Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vilken Deneb processor ska DU skaffa?

Nu är Deneb runt hörnet och jag kan tänka mig att ja inte är ensam om att springa runt som en skållad bäver i väntan på denna

Vilken processor ska ni ha? Motivering!

OBS! AM3 kommer fungera på dom flesta AM2+ moderkort! Kolla på er tillverkars hemsida så finns det en lista där ni kan se om erat moderkort är med eller ej!

Personligen blir det troligen Phenom 910 eller 805, beror helt på priset, men strax över 2000 är jag beredd att slänga ut. Planerar senare att ha mitt system hela vägen fram till 2011 - 2012 då det blir nyköp igen av allt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Om X3 720 blir upplåst som ryktet säger så är jag jävligt sugen på den.

2.8GHz 6Mb L3. Borde klocka bättre än 940.

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 940 BE 3,0 GHz is loove!
bara längtar tills den kommer

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

Tror ni att någon Quad modell kommer att hamna runt 1500kr? Eller kanske inte ens en X3?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

troligtvis Phenom II X4 940 BE 3,0 GHz 8MB - AM2+ om den klockar jäkligt bra med så är den en vinnare, men om man orkar vänta på am3 så kanske det blir den istället ifall man vill byta moderkort lite senare, kan ju råka "bränna" de gammla:/ alltid kul att uppgradera.. fast leverera Am2+ som de säger så blir det ett direkt köp.. har väntat läng nog nu..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Hur var det nu. Är det någon prestanda skillnad mellan AM2 & AM2+?.
Det var väll HT-bussen som uppdaterades i 2+ samt några strömspar funktioner?.
Om inte skillnaden inte allt för stor, så kanske man hade klarat sig med sitt nuvarande AM2 kort & kört en Phenom II på den?.

Permalänk
Avstängd

940:n ska in i min låda tillsammans med ett till HD4870 vid midsommar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt Phenom II X4 945. Får se hur det blir med FX-varianten av Phenom II och om klockfrekvensen kommer upp i 3,2 GHz och mer framöver.

Permalänk
Medlem

Eventuellt blir det en 910 för mig men det återstår att de hur mycket de verkligen förbrukar i ström, är det närmare 65W än 95 så kan jag tänka mig den annars så fortsätter jag med gamla phenoms.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om X3 720 blir upplåst som ryktet säger så är jag jävligt sugen på den.

2.8GHz 6Mb L3. Borde klocka bättre än 940.

Glömde helt bort x3 modellerna i omröstningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Tror ni att någon Quad modell kommer att hamna runt 1500kr? Eller kanske inte ens en X3?

Phenom x4 805 kanske kan hamna undra 2000:- iaf, annars tycker ja nästan x3 modellerna borde hamna vid 1500:-

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fagge
Hur var det nu. Är det någon prestanda skillnad mellan AM2 & AM2+?.
Det var väll HT-bussen som uppdaterades i 2+ samt några strömspar funktioner?.
Om inte skillnaden inte allt för stor, så kanske man hade klarat sig med sitt nuvarande AM2 kort & kört en Phenom II på den?.

Det är ingen skillnad i prestanda. Men jag är inte säker på att tillverkare bryr sig om att uppdatera biosar för så gamla kort. Inte alltid de gör det.

Permalänk
Medlem

alla Phenom II borde ju hamna lite högre i pris än dagens Phenom.

Kan tänka mig att Phenom II 805 blir i samma prisklass som Phenom 9950 2.6GHz 125W TDP

Phenom II 940 ryktas hamna runt 3000-3500kr

Alltså borde alla Phenom II X4 ligge i prisintervallet 1600-3500kr

Inte helt orimligt, och en bra bredd med mycket variation för att tillfredsställa många målgrupper.

Själv tillhör jag kategorin som kommer satsa på 940 BE - så länge den inte kommer över 3500, för annars blir det en C2D Q9550 för min del.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Arr... det beror ju helt på priset och prestandan. En 940BE vore ju riktigt härligt eftersom jag tänker köpa helt ny dator efter årsskiftet. Dock blir man ju lite velig när AM3 lurar runt hörnet och i7 kanske sjunker i pris... Sitter och drömmer nu men vi får se när verkligheten börjar komma närmare Vill faktiskt klocka ordentligt för första gången i mitt liv. (min förra klockning var 300mhz på en gammal celeron.)

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Avstängd

risken är inte så stor att jag upgraderar till amd känns som ett nerköp för min del i allfall när jag idag kör på intel. Men om jag nu måste välja så går jag på "Phenom II X4 945 3,0 GHz 8MB - AM3"
jag har amd datorer o dom duger men inget jag vill sätta i min primära dator

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Phenom 2 sägs prestera bättre än Intels Core2Quad med lika klock

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Phenom 2 sägs prestera bättre än Intels Core2Quad med lika klock

Fast det är snarare sådana som vi som nämnt att det kan bli så med lite tur, vilket sedan tolkas till att det är så. Lite höna av en fjäder. Men hittills så vet vi ingenting.

