Asus Eee PC 1000H, MSI Wind och Acer One

Permalänk
Medlem

Är det någon här som äger en dator i testet och kör photoshop?
Jag tänkte köpa en sån här dator för webdesign/kodning och köra med som andra dator när man inte är hemma.

Den som ser mest intressant ut är MSI wind med 6cellsbatteri och max ram.

MVH Billy

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av billyskate
Är det någon här som äger en dator i testet och kör photoshop?
Jag tänkte köpa en sån här dator för webdesign/kodning och köra med som andra dator när man inte är hemma.

Den som ser mest intressant ut är MSI wind med 6cellsbatteri och max ram.

MVH Billy

Jag äger Wind men kör inte photoshop tyvärr. Jag tror inte att den lämpar sig för grafikhantering i Photoshop tack vare sin 10" skärm, helt enkelt är för litet format för min smak även om hårdvaran i sig kanske klarar photoshop.

Jag har däremot nyttjat den med lite andra varianter av program för lättare review och editering på resa, det är den perfekt till.

Sorry att jag inte kunde vara mer till hjälp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Hade en eee 700 som jag skulle ha och slöprogrammera på. Köpte den när de släpptes i usa, men sålde den efter en vecka. Anledningar:
1. Sviktande tangentbord som kändes riktigt riktigt smäckigt (tryck på space i kanten så vet ni vad jag menar. Kändes som space skulle trilla av..)
2. Alldeles för små tangenter. (kunde inte skriva snabbt eller rätt)
3. För liten och långsam SSD.
4. För slö för xp och visual studio. (även efter tweak)

Ingen som programmerar lite för hemmabruk på sin netbook? Dvs lite enklare saker bara såsom små kontorsprogram, enkla spel osv. Tänkte ha min kommande netbook till det nämligen.

Är i valet och kvalet. Vill inte behöva sälja direkt igen. Men snygga är de klart. Men det var ju å andra sidan min gamla eee 700 oxå så...

uppdatering: Efter att ha sett den här videon så beställde jag en eeepc 1000h. Och skulle man bli missnöjd kan man utnyttja distansköplagen.

http://www.amazon.com/review/R10T5INT52EQLC

Permalänk
Medlem

individuellt

Alla har uppenbart olika behov.
Viktigaste i mitt fall är batteritiden. Har ju andra datorer när jag sitter stationärt. men denna lilla dator vill jag vara mobil med. starta upp o stänga ner många ggr under en dag utan att leva med rädslan att batteriet snart är slut, som min laptop.. man våndas ju så fort man drar ur strömsladden o bara tänker på att skiten dör inom någon timme.
jag tänkte surfa mest med min lilla netbook. Många klagar på t-bordet i tex eee pc 901, men jag tror inte jag kommer sitta o skriva så värst mycket på den förutom web adresser då.
sen har jag hört att asus har riktigt bra wifi tillskillnad mot acer.. skulle va intressant ifall man kikade på det i testet.
Just nu lutar det åt eeepc 901 eller 1000. Acer Aspire one är ju riktigt snygg, men storleken är ju mellan 901:an o 1000 samt batteritiden är kass, som en laptop.
fyfasiken va svårt.. o efter jag köper min lär det väl trilla ner massa nya modeller också. Vill helst ha en med inbyggd 3g så jag slipper ha min 3g dongle hängandes vid datorn..

Permalänk

Hur svårt kan det vara att fotografera maskinerna med något referensobjekt så man kan bilda sig en uppfattning om hur stora de är?

Ha med ett foto där någon håller respektive dator i ena handen och avsluta med en bild på alla tre tillsammans så kan man lättare jämföra skillnad i storlek istället för att man skall försöka visualisera millimetrar i huvudet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Hur svårt kan det vara att fotografera maskinerna med något referensobjekt så man kan bilda sig en uppfattning om hur stora de är?

Inte särskilt svårt.

Vi ska försöka få med någon form av referens i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som 10" kunde köra med en skärm med högre upplösning med tanke att HP har en på 9" som kör 1280x800. Skulle underlätta en massa program som är tänk att köras i 1024x768.

För min del blir det nog nästa generation. Batteritiden på en bärbar är viktigast tycker eftersom datorkraft har man på den stationära burken. En högprestanda dator drar mer ström och det går direkt på batteritiden. Sen att MSI inte ha 6-cellbatteriet som standard är skandal. Hur många personer kommer att köpa 6-cellsbatteriet för 995 kr (preliminärt pris på webhallen) när själva datorn kostar 3995. Det blir 4990 kr totalt.

