Permalänk

Jobbgaranti för ungdomar

Hallå!

Skrev in mig i slutet av Augusti månad på arbetsförmedlingen.
Ska nu i slutet av månaden bli tillkallad till jobbgaranti för ungdomar, då jag ännu inte hittat någon sysselsättning/jobb.

Mina frågor om denna jobbgaranti är;
Vad exakt gör man/har man för uppgifter, då man är inskriven inom garantin?

Hur mycket ersättning får man från försäkringskassan i månaden och vad är det för regler där?
Har ett enda ämne som fattas för fullständig gymnasiekompetens, vilket jag tänkt läsa på komvux då jag fyllt 20.
Men det verkar som enligt min handläggare, att jag räknas in som avklarad gymnasiekompetens, genom folkhögskolan jag gick på och därmed kallas till jobbgaranti för ungdomar nu i slutet av månaden.
Men känner mig ändå osäker om hur mycket ersättning jag kommer få.

Tack på förhand!

Permalänk

Limmar fast mig på tråden.. i i prencis samma sits. fick reda för 2v sedan att de skulle kalla mig till jobbgarantin.. inget har hänt o de säger bara att jag ska vänta när jag kontaktar arbetsförmedlingen (jävla fittor är vad de är)
iaf vad jag fått reda så ska man få 125kr om dagen för att vara arbetslös efter 3 månader..

EDIT: var 125 kr och inte 200 som jag skrev efetr 6 månader ska man få 325kr om dagen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Får man mer pengar ju längre man är arbetslös? sjukt...

Permalänk

Jag har nyss börjat jobb och utvecklingsgarantin och vet heller inte ett smack och det skulle vara intressant om någon kunde säga sin erfarenhet.

Nå på mitt papper från arbetsförmedlingen om aktivitetsstöd står det att man kan gå med i alfakassan och höja aktivitetsstödet till 320kr/dag, gäller kanske inte ungdomar?
*edit*
Här kommer länk till där det står:
http://www.fk.se/fakta/aktivitetsstod_allm/?page=/privatpers/arbetssok/index.php

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

som om arbetsförmedlingen hjälper till............
visst du anmäler dig m.m men lixs förbannat gör man allt själv så..

jag har haft alfakassan år 2004-2006 därikring och de va grymt skönt att kunna ha bara pga gymnasiebetygen.

Permalänk
Medlem

sluta klaga det finns något som heter telefonförsäljare ta jobb och sluta gnäll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
som om arbetsförmedlingen hjälper till............
visst du anmäler dig m.m men lixs förbannat gör man allt själv så..

För när man är arbetslös har man så mycket annat att göra att man inte hinner med?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_elk
sluta klaga det finns något som heter telefonförsäljare ta jobb och sluta gnäll

Problemet med dessa arbeten är att alla kan söka dem, vilket innebär att de blir bombarderad med ansökningar. Sedan om man skulle få jobbet så är det ofta provision eller minst krav på att man skall kunna sälja ett minst antal onödigt dritt dyrt i månaden. Och för detta krävs faktisk talang. Så bättre yrken är lokalvårdare/fönsterputsare/däckbytare/tidningsutdelare etc, men problemet här är även mängden folk som söker jobben.

Jag själv har läst på högskola i till och från i runt 10år, och söker det som jag har utbildning för och plus alla vanliga arbeten. Inte ett enda vanligt arbete (bortsett från truckförare) har jag kommit till någon arbetsintervju.
Såhär såg ett mail ut från ett halvtid lokalvårdarjobb i en liten byhåla, där resekostnaden fram och tillbaka för mig hade gått på 250kr/dag. (garanterat billigare om man köper något speciellt månadskort eller liknande)

Hej!

Vi har nu mottagit och läst alla ansökningar till tjänsten som lokalvårdare här på *************.

Det har varit ett stort intresse med drygt 300 ansökningar.

Tyvärr måste vi meddela att du inte är en av dem som vi valt ut till att träffa för en intervju.

