Bråk med HP och Infocare

Permalänk
Medlem

Bråk med HP och Infocare

Jag köpte en HP Pavilionlaptop, dv2140, i dec 06 och ungefär ett år senare så började wifin strula och senare sluta fungera helt. Jag var då i kontakt med HP men fick då informationen att min garanti var slut så om jag ville få det fixat så skulle jag få betala. Någon gång på våren 08 så fick jag mail av HP att garantin på min laptop blivit förlängd pga att modeller där mitt serienummer ingick hade problem med skärmar som slutade fungera samt wifi som slutade fungera.
Skitbra tyckte jag och mailade lite med hp och bad dem komma och hämta min dator. Så de hämtade den och några veckor senare fick jag ett kostnadsförslag av InfoCare.

Antingen så fixar de min dator för 5500kr
Eller så skickar de tillbaka den utan att göra något för 1900kr
Eller så får jag betala undersökningskostnaden på 500kr så skrotar de datorn på plats.

WHAT, tänkte jag och ringde direkt och frågade vad de pysslade med. HP mailade ju mig och berättade att min garanti blivit förlängd. De påstod att datorn utsatts för yttre våld och det skulle vara därför som wifin slutat fungera och att skärmen inte startade ibland.
Visst, mittangenterna på mitt tgb är böjda pga att någon lutat sig mot datorn, men att det skulle medföra exakt samma fel som alla de andra HP-datornerna med fabriksfel verkade ju som ett långskott. Näst intill omöjligt.

Efter mängder med mail och samtal till både HPs reklamationsavdelning och Infocare så vägrade båda parter att hjälpa mig pga att tangenterna satt lite snett och då var det yttre åverkan vilket inte täcktes av garantin.

Så jag fick betala 1900kr för att vara utan datorn i en månad utan att InfoCare gjorde ett dyft.

När jag senare fick tillbaka datorn, hösten 08, så startade skärmen mer och mer sällan och jag påpekade detta för både HP och Infocare men fick inte ens något svar via mail och via tele så skyllde de bara på yttre åverkan.

Nu, några månader senare (nu i helgen) så kortslöt strömadaptern till laptopen när jag skulle slå igång den. Sladden smälte av värmen och nu är datorn verkligen helt obrukbar.

Jag känner mig verkligen helt sjukt lurad och jag kommer aldrig aldrig aldrig aldrig mer köpa eller råda någon annan att köpa en produkt från HP. Snarare tvärt om.

Vad är erat tips? Känns som en laptop för 9000kr ska hålla längre än knappt två år.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Ring arn, helt meningslöst att diskutera med vissa företag!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Laptops brukar inte hålla mycket längre än garantitiden enligt mina erfarenheter, så du bör se det som en bonus att den ens höll 2 år. Dessutom det där med strömadaptern så finns det universaladaptrar att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Laptops brukar inte hålla mycket längre än garantitiden enligt mina erfarenheter, så du bör se det som en bonus att den ens höll 2 år. Dessutom det där med strömadaptern så finns det universaladaptrar att köpa.

Mjo, fast det känns ju onödligt att köpa en universaladapter för runt 500kr när skärmen knappt startar längre

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

kan rekommendera att man köper till HP's förlängda garanti om man köper BB från dom, sparat mig massor av pengar med min gamla HP laptop som gick sönder minst 1 gång i månaden under en period (efter att ha varit inne på service dessutom)

Permalänk
Medlem

Sätter sig någon på datorn så hjälper möjligtvis en drulleförsäkring.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt se problemet måste jag säga. Om produkten har behandlats illa av kunden, vilket den verkar vara på din egen beskrivning - om den uppenbart har tagit stryk, så är det ju inte orimligt att anta att den fått andra defekter än rent kosmetiska.

Klart att man kan tycka att de skulle göra en good will bedömning av fallet, men jag ser det inte alls som självklart i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Jag kan inte riktigt se problemet måste jag säga. Om produkten har behandlats illa av kunden, vilket den verkar vara på din egen beskrivning - om den uppenbart har tagit stryk, så är det ju inte orimligt att anta att den fått andra defekter än rent kosmetiska.