Permalänk

Ska inte EEE 1000 ha väldigt schysst batteritid om det är det som är viktigast?

Permalänk
Medlem

Traditionell hårddisk är än så länge snabbare än SSD, men det börjar komma modeller som snart slår ut roterande media helt och hållet.
1000H som testas här går att trimma en hel del genom att byta diverse komponenter.

Och även en del modeller med SSD som tycks långsamma i de programkonfigurationer de kommer med i butik,
har visat sig gå "trimma" så att många av besvären med tröghet åtgärdas. Det finns ett flertal olika mini-PC-forum där det avhandlas på längden och tvären. Det är en av tjusningarna med miniPC-burkarna; att de svarar bra på försök att förbättra dem.

Permalänk
Medlem

BUUUUH!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova-t
Traditionell hårddisk är än så länge snabbare än SSD...

www.youfail.org

SSD > HDD i alla avseenden. Har man inte råd att leva som en progammer, kan man gå och köpa en trisslott eller två. ;D

(Detta gäller high-end-SLC)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova-t
Traditionell hårddisk är än så länge snabbare än SSD, men det börjar komma modeller som snart slår ut roterande media helt och hållet.
1000H som testas här går att trimma en hel del genom att byta diverse komponenter.

Och även en del modeller med SSD som tycks långsamma i de programkonfigurationer de kommer med i butik,
har visat sig gå "trimma" så att många av besvären med tröghet åtgärdas. Det finns ett flertal olika mini-PC-forum där det avhandlas på längden och tvären. Det är en av tjusningarna med miniPC-burkarna; att de svarar bra på försök att förbättra dem.

Fast alla är inte lika lätta att mecka med
är 1000H lätt att mecka med?

Permalänk
Medlem

Detta dividerande om vilken modell som är bäst.
Det är väl klarlagt att MSI WInd har bästa tangentbordet,
Eee PC 1000H har mysigaste communityn på nätet
Acer Aspire One...ja jag läste man kan repa displayen om man putsar med hushållspapper annars en snygg och problemfri sak för den som.....bara skall använda den helt enkelt ! Men det finns de som behöver en i alla avseenden oklanderlig dator och inte tycker det är tråkigt att den redan är perfekt vid köpet. Att "meka" med datorn det gör man väl om det är något man vill förbättra. Är datorn redan perfekt så finns det bara andra saker att syssla med. Själv tycker jag det är roligt med förhållanevis billiga datorer som har stor potential, reagerar positivt på modifieringar.

Permalänk
Medlem

Försökt googla på

Citat:

Eee PC 1000H community

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova-t
Eee PC 1000H har mysigaste communityn på nätet

Men inte hittat länke... kan jag få hjälp med detta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är sugen på Asus Eee 1000H för jag vill ha:
Lång batteri tid, 10tums skärm som e matt, stor hd o sd kort läsare.

Men vilka 2gb minnen e det man bör köpa för att få upp prestandan till bra pris..?
I denna tråd länkade nån till några komplett som har för 329kr för 2gb på 800mhz men läste att 1000H bara klara max 667mhz ?? se här:
http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=491
Eller klarar den mer än 667mhz minnen?

Ni som har en Asus Eee 1000H hur funkar den att surfa med tex här på sweclockers ? laddar den sidorna snabbt? även om du har flera upp samtidigt?

(har en bärbar med celeron 1.1ghz o det tar skit LÅNG tid att öppna sidorna på detta forum eller om man klickar runt på prisjakt)

Permalänk
Medlem

Tack för detta test och denna tråd. Har tvekat mellan en 901 och 1000H. Efter att ha läst detta är 901 en klar vinnare för mig. Batteritiden betyder mest.
Ska bara vänta tills priserna sjunker lite. Som någon annan skrev så är priser över 3000 lite mycket för en sån här liten makapär.
Hur man t.ex kan köpa en acer som har batteritid på 3 timmar fattar inte jag.

Visa signatur

amd x2 5600. 2 gig, 320+160 hdd, gf 8500gt

Permalänk
Avstängd

Varför går det åt fel håll? Meningen är ju inte att dessa smådatorer ska närma sig vanliga bärbara annat än i prestanda. 10 tums-skärm verkar vara en urusel kompromiss; mindre ergonomisk än traditionell 12,1" eller 15" och mindre mobil än 7-8".

