Pioneer visar upp 400 GB på en enda skiva

Permalänk
Melding Plague

Pioneer visar upp 400 GB på en enda skiva

Japanska Pioneer visar upp ett första exemplar av en Blu-ray-skiva med utrymme för skyhöga 400 GB.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mer porr per skiva Sånt gillar vi

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elektrofredrik
Mer porr per skiva Sånt gillar vi

Inte militanta feminister.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Helt galet ju
Jag som fortfarande är impad över att vi kan ha HDDer som rymmer över 1TB, så har vi snart slit-och-släng skivor som klarar detsamma?

Sjyyykt...

(bara Västeråsare i tråden, huh? )

Visa signatur

---

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
(bara Västeråsare i tråden, huh? )

Nix!

Permalänk
Medlem

Känns inte som det är första gången man läser om optiska skivor med gigantisk kapacitet. Hoppas det blir något för hemanvändare av det här för ovanlighetens skull.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Helt galet ju
Jag som fortfarande är impad över att vi kan ha HDDer som rymmer över 1TB, så har vi snart slit-och-släng skivor som klarar detsamma?

tänker precis likadant =D

Permalänk
Medlem

men med så stor lagrings kapacitet så undrar jag hur mycket kommer skivorna att kosta

Permalänk

Jag som läste till hårddiskar ^^ Vanligast är väl 250gb skivor i hårddiskar?

On: skoj att tekniken går frammåt dock kan man ju undra om 400Gb är så värst mycket vid 2010..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

jag tycker det bara är fantastiskt, läse ju om nån "blu-ray killer" eller nå sånt som kulle klara av 100 gb tror ja de va. och nu kommar 400 gb, de e bara löjligt coolt.

Permalänk
Medlem

Go Blu-ray!

Permalänk
Medlem

undrar om det verkligen rätt att lägga pengar och tid att forsätta utveckla allt mer omtåliga lagringsmedier (en repa på en skiva med högre densitet förstör ju mer data en än med låg densitet av datan) när flash är mycket mer robust och att man dessutom kan skriva över dem enkelt och snabbt!

Men det är rätt coolt ändå, trots att jag är lite fundersam på vad man ska ha det till.

Permalänk

Fan, om nästa generationens tv-spels konsoller kommer använda 400GB blu-ray skivor till sina spel kan det bli jobbigt att pirata.

Permalänk
Inaktiv

Är jag den enda i världen som stör mig på de flesta typer av optisk media? CD, DVD, Blu-ray, jag tycker det är ett omodernt medium. Palla plastbitar som kan bli repiga liksom O.o Go flash!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Är jag den enda i världen som stör mig på de flesta typer av optisk media? CD, DVD, Blu-ray, jag tycker det är ett omodernt medium. Palla plastbitar som kan bli repiga liksom O.o Go flash!

Alla fysiska lagringsmedium är omoderna, det enda som behövs är ju en SSD till operativsystemet, resten har man på internet. Optiska skivor är extremt omodernt. Det behövs till operativsystemsinstallation, i resten av fallen är det ju tecken på korkade företag som inte fattar ny teknik.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Alla fysiska lagringsmedium är omoderna, det enda som behövs är ju en SSD till operativsystemet, resten har man på internet. Optiska skivor är extremt omodernt. Det behövs till operativsystemsinstallation, i resten av fallen är det ju tecken på korkade företag som inte fattar ny teknik.

Det var år sen jag använde skivor till att installera operativsystem Håller med om det du säger, dock kan jag tycka att min externa hårddisk är bekväm, dom gånger man inte har tillgång till internet. Dom tillfällena blir iofs mer och mer sällan

I min värld (eller ja, min drömvärld ) köper man filmer på nätet, med några enkla klick ligger dom på ett flashminne, som man stoppar in i TV'n och spelar upp. Alternativt direkt från datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pennywize
Fan, om nästa generationens tv-spels konsoller kommer använda 400GB blu-ray skivor till sina spel kan det bli jobbigt att pirata.

Men gör som jag.
Köp spelen snålis

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pennywize
Fan, om nästa generationens tv-spels konsoller kommer använda 400GB blu-ray skivor till sina spel kan det bli jobbigt att pirata.

