Permalänk

Politiskt Kompass

Var står du på den politiska skalan?
The Political Compass
Vill gärna se var ni andra hamnar så gör testet och posta upp bilden på eran kompass.

Mitt resultat>
Economic Left/Right: -8.50
Social Libertarian/Authoritarian: -7.90

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Fick ungefär samma som du, undrar om det inte har något med "Ron Paul"-effekten på Internet? Kändes konstigt att följa primärvalen och se en republikan som inte hatade bögar eller ville tortera folk, tog död på stereotypen.

I förra valet har jag velat fram och tillbaka mellan centern och folkpartiet, med tanke på att det är ett amerikanskt test så borde jag kanske kika lite mer på moderaterna. Kanske till och med är så att jag är mer höger än de med tanke på hur mycket räddningspaket som flyger till höger (banker) och vänster (personbilar).

Permalänk

Jag förstår dock inte vad religionsfrågorna hade med saken att göra, blir man mer höger/vänster, liberal eller authoritarian för att man tror på gud? hmm

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag förstår dock inte vad religionsfrågorna hade med saken att göra, blir man mer höger/vänster, liberal eller authoritarian för att man tror på gud? hmm

Står att läsa i deras FAQ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
http://pici.se/pictures/YXORTJFfg.png

Fick samma fast ett hack mer åt höger.
Hade varit intressant med ett test som var lite mindre USA-centrerat.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Killen med nazistavataren och Gandhi, liksom. Whodathunkit?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Var dock lite stressad på jobbet och gjorde det lite snabbt.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Hamnde i mitten lodrätt och två snäpp åt vänster vågrätt. Tyckte inte den stämmer speciellt bra då jag borde hamna mer åt höger och en bra bit upp på diagrammet - stark tro i kollektivtansvar verkar landa mig
åt vänster?

Som några tidigare nämnt så verkar den dock vara rätt inriktad på amerikanska medborgare.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt lite överraskad över resultat. När jag gjorde testet för något år sedan hamnade jag långt till vänster. Skillnaden kan kanske vara en produkt av att jag mer och mer börjat förlika mig med tanken på att jag är socialliberal och inte social[-ist, -demokrat]

Det känns nästan lite skrämmande att lämna den varma trygga vänsterkanten.

http://www.pici.se/333775/

Permalänk
Avstängd

http://www.politicalcompass.org/facebook/pcgraphpng.php?ec=-2...

Fan, ser nästan likadant ut som påvens. Fränt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Kul test.

Såhär fick jag :

http://www.politicalcompass.org/printablegraph?ec=-3.12&soc=-...

Väldigt nära Gandhi och Dalai lama för övrigt...

Blev klassad som något vänster och något åt det liberala hållet.
Det kan säkert stämma om jag skulle bott i USA eller nåt, men med svenska mått mätt är jag definitivt mer åt höger.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

http://www.politicalcompass.org/printablegraph?ec=-3.00&soc=-...

Ja ungefär som jag hamnat när jag gjord dessa tester tidigare, om än något mer åt vänster.

Permalänk
Medlem

http://www.politicalcompass.org/facebook/pcgraphpng.php?ec=-1...

Känner mig mer höger än så men... Men som sagt det var kanske lite mycket inriktat på USA.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jävla knepigt test. Många av frågorna är sant eller falsk, inget man kan komma och "tycka" något om.
Nåväl, pinade mig igenom frågorna ändå, och föga förvånande så ligger man på grönt.

Hmm, denna var lite förvånande. Med frågorna som dom är ställda där skulle jag förvänta mig norden bra mycket mer åt vänster.

Permalänk
Medlem

Fick precis där 'Sweden' ligger på bilden föregående medlem visar, men jag anser mig ligga mer åt höger och något mer ner!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Nästan i origo..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
med tanke på att det är ett amerikanskt test

Varför påstår ni detta? Det är om något ett väldigt europeiskt test, företaget som har gjort sidan finns väl i storbritannien? Förstår verkligen inte hur ni kan påstå att det är särskilt amerikanskt... Tvärtom så passar det här testet inte alls ihop med den amerikanska bilden (där "liberals" är vänster och "libertarians" är höger). Kolla FAQen så kan ni se fler exempel på hur testet avviker sig tydligt från amerikansk politik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Skulle dock ha tippat på 2-3 steg längre åt höger, och möjligen lite högre upp.

Visa signatur
Permalänk

Test gjort för fem månader sedan:

Test gjort idag:

Skillnaderna beror mer på humör och tolkning av frågorna än riktiga förändringar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tycket dock att frågorna var riktigt kassa. Hälften av dem varierar ju beroende på ämne. Jag skulle nog säga att jag ligger lite mer åt höger, en två-tre rutor eller så. Men sen så skiftar ju mina åsikter från att vara skyltnamn för vänstern till flaggbärare åt högern helt beroende på vad man pratar om, eller beroende på vilken aspekt av någonting man pratar om...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför påstår ni detta? Det är om något ett väldigt europeiskt test, företaget som har gjort sidan finns väl i storbritannien? Förstår verkligen inte hur ni kan påstå att det är särskilt amerikanskt... Tvärtom så passar det här testet inte alls ihop med den amerikanska bilden (där "liberals" är vänster och "libertarians" är höger). Kolla FAQen så kan ni se fler exempel på hur testet avviker sig tydligt från amerikansk politik.

Det var mest en magkänsla. Det fanns några frågor om religion och abort som inte kändes som särskilt viktiga. Dessutom nämner de libertarianer som en grad på skalan vilket är ett parti i USA och vad jag vet inte har någon motsvarighet i Europa. Jag köper att jag förmodligen har fel om de har nämnt det på sidan.

Inte så många auktoritära (fascistiska) individer här..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
Det var mest en magkänsla. Det fanns några frågor om religion och abort som inte kändes som särskilt viktiga. Dessutom nämner de libertarianer som en grad på skalan vilket är ett parti i USA och vad jag vet inte har någon motsvarighet i Europa. Jag köper att jag förmodligen har fel om de har nämnt det på sidan.

Huh? Har du någon aning om hur europeisk politik ser ut?
Speciellt abortfrågan men även religion är en väldigt stor sakfråga i många europeiska länder. Exempelvis är många katolska länder väldigt emot abort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Blir alltid konfunderad när jag kommer till "A significant advantage of a one-party state is that it avoids all the arguments that delay progress in a democratic political system."

Enpartisystem suger, men samtidigt är det ju faktiskt en fördel att vissa saker och ting kan fås igenom rätt snabbt. Därmed fungerar båda svar enligt mig.

Dock tänker jag mig alltid påståendet mer som "enpartisystem är bra" och väljer därmed disagree.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns andra frågor jag stör mig på (tar första bästa, orkar inte bläddra igenom dem igen):
People are ultimately divided more by class than by nationality.

Ja antingen är dom det, eller så är dom inte det och det spelar ingen roll vad du tycker om saken. Man skulle kunna göra en statistisk undersökning och få fram RÄTT SVAR på den frågan. Tråkigt att folket delas upp överhuvudtaget, men vi förstår alla att det troligen sker. Väldigt beroende på landet och jag tippar på att det är SANT, iaf i sverige.

Eller frågar dom hur JAG delar upp folk? Ja jag är väl snarare för elitism än för rasism, så jag får väl svara Agree.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Eller frågar dom hur JAG delar upp folk? Ja jag är väl snarare för elitism än för rasism, så jag får väl svara Agree.

Är inte det där klasskampsfrågan, den ger förmodligen kommunistpoäng.

Permalänk
Medlem

Har gjort det förrut tror jag. Och blev en mitten bibliotekarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jag skulle säga att det är en fråga om personlig värdering/uppfattning. Båda stämmer ju överens med verkligheten. Folk skiljs åt både i klass och nationalitet, men det är upp till dig att bestämma vilken som du anser är värst/sämst för samhället. Jag själv tog "Disagree" då jag finner ett större problem med att nationaliteter ofta sätter en käpp i spåret för människans utveckling än att det finns klasser i samhället.
Segregation är ett större mer aktuellt problem idag än vad "klass-samhället" är.
Men det är ju min åsikt

Står ingenstans att man ska välja vilket som är värst, frågan är väl snarare var klyftan är störst - mellan två personer av olika klass (av samma nationalitet) eller mellan två personer av olika nationalitet (av samma klass)

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.