Jag vill se en x86-PC som går in i innerfickan!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man ska använda den till...
Själv resonerar jag att vill man ha en så liten så den går ner i fickan så köper man en modern mobiltelefon..

Själv vill jag ha en surf dator som samtidig e lagom stor så jag kan ta med mig den vid behov i bilen eller till en vän o visa tex foton/filmer jag tagit med digitalkameran osv.
Då är en 15tum alldeles för klumpig, en 12" funkar men dom e för dyra (från 6000kr o uppåt med usel batteri tid) så då är det givna valet en 10" med lång batteritid o stor hårddisk= Eee 1000H

Men frågan nu är kommer dessa sjunka i pris till Julhandeln så det är värt att vänta eller ska man slå till nu ??

Permalänk
Medlem

Jag hade en acer aspire one(aa1) med dualboot win xp/ubuntu som nyligen pajjade på grund av fabrikationsfel och efter snack med både acer och onoff slutade det med att jag kom i kläm och garantin inte längre gällde, så nu blir jag illa tvungen till att köpa en ny dator för skolarbete etc

Det jag märkte var att aa1 var mycket mycket trevlig att ha med sig, startade snabbt, klarade det mesta... en polare till mig fick in spore på den (nej det flöt inte xD, men han spelade ändå!)... spelade WC3 på den en hel natt på ett litet spontan LAN-party och det gick bra men det laggade lite ibland, men det är ju ingen speldator, men grejjerna startar iallafall.

Den funkade perfekt för programmering dock kunde det se lite halvsmått ut i Code::Blocks med orginalinställningarna, kanske skulle ha optimerat det lite, men annars funkade den perfekt för det mesta, Bara batteritiden som kan anses som kort om man jämför med EEE 1000H (som för övrigt inte fanns på den svenska marknaden när jag köpte min aa1). Problemet är bara det att den gick sönder och om jag nu inte hade ringt acer och frågat om hjälp, (de sa att jag skulle resetta CMOS och det inte tog bort garantin.. men det gjorde det, Så nu åkte jag in för Åverkan på datorn och det kostar mig 6172kr att reparera den på OnOffs service, vilket är mer än datorn kostar... 3990kr)

Därför blir det att jag köper en ny dator, men vilken blir det?

Efter att ha kollat runt lite verkar faktiskt en EEE PC 1000H riktigt trevlig, faktumet att den kostar runt 3500-3800kr och är väldigt konfigurerbar, Jag hade redan förrut funderat på att sätta in en touchscreen med flera av mina vänner på våra aa1:or fast min han gå sönder innan dess, sen får vi se om jag ens känner för det nu när 1000H har multitouch etc.

Tror att 1000H kommer bli en grymt bra föreläsningsdator också eftersom den har 6-cells batteri som standard så batteritiden blir mycket längre

Blir väll att jag börjar med att dubbla RAM-minnet isåfall om det nu blir den datorn. Någon som har gjort det själv etc? Vet att det förmodligen finns guider någonstans för det men om någon nu vet så är jag mycket tacksam

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Under Asus 1000H sitter det en lucka med 2skruvar, bara att skruva bort luckan.. Där under sitter HD'n och minnet..
När du startat om datorn med nya minnet får du gå in i bios först, läste i Asus tråden tror jag om detta, vet ej om man bara gick in o sen sparade eller om man skulle ändra nått där o sen spara sen funkade allt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det är som att byta RAM på vilken dator som helst då, tänkte mer på hur det är med minneshastigheten osv, så att man inte köper fel sen.

En sak till undrade jag också, jag vet att på EEE PC 901 så har de gjort något extremt mysko med Z knappen, då de satt in <> och självklart | tillsammans. På svenska tangentbordslayouten då. Det är ju inte så trevligt alls när man försöker sitta och programmera, Dock eftersom tangentbordet på 1KH skulle vara 90% av en vanlig storlek, behåller den layouten med allt? Förrutom högra shift då som jag har hört anses sitter väldigt konstigt

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Beror ju på vad man ska använda den till...
Själv resonerar jag att vill man ha en så liten så den går ner i fickan så köper man en modern mobiltelefon..

Själv vill jag ha en surf dator som samtidig e lagom stor så jag kan ta med mig den vid behov i bilen eller till en vän o visa tex foton/filmer jag tagit med digitalkameran osv.
Då är en 15tum alldeles för klumpig, en 12" funkar men dom e för dyra (från 6000kr o uppåt med usel batteri tid) så då är det givna valet en 10" med lång batteritid o stor hårddisk= Eee 1000H

Men frågan nu är kommer dessa sjunka i pris till Julhandeln så det är värt att vänta eller ska man slå till nu ??

