätt att lära sig.
Självklart skall man helst vara bra på detta för både windows, linux och macOs.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".