Vi vill passa på att återigen tacka för det visade intresset för tjänsten.

Då kan man fråga sig hur stor är chansen att de skulle välja mig och att det inte finns någon annan av dessa 300 personer som är bättre för arbetet? B.la. arbetserfarenhet VS mina kinematik-kunskaper för att matematisk räkna ut hur man ska dra sopborsten på det effektivaste sättet.

Nå lösningen är att lönedumpa och det kommer jag halvt få nu. Staten kan betala 85% högst 750kr per dag av min lön, så att jag blir mer prisvärd. -Jag själv tycker egentligen att denna lönedumpning istället skall dras av min lön, så att jag själv får välja lägre lön utan några folk som har bildat lönekarteller ska lägga sig i.

Dock har denna lönedumpning (på statens bekostnad) som jag nu får göra stora restriktioner. Jag kan t.ex. inte ringa upp någon av mina handledare på Volvo/Saab och säga, tjena jag kan nu hamnat i jobb- och utvecklingsgarantin, vilket innebär att ni bara behöver betala 15% av min lön, har ni något arbete åt mig, kanske fortsätta på exjobbet?
Nå det är krångligt att få detta anställningsstöd, och kartellbildande arbetare har sitt ord som väger starkt. Lönen skall följa kollektivavtal(aka kartellavtal) och företag som har varslat många får inte anställa nya andra hur som helst.

Dock har jag mer framtidstro nu, jag ska på flera arbetsintervjuer denna månad och det känns gött att veta att man kanske få lönedumpa lite. (som sedan ni skattebetalare betalar direkt till min plånbok, iofs exakt samma sak som ni gör nu)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Efter förra lågkonjunkturen på 90-talet så genomförde regeringen (samt efterkommande) en rad avregleringar som blev slutet på en nästan 30 år lång epok av en vansinnigt förd ekonomiskt politik, som tog oss från världstoppen till ett medelmåttigt land (innan dess hade vi haft ca 100 års ekonomisk uppgång, som tagit oss från ett u-land till ett av världens rikaste länder).

Två stycken marknader lämnades dock, bostadsmarknaden (hyreslägenheter) och arbetsmarknaden. Kommer någon regering ta förnuftet till fånga nu och avreglera dessa?

Effekterna av dessa håller nämligen på och förstöra en hel generation.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon riktigt svarat på frågan(?). Men jobbgarantin är inte en garanti på jobb. Utan arbetsförmedlingen kommer hålla dig sysselsatt 8h varje dag (inte helgerna tror jag) i upp till 4½ år har jag för mig att det var. Så är det i Falun ialf. och för detta så var det typ bara 1000kr per månad man fick (sa min tant där ialf.) Så det är ju inget roligt..

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_elk
sluta klaga det finns något som heter telefonförsäljare ta jobb och sluta gnäll

tro mig, du vill inte ha mig som telefonförsäljare, jag hade framförallt börjat med dig och inte gett upp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Vet inte om någon riktigt svarat på frågan(?). Men jobbgarantin är inte en garanti på jobb. Utan arbetsförmedlingen kommer hålla dig sysselsatt 8h varje dag (inte helgerna tror jag) i upp till 4½ år har jag för mig att det var. Så är det i Falun ialf. och för detta så var det typ bara 1000kr per månad man fick (sa min tant där ialf.) Så det är ju inget roligt..

MVH

Vad exakt ska de hålla en sysselsatt med?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad exakt ska de hålla en sysselsatt med?

Antagligen så får man väl jobba gratis på någon fabrik, aka praktik eller arbetsträning, gå på någon kurs om hur man skriver ett CV eller så får man sitta av tiden på AMS.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Antagligen så får man väl jobba gratis på någon fabrik, aka praktik eller arbetsträning, gå på någon kurs om hur man skriver ett CV eller så får man sitta av tiden på AMS.

