Bör man ha respekt för de döda?

Permalänk
Medlem

Bör man ha respekt för de döda?

Nu när jag såg att denna tråd, Sorghantering, kom upp igen så kom jag att tänka på frågan som står i ämnesraden i denna tråd. I tråden jag länkar till tycker TS tydligt att man ska ha respekt för de döda barnen och visa det genom att inte försöka skaffa nya för snabbt inpå. Bör man öht. ta hänsyn till de döda barnen när man fortsätter leva sitt liv?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte exakt vad jag ska skriva, men att inte ha barn för tidigt inpå förstår jag också dock så tror jag saknaden av att ha barn är stor. Hennes barn ger en närhet som ingen annan kan ge. Genom att skaffa barn så kan hon få den närheten som hon förlorat och se det som en ny start på livet och ge all sin kärlek till barnet. Tror detta är en process för att överleva traumat och starta ett nytt liv som sagt.

Sen vem hon har haft umgänge med vet jag inte men känns väl inte så rätt om det är första bästa.

Vet inte vad jag ska skriva mer, allt eftersom tråden utvecklas kan jag komma med mer tankar.

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte glömma bort dem, o.s.v. men jag tycker inte att det ska behöva begränsa en i hela livet.

Men att försöka göra nya barn en månad efter är lite lågt, tycker jag...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Klart man ska ha respekt för dom döda, det gör man på sitt eget sätt, hur det än må vara.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Att "ha respekt för de döda" eller att man inte ska "tala illa om de döda" är ju ganska vanliga uttryck, men om jag skulle använda något av de uttrycken så hade jag nog egentligen menat att man ska ha respekt för de dödas anhöriga, eller kanske till och med nån slags respekt för sina egna känslor gentemot den döda(?).
I fallet i tråden du länkar till så ser jag en möjlighet att de kan ha velat ersätta de döda med ett nytt barn (och för snabbt enligt somliga), och då kanske man kan prata om en viss brist på respekt för det ofödda barnet som kanske kommer att tvingas på någon skyldighet att vara minst "lika bra" som de döda barnen var när de var vid liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att man först och främst borde visa respekt för de levande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Livet går vidare. Och 9 månader är ju en ganska lång tid.

Permalänk
Avstängd

Nej, men man ska ha respekt för de levande och deras eventuella respekt för de döda.

Permalänk
Medlem

Klart att de döda är döda och inget får dem tillbaka, men jag tycker inte att det ska finnas någon "mall" på hur olika människor hanterar olika sorgehändelser.

Tänk på att det finns (mer än?) 6 miljarder, människor på jorden. Rent teoretiskt finns det exakt lika många sätt att hantera sorg.

Jag får till minne en man som miste hela sin familj (fru och 2 barn tror jag det var) i tsunamikatastrofen, ett par månader senare hade han gift om sig och hans nya fru var gravid.
Har för mig det var så iaf, är inte säker på några uppgifter.

Det jag vill säga är att alla har sina sätt till att göra olika saker, tycker inte man ska klanka på någon trots att många skulle tycka det är konstigt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Klart man ska ha respekt för dom döda, det gör man på sitt eget sätt, hur det än må vara.

Varför då? Har du nån motivering?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag ser respekt till de döda som en återkoppling mot hur man respekterar de levande. Är personer inte ett skit värd då de är döda, ja då var dessa bara en "slit och släng produkt" då de levde. Nu visas detta i efterhand, men man kan utgå från att personer kommer behandla andra på samma sätt. Och detta tycker jag man ska kunna vara ärlig mot de levande om.

Dock hur man gör för att respektera någon död är en annan fråga, ska man t.ex. behöva vänta på begravningen av en maka/make innan man man skaffar en ny partner? Kan man då efteråt välja att inte gå på begravningen och ändå respektera personen? -Orsak kan vara att man inte vill ta ut ledighet för att det kostar pengar.

Angående Arbogafallet, så vet vi inte hur personerna resonerade och kan därför inte säga hur det ligger till med respekt. -Man kan göra otroligt mycket och ändå respektera de döda.
Att de ska behöva gå ut i media och försvara sitt beteende är fel och närstående så var det en sådan stor tragedi så det är dumt att ta upp det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Angående fallet som Zartax tog upp så tror jag att det är väldigt individuellt. Vissa kanske känner att de vill ta hand om sorgen innan de ger sig in på något nytt medan andra bearbetar sorgen med att ha andra saker på tankarna. Jag tycker inte det är någon stor sak att kvinnan i fråga är gravid så tätt inpå, inte för att jag inte känner henne, utan helt enkelt för att jag antar hon gör det hon tycker känns bäst. Bara för hon skaffar barn så tätt inpå behöver inte betyda att hon glömt vad hon förlorat.

Permalänk
Medlem

Varför man ska visa respekt för de döda: Det är för att visa respekt för de dödas anhöriga. Är inte det ganska självklart, eller lärde ni (inte riktat mot någon direkt... mer indirekt) er ingenting i skolan? Krångla inte till det.

Kommer följdfrågan vara varför man ska visa respekt för de dödas anhöriga?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Varför man ska visa respekt för de döda: Det är för att visa respekt för de dödas anhöriga. Är inte det ganska självklart, eller lärde ni (inte riktat mot någon direkt... mer indirekt) er ingenting i skolan? Krångla inte till det.

Kommer följdfrågan vara varför man ska visa respekt för de dödas anhöriga?

Men i fallet i exemplet ÄR den som anklagas för brist på respekt de dödas anhörig.

Anyway så håller jag med dig om att anledningen till att visa respekt för döda är för att man egentligen visar respekt för de anhöriga och deras känslor. Men för den döda i sig ser jag ingen anledning att visa respekt. Den är ju död.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Finns i mina ögon ingen logisk anledning till varför man inte skulle gå vidare med livet efter närståendes död.

Allt handlar ju om dom runt omkring den döde som inte hanterar sorgen på samma sätt, utan måhända kanske tror att den döde sitter på ett moln och ser att folk går vidare med sina liv och blir ledsen över det? Kan tänka mig att det blir några slags skuldkänslor mot en person som är död, vilket känns rätt.. onödigt. Och iom den synen kanske dom tycker att andra borde göra likadant, ta hänsyn till nån som är död, borta osv.

Mer on topic: KAN man ta hänsyn till någon som är död? Dom är ju just det, döda. Visst, hänsyn kan tas mot dom som sörjer, men i TS fall är det ju inte det som efterfrågas.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför då? Har du nån motivering?

Kortfattat så är det för att visa respekt till den dödes anhöriga.

Men om man vill ha ett mera analytiskt svar så är det väl såhär.
Min respekt är nåt som man förtjänar. Det är väl lite som ett spel. När jag träffar en ny person som jag vet inget om så ligger hans/hennes 'respektvärde' på 1. 1 betyder inte att jag inte visar personen respekt, utan mer att jag visar den minsta formen av respekt som går, dvs att man är trevlig, öppnar dörren och så, ytliga saker. Sen utifrån deras agerande går värdet upp eller ner. Jag visar alltså respekt för dom levande.

En död person, som jag aldrig träffat, har då oftast ett positivt respektvärde på 1. Eftersom jag aldrig träffade personen så vet jag inget om dennes liv eller historia, därför visar jag den mest grundliga respekt som går för denna person som är död. Tex., att jag inte snackar skit eller skämtar om personen. Jag visar alltså respekt för dom döda.

Så man kan väl säga att, eftersom jag respekterar dom levande så respekterar jag dom döda också. Det här är nåt som faller i mig naturligt, därför det är svårt att förklara. Det här inlägget är riktigt flummigt så jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Kortfattat så är det för att visa respekt till den dödes anhöriga.

Jag skulle vilja påstå att detta faller under kategorin respekt för de levande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag skulle vilja påstå att detta faller under kategorin respekt för de levande.

De anhöriga kanske också är döda?

Permalänk
Medlem

Respekt verkar vara ett svårdefinerat ord för vissa...

Ilja: Man skulle kunna säga så. Men vore det inte för att den döda är död, så hade man ju inte visat denna återspeglande respekt för de anhöriga. Därför faller det bara indirekt under den kategorin. Samtidigt hedrar man minnet av den döda, som en slags ödmjuk inställning till livet i sin helhet kanske. Och är förmodligen därför man säger som man gör.

Eller så gör man som sweclockers medlemmar och krånglar till det mest triviala.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Ja, för de anhörigas skull samt även p.g.a. den döde bör t.ex. fortfarande bestämma över sina ägodelar. Utan respekt för den döde skulle testamente etc vara värdelösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
De anhöriga kanske också är döda?

Alla anhöriga också döda? Ja då är det ju en okänd människa och då är det väl svårt att båda vara respektlös eller visa respekt. Och då kan man väl skämta om den s mycket man vill så länge man inte är rädd för spöken^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Det är ju som sagt upp till var och en om/hur dom vill visa respekt för de döda. Det som Cloudstone pratar om är mer respekt för minnen och respekt för anhöriga (som är levande). Så dom flesta har kommit med samma svar bara formulerat det på annorlunda vis.

Finns det någon som ärligt visar respekt genom att hämnas för de döda/ sända dom döda en tanke/ prata med dom döda så dom inte känner sig ensamma?
Vilken slags respekt talar vi om här egentligen?
Ska jag vara tvungen att gråta varje dag för att min farfar gått bort annars visar jag inte honom den respekt han förtjänar eller vadå? :S

Låt oss säga att någon nära anhörig ligger på sin dödsbädd och uttrycker en sista önskan t.ex. "sprid min aska där och där" skulle du försöka uppfylla den då? Hur långt skulle du gå? Om exempelvis någon av mina nära anhöriga uttryckte en sista önskan så skulle jag då försöka uppfylla den.

Eller om du såg en trafikolycka och sprang fram till den drabbade som sa "säg till min fru att ..." skulle du försöka uppfylla det då? Det är väl exempel på att visa respekt till döda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej, men man ska ha respekt för de levande och deras eventuella respekt för de döda.

Man ska inte ha respekt för de döda men man ska respektera dom som har det, eller va?

Jag tycker ungefär som Cloudstones första korta inlägg, även om det kanske inte påverkar den döde.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Att visa respekt för de döda är fullkomligt idiotiskt och poänglöst.
Det man ska visa respekt för är de som sörjer de som är döda. Det finns en enormt stor skillnad mellan de två...

Att inte vilja skaffa barn eftersom man vill visa respekt för barn som tidigare dog är helt absurt och saknar någon form av mening. Det är däremot en helt annan sak om man vill vänta med att skaffa nya barn eftersom man fortfarande (väldigt aktivt) sörjer ett tidigare dött barn.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Att inte vilja skaffa barn eftersom man vill visa respekt för barn som tidigare dog är helt absurt och saknar någon form av mening. Det är däremot en helt annan sak om man vill vänta med att skaffa nya barn eftersom man fortfarande (väldigt aktivt) sörjer ett tidigare dött barn.

Edit. Aha, nu läste jag rätt. Jag håller till stor del med, förutom att jag anser att det är ett personligt val. Om någon förlorar ett kärt barn och därför väljer att inte skaffa barn igen, varför skulle du bli upprörd? Inte ens moder natur skulle bli upprörd, vi är redan för många.

Sedan att du tycker det är kategoriskt 'fullkomligt idiotiskt och poänglöst' att visa respekt för de döda..tja, det säger väl en del om dig som person. De döda bryr sig nog inte, men det är rätt mänskligt att göra det ändå. Sedan att 'respekt' är ett väldigt brett uttryck och subjektivt hjälper förstås inte diskussionen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
För att slå två flugor i en smäll (alltså besvara )

Som jucce nämner om sista önskan; "sprida askan där och där" så gör vi inte det av respekt för dom döda. Om man inte är djupt troende det vill säga. Vi gör det för oss själva, för att vi i våran hantering av sorgen försöker uppfylla vissa önskemål som den närstående bortgångne haft som att den levde. Jag är övertygad om att det handlar om en personlig hantering av den sorg man känner.

Ja, jag har också insinuerat att det antagligen bara handlar om den som sörjer, ex i det textstycke du citerade.

Men som också sagt är 'respekt' ett brett begrepp.Sörjer man visar man väl respekt, i handlingar och tal?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Att visa respekt för de döda är en konvention som har både juridiska, moraliska och praktiska aspekter.

Som ElDiablo skrev bygger testamenten på respekt för de dödas önskan. (Man hade ju lika gärna kunnat tänka sig att arvingarna får alltihop enligt lagbestämmelser, eller ännu värre - att alla dödsboets tillgångar tillfaller staten.)

Vad man tycker om det moraliskt är upp till en själv, men rent praktiskt finns det en viktig poäng och det är att man själv ju en dag kommer att dö. Om man respekterar de sista önskningarna från de som är döda nu, så kanske ens efterlevande kommer att respektera ens egna önskningar. Om inte den respekten var utbredd i samhället så skulle det inte finnas någon anledning att spara något över huvud taget. Vi skulle kanske få se en och annan som satte sprätt på alla sina pengar det sista de gjorde.

Sorgehantering är en helt annan sak och har bara delvis med respekt att göra.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

At visa respekt för de döda ser jag ingen mening i. Om någonting så skall man respektera den sorg som kommer med döden. De anhöriga blir inte bättre människor, och om jag inte respekterade en anhörig dagen innan så gör jag det inte dagen efter. Vad jag däremot respekterar är sorgen de känner. Den är rent ut sagt fördjävlig, och att inte respektera den helt oslagbara kraft denna känsla har skulle jag säga är totalt smaklöst.

Kort och gott, man sparkar inte på folk som ligger ner oavsett vad man känner inför dem när de står upp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Man ska inte ha respekt för de döda men man ska respektera dom som har det, eller va?

Japp. Jag tror faktiskt att du förstod. Nåja.

För min egen del så ser jag inte varför jag (och andra) inte (åtminståne vad gäller etiska skäl) bara kan slängas bland matavfallet och på så sätt åka in och brännas... men jag respekterar min familjs eventuella önskemål att begrava mig på en konventionell kyrkogård.

Hela kyrkogårdsindustrin är faktiskt rätt löjlig, men jag respekterar folks rätt att bestämma över vad för tokerier som ska ske med bekantas kroppar... den respekten har jag för de som lever, inte för de som är döda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Edit. Aha, nu läste jag rätt. Jag håller till stor del med, förutom att jag anser att det är ett personligt val. Om någon förlorar ett kärt barn och därför väljer att inte skaffa barn igen, varför skulle du bli upprörd?

Huh? Men om man väljer att inte skaffa barn igen så är det ju för att man ännu sörjer det gamla (eller att man helt enkelt inte vill ha ett nytt). Men om man använder argumentet "jag vill visa respekt mot det döda barnet", samtidigt som man egentligen vill skaffa ett till barn, så är man definitivt en idiot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Inte ens moder natur skulle bli upprörd, vi är redan för många.

Nej, vi är inte för många. Fler människor innebär fler idéer vilket innebär mer framgång. Vi är inte ens sju miljarder, och vi finns knappt utanför vår enda planet. Universum har plats för åtskilliga biljoner människor till...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!