Klart att man kan tycka att de skulle göra en good will bedömning av fallet, men jag ser det inte alls som självklart i alla fall.

Om det hade hänt dig, skulle inte du känt dig lite blåst på konfekten?
Problemen med WiFi och skärm fanns där redan innan tangentbordet fick sin skada.

HP: om din laptop har något av dessa fel och ingår i denna serienummersserie så kan vi kostnadsfritt åtgärda detta, MVH Hewlet Packard"

Krook: jättebra! men då är det fritt fram att komma och hämta min dator för den har bägge felen."

HP: -nu är det så att din dator hade lite kosmetiska skavanker, så istället för att åtgärda problemen med wifi och skärm så tänkte vi istället debitera dig närmare 2000kr för att lämna tillbaka datorn till dig. Eller så får du betala 500kr så kastar vi den i soptunnan.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk

Kosmetiska detaljer? Om tangentbordet har trycks in genom att någon har lutat sig, dvs lägga större delen av sin vikt på datorn, så kan du ju räkna med att underliggande komponenter har tagit skada med.
Jag tycker det låter som HP/Infocare har gjort helt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnSilver
Kosmetiska detaljer? Om tangentbordet har trycks in genom att någon har lutat sig, dvs lägga större delen av sin vikt på datorn, så kan du ju räkna med att underliggande komponenter har tagit skada med.
Jag tycker det låter som HP/Infocare har gjort helt rätt.

My point exactly.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett lite grövre fel, men för något år sedan hade jag en Samsung 970P 19" TFT. Dessa hade ett produktionsfel i stödet, den sackade ihop helt enkelt och en mängd personer på detta forum fick sina utbytta. Jag däremot kunde inte göra detta pga skönhetsfel (två st skrapmärken i skyddsplasten, övre högra hörnet).

Det är ju lite synd att det förhindrar ett byte men det är väl bara att acceptera antar jag

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har bara bra efarenheter av hp. Har misshandlat min dator som fan men den håller fint Tyvärr så har jag fått uppfattningen om att när en HP hår sönder gör den det med total självförstörelse. Lite jobbigt. Men ja...deras service gör väl allt för att slippa betala och skyller på kunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
kan rekommendera att man köper till HP's förlängda garanti om man köper BB från dom, sparat mig massor av pengar med min gamla HP laptop som gick sönder minst 1 gång i månaden under en period (efter att ha varit inne på service dessutom)

Låter ju som att det är smidigare att ge fan i att köpa något från HP överhuvudtaget istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Låter ju som att det är smidigare att ge fan i att köpa något från HP överhuvudtaget istället?

Eller så kan man ge fan i att köpa något från någon tillverkare över huvud taget, med tanke på att en historia som liknar detta finns, och alltid kommer att finnas hos mer eller mindre alla tillverkare av något.

Ska man lyssna på, och bilda sig en uppfattning enbart av en specifik händelse så kommer det aldrig finnas någon modell man vågar köpa. Det samma gäller bilar. Ska man lyssna på alla förståsigpåare så är alla bilmodeller kassa och bäst samtidigt.

För att återgå till ämnet, eller kring ämnet i alla fall... Har man en bärbar så kan det vara ide att köpa någon form av förläning av serviceavtalet, samt en försäkring till den som täcker sakdor som garrantin inte tar. Exempelvis detta. Om det nu är som trådskaparen säger, så tycker jag i och för sig att det var lite väl hårt att inte reparera datorn ändå, om felen faktiskt är exakt de som beskrivs i mailet han pratar om. Det är inget HP hade behövt göra, utan hade varit en ganska enkel goodwill för dem, men det är å andra sidan inget skulle tvingas göra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Låter ju som att det är smidigare att ge fan i att köpa något från HP överhuvudtaget istället?

det är ju också sant ;D (var nämnligen min första och sista HP produkt) men om man nu måste köpa en HP burk så glöm inte extra garantin, är verkligen värt det

Permalänk
Medlem

Och köp inte pavilion eller liknande utan deras 'företags'-serie istället, trevligare support och i min mening bättre produkter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.