Jaa antagligen nåt sånt. Om dom inte hittar nåt så får man sitta nere på arbetsförmedlingen och lära sig skriva CV, säljbrev och såna saker. Även sitta och lyssna på vad arbetsgivare söker.. Hon sa även att chansen att få praktik är liten (kanske bara är i falun), om man inte kunde fixa sånt själv.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk

Suck.. låter tråkigt.. sen att företag tar veckor på sig att svara eller inte alls hjälper ju inte till... suck
finns två ställen jag absolut inte går till i stan

1. Ett ställe jag behandlades jäkligt dåligt på under ett jobb (lov).
2. Andra stället som minaFD mobbare går på (som förövrigt ligger polisanmälningar på) kommer alldrig i mitt liv jobba där.

sen Mace ställer inte en vettig person sig på häller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
För när man är arbetslös har man så mycket annat att göra att man inte hinner med?

Det kanske man inte har, men det är i alla fall idiotiskt att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen när de ändå inte gör någon nytta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått mig på svårigheten att få jobb.

Jag flyttade ner till Stockholm nu i augusti. Började söka jobb. En vecka senare hade jag jobb.
Jag var villig att ta första jobbet som ville anställa mig för att få pengar och sen kunna söka sig vidare till ett "bättre" jobb.

Slängde ut kanske 100 ansökningar. Fick gå på 5 intervjuer och fick sen välja mellan 2 olika jobb.

Bara man har inställningen att du kan ta vilket jobb som helst i början ska det inte vara några problem att få anställning.
Skriv ett bra CV, var positiv, verka självsäker när du väl är på intervju.

Om man istället är väldigt negativ och tänker "jag vill inte jobba som det där, verkar ju tråkigt" och liknande kommer du aldrig få jobb och du kommer leecha på alla andra som jobbar (a-kassa, alfakassa och andra bidrag).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad exakt ska de hålla en sysselsatt med?

Ja, undrar också lite om det just nu.

Vad gör man på första mötet med jobbgaranti för ungdomar?
Hur lång tid kan mötet ta?

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet av AMS är att det är ett skämt.
Jag har bara varit där några gånger för 4-5 år sen så det är knappast gällande för alla men.

Jag kommer dit efter lumpen och skriver in mig. Får en tid inbokad med en handledare och sen börjar cirkusen. Möten hit och dit varje vecka med andra deprimerade arbetssökande, olika listor man ska skicka in med krav att man har sökt jobb och sitta i skolklassliknande former och lyssna på diverse AMSare.

Det slutade iaf med att jag bad min handlerare fara åt h-vete och fixade jobb på eget håll med hjälp av konsultfirma, tog en vecka efter jag bett AMS fara åt skogen.

Permalänk
Medlem

haha, AMS är verkligen inget kul att ha och göra med:P

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miFFhoe
haha, AMS är verkligen inget kul att ha och göra med:P

det verkar inte så men man måste ju ha något att göra och få någon inkomst.. :\

dock är jag numera orolig mer för min psykiska situation, hur man ska gå till väga då med ens jobbsökande och allt därtill...

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit med i den så kallade "jobbgarantin". Jag skulle snarare vilja kalla det "Fickpengar för ungdomar". Någon garanti att få jobb är det inte. Du får helt enkelt några tusen i handen varje månad för att göra ingenting utom att svara i telefon om din handläggare mot förmodan skulle ringa, samt att då och då söka något jobb som de tycker verkar lämpligt. Tror det rör sig om strax under 3000:- efter skatt. Däremot tror jag de placerar en på t.ex. Samhall om man inte lyckats hitta ett jobb inom en viss tid. Förhoppningsvis hinner du få jobb eller komma in för att plugga vidare innan dess, och då är det knappast arbetsförmedlingens förtjänst