Det är laddningstider på laddskärmen som visar att den laddar det den egentligen ska laddar redan nu på ett xbox 360, och där används DVD-skivor.

Konsollirande kommer bli en tålamodsövning. Först en flashig load-screen på 2 GB, sedan ska det laddas en bana på 20 GB. Blä. Gameboy nästa!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pennywize
Fan, om nästa generationens tv-spels konsoller kommer använda 400GB blu-ray skivor till sina spel kan det bli jobbigt att pirata.

Nej...Nej... Då har Comhem släppt 200Mbit och på mobilsidan 4G med sina 180Mbit standard!
VDSL 3 är på väg med 100-200Mbit

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

snygg kines

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Vad kostar inte en blu-ray skiva i kombination med att den är för liten i förhållande till storleken på moderna hårddiskar? Något måste hända....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
snygg kines

Japan

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig kunna klara mig på att bara ha allt "mitt" lagrat på internet. Spelar ingen roll om någon anser det "omodernt" så länge det finns ett behov. Bara en naiv tanke att "allt" ska vara tillgängligt via internet.

Permalänk
Avstängd

Har alltid funnits avarter av optiska medium som har otroliga lagringskapaciteter. Men de blir aldrig några kommersiella produkter.

Brukar alltid bara vara att de tar den befintliga tekniken och kör det i flera lager.

Permalänk

Behövs inte fler skivor till ett dött format.Och snart inte skivor alls.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Avstängd

Skivorna är inte så stryktåliga nej... de blir lätt repade och obrukbara. Men flashminnen och hårddiskar är väl känsliga för magnetfält va? Eller är det bara hårddiskarna som är det?

Permalänk
Medlem

Spel/film 30GB, utfyllnad för att försvåra piratkopiering 370GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Skivorna är inte så stryktåliga nej... de blir lätt repade och obrukbara. Men flashminnen och hårddiskar är väl känsliga för magnetfält va? Eller är det bara hårddiskarna som är det?

Det ska till väldigt starka magnetfält för att förstöra data på en hårddisk (finns inte i hemmet).

När det gäller flashdiskar så går det rent teoretiskt eftersom ett varierande magnetfält kan skapa spänningar som skapar strömmar. Dock behövs det troligen ännu starkare magnetfält för att förstöra en flashdisk än en hårddisk så det är helt enkelt omöjligt att göra det hemma (beror ju på vad man har hemma förstås).

Kommer ihåg en lab där vi använde spolar för att generera ett extremt starkt magnetfält. Tror det var runt 0,5 Tesla. I spolarna gick det så mycket ström att man var tvungen att vattenkyla dem. Det skulle kanske förstöra datan i både flash och hårddiskskivor.

Flash är nog en av de bättre sätten att förvara data på eftersom det är mycket tåligare än hårddiskar om man tappar det och det repas inte likt plastskivor. Det tål vatten så länge det inte används också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Alla fysiska lagringsmedium är omoderna, det enda som behövs är ju en SSD till operativsystemet, resten har man på internet. Optiska skivor är extremt omodernt. Det behövs till operativsystemsinstallation, i resten av fallen är det ju tecken på korkade företag som inte fattar ny teknik.

Aha. Så du menar att det är modernt med en bandbredd på några Mbps till sekundärminnet och accesstider mätta i hundratals till tusentals millisekunder? Samtidigt är det visst omodernt med massproduktion av billiga distributionsmedia? Man undrar ju vem det är som är korkad...

Eller, du kanske var ironiskt eftersom det inte går att ta på allvar?

Man kan inte annat än att skratta åt folk som blandar ihop "modernt" med "framtida ihopdrömd vision". Modernt är vad som finns idag.

Ska vi faktiskt gå på teori så är optiska lagringsmedia de som har högst datatäthet. Men produkten har helt enkelt inte hållit vad den lovat (från början skulle optiska laserminnen ersätta såväl RAM som HDD var det tänkt) och tillbringar nu sin tillvaro som distributions- och arkivmedia. Och där, där blommar den.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Vänta lite? Ska vi sluta med fysiska lagringsmedium? Ska vi ha astrala nu?