Permalänk

Quadpumped?

Jo ja vet att de är fyrdubblat tex 333x4=1332

men varför blire så? kan nån förklara varför de blir fyrdubblat och de, har prov på tisdag och har inte hittat nånstans i boken som de står så jag skulle gärna vilja ha ett svar på detta. Tack i förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Re: Quadpumped?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
har prov på tisdag

- Vad läser du?

Permalänk

Re: Re: Quadpumped?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Vad läser du?

Persondatorer. Prov på 4 kapitel så vill veta så mycket som möjligt innan provet så därför sitter ja o campar på sweclockers lite, hehe.

O tack för svaret maskaren.

Permalänk

Re: Re: Re: Quadpumped?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Persondatorer.

- Okej, nice! Jag har läst den kursen.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Quadpumped?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Okej, nice! Jag har läst den kursen.

kursen är ju intressant fan, lär sig en massa nytt.

Permalänk
Avstängd

Tänkte först skriva en kort liten sammanfattning (edit: den blev lång:P) men såg sedan att någon redan länkat till den eviga källan wikipedia. I vilket fall så bör du beakta den viktiga skillnaden mellan MT/s och Mhz/s. MT=megatransfers.

Skummade igenom wikipediaartikeln och kan tillägga att wikipedias brister märktes ganska fort. T.ex. så var inte hypertransport med eftersom den tekniskt sett inte är en FSB.

För att sammanfatta lite och förhoppningsvis ge bättre klarhet i ämnet.

Det finns i stora drag 3 teknologier som fortfarande är någorlunda aktuella

GTL+ och AGTL+
EV6
Hypertransport

GTL+ (1T/cykel) används av de flesta pentium Pro, Pentium II, Pentium III, Xeon och Celeron. Inte alla dessa processror använder sig av GTL+ och det gäller framförallt de senare Xeon och Celeron.

Vidareutvecklingen av GTL+ är AGTL+ (4T/cykel=quad pumped) och den används framförallt av Pentium IV och modernare Celeron och Xeon processorer.

EV6 (2T/cykel) används av Athlon och Ahtlon XP.

Hypertransport (2T/cykel) som tekniskt sett inte är en fsb men fungerar som en motsvarighet används av Athlon64 AthlonFX och Opteron. Det finns flera versioner av hypertransport och de skiljer sig från fsb i dess funktion.
HT 1 används av alla s754 processorer och även AM2 baserade Sempron.
HT 2 används av socket AM2 processroer
HT 3 används av alla socket AM2+ processrorer.

OBS. att när du kollar upp fakta om diverse stuff så är det ofta en djungel då tillverkare vill få sina produkter så bra som möjligt.

För att ta ett kort exempel så har vi HT 3.0 (Intel gör liknande grejer).

HT förespråkare hävdar att HT 3.0 har en teoretisk bandbredd på 41,6 GB/s. För att få dessa siffror har man verkligen trixat och vänt på varje "krets". HT teknologi använder sig idag av 16 bitars länkar medan den teoretiska är på 32 bitar. Vidare så använder sig HT av 2 länkar -en som skickar och en som tar emot. Man har här slagit ihop både och upp ner. Man har alltså gångrat den egentliga bandbredden med fyra.

Ska bara skriva upp lite annat som borde hjälpa.

2T/cykel = DDR =Double Data Rate = teknologi = alltså inte specifikt för minnen.

Om minnen:

DDR3 är inte 3T/cykel utan fortfarande 2T/cykel

Däremot så ser det ut så här.

DDR 100-200Mhz--------------200-400 Mhz
DDR2 200-400 Mhz------------400-800 Mhz
DDR3 400-800 Mhz------------800-1600Mhz

Vad betyder då detta. Jo det betyder att DDR jobbar efter en I/O klock på 100-200 Mhz. Vilket ger en hastighet på 200-400 Mhz. Det är alltså denna hastighet som du använder dig av när du räknar ut bandbredden. I/O klock är alltså bussens "ursprungliga" klock i detta fall.

Det finns även något som heter svarstid/latency och den kan se ut så här, CAS 5-5-5-15, för ett typiskt DDR2 minne.

Denna stiger proportionerligt utöver DDR sorterna. Dvs det är ingen skillnad alls per Mhz/svarstid mellan DDR2 och DDR3 varför DDR3 har så höga svarstider. Hlögre svarstid = sämre prestanda.

Hoppas detta gav lite mer klarhet.
Vill du veta veta mer så måste jag läsa på och det orkar jag inte. (Dock så kollade jag upp listan med processorer så att jag inte säger fel.)

Ton

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
txt

tackar

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade mitt tidigare inlägg lite snabbt.