Permalänk
Medlem

GTX 260 eller HD4870??

Tjenare.
Nu har jag börjat fundera på vad för grafikkort jag ska ta..
Har hört att det är mycket problem med HD4870 korten (dock inte för alla)
Men funderar på vilket som är mest värt att köpa av dessa kort

GTX 260: http://www.dustinhome.se/pd_5010204997.aspx

eller

HD4870: http://www.dustinhome.se/pd_5010203929.aspx

Vill inte ha massa problem med kortet som tex. tanka nya bios m.m!
Vilket ska jag ta?

Här har ni bild på hur datorpaketet ser till för tillfället.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Dat0r.JPG
Något jag ska ändra? Skriv eller gör en egen "inköpslista"

*Har Nvidia nu så tycker ju om det*

Permalänk
Avstängd

Såg väl helt bra ut, men skulle personligen byta ut XFX kortet mot ett billigare Leadtek, iaf är Leadtek korten billigare i Finland men vet inte i Sverige

EDIT: klickade på länken till XFX kortet och gissa vad jag läste: "XFX senaste tillskott med hela 216 processor kärnor!"

Jävlar vad snabbt kort! :D:P

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet
Så din röst går till Nvidia kortet?

Permalänk
Medlem

Jag ska också uppgradera mig, och mitt val står just mellan dessa två kort. Verkar inte finnas någon rätt svar direkt, dom ska väl prestera ganska lika vad jag förstått. Jag valde i alla fall tillslut geforce-kortet och ska lägga min beställning idag. Komplett har det billigare än dustin för tillfället (rabatt), och du får även med far cry 2:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404828

Vore kul och se vad andra svarar också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Jo, jag vet:)
Så din röst går till Nvidia kortet?

Den gör det ja, men skulle personligen tagit detta kort: Asus GeForce GTX260

Och btw, det finns inget kort med 216 processorkärnor, det är shaderprocessorer de talar om

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Den gör det ja, men skulle personligen tagit detta kort: Asus GeForce GTX260

Och btw, det finns inget kort med 216 processorkärnor, det är shaderprocessorer de talar om

Hmm.. vad är skillnaden på Asus och XFX-kortet. Är det bara företagen som tillverkar?

Permalänk

nej välj 4870, det är ju mycket billigare men lika bra.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

vad sägs om detta??

Permalänk

Jag hade också samma diskussion valet föll på "prisvärdhet" när jag hittade ett 4870 1GB för 2399:-

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Avstängd

4870 röstar jag på

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

om du personligen gillar nvidia och om priset inte spelar någon roll så presterar gtx 260 korten bra, även om 4870 kanske ger bättre prestanda/pris (dock inte följt prisutvecklingen på ett bra tag). I slutändan handlar det om att du ska göra ett köp som du är nöjd med, personligen så favoriserar jag varken nvidia eller ati utan kör på det som faller mig i smaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
nej välj 4870, det är ju mycket billigare men lika bra.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

vad sägs om detta??

Nej, 4870 1g är inte bättre än 260, innan 260 kom med sina 216 shaderprocessorer så var den lite sämre, men nu slår den 4870 1gb i typ allt.

"I praktiskt taget alla våra tester vinner Point of View Geforce GTX 260 Premium klart över HD4870 1 GB, särskilt vid de högre upplösningarna"

"Med denna uppdatering av GTX 260 har Nvidia gett AMD en ordentlig konkurrent till HD4870 1 GB och det enda sättet vi kan se att AMD kan ta tillbaka initiativet är att sänka priset på sitt kort så att de återigen kan peka på ett bättre förhållande mellan pris och prestanda."

jag länkar till tester som sweclckrs gjorde:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6132&page=1

Ett ganska solkart val enligt mig...

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Personligen skiner jag upp som en sol så fort jag ör Nvidia nämnas medans jag spyrupp lite i munnen när jag har ATI...

GO GTX 260!!!

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stackarsjack
Personligen skiner jag upp som en sol så fort jag ör Nvidia nämnas medans jag spyrupp lite i munnen när jag har ATI...

och varför gör du det? är ju Nvidia som dummar sig mest just nu:(

jag skulle valt 4870, tror det låter lite mindre, men om de kostar samma sak, och presterar lika bra så är det ju va man hällre vill ha, kolla hur lång garanti det är på respektive korten;)
jag skulle kört på saphire kortet då dom inte har referens kylaren, utan nån annan lösning, vilket säkert ger lite utrymma för klockning och förhoppnings är det tystare=)

Permalänk

korten är ju väldigt lika i prestanda så välj det du tycker bäst om. oavsett vilket du väljer så kommer du nog inte bli besviken

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Avstängd

HD4870 är billigare, lika bra och lika tyst.

Köp HD4870!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Hmm.. vad är skillnaden på Asus och XFX-kortet. Är det bara företagen som tillverkar?

Ja, och vad du får med i lådan

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Kommer att bli Nvidia kortet..
Hört mycket mer "skit" om ATI's kort.
Detta beror säkert på att det är mer folk som kör med ATI, men för min del så kvittar det.

GO NVIDIA

*edit*

Såg att Blom_Avesta hade just ett XFX 260!
Skriv vad du tycker om kortet, om du haft problem med det m.m!

Permalänk
Medlem

"Måste" du har ett Nvidia så "måste" du köpa ett 260 216core (shaderprocessorer inte själv 216 gpu) kort annars lönar det sig inte. 216 kortet är snabbare än 4870 och svalare, tystare. Ett 4870 ÄR inte ett sämre kort utan lämpar sig kanske bättre till någon annan användare. Du har jo även ett SLI moderkort så det blir säkert kanon.

Lycka till!

PS. Har ett 280 från GAINWARD och rekomenderar de starkt. Mina två förra nvidia kort var också från Gainward och de var dunder både när det gällde oc och ljudnivån.

Permalänk
Avstängd

4870 är billigare och minst lika bra. RÖSTAR PÅ ATI, har aldrig varit lika nöjd som jag är nu över mitt grafikkort.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren!
Cerwin, Jo tog Moderkortet just för SLI, kommer troligen att köpa ett till kort i framtiden (när spelen blir mer krävande)
Tror ni att ett 650W nätagg kommer att klara av 2 st. GTX 260?
(SLI)
Jag håller mig till Nvidia!

Permalänk
Medlem

Gör så, Jag har varit JÄVLIGT nöjd med de kort ja köpt av de. Ifall du har ett gammalt/äldre nvidia kort så kör det sämre som ett physx´extra kort.

Ett test utav GTX 260 Premium (216core) kort jämfört med bla GTX 280 och 4870 512mb,1gb.
http://sweclockers.com/artikel/6132-point_of_view_geforce_gtx...

Permalänk
Medlem

Okej okej, men kommer ett 650W nätagg klara av SLI med dessa två kort?

Permalänk
Medlem

Ja utan problem. 650 skulle klara 280 @ sli. Corsair gör DUNDER nätagg. riktigt stabila och tysta samt svala.

Permalänk
Medlem

Tackar för det svaret!
Då vet jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Kommer att bli Nvidia kortet..
Hört mycket mer "skit" om ATI's kort.
Detta beror säkert på att det är mer folk som kör med ATI, men för min del så kvittar det.

GO NVIDIA

*edit*

Såg att Blom_Avesta hade just ett XFX 260!
Skriv vad du tycker om kortet, om du haft problem med det m.m!

jag är väldigt nöjd med mitt 260, låg temperatur, låg ljudnivå och så överklockar det väldigt bra från 576mhz core till 750mhz. GTX 260 kan jag verkligen rekommendera

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

Okej, då kan jag säga igen: Tack för det svaret

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
Nej, 4870 1g är inte bättre än 260, innan 260 kom med sina 216 shaderprocessorer så var den lite sämre, men nu slår den 4870 1gb i typ allt.

"I praktiskt taget alla våra tester vinner Point of View Geforce GTX 260 Premium klart över HD4870 1 GB, särskilt vid de högre upplösningarna"

"Med denna uppdatering av GTX 260 har Nvidia gett AMD en ordentlig konkurrent till HD4870 1 GB och det enda sättet vi kan se att AMD kan ta tillbaka initiativet är att sänka priset på sitt kort så att de återigen kan peka på ett bättre förhållande mellan pris och prestanda."

jag länkar till tester som sweclckrs gjorde:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6132&page=1

Ett ganska solkart val enligt mig...

Ja om man tittar på det testet med fem stycken favoriserade spel av NVidia.

Men om man använder sin hjärna och tittar på en sida som är seriös när de testar sina grafikkort så ser det HELT annorlunda ut.

De har som bekant en annorlunda syn på det hela.

Citat:

It is hard to prefer one of these cards as they win the tests alternately. I wouldn’t choose any of them without specifying the game, quality, resolution you want to play at and other factors.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du hade inte möjligtvis kunnat skicka några länkar till "dessa seriösa tester" *NU SER JAG BILDEN*
Vilka är dom favoriserade spelen av nvidia då?
Dom tester jag har sett så har dom haft massa spel.

Cod, Farcry, Crysis, Left4Dead, DeadSpace, Fallout 3, Grid, Devil May Cry 2.

Du kan inte säga att det är "de 5 favoriserade spelen" då det är 9 spel.
Sen har jag också sett att GTX 260 har lägre strömförbrukning än HD4870 1GB.

Citat:

I praktiskt taget alla våra tester vinner Point of View Geforce GTX 260 Premium klart över HD4870 1 GB

Dock är inte det 216core.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Du hade inte möjligtvis kunnat skicka några länkar till "dessa seriösa tester" *NU SER JAG BILDEN*
Vilka är dom favoriserade spelen av nvidia då?
Dom tester jag har sett så har dom haft massa spel.

Cod, Farcry, Crysis, Left4Dead, DeadSpace, Fallout 3, Grid, Devil May Cry 2.

Du kan inte säga att det är "de 5 favoriserade spelen" då det är 9 spel.
Sen har jag också sett att GTX 260 har lägre strömförbrukning än HD4870 1GB.

Dock är inte det 216core.

Ja du, dags att använda gröten däruppe igen. Har du inte hört talas om XbitLabs så tycker jag inte att du ens ska uttala dig.

Men här har du länken. www.xbitlabs.com

Sen angående de fem favoriserade spelen så nämnde jag det eftersom nätet blev på ett par dagar översvämmade med tester mellan GTX 260 Core 216 och HD4870 1GB där den gemensamma nämnaren var fem stycken spel.

När vi kommer till strömförbrukningen så det i princip lika, GTX 260 Core 216 är något effektivare vid ilde.

Ge inte råd om du inte är insatt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag gav inga råd.