Öhh? Men köp då en mobil för tusan! Vad är problemet?

Mobiler finns ju redan, så jag förstår inte ens bakgrunden till tankegången till argumentet. Det som däremot inte finns så mycket av är generella x86-persondatorer som går ner i fickan. Ingen säger att man ska "sluta" med 10, 12 eller 15"-datorer eller "byta ut" marknaden på något sätt. Mobiler finns och bärbara på 10" och däröver finns.

Men sådana har funnits rätt länge. Det som däremot en gång fanns men som nu återuppstått är väldigt små bärbara, generella datorer på 7-8 tum och därunder.

Problemet är dessa "små" vanliga bärbara på 8-tum eller större som har ungefär samma användningsområde som en större. Då kan man nästan lika gärna ha en 12" eftersom den är mer ergonomisk...

Jag vet inte vad du missförstått men jag vill alltså se riktiga "bärbara" - datorer man kan ha med sig överallt, som kör linux, har qwerty-tangentbord, är direkt programmerbara och gärna går ner i innerfickan (fast 7-8" är okej det med).

Det finns inga mobiler som uppfyller de kraven! Mobiler har i bästa fall en korskompilator där utvecklingen görs på en PC.

Det jag vill ha, alltså min åsikt, är således liknande dessa http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Sharp&model=PC-1248
...fast med modern teknik, modern skärm, modernt preemptive multitasking-OS, mycket minne och uppkopplingsmöjligheter.

Om HP kunde göra världens bästa och mest verkliga "bärbara" x86-datorn i slutet av 80-talet, varför skulle det inte gå idag?
http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Hewlett-Packard&mode...

Att jag sade att det går åt "fel håll" är just därför att dessa minibärbara är snart ifatt 12"-datorer i omfång om utvecklingen fortsätter. Och vad är meningen med det? Då försvinner ju nischen? 12- och vissa 10"-datorer finns ju redan? EEE700 var ju något nytt, en studie i litenhet. Om nästa modell är större är den ju inte något att ha eftersom grundkravet är just litenhet. Det är skitbra om hela rangen mellan 12 ner till 7" finns, men EEE900 eller 1000 är ju mindre av det som gjorde 700 så cool! Därför går utvecklingen åt fel håll. Att göra en 9"-dator efter att en 7"-dito har lanserats är väl ingen match?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ursäkta!? vaknat på fel sida eller?
Varför ska jag köpa en mobil?
.
Som jag skrev så beror det på vad man ska ha den till... Till ditt inlägg om att du tyckte 10" var en urusel kompromiss..
.
Visst jag skulle inte ha nått imot att den gick ner i fickan så man jämt kunde bära omkring den, men för mina ändamål så är en 10" perfekt vilket jag skrev om och just därför har jag precis köpt mig en Asus Eee 1000H.
.
Och "nischen" för dessa minipc var väll att göra små och BILLIGA datorer och jag skulle som sagt kunna tänka mig en 12" men då får du lägga dubbla priset vilket inte jag tycker e motivierat för en liten bärbar suftdator..
Så jag hoppas det dyker upp billiga 12" men även 7"....
.
.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Ursäkta!? vaknat på fel sida eller?
Varför ska jag köpa en mobil?
.
Som jag skrev så beror det på vad man ska ha den till... Till ditt inlägg om att du tyckte 10" var en urusel kompromiss..
.
Visst jag skulle inte ha nått imot att den gick ner i fickan så man jämt kunde bära omkring den, men för mina ändamål så är en 10" perfekt vilket jag skrev om och just därför har jag precis köpt mig en Asus Eee 1000H.
.
Och "nischen" för dessa minipc var väll att göra små och BILLIGA datorer och jag skulle som sagt kunna tänka mig en 12" men då får du lägga dubbla priset vilket inte jag tycker e motivierat för en liten bärbar suftdator..
Så jag hoppas det dyker upp billiga 12" men även 7"....
.
.

Undrar vem, om någon, som vaknat på fel sida? Det var _du_, ingen annan, som ville köpa en mobil. Du vill hellre köpa en mobil än en 7"-dator. Så bra då. Det är ju liksom inget problem eftersom det finns mobiler. Men på vad sätt är det ett "argument" mot att jag tycker att det går åt "fel" håll? Ska dylika datorer vara små? Är meningen med EEE70X att den ska vara en 15"-ersättare och nästa "utvecklingssteg" ska göra datorn större?

