Kan jag få tillbaka mina pengar? [Grafikkortet jag köpte fungerade inte bra för mig]

Permalänk
Medlem

Kan jag få tillbaka mina pengar? [Grafikkortet jag köpte fungerade inte bra för mig]

Köpte ett nätagg på 750 watt och ett gtx 280 från komplett.se. Grafikkortet presterar inte bra alls på min dator eftersom att möjligtsvis min processor är flaskhalsar eller något sådant.. Kortet kostade cirka 3500 kr. Undrar bara om det går att få tillbaka sina pengar eller typ byta mot ett annat + få lite pengar?

[size="1"]Inlägget redigerat av GAPa. Jag tog bort en del som bröt mot § 9 i reglerna.[/size]

Permalänk

Kan väl bara säga att svaret där är nej.. Såvida inte komplett vill visa lite goodwill...

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara omöjligt om du kan packa ner det snyggt och
prydligt och det är inom 14 dagar från det du hämtade ut paketet.

Permalänk
Medlem

Som jag trodde.. Någonstans inne i hjärnan så trodde jag väl ändå att det var möjligt..

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att alltid skriva ämnet så tydligt som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Lite efter det här men svaret är att du har ångerrätt i två veckor. Du kan skicka tillbaka produkten så länge den är i originalskick. Bruten kartong skyddsplast etc är inte grund för näringsidkaren att vägra dig ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Lite efter det här men svaret är att du har ångerrätt i två veckor. Du kan skicka tillbaka produkten så länge den är i originalskick. Bruten kartong skyddsplast etc är inte grund för näringsidkaren att vägra dig ångerrätt.

Aja är ju lite sent nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Lite efter det här men svaret är att du har ångerrätt i två veckor. Du kan skicka tillbaka produkten så länge den är i originalskick. Bruten kartong skyddsplast etc är inte grund för näringsidkaren att vägra dig ångerrätt.

Man kan alltså köpa det dyraste graffekortet som finns, montera det i sin dator o använda i 2 veckor, för att sedan komma på "Nej jag är inte nöjd med detta kort", och få pengarna tillbaka, fast förpackningen är bruten och produkten begagnad? Inte undra på att butiker går i KK...

Jag ska faktiskt testa detta nu, har alltid velat haft en HP Workstation xw8600 för att se om 3D-renderingar går fortare med quad-core. Hoppas ångerrätten gäller, för jag har egentligen inte råd med den....Jag kommer att handskas försiktigt med både kartong och skyddsplast. Frågan är om nästa kund märker att jag vart o snokat på den? Vad ska näringsidkaren göra?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Man kan alltså köpa det dyraste graffekortet som finns, montera det i sin dator o använda i 2 veckor, för att sedan komma på "Nej jag är inte nöjd med detta kort", och få pengarna tillbaka, fast förpackningen är bruten och produkten begagnad? Inte undra på att butiker går i KK...

Jag ska faktiskt testa detta nu, har alltid velat haft en HP Workstation xw8600 för att se om 3D-renderingar går fortare med quad-core. Hoppas ångerrätten gäller, för jag har egentligen inte råd med den....Jag kommer att handskas försiktigt med både kartong och skyddsplast. Frågan är om nästa kund märker att jag vart o snokat på den? Vad ska näringsidkaren göra?

kom ihåg att du kan behöva att betala en återställningsavgift på runt 1000-lappen när du lämnar tillbaka den, och det gäller endast vid näthandel.

Permalänk
Medlem

Du kommer få svårt att lämna tillbaks nåt öppnat och så känsligt som en komponent med öppna kretsar om inte företaget är schysst. Visst 14 dagar gäller, men det finns inget som säger att du kan kräva att en brukad vara skall lämnas åter, det är isf goodwill från företaget.

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick."

Detta kan ju såklart diskuteras vad som är väsentligt oförändrat, men som sagt, känslig elektronik som är öppnat och använt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem

Ut med kortet på blocket då. Borde inte vara så svårsålt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Man kan alltså köpa det dyraste graffekortet som finns, montera det i sin dator o använda i 2 veckor, för att sedan komma på "Nej jag är inte nöjd med detta kort", och få pengarna tillbaka, fast förpackningen är bruten och produkten begagnad? Inte undra på att butiker går i KK...

Jag ska faktiskt testa detta nu, har alltid velat haft en HP Workstation xw8600 för att se om 3D-renderingar går fortare med quad-core. Hoppas ångerrätten gäller, för jag har egentligen inte råd med den....Jag kommer att handskas försiktigt med både kartong och skyddsplast. Frågan är om nästa kund märker att jag vart o snokat på den? Vad ska näringsidkaren göra?

Ja sådan är lagen, den ska följas. Det enda du behöver betala är frakten till och från butiken.
Detta kommer sig eftersom du inte har möjligheten att testa produkten innan du köper den, som vid köp i fysisk butik. Därför har du rätt till att se om produkten når upp till dina förväntningar. Om varan inte når upp till förväntningarna så kan du skicka tillbaka produkten och få tillbaks pengarna - frakt tor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Du kommer få svårt att lämna tillbaks nåt öppnat och så känsligt som en komponent med öppna kretsar om inte företaget är schysst. Visst 14 dagar gäller, men det finns inget som säger att du kan kräva att en brukad vara skall lämnas åter, det är isf goodwill från företaget.

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick."

Detta kan ju såklart diskuteras vad som är väsentligt oförändrat, men som sagt, känslig elektronik som är öppnat och använt.

Hmmm hela paragrafen lyder så här:

----
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.
----

Så nog får man använda sig av ångerrätten även på elektronik som man provat men däremot inte stadigvarande använt så andemeningen är att man snabbt ska kolla så varan motsvarar vad man kan förvänta sig och om inte packa ner den och skicka tillbaks utan att säljaren kan neka dig detta.

Permalänk
Medlem

Får du lämna tillbaka det?

Ja.

Borde du få lämna tillbaka det med anledning av att du var för dum för att skaffa ett grafikkort som matchade processorns prestanda?

Hell no!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB