Teoretisk fråga ang. garanti!

Permalänk
Medlem

Teoretisk fråga ang. garanti!

Kom på att det skulle vara jätteintressant att se hur ni ställer er till det här problemet.

Låt oss säga att Björne går in till Larssons elektronik och köper en mp3-spelare med 30gb hårddisk (ingen flash alltså). Han använder spelaren i ett par veckor, varefter den börjar bli otroligt långsam och stundtals obrukbar. Björne går givetvis tillbaka till Larssons elektronik och förklarar problemed. Larsson skickar iväg mp3n till reparationsverkstaden och Björne vandrar hemåt.

Två veckor senare ringer Larsson och säger att Björnes mp3 är klar och redo att användas. Björne springer iväg för att hämta mp3n och i affären får han sin spelare och en lapp där det står "Felet åtgärdat". Björne frågar Larsson "Vet du vad det var för fel på den?", men Larsson har inte direkt fått någon mer utförlig beskrivning från reparationsverkstaden.
Björne går glatt hem och reflekterar inte över vad det var för fel på spelaren.

Ett par månader senare händer samma sak.
Sedan igen
och Igen.

Efter två år och en 4-7 inlämningar säger Björne till Larsson "Nu är jag trött på denhär, jag skulle vilja byta till en annan!". Larsson säger att det ska gå bra, han ska bara skicka den till reparationsverkstaden för att verifiera problemet.Björne vandrar återigen hem och tänker att han förhoppningsvis snart får en mp3-spelare som han kan använda.

Ett par veckor senare ringer Larsson och säger att reparationsverkstaden inte hittat något fel. Björne blir sur och förklarar att det har ju funnits ett fel på den som dem reparerat tidigare, men Larsson hävdar att det antagligen var goodwill pga att garantin fanns kvar och att han inte kan göra något åt det. Dessutom måste Björne betala för frakten, 300 kronor.

Nu kan det vara så att jag blandat ihop garanti och konsumentköplagen på något ställe. Ni får ha lite överseende med det.

Hur ställer ni er till det faktum att reparationsverkstaden säger att dem hittat ett fel och åtgärdat det, men när garantin går ut så säger dem egentligen inte hittat något fel utan det var bara på goodwill som dem "reparerade" den.

Själv tycker jag att det är att luras, är det inte bättre att säga att det inte är något fel på den från början, utan bara en kass mp3-spelare, istället för att få Björne att tro att den har ett fel som reparerats och således tro att det är något som borde skickas in även efter att garantin gått ut?

Hoppas ni har lust att läsa och svara !
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Teoretisk fråga ang. garanti!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Kom på att det skulle vara jätteintressant att se hur ni ställer er till det här problemet.

Låt oss säga att Björne går in till Larssons elektronik och köper en mp3-spelare med 30gb hårddisk (ingen flash alltså). Han använder spelaren i ett par veckor, varefter den börjar bli otroligt långsam och stundtals obrukbar. Björne går givetvis tillbaka till Larssons elektronik och förklarar problemed. Larsson skickar iväg mp3n till reparationsverkstaden och Björne vandrar hemåt.

Två veckor senare ringer Larsson och säger att Björnes mp3 är klar och redo att användas. Björne springer iväg för att hämta mp3n och i affären får han sin spelare och en lapp där det står "Felet åtgärdat". Björne frågar Larsson "Vet du vad det var för fel på den?", men Larsson har inte direkt fått någon mer utförlig beskrivning från reparationsverkstaden.
Björne går glatt hem och reflekterar inte över vad det var för fel på spelaren.

Ett par månader senare händer samma sak.
Sedan igen
och Igen.

Efter två år och en 4-7 inlämningar säger Björne till Larsson "Nu är jag trött på denhär, jag skulle vilja byta till en annan!". Larsson säger att det ska gå bra, han ska bara skicka den till reparationsverkstaden för att verifiera problemet.Björne vandrar återigen hem och tänker att han förhoppningsvis snart får en mp3-spelare som han kan använda.

Ett par veckor senare ringer Larsson och säger att reparationsverkstaden inte hittat något fel. Björne blir sur och förklarar att det har ju funnits ett fel på den som dem reparerat tidigare, men Larsson hävdar att det antagligen var goodwill pga att garantin fanns kvar och att han inte kan göra något åt det. Dessutom måste Björne betala för frakten, 300 kronor.

Nu kan det vara så att jag blandat ihop garanti och konsumentköplagen på något ställe. Ni får ha lite överseende med det.

Hur ställer ni er till det faktum att reparationsverkstaden säger att dem hittat ett fel och åtgärdat det, men när garantin går ut så säger dem egentligen inte hittat något fel utan det var bara på goodwill som dem "reparerade" den.

Själv tycker jag att det är att luras, är det inte bättre att säga att det inte är något fel på den från början, utan bara en kass mp3-spelare, istället för att få Björne att tro att den har ett fel som reparerats och således tro att det är något som borde skickas in även efter att garantin gått ut?

Hoppas ni har lust att läsa och svara !
//pscs3

tja jag ser problemet direkt..

En mekanisk hdd klarar inte av många stötar då den används.. klart som fan den pajjar En flashdisk störs inte av det problemet iaf. En jag känner använde en laptop som mp3spelare, den pajjade på två månader!.

Han kanske inte kan läma tillbaka den på garanti men heard of reklamera ?.. Att det var goodwill vettefan, de var ju tvungna att fixa den då garanti fanns. finns den inte så visst

Permalänk
Medlem

Har faktiskt svårt att sympatisera med någon som medvetet köpte en MP3-spelare med HDD, den sortens lagringsmedia är inte gjord för det.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd

Har en MP3/MP4 spelare med HDD och den är stenålders men inga fel med HDD:n, lite segt efter ett par månader men defragmentering så är den snabb igen..

Det är en Archos AV400, används dagligen och den ligger i fickan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Har faktiskt svårt att sympatisera med någon som medvetet köpte en MP3-spelare med HDD, den sortens lagringsmedia är inte gjord för det.

Använde min Nokia N91 med hårddisk dagligen i över två år utan några som helst problem... Funkar hur bra som helst fortfarande!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Re: Teoretisk fråga ang. garanti!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Kom på att det skulle vara jätteintressant att se hur ni ställer er till det här problemet.

Låt oss säga att Björne går in till Larssons elektronik och köper en mp3-spelare med 30gb hårddisk (ingen flash alltså). Han använder spelaren i ett par veckor, varefter den börjar bli otroligt långsam och stundtals obrukbar. Björne går givetvis tillbaka till Larssons elektronik och förklarar problemed. Larsson skickar iväg mp3n till reparationsverkstaden och Björne vandrar hemåt.

Två veckor senare ringer Larsson och säger att Björnes mp3 är klar och redo att användas. Björne springer iväg för att hämta mp3n och i affären får han sin spelare och en lapp där det står "Felet åtgärdat". Björne frågar Larsson "Vet du vad det var för fel på den?", men Larsson har inte direkt fått någon mer utförlig beskrivning från reparationsverkstaden.
Björne går glatt hem och reflekterar inte över vad det var för fel på spelaren.

Ett par månader senare händer samma sak.
Sedan igen
och Igen.

Efter två år och en 4-7 inlämningar säger Björne till Larsson "Nu är jag trött på denhär, jag skulle vilja byta till en annan!". Larsson säger att det ska gå bra, han ska bara skicka den till reparationsverkstaden för att verifiera problemet.Björne vandrar återigen hem och tänker att han förhoppningsvis snart får en mp3-spelare som han kan använda.

Ett par veckor senare ringer Larsson och säger att reparationsverkstaden inte hittat något fel. Björne blir sur och förklarar att det har ju funnits ett fel på den som dem reparerat tidigare, men Larsson hävdar att det antagligen var goodwill pga att garantin fanns kvar och att han inte kan göra något åt det. Dessutom måste Björne betala för frakten, 300 kronor.

