Permalänk
Medlem

ALDRIG haft problem med mina ABIT prylar. Däremot att skit företag som MSI överlever är helt jävla otroligt. Har haft 2 kort, det första byttes efter en jävla massa stök till ett nytt. Det fungerade i ungefär 1 månad sen vägrade den ta min CPU, köpte då ett Epox som tickar än idag, 6 år efter inköp. På sidan av hade jag en ABIT maskin som även den fungerar som en klocka.
MSI som hade det lustiga problemet att om man kopplade in extra USB portar så brände kortet ram slotsen. Hände min svåger 2 gånger om, sen fick han en annan modell :P.

Finns problem med alla märken, har hört folk som klagar sig trötta på ASUS. Branshen är sten hård och börja det bli problem så är man kokt.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem

<3 ic7-max3 (tickar på som server nuförtiden )

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Hade 2st IP35 PRO sicka kort ujuj.... helt sanslöst bra kort kanske därför jag inhandlade 2 st

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
ALDRIG haft problem med mina ABIT prylar. Däremot att skit företag som MSI överlever är helt jävla otroligt. Har haft 2 kort, det första byttes efter en jävla massa stök till ett nytt. Det fungerade i ungefär 1 månad sen vägrade den ta min CPU, köpte då ett Epox som tickar än idag, 6 år efter inköp. På sidan av hade jag en ABIT maskin som även den fungerar som en klocka.
MSI som hade det lustiga problemet att om man kopplade in extra USB portar så brände kortet ram slotsen. Hände min svåger 2 gånger om, sen fick han en annan modell :P.

Finns problem med alla märken, har hört folk som klagar sig trötta på ASUS. Branshen är sten hård och börja det bli problem så är man kokt.

Samma här, ABIT, ASUS och Gigabyte är det enda stabila hållbara jag stött på. Epox och MSI har dött som flugor.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Abit AW9D-max (inte bokstavligen ) och det är det bästa kort jag haft. Snyggt som få med. Synd. nu måste man väl köpa ASUS för ockerpriser eller pastellgigabyte

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det är alltid lika fascinerande med folk som häver ur sig saker samtidigt som de tror sig ha koll.

Abit har hängt med bra länge och var ett av företagen som såg till att skapa riktigt bra (ett tag helt outstandning) moderkort för överklockning.

Såna uttalanden blir det när sweclockers släpper in fjortisar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Sitter fortfarande på ett ABIT IC7-MAX3, alltid funkat bra!

Permalänk

snart ingen konkurrens kvar på marknaden.........

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Avstängd

ABIT var bäst! abit har ja kört medsen p2 tror jag.

R.I.P =(

Permalänk
Medlem

Sånt är livet !

Trist men jag håller med om att skandalen med dåliga läckande kondensatorer
skadade deras rykte så allvarligt att de inte kunde återhämta sig från den fadäsen.

Har kört både Abit Msi Asus moderkort hade ett Kt3 ultra i min första amd
burk det var jag riktigt nöjd med

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Sitter ett IC7-Max 3 i frugans dator. Aldrig haft några problem med det. Med tanke på att det kanske har strul med kondingar så kanske det är dags att sätta tillbaks den där OTES kylar-tunneln. Den åkte bort när fläkten skar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
ALDRIG haft problem med mina ABIT prylar. Däremot att skit företag som MSI överlever är helt jävla otroligt. Har haft 2 kort, det första byttes efter en jävla massa stök till ett nytt. Det fungerade i ungefär 1 månad sen vägrade den ta min CPU, köpte då ett Epox som tickar än idag, 6 år efter inköp. På sidan av hade jag en ABIT maskin som även den fungerar som en klocka.
MSI som hade det lustiga problemet att om man kopplade in extra USB portar så brände kortet ram slotsen. Hände min svåger 2 gånger om, sen fick han en annan modell :P.

Finns problem med alla märken, har hört folk som klagar sig trötta på ASUS. Branshen är sten hård och börja det bli problem så är man kokt.

jag håller med dig. har aldrig gillat msi och har haft mycket strul med deras moderkort. sista abit-kortet jag hade var ett BH6

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tråkigt för oss konsumenter. Mindre företag = mindre konkurrens.
Det enda jag ägt från Abit var dock skräp, NF7-S 2.0. Sydbryggan ballade ur efter ett tag p.g.a värme. Polarn hade exakt samma problem....
Dyr som fan var den också.
Visst, man kunde limma dit en kylfläns eller så men att ghettomodda en mammabräda som var bland det bästa på den tiden känns ganska B.

Edit: Hehe, verkar som alla andra var nöjda med det. Kanske bara var jag och polarn som fick ett måndagsex?

Permalänk
Medlem

Så himla tråkigt.

har alltid gillat Abit. Kom ihåg mitt gamla NF7-S. Det var så jävla sweet. Och när moderkortsfläkten mulade skickade jag ett mail till abit och jag fick en ny skickad från nederländerna på 2 dagar

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Bäst att de som har deras moderkort skyndar sig att ladda ner drivrutinerna innan de lägger ner.

Permalänk
Avstängd

jag har ett aldeles underbart abit moderkort, som desutom barakosta 67€, klockar helt okej gör det å Verkar som många yngligar här aldrig ägd abit, ja de är synd om er inte om oss som gjort det

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Abit var ett riktigt bra företag med bra produkter!