Meningen tror jag var att man skulle gå på en massa möten och söka-jobb-kurser, men det var ingen på arbetsförmedlingen som verkade ha nån koll på vad som gällde så jag hörde inte ett pip under tiden jag var med. Var meningen att jag skulle på nåt slags intro-möte men det vart inställt.... Jag ringde till och med och frågade en gång om man inte skulle få någon mer information - då skickade de hem en bunt med soliga broschyrer och sen vart det tyst igen Men jag lämnade snällt in min blankett en gång i månaden, med full "närvaro" markerad (eftersom jag hade varit anträffbar hela perioden) och fick sedan mina pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Jag har själv varit med i den så kallade "jobbgarantin". Jag skulle snarare vilja kalla det "Fickpengar för ungdomar". Någon garanti att få jobb är det inte. Du får helt enkelt några tusen i handen varje månad för att göra ingenting utom att svara i telefon om din handläggare mot förmodan skulle ringa, samt att då och då söka något jobb som de tycker verkar lämpligt. Tror det rör sig om strax under 3000:- efter skatt. Däremot tror jag de placerar en på t.ex. Samhall om man inte lyckats hitta ett jobb inom en viss tid. Förhoppningsvis hinner du få jobb eller komma in för att plugga vidare innan dess, och då är det knappast arbetsförmedlingens förtjänst

Meningen tror jag var att man skulle gå på en massa möten och söka-jobb-kurser, men det var ingen på arbetsförmedlingen som verkade ha nån koll på vad som gällde så jag hörde inte ett pip under tiden jag var med. Var meningen att jag skulle på nåt slags intro-möte men det vart inställt.... Jag ringde till och med och frågade en gång om man inte skulle få någon mer information - då skickade de hem en bunt med soliga broschyrer och sen vart det tyst igen Men jag lämnade snällt in min blankett en gång i månaden, med full "närvaro" markerad (eftersom jag hade varit anträffbar hela perioden) och fick sedan mina pengar.

Det låter som en väldigt oseriös och oengagerad arbetsförmedling skulle jag påstå :S och jo, det är ju mer "fickpengar", än en "garanti" för att få jobb.
Men för tillfället behöver jag vilken inkomst som helst, i och med att jag bor i egen lägenhet och ska ha råd med det ett bra tag till som jag tänkt

Jag har varit på mitt första möte och det var mest om information ang "garantin". Därefter kommer vi ha fler möten i Januari, så som det ser ut nu.
Man får ju en "handlingsplan" när man börjar där, där det står när och ungefär hur ofta man ska på möten.

Men där du var inskriven var ju bara >_<

Permalänk
Medlem

Skicka ut dom och städa på gatorna med tandsborstar tills de hittar eller skapar ett nytt jobb

Permalänk
Medlem

AMS är endast bra till en sak, gå in på deras databank över arbeten och söka. Det gör man via nätet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
AMS är endast bra till en sak, gå in på deras databank över arbeten och söka. Det gör man via nätet

Jo, men sedan är det pengar det handlar om.
Och det får man inte genom att söka jobb enbart hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, men sedan är det pengar det handlar om.
Och det får man inte genom att söka jobb enbart hemma

Ne Men jobb brukar funka bra att skaffa via AMS.se

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Utan komplett gymnasieutbildning får jag 1004:- i månaden för en heltidspraktik via "jobbgarantin".
Det andra på arbetsplatsen får 20 000:- för att göra får jag 1004:- för att göra, visst är det roligt att vara arbetslös?

Provat på telefonförsäljare, men jag kunde inte ljuga tillräckligt bra så där blev jag inte långvarig...
Nu har de vräkt på mig ett truckkort och ett C-körkort och hoppas att allt ska ändras helt magiskt, uppkörning på måndag så det återstår väl att se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne Men jobb brukar funka bra att skaffa via AMS.se

Tar längre tid, än pengarna räcker till, för att hitta ett jobb :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Tar längre tid, än pengarna räcker till, för att hitta ett jobb :\

Ne, bara om du har den där inställningen! Många företag skriker efter ungdomar. Jag har iaf aldrig haft problem att hitta arbete via AMS. Sen bor jag ju i stockholm med, så finns nog en hel del fler jobb här.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"