Vad var det du inte förstod med att ingenting hindrar att alla storlekar finns. "Beror på vad man ska ha den till". Just precis det! Jag vill ha en dator som är mobil och där allt annat kommer i andra hand. Om du vill ha en mobiltelefon eller en 12"-dator vet jag inte, men du väljer naturligtvis helt själv!

Förlåt, men mycket tjafs för ingenting, verkar det som. Jag tycker ändå att det är lättare i sak att argumentera för att smådatorer ska vara små och vanliga släpbara vara släpbara. Om varje ny generation av smådatorer bara växer är det ej längre någon mening med konceptet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Märks att du inte är särskilt gammal...

Du kanske ska läsa hela mina inlägg och tänka före du skriver..

Det var du som ville ha en så liten så du kunde stoppa den i fickan och då rekomenderade jag en modern telefon med tangentbord surf osv..
Varje ny mobil får ju mer o mer "dator" egenskaper inbyggt, skulle inte förvåna mig om det kommer en med typ "Vista" i så småning om och då har du din mobila dator som du eftersöker..

Sen byggde mitt svar på att du tyckte 10" var en urusel kompromiss och då förklarade jag för dig varför jag plus miljoner andra tycker 10" är perfekt..

Men en andledning till att dom nu är 10" var ju att dom mindre fick kritik för att det var för litet tangentbord och för liten skärm att surfa på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Märks att du inte är särskilt gammal...

Du kanske ska läsa hela mina inlägg och tänka före du skriver..

Det var du som ville ha en så liten så du kunde stoppa den i fickan och då rekomenderade jag en modern telefon med tangentbord surf osv..
Varje ny mobil får ju mer o mer "dator" egenskaper inbyggt, skulle inte förvåna mig om det kommer en med typ "Vista" i så småning om och då har du din mobila dator som du eftersöker..

Sen byggde mitt svar på att du tyckte 10" var en urusel kompromiss och då förklarade jag för dig varför jag plus miljoner andra tycker 10" är perfekt..

Men en andledning till att dom nu är 10" var ju att dom mindre fick kritik för att det var för litet tangentbord och för liten skärm att surfa på.

Nej, sluta ljug. Du sa att du skulle välja en mobil. Varför en mobil med tangentbord inte är en lösning för mig har jag redan klargjort.

Visst, den dagen en mobiltelefon är tillräckligt generell för att kunna programmeras direkt på med x86-kompilatorer eller tolkar är det givetvis ett alternativ (varför i helskotta skulle man dock välja Vista av alla OS?), men så ser det inte ut nu.

Varför stärks min uppfattning om att du intet begriper av själva diskussionen trots att det är du som hela tiden fortsätter den?

Jag personligen tycker 10" verkar vara en dålig kompromiss, men det är inte andemeningen av mitt inlägg. Andemeningen är ju att 10"-datorer redan finns. Problemet är i stället att nya varianter av dessa mini-PC blir större och därmed mer och mer liknar en vanlig bärbar. Då finns ju inte själva nischen längre!

Exakt vad förstod du inte med att nischen 7" är ett hål som behöver fyllas? Vad begrep du inte av när jag sa "om varje ny generation av smådatorer bara växer är det ej längre någon mening med konceptet"?

Jag är iaf tillräckligt gammal för att känna till HPs mini-PC från tidigt 90-tal, känna till en smula om datorns, PCs och laptopens historia, ha lite sådär lagom koll på hur marknaden har utvecklats och svängt vad datorer beträffar genom åren och decennierna. Hur gammal sa du att du var?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

LJUG?? MEN LÄS i mitt inlägg vad jag skrev!!!!
Till ditt inlägg om att 10" e en urusel kompromiss så svarade jag:
"Beror ju på vad man ska använda den till...
Själv resonerar jag att vill man ha en så liten så den går ner i fickan så köper man en modern mobiltelefon.."

Det står VILL MAN, står inget om att jag vill ha..

Dessutom var detta bara ett snällt allmänt svar varför jag + miljoner andra vill ha en 10" dator som du tycker e urusel kompromiss..

Ditt omogna svar blev:
Öhh? Men köp då en mobil för tusan! Vad är problemet?

Mina inlägg handlar bara om att jag förklara för dig varför en 10" inte är en urusel kompromiss och varför dessa görs samt att jag också tycker en liten dator skulle vara bra om den fanns.