De tog dual cpu's till konsumenterna med sitt bp6 kort!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Synd. Annars är min erfarenhet av Abit inte den bästa.
Min första dator som jag helst själv byggde hade ett Abit Kt7A moderkort (till en Athlon XP +2.1), datorn kraschade stup i kvarten och efter typ varannan uppstart så kunde den ej hitta "windows bootsector". Lämnade in komponenterna till datorbutiken de hittade inget fel och gav mig en räkning. Enda sättet för mig var att klocka ner processorn för då var den stabil, så jag fick köra med en Athlon XP +2.1 som en Athlon XP +1,5 i runt 3-4år, tills jag köpte ett nytt moderkort.
Jag testade allt saker innan, som nytt minne, hårddisk och grafikkort främst p.g.a. detta instabilitetsproblem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Samma här, ABIT, ASUS och Gigabyte är det enda stabila hållbara jag stött på. Epox och MSI har dött som flugor.

har samma erfarenheter, Min brors dator hade ett MSI kort och det dog nästan direkt, och tog CPU:n med sig i graven. Fick ny CPU (gratis) men samma moderkortI:( men bytte ut det mot ett Abit och det funkade perfekt från första början, aldrig krånglat på något sätt. sjukt gött med en liten display som visar vad som går snett vid posten, applåder för den, sparar massor av tid!:D
jävligt synd det här:( hoppas verkligen att de på nått mirakulöst vis återuppstår:)

Permalänk
Medlem

För 3-4 år sedan var Abit bland det bästa man kunde köpa. deras Via KT266, KT333 och KT400 moderkort, var de bästa av alla. Även deras Nforce 2,3 och 4 moderkort har haft stor framgång.

Att kapitel datorhistoria har nått sitt slut. Synd.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Hade ett Abit IS7-G som ingick i min första ordentliga dator. Tuffade på för fullt. Även mitt Aw9D-Max fungerade utan problem.

Tråkiga nyheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
För 3-4 år sedan var Abit bland det bästa man kunde köpa. deras Via KT266, KT333 och KT400 moderkort, var de bästa av alla. Även deras Nforce 2,3 och 4 moderkort har haft stor framgång.

Att kapitel datorhistoria har nått sitt slut. Synd.

Man får inte glömma KT133 och KT133A heller.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Samma här, ABIT, ASUS och Gigabyte är det enda stabila hållbara jag stött på. Epox och MSI har dött som flugor.

Tvärtom för mig, Gigabyte & Asus moderkort har alltid strulat lite för mig. MSI har jag goda erfarenheter av.

Synd att jag aldrig fick chansen att köpa ett Abit kort...

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Tseng Labs, 3dfx, Number Nine, Rendition, ELSA, Epox och nu Abit.

Tråkigt. Men så fungerar branchen - den enes död blir den andras bröd. Alla duktiga ingenjörer och utvecklare hos Abit får garanterat en del att säga till om hos andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Har haft många abitmoderkort under åren. Varit nöjd med alla utom det sista, ett Nf-M2 nView som de inte ville göra något vettigt bios till.

Har fortfarande ett kt7a som tuffar på som filserver. Körde med en blyertsupplåst thunderbird i den under ett par år. Nu sitter det en barton som av ganska uppenbara anledningar inte känns igen av bioset. När man bootar upp står det "UNKNOWN CPU 1800MHZ" men den bara fortsätter att fungera

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzohn
Tseng Labs, 3dfx, Number Nine, Rendition, ELSA, Epox och nu Abit.

Tråkigt. Men så fungerar branchen - den enes död blir den andras bröd. Alla duktiga ingenjörer och utvecklare hos Abit får garanterat en del att säga till om hos andra tillverkare.

EPoX finns kvar, dock inte i sverige

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Saknar mitt Abit AN7. Det va ett grymt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pruppas
Har haft många abitmoderkort under åren. Varit nöjd med alla utom det sista, ett Nf-M2 nView som de inte ville göra något vettigt bios till.

Har fortfarande ett kt7a som tuffar på som filserver. Körde med en blyertsupplåst thunderbird i den under ett par år. Nu sitter det en barton som av ganska uppenbara anledningar inte känns igen av bioset. När man bootar upp står det "UNKNOWN CPU 1800MHZ" men den bara fortsätter att fungera

Så står det på min XP-M barton också. Tror det blir så när processorn inte körs i standard-hastighet.

Permalänk
Medlem

Min första "riktiga" oc dator hade ett Abit BH6 moderkort (Celeron 300A @ 6xxMhz med kylare på båda sidorna) sen blev det Abit IC7-MAX3. mitt sista Abit moderkort blev Abit Fatal1ty AA8XE, det skulle egentligen ha blivit ett Abit xxxxx X38 men det blev Asus kort. har varit nöjd med alla utom det sista.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

Såvitt jag minns har jag bara haft två Abit-kort, ett KG7 och ett NF7-S, båda uppfyllde och överskred mina förväntningar. NF7:an tickar på än idag utan några problem alls trots en plågsam livstid...

Tråkigt att se Abit gå i graven helt klart. En tillverkare mindre att välja mellan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8