Teoretisk fråga ang. garanti!
Kom på att det skulle vara jätteintressant att se hur ni ställer er till det här problemet.
Låt oss säga att Björne går in till Larssons elektronik och köper en mp3-spelare med 30gb hårddisk (ingen flash alltså). Han använder spelaren i ett par veckor, varefter den börjar bli otroligt långsam och stundtals obrukbar. Björne går givetvis tillbaka till Larssons elektronik och förklarar problemed. Larsson skickar iväg mp3n till reparationsverkstaden och Björne vandrar hemåt.
Två veckor senare ringer Larsson och säger att Björnes mp3 är klar och redo att användas. Björne springer iväg för att hämta mp3n och i affären får han sin spelare och en lapp där det står "Felet åtgärdat". Björne frågar Larsson "Vet du vad det var för fel på den?", men Larsson har inte direkt fått någon mer utförlig beskrivning från reparationsverkstaden.
Björne går glatt hem och reflekterar inte över vad det var för fel på spelaren.
Ett par månader senare händer samma sak.
Sedan igen
och Igen.
Efter två år och en 4-7 inlämningar säger Björne till Larsson "Nu är jag trött på denhär, jag skulle vilja byta till en annan!". Larsson säger att det ska gå bra, han ska bara skicka den till reparationsverkstaden för att verifiera problemet.Björne vandrar återigen hem och tänker att han förhoppningsvis snart får en mp3-spelare som han kan använda.
Ett par veckor senare ringer Larsson och säger att reparationsverkstaden inte hittat något fel. Björne blir sur och förklarar att det har ju funnits ett fel på den som dem reparerat tidigare, men Larsson hävdar att det antagligen var goodwill pga att garantin fanns kvar och att han inte kan göra något åt det. Dessutom måste Björne betala för frakten, 300 kronor.
Nu kan det vara så att jag blandat ihop garanti och konsumentköplagen på något ställe. Ni får ha lite överseende med det.
Hur ställer ni er till det faktum att reparationsverkstaden säger att dem hittat ett fel och åtgärdat det, men när garantin går ut så säger dem egentligen inte hittat något fel utan det var bara på goodwill som dem "reparerade" den.
Själv tycker jag att det är att luras, är det inte bättre att säga att det inte är något fel på den från början, utan bara en kass mp3-spelare, istället för att få Björne att tro att den har ett fel som reparerats och således tro att det är något som borde skickas in även efter att garantin gått ut?
Hoppas ni har lust att läsa och svara !
//pscs3
Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<