Permalänk
Medlem

Webhallen

Hej

Jag har en fråga.

För några dagar sen köpte jag en skärm på www.webhallen.se
Eftersom jag jobbar i närheten så hämtade jag skärmen efter jobbet.
När jag kommer hem så och kopplar in skärmen till strömmen börjar den tjuta med ett högfrekvent ljud. Ljudet är grymt störande. Jag åker tillbaka till Webhallen och pratar med dem och de säger att jag ska komma in med den.
Senare samma dag kommer jag in med skärmen och expediten säger att han ska kolla på den under dagen och att de återkommer samma dag.

Dag3.

Eftersom de aldrig hörde av sig så svängde jag förbi igen för att kolla. Då säger killen ( någon annan ) att de ska ta 2-4 veckor för att felsöka skärmen, men han säger att dagens TFT skärmen låter och det är något som man måste leva med. Jag förklara att ljudet är extremt störande, men han säger att han inte kan göra något. Han sa dock att jag skulle kunna få tillbaka min defekta skärm.

Då säger jag till honom att jag vill returnera vara enligt distanslagen och han säger att jag inte får göra det eftersom jag betalade för varan i affären.
Jag förklarede att köpet gjorde jag via hemsidan, men han sa att man bara "bokar" varan via nätet och att man inte köper den om man betalar och hämtar den i buteiken. Om man "bokar" en vara så gäller inte distanslagen.

Har han rätt? Jag anser att köpet genomfördes på nätet och jag hämtade ut min vara hos dem. Varför skickar de ut en orderbekräftelse om jag har bokat en vara? Dessutom står det att detta är en beställning!

Vad kan jag göra?

"Skulle nedanstående information inte vara korrekt ber vi dig kontakta oss omgående.

Observera att den här orderbekräftelsen inte betyder att du kan hämta din beställning. Vi skickar alltid ut mail när din beställning går att hämta.

Hämtning 1:

91077: HP 22" Wide TFT W2228h (3ms) (VGA / HDMi) - [HV] 1 st á 2490 kr

Orderdatum: 2008-12-09
Fraktsätt: Hämta i butik, Sveavägen 39
Så snart din order är klar att hämtas kommer vi skicka ett mail till dig."

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Att skärmar ska låta så mycket att man stör sig på dom ja då är ju nåt galet inte fan ska det ta 2-4 veckor vafan babblar dom om..

Permalänk
Avstängd

Vilka skojare, TFT skärmar är faktiskt tysta.

Min HP f2105 21" Wide TFT är tyst

Men jag har skippat fjantarna sen dom börja köra det diskriminerande systemet med "högre poäng snabbare kassa" tjosan, vadå, är små kunder mindre värda?

Kyss min röv och sug min kotte långsamt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Låter? min samsung t220 låter fan inget... min döda mormor gör mer ljud ifrån sig.

Bullshit.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Säger det samma - Låter va då låter? Sen har dom fel ang distansavtal för avtalet gjordes upp på distans ergo gäller distansavtalslslagen men reklamera den du och gör dom inget så vänder du dig till KO för idag kan företag åka på böter om dom missköter reklamationer enligt lag och du vänder dig isf till KO för att få veta mer ang detta.

Klargör även för Webhallen att då får ARN avgöra fallet vilket du antagligen vinner men se till att ha med all dokumentation som finns för tydligen slarvar många klagande med det.

Du har även rätt till ersättning för alla dina kostnader pga detta fel men det är inom rimliga gränser som du ska hålla nere så mycket du kan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska du aldrig acceptera. En skärm ska inte låta så pass mycket att man störs. Att det skulle vara vanligt är rent ut sagt dumheter. Jag har då aldrig haft en skärm som låter och just nu har jag en 22" HP på jobbet som är helt tyst.

Den är helt klart defekt. Be dem ta fram en annan skärm och koppla in den för att jämföra så får de se att det inte alls är normalt.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

även om distans avtalet inte gäller så har du väl 30 dagars öppet köp.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_x3m
även om distans avtalet inte gäller så har du väl 30 dagars öppet köp.....

Han sa att jag hade bara 7 dagar! Obruten förpackning!
Jag ska åka förbi webhallen på sveavägen imorgon och tala med dom så får jag se vad de säger.
Jag anser också att vi ingick ett avtal när jag beställde på nätet, men det tycker inte de. De säger att jag bara bokade en vara, vilket jag aldrig gjorde.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Just hurvida köpet gjordes över nätet eller ej kan vara klurigt. Själv anser jag att gränsen går vid det att man betalar för varan över nätet, först då har ju köpet gått igenom, Hurvida man sedan får varan till dörren eller hämtar den är shitthesame.

Att det kan ta några veckor att testa den verkar inte helt orimligt heller, är trots allt jultider och då är man aningen mer pressad på tid och du antagligen läggs på en kö med andra väntande garantiärenden. Från min synvinkel är det inte snack om saken att produkten är defekt, räkna bara med någon vecka för dom att testa maskinen och få det konstaterat.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

En fråga, när du boka den över internet betalade du den samtidigt då? Om så är fallet så gäller distans avtalet, men om du betalade den i butik så är det 14dagars ångerrätt du får leva med

Permalänk
Medlem

Jag betalade i butiken, men jag fick ett mail där de tacka för beställningen. Borde inte detta duga?

Han sa att jag hade bara 7 dagar! Obruten förpackning!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen gäller bara om du betalt innan du fått varan. Dock så ska du kunna reklamera då en skärm inte ska låta. Som sagt så när du beställer på nätet så "håller" dom bara varan åt dej i 4:a dagar. Dom har inga extra skyldigheter än om du köpt den i butik. Anmäl till ARN då skärmen låter om dom inte tar tillbaka den.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Distansavtalslagen gäller bara om du betalt innan du fått varan. Dock så ska du kunna reklamera då en skärm inte ska låta. Som sagt så när du beställer på nätet så "håller" dom bara varan åt dej i 4:a dagar. Dom har inga extra skyldigheter än om du köpt den i butik. Anmäl till ARN då skärmen låter om dom inte tar tillbaka den.

Vart står det om detta? ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm )

De skriver till mig

Citat:

Observera att den här orderbekräftelsen inte betyder att du kan hämta din beställning. Vi skickar alltid ut mail när din beställning går att hämta

Citat:

Hämtning 1:

91077: HP 22" Wide TFT W2228h (3ms) (VGA / HDMi) - [HV] 1 st á 2490 kr

Orderdatum: 2008-12-09
Fraktsätt: Hämta i butik, Sveavägen 39
Så snart din order är klar att hämtas kommer vi skicka ett mail till dig.

EDIT

Läs detta

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengar tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_x3m
även om distans avtalet inte gäller så har du väl 30 dagars öppet köp.....

Öppet köp är inte reglerat i lag, det är helt upp till butikens godtycke att erbjuda den servicen.

Hursomhelst, prova att ändra lite på backlight, brightness eller vad det heter på din skärm. Jag har en billig Dellskärm som tjuter lite, men bara när bakgrundsbelysningen är inställd på en viss styrka, justerar jag utanför det området försvinner ljudet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Vart står det om detta? ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm )

De skriver till mig

2 § I lagen avses med
distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans

Att du reserverat en vara för köp i butik innebär inget bindande avtal, du är inte skyldig att betala för varan och butiken är inte skyldig att leverera den till dig. Det är samma sak som att du ringer upp en butik och ber dem lägga undan något åt dig tills på fredag..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Låter som ett solklart DOA-fall. Det borde expediten kunnat konstatera på högst några minuter och gett dig en ny skärm. Klart att skärmen inte ska låta. Det tror jag även HP håller med om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hursomhelst, prova att ändra lite på backlight, brightness eller vad det heter på din skärm. Jag har en billig Dellskärm som tjuter lite, men bara när bakgrundsbelysningen är inställd på en viss styrka, justerar jag utanför det området försvinner ljudet.

Den låter när den är avstängd. Jag måste dra ut sladden för den ska sluta låta.

2 § I lagen avses med
distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans

Om jag lägger ned den i kunkorgen som är ett organiserat system för att träffa avtal på distans och trycker på köp så borde det betyda att jag köper varan=ingår i ett avtal.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Till ARN med dem! Häxjakt!

Jag är helt på din sida, TFT låter inte så att man stör sig på dem. Jag har dock varit med om att min gamla 26" LCD-TV lät när jag hade max ljusstyrka och mycket vitt på bilden, men sen är den 5 år gammal också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Till ARN med dem! Häxjakt!

Hehe Det orkar jag inte med. Jag vill ha en ny skärm eller pengarna tillbaka. Jag orkar inte bråka eller vänta 2-4 veckor för något expediten kan testa på plats.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att invertern på en LCD ger ett högfrekvent tjut ifrån sig. Oftast ändrar ljudets nyans i förhållande till hur stark bakgrundsbelysning man har. Vill nog mena att det är ganske vanligt förekommande fel, men ett fel i allra högsta grad.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Inte helt ovanligt att invertern på en LCD ger ett högfrekvent tjut ifrån sig. Oftast ändrar ljudets nyans i förhållande till hur stark bakgrundsbelysning man har. Vill nog mena att det är ganske vanligt förekommande fel, men ett fel i allra högsta grad.

