LCD-paneler faller i pris

Permalänk
Melding Plague

LCD-paneler faller i pris

Efterfrågan på LCD-paneler minskar. För att försäljningen inte ska stanna av sänker tillverkarna priserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice, då kanske man kan köpa sig en ny skärm istället för sin gamla crt

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Härligt! Vi som precis ska köpa ny TV, passar perfekt.

Permalänk

Ja någonstans så måste det ju finnas ett stopp. Marknaden kan ju inte förbli "omättad". Ifall nu inte tillverkarna säljer saker av dålig kvalit´´e som tvingar folk att byta ut varorna efter viss tid. ^^

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa 32" lcd tv när lönen kommer denna månaden, är det dumt att inte vänta längre kanske?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr gäller nog den här nyheten inte oss som bor i Sverige.

http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll/artikel_923977.e...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar
Nice, då kanske man kan köpa sig en ny skärm istället för sin gamla crt

Crt är fortfarande bättre än Lcd/tft. enda fördelen med lcd/tft är att de stålar mindre om man blir inte lika trött.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Frågan är hur länge man orkar vänta nästa halvår innan man vill köpe en riktig tv. Men det är trevligt att de blir lite billigare.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Crt är fortfarande bättre än Lcd/tft. enda fördelen med lcd/tft är att de stålar mindre om man blir inte lika trött.

Nåja, några fler fördelar har nog TFTer, lättare att köra i porträttläge bland annat. Lite svårt med en CRT kanske.

Problemet är ju att få tag i en CRT som inte är alltför sliten.

När det gäller tv-apparater kan man göra många fina fynd om man satsar på CRT, jag är av åsikten att det är bättre att köpa en begagnad CRT om man har en väldigt begränsad budget och vill lägga ut max 5-6000.

Edit: Sen känns det tveksamt att vi kommer märka av den här marginella prissänkningen i Sverige, då kronan försvagats mycket de senaste månaderna, den stora räntesänkningen gjorde kronan ännu svagare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Jag sitter då med en 17" CRT som hängt med i massa år. Skulle inte kunna tänka mig byta ut den mot en platt skärm med nuvarande teknik. Hoppas på livslängden och priset på OLED ska bli vettigt så jag kan köpa en sån.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Känns som att ska ni köpa så passa på nu innan ALLA priser har justerats efter det nya dollarpriset. Finns fortfarande en hel del grejor som inte verkar ha prisjusterats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Crt är fortfarande bättre än Lcd/tft. enda fördelen med lcd/tft är att de stålar mindre om man blir inte lika trött.

Nice! Jag tycker att röd är bättre än gul. Enda gången gul slår röd är kring påsk. Inom detta snäva område är iofs gul en klar vinnare.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Tja är väl ganska allmänt accepterat att LCD tekniken inte är riktigt i kapp ännu även om det finns LCD paneler som alstrar bättre bild än någon viss CRT, har förbättrats ganska fort.
LCD tar ju mindre plats etc och när det var nytt var det cool vilket också är en otroligt viktig faktor. Men bildkvaliten är definitivt inte anledningen till att LCD ersatt CRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tja är väl ganska allmänt accepterat att LCD tekniken inte är riktigt i kapp ännu även om det finns LCD paneler som alstrar bättre bild än någon viss CRT, har förbättrats ganska fort.
LCD tar ju mindre plats etc och när det var nytt var det cool vilket också är en otroligt viktig faktor. Men bildkvaliten är definitivt inte anledningen till att LCD ersatt CRT.

Sen att man slipper att ögonen börjar blöda med en tft är ju ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem

Är ni roliga eller?

Nya generationens LCD är bättre än CRT på ALLA punkter!

Kolla på Samsung 767 modellen, när du kollar på en film så känns det nästan omöjligt verkligt, löjligt verklighetstroget.
Känns som om det är extremt hög fps, vet inte vad det är som skapar själva "realtime seendet" eller hur man ska förklara det.

När du tex står på motorväggen och ser hur bilarna åker förbi i hög fart
så är det en helt annan uppdateringfrekvens som dina ögon upplever än dom du kollar på en hollywood film på en 1 år gammal LCD eller CRT.

Med Samsungs nya så känns inte TVn som en TV utan som ett fönster till alternativ verklighet (alltså filmen i sig).

Svårt och förklara, jag känner till alla regler med 60 fps begränsningar, och DVD körs i 30 fps eller vad nu är som är standard, vet inte vad det är riktigt,
ni måste se det med egna ögon!

Hur som helst,

LCD

+ Klarare och mycket bättre bild
+ Högre upplösning mer detaljrik bild
+ Finare färger, går inte att jämnföra en ny crt och ny lcd när man ser en fotbollsmatch via comhem box, gräset är så mycket grönare och klarare.
+ tar mindre plats

+ helt annan dimension än crt!

Ni som säger att CRT är bra har inte upplevt hur en ny LCD presterar!
Crt är ljusår bakom LCD, speciellt nu på senaste året har den totalt kört över gamla bänken (CRT) på alla punkter

god jul

Ni som har CRT, ett tips bara!
Köp LCD nu till jul och skippa bänken, använd er gamla CRT som bänk, för den kommer då användas för det den är till för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jay92
Är ni roliga eller?

Nya generationens LCD är bättre än CRT på ALLA punkter!

Kolla på Samsung 767 modellen, när du kollar på en film så känns det nästan omöjligt verkligt, löjligt verklighetstroget.
Känns som om det är extremt hög fps, vet inte vad det är som skapar själva "realtime seendet" eller hur man ska förklara det.

När du tex står på motorväggen och ser hur bilarna åker förbi i hög fart
så är det en helt annan uppdateringfrekvens som dina ögon upplever än dom du kollar på en hollywood film på en 1 år gammal LCD eller CRT.

Med Samsungs nya så känns inte TVn som en TV utan som ett fönster till alternativ verklighet (alltså filmen i sig).

Svårt och förklara, jag känner till alla regler med 60 fps begränsningar, och DVD körs i 30 fps eller vad nu är som är standard, vet inte vad det är riktigt,
ni måste se det med egna ögon!

Hur som helst,

LCD

+ Klarare och mycket bättre bild
+ Högre upplösning mer detaljrik bild
+ Finare färger, går inte att jämnföra en ny crt och ny lcd när man ser en fotbollsmatch via comhem box, gräset är så mycket grönare och klarare.
+ tar mindre plats

+ helt annan dimension än crt!

Ni som säger att CRT är bra har inte upplevt hur en ny LCD presterar!
Crt är ljusår bakom LCD, speciellt nu på senaste året har den totalt kört över gamla bänken (CRT) på alla punkter

god jul

Ni som har CRT, ett tips bara!
Köp LCD nu till jul och skippa bänken, använd er gamla CRT som bänk, för den kommer då användas för det den är till för

Den tekniken kallas för 100 hz och är jättegammal.
Det går ut på att tv:n försöker pressa ut 100 bilder i sekunden genom att gissa hur varannan bild skulle se ut genom att behandla bilden innan och efter.

Enligt mig kan det se ut som skit, eller, det ser ut som skit. Allt ser ut att vara med handkamera, ser ju inte klokt ut plus att tv inte alltid får till de gissade bilderna bra, de är alldeles trasiga.
Tekniken går att stänga av på de flesta "bra" tvapparater och kallas sällan 100hz utan kanske "pixel plus" eller "true motion".
Det blir lite tröttsamt att allt ser ut som om det skulle vara filmat med DV-kamera, dokumentärstyle.

Min åsikt.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Men lägg av... Nej, jag har faktiskt testat EXAKT den Samsung du nämner, utan att bli det minsta imponerad. LCD är inte bättre än CRT på "alla" punkter. På kontrast, synvinklar och svärta är LCD tyvärr fortfarande enormt efterblivet.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Planerat en "plattskärm" med 22"/24" @ 1920 x 1200 nu under mellandagsrean/januari så det här är en jätte bra nyhet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tja är väl ganska allmänt accepterat att LCD tekniken inte är riktigt i kapp ännu även om det finns LCD paneler som alstrar bättre bild än någon viss CRT, har förbättrats ganska fort.
LCD tar ju mindre plats etc och när det var nytt var det cool vilket också är en otroligt viktig faktor. Men bildkvaliten är definitivt inte anledningen till att LCD ersatt CRT.

CRT skadar/påverkar/man blir trött i ögonen negativt - det räcker gott o väl för mig som orsak. Hela 90 talet har jag brottats med CRT skärmar, föreställ er hur skönt det känndes att ta i vga kabeln och släpa runt den på asfalten till grovsoprummet=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Planerat en "plattskärm" med 22"/24" @ 1920 x 1200 nu under mellandagsrean/januari så det här är en jätte bra nyhet!

Hinner sänkningen komma tills dess då?

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jay92

När du tex står på motorväggen

Torped vägg heter plåten mellan motor och övriga bilen.
I dagsljus duger bara CRT eller Plasma.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

jippi! nu blir panelerna ca tusenlappen billigare på lagomt stora tv-aparater!

Ang. att CRT är bättre. en 32tums CRt väger över 100kg och måste därföra transporteras av flera personer. en 32tums LCD å andra sidan väger ca 15kilo och har inga som helst problem att transporteras av en enda person. Med tanke på att CRT är analog så är den redan där underlägsen LCD för överföring av exempelvis HDTV med stabil och skön bild. CRT har ju slutat att säljas av den anledningen att den är underlägsen de "platta" teknikerna, i synnerhet när det handlar om att få den från butiken till hemmet på ett smidigt sätt om den är av större storlek.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Trevligt mycket trevligt, det börjar ju bli dax att byta den monochroma 13" man sitter med

24" orna börjar bli riktigt intressanta nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det jay beskriver är inte 100hz. Utan det är en teknik för att räkna ut hur bilderna mellan varje bild ser ut. Detta gör att rörelser osv blir utroligt mjuka. Alla tillverkare har olika namn för denna teknik.
Philips teknik heter "Digital natural motion" Nu uppdaterat till Perfect motion".
Samsungs heter "Motion Plus" har jag för mig, osv..

Många tycker att det förstör filmkänslan och gör att det blir dokusåpakänsla över filmerna.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag bytte bort min stora fula tjocka 19" crt när jag fick napp på krogen men efter att ha sett tjockskärmen påväg in i sänghalmen vände och gick hem, har inte hänt att någon har vänt sedan dess.
Dock har inte min fina 22" lcd fått sättas på prov men det kommer nog!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Den tekniken kallas för 100 hz och är jättegammal.
Det går ut på att tv:n försöker pressa ut 100 bilder i sekunden genom att gissa hur varannan bild skulle se ut genom att behandla bilden innan och efter.

Enligt mig kan det se ut som skit, eller, det ser ut som skit. Allt ser ut att vara med handkamera, ser ju inte klokt ut plus att tv inte alltid får till de gissade bilderna bra, de är alldeles trasiga.
Tekniken går att stänga av på de flesta "bra" tvapparater och kallas sällan 100hz utan kanske "pixel plus" eller "true motion".
Det blir lite tröttsamt att allt ser ut som om det skulle vara filmat med DV-kamera, dokumentärstyle.

Min åsikt.

meh är du full eller? jag har en 100hz CRT TV och den gör inte det du säger. det är helt enkelt bara mer avslappnande för ögonen att titta på för det upplevs inget flimmer

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Men lägg av... Nej, jag har faktiskt testat EXAKT den Samsung du nämner, utan att bli det minsta imponerad. LCD är inte bättre än CRT på "alla" punkter. På kontrast, synvinklar och svärta är LCD tyvärr fortfarande enormt efterblivet.

Hehe, om du med synvinkel menar betraktningsvinkel så har du helt fel.
Jag har en samsung 40A656 och betraktningsvinkeln är helt underbar.
jag kan stå i 80 graders vinkel från tvn och bilden är fortfarande sjukt bra.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Var på Sony Showroom i Ginza nyligen, och det var egentligen bara en pryl som verkligen imponerade - den nya tv:n med 240Hz uppdatering. Den må gissa, men den gör det sjukt bra. Snabba panoreringar och rörelser var som någon inspirerad person sade "smooth as shit from a duck's ass". Som valium för ögonen.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
CRT skadar/påverkar/man blir trött i ögonen negativt - det räcker gott o väl för mig som orsak. Hela 90 talet har jag brottats med CRT skärmar, föreställ er hur skönt det känndes att ta i vga kabeln och släpa runt den på asfalten till grovsoprummet=)

Förstår precis hur skönt det kändes =). Jag har inte haft migrän en enda gång sen jag slängde ut CRTn till förmån för en TFT, 3 år sen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
Härligt! Vi som precis ska köpa ny TV, passar perfekt.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin