Lättvikts-alternativ till messenger?

Permalänk
Medlem

Lättvikts-alternativ till messenger?

Finns det verkligen inget?
Alla är så bloatade, har stöd för 100 protokoll, webcam, bla bla osv.

Jag vill ha något som inte upp massa internminne och hårddisksplats.

Man kan köra Live messenger + aPatch men det är fortfarande krävande och bloatat.
Har använt lite aMSN vilket jag gillar, men det måste tweakas så mycket, tar för mycket resurser och segar vid filöverföringar.

Hittade något alternativ för något år sen som var riktigt lovande.
Minns inte vad det heter men programmet blev iaf uppköpt och idioterna la in spyware i programmet.

edit:
Easy Message hette det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Easy_message

edit2: Vid en första anblick verkar Miranda nice!
Inte så snyggt, men det går säkert att ordna. Ska se om det fungerar vettigt i övrigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Miranda IM är väldigt litet och icke bloatat. Tar ca 7 mb av minnet för mig.

http://www.miranda-im.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Miranda IM är väldigt litet och icke bloatat. Tar ca 7 mb av minnet för mig.

http://www.miranda-im.org/

Japp det var ju riktigt trevligt!
Några tips angående programmet? T.ex någon inställning man inte kan klara sig utan osv:)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Disabla så mycket som möjligt, ladda inte in några plugins. Klart

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Japp det var ju riktigt trevligt!
Några tips angående programmet? T.ex någon inställning man inte kan klara sig utan osv:)

Gillar History++ pluginet, bättre hantering av message history.

Man kan snygga till med IEview hade jag för mig.

Permalänk
Medlem

Annars så finns ju Pidgin www.pidgin.im

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Pidgin är väldigt bra.. Enda nackdelen är att den inte har stöd för ordentliga fil-transfers, så ja, de är det bara att ge upp om det handlar om några större filer. Iaf mot MSNanvändare, och det är ju majoriteten.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Pidgin är väldigt bra.. Enda nackdelen är att den inte har stöd för ordentliga fil-transfers, så ja, de är det bara att ge upp om det handlar om några större filer. Iaf mot MSNanvändare, och det är ju majoriteten.

Det har tyvärr inte Miranda heller stöd för vad jag märkt. Inget som stör mig dock då jag inte använder MSN för fildelning men kan vara värt att tänka på om man skickar mycket filer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns ett enkelt sätt att möjliggöra shift+enter i konversationer?
Använder det ofta för att bryta rad, men i Miranda funkar det icke.

Snyggat till det rejält nu dessutom. Var väldigt anpassningsbart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

vad har du för tema till miranda?

Du kan själv ställa in alla knappgenvägar, tex byta rad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
vad har du för tema till miranda?

Du kan själv ställa in alla knappgenvägar, tex byta rad

Miranda Fusion Chrome heter det. Har tagit bort lite saker och ändrat några bilder. Kör med ikoner som heter Men in black tror jag.

Lite genomskinligt, därför ser det skumt ut

Tack, ska kolla knappgenvägar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Nån som vet om det finns ett enkelt sätt att möjliggöra shift+enter i konversationer?
Använder det ofta för att bryta rad, men i Miranda funkar det icke.

Snyggat till det rejält nu dessutom. Var väldigt anpassningsbart.

I pidgin fungerar det utmärkt, filöverföringar är inget jag heller haft problem med...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Nån här som använder Miranda och har problem med att det kopplar ner sig ibland? Man blir offline efter ett tag.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Stör mig på att det bara är msn som har en fungerande webcam funktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Stör mig på att det bara är msn som har en fungerande webcam funktion.

Samma här. Skulle gärna vilja ha en fungerande funktion för ens webbkamera i Miranda IM som utvecklarna själva har gjort, även om det finns en del webcam-tillägg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Webcam tillägg? Hur funkar de? Är det någon prestanda förlust? Låg fps osv.

Permalänk
Medlem

Du kanske hittar nått här
http://addons.miranda-im.org/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
filöverföringar är inget jag heller haft problem med...

Men är du säker på att det använder direktanslutning (P2P) och inte skickar filerna via MSN-servrarna? jag har inget direkt problem med min filöverföringar mer än att det går långsamt på grund av avsaknaden av direktanslutningar i Miranda. Bilder klarar man ju att skicka men det är jobbigt att skicka stora filer.

Angående webcam-tillägg till miranda är jag rätt säker på att inget av dom är kompatibelt med MSN utan det funkar bara mellan Miranda-användare som dessutom har samma webcam-plugin. I princip värdelöst med andra ord.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]