Permalänk
Medlem

Borde inte egentligen Phenom II bli billigare än nuvarande Phenom när man tänker på att de får flera per kisel platta etc?

Men visst ska de ju ta tjäna tillbaka pengar och tar då högre priser på dem. Störe marginaler etc. Så nu borde AMD inte längre gå med förlust när dessa börjar komma ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Borde inte egentligen Phenom II bli billigare än nuvarande Phenom när man tänker på att de får flera per kisel platta etc?

Men visst ska de ju ta tjäna tillbaka pengar och tar då högre priser på dem. Störe marginaler etc. Så nu borde AMD inte längre gå med förlust när dessa börjar komma ut.

Tillverkningskostanden spelar liten roll. Det är tillgång och efterfrågan som styr. En processor kostar inte många dollar att tillverka ändå.

Men jag tror att man kan få betydligt mer prestanda per krona i februari än man kan nu t.ex.

Permalänk
Medlem

Tror inget företag säljer något billigare som presterar bättre än det samma företag redan har ute på marknaden till konsumenterna. Att tillverkningsprocessen i sig blir billigare gör ju bara att AMD får större vinstmarginal vilket är positivt.

Förhoppningsvis blir de röda siffrorna till svarta för AMD under åtminstone andra halvåret 2009.

Permalänk
Avstängd

940 är lockande men får dock köra den på mitt msi kort eftersom inte gigabyte kommer med nån bios för denab!

Hi,
Sorry for the late reply, we had a technical issue that effected some questions.

For the latest CPU support list see here:
http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.a...

Unfortunately it is not enough with a BIOS iupdate to support these CPUs - they are not compatible with this motherboard.

For more practical help and any warranty issue you should turn to the dealer/ reseller.

Best Regards,
===========================
Technical Support Team
GIGABYTE TECHNOLOGY
==========================

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
940 är lockande men får dock köra den på mitt msi kort eftersom inte gigabyte kommer med nån bios för denab!

Hi,
Sorry for the late reply, we had a technical issue that effected some questions.

For the latest CPU support list see here:
http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.a...

Unfortunately it is not enough with a BIOS iupdate to support these CPUs - they are not compatible with this motherboard.

For more practical help and any warranty issue you should turn to the dealer/ reseller.

Best Regards,
===========================
Technical Support Team
GIGABYTE TECHNOLOGY
==========================

Jag vill inte vara en besserwisser, därför har jag låtit bli att påpeka detta så många gånger nu. Men varför säger alla Denab?!
Vad är det med AMDs kodnamn som gör att folk alltid måste säga fel? Alla klarade Willamette. Men inte en jäkel kunde säga Palomino. Men Denab?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vill inte vara en besserwisser, därför har jag låtit bli att påpeka detta så många gånger nu. Men varför säger alla Denab?!
Vad är det med AMDs kodnamn som gör att folk alltid måste säga fel? Alla klarade Willamette. Men inte en jäkel kunde säga Palomino. Men Denab?!

Ok förlåt! ska börja med phenom II!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vill inte vara en besserwisser, därför har jag låtit bli att påpeka detta så många gånger nu. Men varför säger alla Denab?!
Vad är det med AMDs kodnamn som gör att folk alltid måste säga fel? Alla klarade Willamette. Men inte en jäkel kunde säga Palomino. Men Denab?!

Har faktiskt inte sett nån stava fel på palomino (vilken klassiker förresten,kommer alltid vara min första riktiga speldator).Däremot den krympta modellen av Athlon XP, Thoroughbred, var det inte många som kunde stava till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Har faktiskt inte sett nån stava fel på palomino (vilken klassiker förresten,kommer alltid vara min första riktiga speldator).Däremot den krympta modellen av Athlon XP, Thoroughbred, var det inte många som kunde stava till.

Jag kommer aldrig lära mig stava till Thoroughbred så därför kopierar jag alltid och trycker ctrl+v när det ska stå i en text

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag kommer aldrig lära mig stava till Thoroughbred så därför kopierar jag alltid och trycker ctrl+v när det ska stå i en text

Samma här, blev rättat stup i kvarten i gamla hårdvarudiskussioner =).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vill inte vara en besserwisser, därför har jag låtit bli att påpeka detta så många gånger nu. Men varför säger alla Denab?!
Vad är det med AMDs kodnamn som gör att folk alltid måste säga fel? Alla klarade Willamette. Men inte en jäkel kunde säga Palomino. Men Denab?!

Jag har haft en AMD 1900+ 1.67 GHz Palomino, och några problem att stava till det har jag inte heller haft

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Får fler träffar i Google på AMD Palamino än på AMD Palomino.

Permalänk
Avstängd

Ingen än så länge iafall..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Kommer det inte komma några opterons med Dened arkitektur för 1 sockel system? Barcelona är väl egentligen ursprungent för alla de nya Dened processorerna, men den är väl fel sockel?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Kommer det inte komma några opterons med Dened arkitektur för 1 sockel system? Barcelona är väl egentligen ursprungent för alla de nya Dened processorerna, men den är väl fel sockel?

Vad är Dened?