Jo men min låter när den är avstängd.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Den låter när den är avstängd. Jag måste dra ut sladden för den ska sluta låta.

2 § I lagen avses med
distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans

Om jag lägger ned den i kunkorgen som är ett organiserat system för att träffa avtal på distans och trycker på köp så borde det betyda att jag köper varan=ingår i ett avtal.

Nej det gör du inte, köpet sker i butiken. Jag säger inte emot dig om att det är fel på skärmen eller att det borde vara ett garantiärende, men jag tror tyvärr inte du kommer lyckas så bra med att applicera distansavtalslagen på ett köp gjort i avsaknad av distans. Om jag vore du skulle jag välja en annan utgångspunkt än nämnda lag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Nej det gör du inte, köpet sker i butiken. Jag säger inte emot dig om att det är fel på skärmen eller att det borde vara ett garantiärende, men jag tror tyvärr inte du kommer lyckas så bra med att applicera distansavtalslagen på ett köp gjort i avsaknad av distans.

Ok..

Hur menar du?

Citat:

Om jag vore du skulle jag välja en annan utgångspunkt än nämnda lag.

Då får jag försöka med detta
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Citat:

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengar tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Hehe Det orkar jag inte med. Jag vill ha en ny skärm eller pengarna tillbaka. Jag orkar inte bråka eller vänta 2-4 veckor för något expediten kan testa på plats.

Jaha... då pratar vi nog om olika ARN här. Jag tänkte på han som svingar svärd och dödar otrogna

My bad

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Så skärmar låter alltså? Då har jag lärt mig nått nytt för dagen, även om jag aldrig någonsin hört (? ) en skärm.

Permalänk

Min far har en exakt likadan skärm som dig.. Han fick ta med den hem helt ny från jobbet då den också tjuter.. Verkar då vara ett fel some förekommer på ett antal av dessa skärmar?

Dock borde du ju helt klart få en ny skärm då det ÄR ett fel på den..
Vi har fyra olika 22" wide skärmar hemma varav två st är Acer och de låter inte ett smack, sedan har vi en LG som även den är knäpptyst och till sist Hp skärmen som låter riktigt störande.. BIIIIIIIIII..

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag försöka häva köpet och få pengar tillbaka?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ja du ska ha pengarna tillbaka då det är fel på den. Men de har ju också rätt att försöka laga felet tyvärr.:/

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Har kollat deras hemsida och slås av att de har lyckats dölja själva hämtbutikavtalet väldigt väl. Under avbeställning-rubriken står att man kan avbeställa produkter som ännu inte har hunnits paketeras. Det står fortsättningsvis att "Om alternativet att avbeställa ej är tillgängligt innebär det att ordern är under behandling, kontakta då vår kundtjänst." Det framgår alltså inte om man kan avbeställa varan när ordern är under behandling. Det framgår inte heller om outhämtade paket i butik (vid betalning i butik) får konsekvenser, typ "straffavgift".

Frågan är ju vad webhallen anser. Om de agerar genom att "böta" folk som inte hämtar ut sina ej förbetalda paket så förefaller det tämligen klart för mig att det handlar om ett distansavtal; annars finns det inget avtal till grund för "boten".

Eftersom avtalslagen är, som Kurt Grönfors sa på sin dödsbädd, en ruin, så är det svårt att få ett rent svar på sådana här frågor.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller upphämtning i butik (de har inte en speciell utlämningsbutik som t ex Komplett) så står det i mailet du får när produkten kommer in att du har 4 dagar på dig att hämta den, annars avbokas den. Jag har flera gånger missat att hämta (inte haft möjlighet att komma in till butiken inom 4 dagar) och det blir inget straff eller så. De bara vbokar den.

Det är lite skillnad mot t ex Komplett som har en avgift. Komplett använder sin "butik" bara för utlämning - d v s de agerar bara post åt sig själva så om en person inte hämtar ut varan måste de skicka tillbaka den till sitt lager. Webhallen lägger bara in produkten i sitt butikslager och säljer den därifrån.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Bedrövlig tråd.

Vad Webhallen säger med detta är i klartext ungefär såhär :

"Köp våra grejjer, sen kan du fara åt h..vete"

Kan dom ens stava till kundvård ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?