HJÄLP! Min dotter har målat på min Samsung T240 -Vad skall ja ta mig till?

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Min dotter har målat på min Samsung T240 -Vad skall ja ta mig till?

God afton!

Min 2,5-åriga dotter har gått lös med CD-penna på min skärm, på själva bildytan. Två streck i ena hörnet och en ful krumelur uppe i mitten.

Så vad kan man använda sig av för att få bort skiten? Kan någon typ av alkohol funka? Det jag har hemma är brännvin och sedan nån alco-gel...? Vågar inte kleta på nått ifall det blir värre.

Så snälla hjälp mig nu!

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ta T-röd eller dylikt? Borde inte vara några problem...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Kolla instruktionsboken eller med tillverkaren, vad skärmen klarar för lösningsmedel.

Permalänk
Medlem

Ge inte din dotter Turspenna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ge inte din dotter Turspenna

Hade det varit "Turspenna" hade det nog inte varigt några problem, dem är väll vattenlösliga? Hur som haver så stal hon den!

T-röd eller sprit vågar jag inte prova, det kan lösa plasten och så blir det grått där man gnuggat.

Edit: Följande fanns att läsa i manualen:

"Använd inte kemikalier som, vax, alkohol, bensen, tinner, myggmedel, smörjmedel eller rengörningsmedel. Dessa kan skada bildytan..."

Permalänk
Medlem

ring någon suport och fråga. tex komplett eller så. de kanske har koll. annat fall använd fantasin å ring massa suport som kanske vet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
ring någon suport och fråga. tex komplett eller så. de kanske har koll. annat fall använd fantasin å ring massa suport som kanske vet!

Jo jag har ringt runt, men alla har stängt... typiskt. Skall skicka ett mail till Samsung och fråga.

Permalänk

Galltvål + Vatten då?
Finns även flytande :P, vet inte men lycka till iaf!^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ser så farligt ut...för att vara 2½ år gammal så är din dotter en ren naturbegåvning på att måla ...

Skämt åsido så är nog enda alternativet att ringa support o snacka med dom.

Permalänk
Medlem

Tror nog inte det är första gången det har hänt för någon.. men ring komplett eller suporten och fråga..

Tycker ändå att det är lite komiskt

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Kanske hittar nått tips här http://www.doughughes.net/index.cfm?event=viewEntry&entryId=1... där WD40 verkar vara ett hett tips dock till crayon men iaf kanske funkar även till tuschpennor även om jag misstänker att det är alkohol som gäller.

Permalänk

Vet inte om det är så smart, men ritar man med permanent penna på whiteboard så går det att få bort om man ritar med spritpenna över o suddar, men det är väl samma sak som o gnugga med alkohol... :/ Trista krumelurer hoppas du får bort det!

Permalänk
Medlem

cd-pennor idag är väl vattenlösliga? det står det på mina verbatim iaf, fast det var väl det första du provade antar jag, att gnida med en våt handduk...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Om man ritar med permanent på whiteboard så får man bort det med whiteboardpennor, inte permanent.

Sen så om det är oliatpennor (OH - OverHead) så kan du ha tur och försöka sudda ut det med suddet på baksidan.

Edit: se till så att suddet är rent!!! så att det inte är ngn blyerts eller rester av någon annan färg, man vill väl helst inte repa skärmen eller smeta ut något nytt. Du kan "tvätta" suddet genom att sudda med det -_-. Detta gäller även om du skulle pröva med whiteboardpenna så se till att filten är ren i spetsen, samma sak här, du tvättar den genom att rita med den på papper med den nersolkade delen av filten.

Permalänk

Stackarn, hoppas det går bra

Permalänk
Medlem

Aj aj! Har själv en 3-åring hemma som mycket väl skulle kunna få för sig att rita på min skärm..

Som sagt tror jag något med sprit skulle förstöra bildytan och göra det ännu värre. Jag har ingen aning vad som skulle ta bort permanentfärgen på skärmen!

Tror du får kontakta din hemförsäkring.. Du borde kunna få ut nått på det.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Vet du vad det är för ämne i CD-pennan? Jag har en CD-penna här hemma (svart text med grönt sudd på baksidan) inte vattenlösligt iallafall.

Jag kan testa rita lite på en trasig TFT jag har, och se om något medel jag använder tar bort det samt att det inte blir grått, "dimmigt" där jag strykigt med alkohol.
För det är väl i stort sett samma film på alla TFT-skärmar?

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Har du provat rengöringsduk för bildskärmar? Typ denna: http://www.dustin.se/pd_5010151677.aspx

Permalänk
Avstängd

ASG...... som sagt sätt aldrig en penna i en liten krabats händer , hon hade kunnat stoppa in den i munnen o det har vart ännu värre. Så du lär nog hålla koll på vad du glömmer framme nu hoppas jag

jag tror på t-röd ,aseton kan funka men jag skulle inte våga använda det då det är förbannat farligt mot plast o gummi (det smälter)

hoppas i allfall att det ordnar sig för dig

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Hmm,

När jag gjorde lumpen använde vi myggstift för att göra rent våra ritbrädor efter att vi hade ritat med "permanenta" oh-pennor. Det fungerar ganska bra på känsliga ytor utan att repa. Tag en näsduk av mjukare sort och applicera lite myggmedel på (gnid mot stiftet) och torka försiktigt på plasten och smeta inte ut färgen. Byt papper ofta för bästa resultat!

US677 eller något liknande hette myggstiftet, blå bakgrund och någon rödgulakig text. Förövrigt fungerade det bra mot mygg också.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Mina pengar ligger på en redig svamp och vatten.

Permalänk
Medlem

Eftersom lika löser lika kan du ta samma penna och måla ovanpå "konstverket" och sedan torka bort snabbt med en mjuk, absorberande trasa innan det hunnit torka. Svårt att få det 100% men säkerligen mycket bättre iallafall.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

rita lite till och sälj den som modern konst på ebay

kanske kan köpa en ny bättre skärm lika gärna som att sudda

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Tss, erkänn bara att du hade tråkigt.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
rita lite till och sälj den som modern konst på ebay

kanske kan köpa en ny bättre skärm lika gärna som att sudda

Nej nej, han skall säga att hans 2.5 åriga dotter ritade Jesus. Då kan man sälja den för väldigt många tusentals kronor och sen köpa två nya skärmar, en till sig och en till dottern som helt klart visar vad det är hon vill hålla på med när hon blir stor. Grafisk design, på datorn!

Skämt åsido.
Vad gjorde för övrigt din dotter på ditt skrivbord? (Inte för att jag själv har barn, men det känns vanskligt att låta dem krypa/kravla/gå/springa runt på ett skrivbord, skärm på det eller inte.)

Och, som så många andra sagt, vad innehåller den där pennan?

Visa signatur

Permalänk

Kemiskt ren bensin? Inte så aggresivt väl?

Visa signatur

OS: Win 7 | Chassi: Antec 1200 | Mobo: M3A32-MVP Deluxe Wi-fi | Cpu: Amd Phenom II 940 x4 @ 3.0 Ghz | Gpu: Nvidia 560 ti 448 core | 8 gb blandad ddr2-ram | Psu: Corsair 620W HX | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
rita lite till och sälj den som modern konst på ebay

kanske kan köpa en ny bättre skärm lika gärna som att sudda

Eller sätt den på kylskåpsdörren

Permalänk

Eftersom de flesta svaren varit meningslösa kommer nu ett till: Det heter tusch, inte turs.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Inaktiv

Jag är riktigt nyfiken på ifall trådskaparen har lyckats med att få bort skiten?
hoppas det, synd på en sådan fin skärm!

Permalänk
Medlem

mircrofibeduk och tvål eller diskmedel hade jag testat.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...