Var ska man handla istället för GNT?

Permalänk
Medlem

Var ska man handla istället för GNT?

Hej alla,

Nu när GNT lägger ner, kan ni rekommendera något annat företag istället? Dustin/Misco har jag kollat upp men deras priser är mycket högre än GNT.

ps. Jag är företagare inte slutkund så att säga.

Tack!

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Hej

Hattelco, Deltaco och även Inet är värt att kolla upp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sniperbob
Hej

Hattelco, Deltaco och även Inet är värt att kolla upp.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Vad! ska GNT lägga ner, men hur går det då med de rabatterade och momsfria beställningarna därifrån som jag brukar göra??

Usch vilken dålig nyhet...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

TechData är ett bra alternativ. Prismässigt brukar de vara någon procent dyrare, men bättre sortiment enligt mig. Dock har de en fruktansvärt jobbig hemsida.

Scribona kan också vara värt att kolla upp.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

Techdata är trevligt, priserna är helt OK.

Köper in till företaget via dom.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Vad! ska GNT lägga ner, men hur går det då med de rabatterade och momsfria beställningarna därifrån som jag brukar göra??

Usch vilken dålig nyhet...

Yepp, tråkigt som fan ;/

----------

Angående Scribona, De verkar ha blivit "Tech Data" nu också, kanske blivit uppköpt eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siyavash
Yepp, tråkigt som fan ;/

----------

Angående Scribona, De verkar ha blivit "Tech Data" nu också, kanske blivit uppköpt eller nåt.

Techdata köpte Scribona.

Permalänk
Medlem

Captech, PCB är bra.
Order hemelektronik, kanske inte myckte Datorsaker men..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Deltaco är ju rätt nischade - men har lite roliga, udda prylar också.
Av volymdistarna så är Techdata det enda vettiga alternativet - vansinnigt dålig websida dock (sökkningen kan driva den sundaste person till vansinnets brant...)
Sen finns ju en del Sub-distrubitörer med en del eget, som Captech, Marinex, PCB.
Det var bättre förr - Innan GNT käkade upp Santech som i sin tur tog kål på Microtronica och CHS...
Scribona (numera till större delen uppköpt av Techdata) har alldrig varit särskillt roliga att ha att göra med snobbiga på något vis och bara märkesdatorer och inga komponenter.

Det skulle behövas någon ny stor spelare på marknaden.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Brukade köpa in från captech pch pcb. captech främst för att de hade så jag kunde hämta det själv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pictorhayes
Deltaco är ju rätt nischade - men har lite roliga, udda prylar också.
Av volymdistarna så är Techdata det enda vettiga alternativet - vansinnigt dålig websida dock (sökkningen kan driva den sundaste person till vansinnets brant...)
Sen finns ju en del Sub-distrubitörer med en del eget, som Captech, Marinex, PCB.
Det var bättre förr - Innan GNT käkade upp Santech som i sin tur tog kål på Microtronica och CHS...
Scribona (numera till större delen uppköpt av Techdata) har alldrig varit särskillt roliga att ha att göra med snobbiga på något vis och bara märkesdatorer och inga komponenter.

Det skulle behövas någon ny stor spelare på marknaden.

Couldn't agree more...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det skulle behövas någon ny stor spelare på marknaden. [/B]

+1

TechData verkar enbart sälja till de större också, de kräver att man handlar för minst 200.000:- per år.

Permalänk
Hedersmedlem

tror någon blandar ihop dist och åf

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
tror någon blandar ihop dist och åf

Men GNT var väl dist. ? o.O

Permalänk
Medlem

Ja GNT var en distributör.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Men bara för att man är företagare säger inte det att det är "ok" att handla från dist. Det krävs att man är en ÅF för att detta ska vara ok.
Det är grundkravet för alla distar.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Men bara för att man är företagare säger inte det att det är "ok" att handla från dist. Det krävs att man är en ÅF för att detta ska vara ok.
Det är grundkravet för alla distar.

ehm.. ja? Det är förmodligen olika från olika dist. samt även när man är litet egetföretagare så säljer man faktiskt till slutkunder ändå, även om det kanske inte blir stora volymer som stora kedjor.

Sedan att Tech Data har limit på minst 200K:- betyder bara att de inte vill ha småkunderna.

Permalänk
Medlem

Jag kommer också ihåg dom "gamla" goda tiderna med Microtronica och Xpand m.m. Nu får man se till att skaffa fler leverantörer om man ska ha stort utbud. PCb är bra att ha att göra med både när det gäller beställningar och retur. Varför ska GNT lägga ner förresten?

Permalänk
Medlem

GNT Sweden AB avvecklas av sin ägare ALSO pga att dom inte har lyckats vända alla år med förluster till vinst. GNT Finland kommer fortfarande finnas men det hjälper ju inte oss direkt.

http://www.idg.se/2.1085/1.199077/gnt-lagger-ned

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Ingram micro, Tech Data och Komplett kör vi med, funkar bra!