Permalänk
Medlem

Bygga filserver/seedbox - funkar mATX?

Som topic lyder, jag funderar på att bygga en filserver att ha musik och film på, och samtidigt låta denna köra torrents 24/7.

Hade från början tänkt bygga på ett vanligt atx-moderkort, nåt billigt som har de nödvändiga finesserna (s775 eller AM+, oväsentligt för diskussionen egentligen), men så började jag fundera på om det inte lika gärna skulle gå att använda ett mATX istället. Anledningen är mest att man får integrerat grafik, sata-kontakter kan man bygga ut med expansionskort om det kulle behövas och gigabitnätverk är väl standard idag.

Men: Finns det några nackdelar att köra på ett mATX istället för ett vanligt ATX-kort med tanke på användingsområdet jag tänkt mig? Prestandaförluster? Kan man köra alla OS på ett mATX? Hade väl tänkt köra vanliga XP Pro men det hade varit trevligt att kunna köra Server 2003 eller nåt om man skulle få för sig det en vacker dag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt med mATX. Den mest uppenbara skillnaden är avsaknaden av några expansionsplatser. mATX riktar sig sällan till entusiasterna, så man får sällan biffiga kylflänsar och mångfasig strömförsörjning till processorn. Bios har för det mesta bara de mest grundläggande inställningsmöjligheterna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Finns även ATX-kort med inbyggd grafik. Själv valde jag Gigabyte GA-MA78G-DS3H som jag tycker passar bra för min filserver. Men som sagt var man kan lika gärna ta ett mATX. Som alternativ hade jag Gigabyte GA-MA74GM-S2H och det har ju lika många SATA-kontakter som det stora kortet, men just antalet expansionsplatser gjorde att jag valde ATX. Köp ett kort med många SATA från början, det blir ofta dyrare att köpa till kontrollerkort än att välja ett något dyrare moderkort.

Ingen skillnad när det gäller stöd för operativsystem. Det är väl snarare så att det ofta finns bra stöd för integrerade grafiklösningar eftersom många kontorsdatorer kör detta så det är en stor marknad.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt just GA-MA74GM-S2H jag kollar på, det har ju både grafik och sex sata-kontakter och kostar dessutom bara 695 spänn. Tror jag har en vinnare här. Tack för input!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ja, då får du också ett av de strömsnålaste moderkorten för AM2+.
Recension: http://www.silentpcreview.com/article859-page1.html

Jag har velat fram och tillbaka lite innan jag bestämde mig efter att läst detta: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=440476#4...