Nu kan det vara så att jag blandat ihop garanti och konsumentköplagen på något ställe. Ni får ha lite överseende med det.

Hur ställer ni er till det faktum att reparationsverkstaden säger att dem hittat ett fel och åtgärdat det, men när garantin går ut så säger dem egentligen inte hittat något fel utan det var bara på goodwill som dem "reparerade" den.

Själv tycker jag att det är att luras, är det inte bättre att säga att det inte är något fel på den från början, utan bara en kass mp3-spelare, istället för att få Björne att tro att den har ett fel som reparerats och således tro att det är något som borde skickas in även efter att garantin gått ut?

Hoppas ni har lust att läsa och svara !
//pscs3

Om du har använt produkten på ett sätt som är normalt och det får fel stup i kvarten är det ett frabrikationsfel. Det går in under reklamationsrätten. Du har förhoppningsvis sparat information om de löpande reparationerna då detta är del av din bevisning.

Sen kan man som företag mycket väl byta/reparera något som inte går att bekräfta med säkerhet är sönder för att vara på den säkra sidan, något som man normalt sett inte gör efter garanitin utgått.

Ta kontakt med företaget, informera om att detta är en vara du reklamerar och att om dom skickar iväg det för att undersöka, vilket dom ju gjorde så ligger det på dem att betala portot. Ta även kontakt med konsumentvägledaren i din komun för det ser ut som om det kan strula sig en aning.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är stunt samma vad serviceverkstaden säger egentligen. Blir den långsammare och långsammare och det går att åtgärda, vilket det tydligen gör så är det ett fel, och det är det felets betydelse för dig som betyder något. Om verkstaden löser det med en defragmentering kan man strunta i, det är fortfarande en dålig lösning. Dessutom är butiken din motpart, så du kan strunta i vad serviceverkstaden tycker om det är en tredje part.

Om man får denna typ av återkommande fel så ska man säga till efter 3'e gången då man har rätt och inte vänta längre än nödvändigt. När garantin har gått ut så blir det mycket svårare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Om dom har reparrerat den så har dom också "erkännt" att felet fanns, att hitta på något i efterhand går igge.
Ring din KO och här med dom, dom kan sånt här rätt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Använde min Nokia N91 med hårddisk dagligen i över två år utan några som helst problem... Funkar hur bra som helst fortfarande!

Min Creative med HDD (30gb) är från 2003 om jag inte minns fel och den springer på som vanligt än idag och den är verkligen misshandlad.

Permalänk
Medlem

Får man samma fel 3ggr har man ju rätt till ett återköp! Problemet löst!
Verkstaden har ju verifierat fel på spelaren genom att ta emot den såpass många gånger som dem gjort. Hade den kommit tillbaka och de sagt att det inte var nåt fel hade det varit en annan historia.

Tråden handlar INTE om vad man tycker om HDD-baserade mp3spelare för dem som missat detta!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Får man samma fel 3ggr har man ju rätt till ett återköp! Problemet löst!
Verkstaden har ju verifierat fel på spelaren genom att ta emot den såpass många gånger som dem gjort. Hade den kommit tillbaka och de sagt att det inte var nåt fel hade det varit en annan historia.

Tråden handlar INTE om vad man tycker om HDD-baserade mp3spelare för dem som missat detta!

Exakt, kvarstår felet efter tre reparationer, praxis kan ofta vara två reparationer t.o.m så kan man hävda reklamationsrätt och kräva utbytesvara.
Vill inte verkstaden "erkänna" felet om man ska vara konspirationisk av sig så kan man lämna in den till en oberoende verkstad för felsökning/bedömning, fastställer de att det är ursprungsfel har du det på papper att ställa mot butiken. Men har det redan reparerat felet 4-7 gånger bör de ju vara väl medveten om felet...

Mitt bästa tips om det är en riktig situation: Kontakta din konsumentombudsman!
Där får du absolut bäst svar och kan förklara ordentligt.