Permalänk
Medlem

Varför vann Obama valet?

har lite tankar om varför just Obama vann valet i USA.

Detta har jag tänkt på hittils/googlat fram.

Missnöje med Bush
Sara Pahlin gav dåligt intryck på Mccain.
Obama hade mer pengar till valkampanjerna.
Obama använde sig av internet mer för att uttrycka sig och få fram medelanden.
Obama satsade på de delstater som vanligtvis brukade rösta på republikanerna.

Något mer?

Permalänk
Medlem

Han är svart.

Ta det inte fel, men det fick säkert många röster!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Hmm, samhällskunskapsarbete på gång ?

Obama är väldigt vältalig.
Som svart så fick han många svartas röster.
Han är hyfsat ung och verkar komma med något "nytt".
Mccain är ju så gammal att han kan dö eller bli senildement närsomhelst..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Obama är en duktig talare och retorisk.
Obama är lugn i hetsiga situationer.
Obama smutskastade inte sina motståndare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Han är svart.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Han är bättre än McCain

Permalänk
Medlem

Re: Varför vann Obama valet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
har lite tankar om varför just Obama vann valet i USA.

Detta har jag tänkt på hittils/googlat fram.

Missnöje med Bush
Sara Pahlin gav dåligt intryck på Mccain.
Obama hade mer pengar till valkampanjerna.
Obama använde sig av internet mer för att uttrycka sig och få fram medelanden.
Obama satsade på de delstater som vanligtvis brukade rösta på republikanerna.

Något mer?

du har helt rätt i dina punkter, men främst att han använde sig av internet. anledningen till att han vann är att han avnädne sig av youtube-kulturen, där han nådde ungdomar som aldrig velat rösta eller inte ens tänkte på det, och dom nådde han på så sätt, p ådears egen plan o vilkor. sen att han hade en oslagbar kampanj och planer som ingav hopp och att han är en sån otrolig talare (till skillnad från bush som inte klarat av uttala en hel mening korrekt i sitt liv) gjorde han som en klockrent val. jag är riktigt glad över att han vann, detta är större än om jesus skulle komma ner imorn o säga i'm back, singen skulle ens bry sig , skulle hamna i obamas skugga

Permalänk
Medlem

Håller med Dalhedaren..... Men jag tror dock att Sarah Pallin var en bidragande orsak. Den kvinnan är ju helt galen.

Permalänk
Medlem

På grund av Bushs impopularitet.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
har lite tankar om varför just Obama vann valet i USA.

Detta har jag tänkt på hittils/googlat fram.

Missnöje med Bush
Sara Pahlin gav dåligt intryck på Mccain.
Obama hade mer pengar till valkampanjerna.
Obama använde sig av internet mer för att uttrycka sig och få fram medelanden.
Obama satsade på de delstater som vanligtvis brukade rösta på republikanerna.

Något mer?

Är det ingen som tagit upp en av de viktigare punkterna?

Hans ekonomiska politik riktar sig mer till gemene man. Medan McCains ekonomiska politik tilltalar den rikare minioriteten.

Det spelar ju uppenbarligen inte alltid så stor roll. Men USAs ekonomiska situation kan ha påverkat till viss del.
Sedan har vi skillnader i utrikespolitiken som är ganska viktig.

Permalänk
Medlem

ni har nog rätt i det ni säger.. sen kan det ju vara som det va i sverige med val av partier ... Svenskar ville ha förnyelse och därför röstade många på Moderaterna och SD bl.a.. istället för det traditionella Sossarna

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Han var demokart, inte bush och svart.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Han var svart, Han fick 96% av alla svartas röster. Jag vet visserligen inte hur många procent som brukar rösta på demokraterna om båda hade varit vita. Men ajg tror inte det var 96%

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Visa gärna en källa på att McCains ekonomiska politik riktade sig till den rikare minoriteten. Är det ren fördom för McCains position på den politiska kartan eller är det 100% sanning? Jag är bara nyfiken

T.ex. skatten. Obama sänker skatten mer än McCain för 99% av befolkningen.
http://taxprof.typepad.com/taxprof_blog/images/2008/06/12/wsj...

Sedan är Obamas sjukvårdspolitik något som gynnar den fattigare andelen av befolkningen mycket mer också.

Permalänk
Hedersmedlem

En bidragande orsak var också att han hade majoriteten av medierna på sin sida. Detta var inte en avgörande, men bidragande orsak.
Avgörande fälldes tillsammans med en rad andra variabler bland vilka några nämnts i denna tråd.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Håller med Dalhedaren..... Men jag tror dock att Sarah Pallin var en bidragande orsak. Den kvinnan är ju helt galen.

Ja, antagligen. Det var ett genidrag som slog bakut. Strax efter att Clinton var ute ur leken kommer republikanerna med en kvinnlig kandidat till vicepresidentposten. Inte så illa tänkt, faktiskt. Det låg liksom i luften att många ville ha en kvinna på en betydande post.

Men strax visade sig hon vara en grönsak på ungefär allt, helt okunnig och aningslös över det. Därtill vetenskapsfientlig kreationist med översittande moral om hur folk ska leva sitt liv. Någon man nästan bara kan skratta åt. Vilket också många gjorde.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, antagligen. Det var ett genidrag som slog bakut. Strax efter att Clinton var ute ur leken kommer republikanerna med en kvinnlig kandidat till vicepresidentposten. Inte så illa tänkt, faktiskt. Det låg liksom i luften att många ville ha en kvinna på en betydande post.

Men strax visade sig hon vara en grönsak på ungefär allt, helt okunnig och aningslös över det. Därtill vetenskapsfientlig kreationist med översittande moral om hur folk ska leva sitt liv. Någon man nästan bara kan skratta åt. Vilket också många gjorde.

Du råkar inte ha hört historien när den kanadensiska komikern ringde upp henne och hävdade sig vara Frankrikes president?... haha säger jag bara

Permalänk
Medlem

Hon va väl inte den enda som drog ner Mccain ? Va det inte Mccain's bror eller kusin eller nått som ringde till larmcentralen och skällde ut dem för att det var kö på motorvägen?
minst sagt pantad.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
Hon va väl inte den enda som drog ner Mccain ? Va det inte Mccain's bror eller kusin eller nått som ringde till larmcentralen och skällde ut dem för att det var kö på motorvägen?
minst sagt pantad.

Det drog nog inte ner någonting. Bara handlingar som är dummare än vad en normal republikansk väljare skulle göra drar ner nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Jag tror han vann för att han är svart och för att det skulle nog blivit ett jävla liv om han inte hade vunnit.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Jag tror han vann för att han är svart och för att det skulle nog blivit ett jävla liv om han inte hade vunnit.

Tycker det är känns lite oinsatt. Man anklagar knappast befolkningen för att vara rasistisk bara för att vit man vinner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du råkar inte ha hört historien när den kanadensiska komikern ringde upp henne och hävdade sig vara Frankrikes president?... haha säger jag bara

Jodå, haha, det har jag hört! Historien alltså, inte samtalet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Han ljög bäst.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

HAHAH "aah i just love killing those animals!"!!

och hon bara garvar:P

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Därför

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Öronen ser ju nästan manipulerade ut på den där bilden Dom är ju gigantiska!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Öronen ser ju nästan manipulerade ut på den där bilden Dom är ju gigantiska!

Elephant president

Jag tror att Obama blir en bra president, presidentens roll är ju inte så mycket beslutsfattare som ansiktet utåt och på det området är Obama riktigt bra. Sen tror jag även att han har en stark personlighet och att han inte kommer låta sina rådgivare lura i honom nåt allt för dumt

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD