Intel klara med 32 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel klara med 32 nanometer

Halvledarjätten Intel rapporterar om att tillverkningsprocessen för kretsar i 32 nanometer är färdigutvecklad. Sent 2009 kommer de första processorerna att massproduceras med den nya tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter nice! Frågan är om dom verkligen kommer i slutet av nästa år? Det är mycket som kan orsaka förseningar...

Permalänk
Medlem

spännande, jag tror jag ska vänta till slutet av 09' och köpa i7c då istället.

Permalänk
Avstängd

Nu hoppas jag att AMD inte är lika sena på att hoppa på det här tåget.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu hoppas jag att AMD inte är lika sena på att hoppa på det här tåget.

Tänkte precis på det, AMD har ju knappt hunnit komma till 45 nm:/

Permalänk
Medlem

Vad är det de behöver ett helt år till nu då?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Vad är det de behöver ett helt år till nu då?

Bygga fabrik?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Kan dom ju lika gärna skippa konsument-/budgetvarianten av Core i7 i 45nm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Vad är det de behöver ett helt år till nu då?

Det dyra är nog inte att ta fram en ny teknik, utan att kunna anpassa produktionslinan.
De har nog massor av fabriker som måste ställa om sin produktion, och innan de gör detta måste de se till att de går tillräkligt med vinst på den gamla tekniken (45nm).

Samt att så länge AMD inte släpper en ny teknik så kan de köra vidare med sin 45nm produktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Det dyra är nog inte att ta fram en ny teknik, utan att kunna anpassa produktionslinan.
De har nog massor av fabriker som måste ställa om sin produktion, och innan de gör detta måste de se till att de går tillräkligt med vinst på den gamla tekniken (45nm).

Samt att så länge AMD inte släpper en ny teknik så kan de köra vidare med sin 45nm produktion.

nja, poängen är ju den att dom får ut fler produkter per platta vilket betyder större vinst med 32nm. Men självklart kommer det ta tid att anpassa denna och sälja slut på de redan tillverkade kretsarna.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Låter som ett I7 dator en bit in på 2010 kan vara en bra ide

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Skoj som fan nästan bara 2/3 finare tillverkning än vad jag har 90nm isf old

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Man blir lurad av sånna här nyheter. Vi viste sen länge att 32nm skulle lanseras i slutet av 2009 men så ser man att "Intel klara med 32nm" wow tidigare än väntat, men nej fortfarande slutet på 2009 som vi ser något av det vilket ju redan var känt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Man blir lurad av sånna här nyheter. Vi viste sen länge att 32nm skulle lanseras i slutet av 2009 men så ser man att "Intel klara med 32nm" wow tidigare än väntat, men nej fortfarande slutet på 2009 som vi ser något av det vilket ju redan var känt.

Egentligen inte. De måste bara säkerställa proceduren att de kan köra maskinerna snabbare på 32nm teknologi om det nu tar 30min att göra en propp med 32nm så kanske de måste ha ner tiden mot 22minuter innan de är fullstädnigt säkra at tekniken inte släpar efter och att de kan möta efterfrågan i produktion.

betalar du bara tillräkligt bra så tror jag du kan komma över mordongadens provex för en summa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att jag inte spelar på min dator längre... Jag kommer klara mig i många år till på min 4400+

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Det dyra är nog inte att ta fram en ny teknik, utan att kunna anpassa produktionslinan.
De har nog massor av fabriker som måste ställa om sin produktion, och innan de gör detta måste de se till att de går tillräkligt med vinst på den gamla tekniken (45nm).

Samt att så länge AMD inte släpper en ny teknik så kan de köra vidare med sin 45nm produktion.

Helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Blir väl att vänta till slutet av 2009 innan man köper sin Core i7. Min E6750 fungerar fint än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Jag är så glad att jag inte spelar på min dator längre... Jag kommer klara mig i många år till på min 4400+

Exakt, inte för att vara bakåtsträvare, men förr i tiden så var det en markant skillnad mellan olika generationers processorer och detta märktes i alla skikt av datoranvändare. Nu är det i princip datorspelare, folk som använder förhållandevis tunga program och servers som driver utvecklingen. Faster Agda som bara ska betala räkningar på internet, eller Måns 15 år som sitter med PS3:a och bara har datorn till skolarbeten och surfa på internet behöver inte en dundermaskin och detta kommer bli ett allt större problem för datortillverkarna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja det börjar väl snart bli dags för mig att byta upp mig, men än så länge så klarar sig min prolle jobbet hyffsat:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Prefekt, uppgraderas då!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Intel är två steg före AMD nu!;)

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

C2d

Jag som fortfarande sitter kvar på min C2D xD
Dags att uppgradera nästa år då!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Intel är två steg före AMD nu!;)

Snarare ett halvt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Snarare ett halvt.

Snarare så håller de jämna steg. Tittar man på endast 32nm så leder de. Tittar man på 22nm så har de ingen vidare ledning.

Tittar man på prestanda per tillverkningsprocessen så ligger de väl långt efter. Detta tack vare att de överger äldre tilllverkningsprocesser långt innan man nått maximal prestanda.

Permalänk
Avstängd

Bra!
Ser fram emot nya processorer baserade på 32nm teknik.

Next stop, 22nm! Go go go!

Permalänk

Tycker väldigt synd om AMD. Det finns inte en chans att dom kommer ikapp på 32nm och blir tillsut tvingade att ta initiativ när 22nm ska börja användas.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här gick fort, tyckte det inte var länge sen Intel kom med 45nm.

Bara hoppas att AMD/IBM relationen går vidare och att Intel inte tar stora försprång nu

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Som Kishti skulle säga. "this is a halleluja moment".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Tycker väldigt synd om AMD. Det finns inte en chans att dom kommer ikapp på 32nm och blir tillsut tvingade att ta initiativ när 22nm ska börja användas.

IBM och AMD samarbetar med utveckling av 32 nm och 22 nm - säkert mindre tillverkningsprocesser också. AMD började testa deras 32 nm's teknik med high-k i november så de ligger inte fasligt mycket efter.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.