Hastighetsförlust med trådlöst bredband?

Permalänk

Hastighetsförlust med trådlöst bredband?

Hej!

Jag har tittat runt lite men hittar inte svar någonstans, så jag frågar här i hopp om svar. Jag undrar hur mycket av effekten som försvinner när man använder trådlöst bredband istället för kabel?

T. ex förlorar man mer effekt per meter med trådlöst och isånafall hur mycket? Tacksam för svar.

Permalänk

Vad menar du med trådlöst bredband? Internet via 3G-nätet eller via en trådlös router? Om det är router du menar så beror i sin tur på vilken hastighet du har på ditt internet samt vilken router du köper. Jag har en D-link DGL-4300 & Telia 24 Mbit, får ut 2.2MB/s med kabel, springer jag ned i källaren så får jag ut cirka 1.5-1.7 MB/s, klart godkänt med andra ord då det är 2 golv mellan router & dator. Kan tilläggas att datorn jag provat det här med är en MacBook, om de har bra WiFi-kort vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

jag tappar inget på själva internetuppkopplingen med trådlöst genom hela huset på min burk, har ca 130 - 150 mbit/s till min router. till routern ska det tydligen gå att köra 300mbit/s men skitsamma efterssom jag inte tappar något i uppkopplingen

long story short , invetsera i en bra trådlös router eller kör lina vilket du tycker är bekvämast och passar din plånbok

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Bluetiger: Menar trådlös router Hade tänkt köpa 8 MBit/s från en lokal leverantör och vill helst få ut minst 2 MBit/s till datorn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tant Gräddelin
Bluetiger: Menar trådlös router Hade tänkt köpa 8 MBit/s från en lokal leverantör och vill helst få ut minst 2 MBit/s till datorn.

Men för det räcker nog det mesta beroende på vad du ska göra när du använder trådlöst..

Hm jag ahr 24 Mbit och WRT54GL, 2 betongväggar och 10 meter.
Får ut ca 23Mbyte.. Det mesta beror mer på hur tjocka väggar man har, avstånd och hur mkt det finns i omgivningen som kan störa WLANet.

Permalänk
Medlem

Om det bara är 8Mbit som du vill få ut så bör det vara lungt, iaf om du har en 54Mbit router (antar att du har det eftersom att 11Mbit är så ovanligt). Skulle tippa att det är 20-30Mbit som man får ut i praktiken.

Permalänk

har 100mbit och kör laptopen trådlöst, seedar i 1.8mb/s på torrents och det är lagom för mig iaf. använder mig av bredbandsbolagets egna router/switchgrunka.

Permalänk

Ska du skaffa bredband upp till 24 Mbit eller liknande, funkar vilket trådlöst som helst. För genom trådlöst får du iallafall runt 20-30 Mbit, datorn till routern.

Sen om du har 100 Mbit internet, kanske du inte får ut allt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Tankar i 1.7mb/s med lina

Tankar i 1.2mb/s med trådlöst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en D-link DIR-635 som jag förut körde mot en DWA-140 på andra sidan en vägg (ca 3 meter).
Båda är n-draft och ska klara 300Mbps och man brukar ju säga att man får ut max ungefär halva hastigheten, så 150Mpbs ska jag kunna komma upp i mellan dator och router.

Min lina är comhem 8/8 och när jag i början körde trådlöst tankade jag i 800kbps.
Nu kör jag med kabel och får ut ganska precis 1MBps, alltså alla 8Mbit/s!

Så nog är trådlöst alltid sämre än kabel!

Permalänk
Medlem

Enligt den trevliga sidan wikipedia så har Wi-Fi standarderna dessa överföringshastigheter:

802.11a
användbar bandbredd 23 Mbit/s, total bandbredd 54 Mbit/s och ~35 m räckvidd.

802.11b
användbar bandbredd 4.5 Mbit/s, total bandbredd 11 Mbit/s, och ~38 m räckvidd

802.11g
användbar bandbredd 19 Mbit/s, total bandbredd 54 Mbit/s och ~38 m räckvidd

802.11n
användbar bandbredd 100Mbps - 140Mbps, total bandbredd 600 Mbit/s (om man använder 4 40Mhz kanaler) och ~70 m räckvidd

och såklart som ni redan har konstaterat så avtar hastigheterna ju sämre signalstyrkan är..

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.