Men du verkar inte läsa detta utan fortsätter med omogna påhopp och därför jag tolkar dina inlägg nu att du verkar vara en tonåring..
Själv är jag 30+ du då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
LJUG?? MEN LÄS i mitt inlägg vad jag skrev!!!!
Till ditt inlägg om att 10" e en urusel kompromiss så svarade jag:
"Beror ju på vad man ska använda den till...
Själv resonerar jag att vill man ha en så liten så den går ner i fickan så köper man en modern mobiltelefon.."

Det står VILL MAN, står inget om att jag vill ha..

Dessutom var detta bara ett snällt allmänt svar varför jag + miljoner andra vill ha en 10" dator som du tycker e urusel kompromiss..

Ditt omogna svar blev:
Öhh? Men köp då en mobil för tusan! Vad är problemet?

Mina inlägg handlar bara om att jag förklara för dig varför en 10" inte är en urusel kompromiss och varför dessa görs samt att jag också tycker en liten dator skulle vara bra om den fanns.

Men du verkar inte läsa detta utan fortsätter med omogna påhopp och därför jag tolkar dina inlägg nu att du verkar vara en tonåring..
Själv är jag 30+ du då?

Jag är 30 så det är bara att lägga ner spekulationerna. Det du kallar för "påhopp" är sakliga argument. Du kan inte applicera det du skrev på mig eftersom en mobiltelefon inte är en generell datamaskin utan kräver en korskompilator. Alltså talar du för dig själv och ingen annan. Om du tycker att en mobiltelefon ersätter en mobil dator så är det bra så, men klargör att det är dig själv du utgår ifrån. Inte jag. Nu är ju förvisso mobiler snart utbytbara mot smådatorer men någon lika ergonomisk lösning som t.ex. HPs snart tjugo år gamla PC har jag inte sett. Jag är ute efter att medelst programmering lösa problem på resande fot.

Såvitt jag kan se byter du fot i vart och vartannat inlägg, vilket gör det svårt att argumentera. Så, kontentan är alltså att du nu tycker att det är bra att/om en liten dator finns. Gott. Varför är det då så svårt att tolka "det går åt fel håll"? Meningen med dessa datorer är att de ska vara små. Det är liksom själva bevekelsegrunden. Om segmentet mergas med segmentet för vanliga bärbara genom att den tidigare växer i storlek försvinner denna grund. Alltså: det går åt fel håll. Det är inte samma sak som att säga att det inte för plats för datorer av allehanda storlekar utan bara en påpekan om att de minsta modellerna blivit större. När EEE700 är borta, är den minsta möjliga PCn större. Det är att gå åt fel håll.

Vi kan, därefter, börja fundera på sådana saker som vad man ska med en specifik dator till och vad man där behöver. Vad som är en rimlig skärmstorlek, etc. Jag föreställer mig iaf att det blir en kompromiss mellan komfort, ergonomi och litenhet. Denna gräns är godtycklig. För tredje gången nu: Det finns goda skäl för alla sorters datorer från 7-8" och uppåt. Men det är liksom inte poängen. Poängen är enkom att den minsta möjliga datorn ska vara liten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Mitt första inlägg var enbart varför jag inte tyckte 10" var en urusel kompromiss..

Mitt andra inlägg högt upp där jag tyckte du vaknat på fel sida, så skrev jag att jag också skulle vilja ha en liten att bära med mig och hoppades det dyker upp billiga 12" men även 7"...

Så Nej jag har inte bytt fot, utan höll med dig hela tiden angående liten dator...
Det enda jag inte hållt med dig är att du tycker att en 10" e en urusel kompromiss...
Och för att jag inte höll med dig om det så blev du arg??

Mitt råd, mail bomba ASUS, MSI, HP osv samt datatidningar om att du vill ha en riktig mini-pc med typ 5"skärm som går ner i fickan så kanske det dyker upp fortare än väntat..
Dock skulle jag isåfall vilja att man kunde ringa på den också så man slapp bära med sig både mobil och dator..
.

Permalänk
Medlem

Jättetrevlig diskussion grabbar. Jag har en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med. Är det någon som har testat att spela äldre spel (ec. WC3, BF2, quake 3) på Asus Eee 1000h?

Och vet någon vad datorerna i testet användes till när inte idle tiden mättes? Dvs. var det film, musik, webbsurfande eller word? Var WLAN aktiverat?

När kommer förresten nästa generation ultraportabla/netbooks?

Tack för ett bra forum!