Permalänk
Robot

Alix 2d3

Router byggd kring Alix 2d3 körandes m0n0wall, med följande spec:

• CPU: 500 MHz AMD Geode LX800
• DRAM: 256 MB DDR DRAM
• Storage: CompactFlash socket, 44 pin IDE header
• Power: DC jack or passive POE, min. 7V to max. 20V
• Three front panel LEDs, pushbutton
• Expansion: 1 miniPCI slot, LPC bus
• Connectivity: 3 Ethernet channels (Via VT6105M 10/100)
• I/O: DB9 serial port, dual USB port
• Board size: 6 x 6" (152.4 x 152.4 mm) - same as WRAP.1E
• Firmware: tinyBIOS

Allt är beställt från applianceshop.eu, Moderkort, CF minne och Chassit alltså.

Installationsförfarande:

1. Ladda ner senaste imagen av m0n0wall här:

http://m0n0.ch/wall/beta.php

Tänk på att ta rätt image, jag valde Alix i drop down boxen som finns på länken ovan

2. Lägg över imagen till CF kortet med verktyget som heter physdiskwrite.exe (Windows) finns att få tag på bland nedladdningslänkarna på m0n0walls hemsida med, när man kör programmet (cmd line) så dyker CF minnet upp som en av de sista diskarna i listan i cmd line... finns mer hjälp på m0n0walls hemsida angående detta.

Man kan även använda linux dd verktyg för att åstdakomma ovastående..

3. När m0n0wall ligger på CF minnet så sätter vi det på plats på moderkortet

4. När CF minnet är på plats så skruvar vi i moderkortet i chassit

5. Anslut nu nätverskabeln till WAN porten (från modem/bredbandsuttag what ever), WAN Porten är den i mitten av dom 3 x 100/10 portarna i alla fall på mitt Alix kort

6. Anslut nätverkskabel från din dator (eller switch) till lan porten, 100/10 porten närmst USB portarna

7. Starta routern genom att trycka i strömkabeln

8. Vänta ett tag på att m0n0wall startar.

8. Skriv in 192.168.1.1 i valfri webbrowser

9. Använd admin/mono som login

10. Nu är du inne i webbinterfacet för m0n0wall, här gör man sen alla nödvändiga inställningar

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt rent och snyggt!

Mycket bra ljus i bilderna, dock hade jag velat ha ett större skärpedjup i bilderna för att kunna se alla smaskiga detaljer!

8p (2 till om du tar nya bilder! )

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om du kunde göra ett throughput test
i övrigt hänger det bara i pengarna innan jag köper in ett kort själv.
Ganska less på min klumpiga gammla P3 800mhz "/

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Ja, bilderna var ju sådär... Kunde du inte använt en bättre kamera

Ser riktigt god ut den där! Creeds till monowall också. Önskar bara den klarade Gb även om det kanske inte är det mest nödvändig på en router där inte många sitter på snabbare linor än 100mbit....

Permalänk

Nice! tillverkat låda själv?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att bara använda den till routing känns onödigt när man kan göra så mycket mer på den

Stoppa i en HDD, mPCI WiFi och dra igång den mot någon grannes wlan så har du framtidssäkrat nerladdningen

Kul att se att fler bygger små alix burkar, enormt roliga leksaker! Kör själv alix2c2 med 40GB 2.5 HDD, mPCI WiFI och 7dBi antenn. Kör fluxtorrent, mysql, lighthttpd, irssi, samba på den utan några problem med prestandan

Mitt bygge: http://www.sweclockers.com/album/?id=2985
Krystal (alix2c2): http://krystal.nergal.se

En klar 10 poängare för valet av hårdvara

Visa signatur
Permalänk

Min alix 2d3 (med pFsense har en throughput på som max 83 mbps när jag testat. Då dom bygger på samma grund och hårdvaran är identisk så skulle jag tro att det är ganska lika. Det duger då bra för mig och den har då inte någon som hellst förmåga att dö. Nuvarande uptime är 77 days, 03:38. (tog ner den för att borra hål för antenn)

Lätt 10p på denna

Permalänk
Medlem

Oj oj, snygga bilder och bra information. Man kan inte säga annat än MYCKET bra galleri! Vad kostade projektet allt som allt?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ska försöka ta lite nya bilder med...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Oj oj, snygga bilder och bra information. Man kan inte säga annat än MYCKET bra galleri! Vad kostade projektet allt som allt?

Ca 1700:- (inkl snabb frakt från holland), jag ville inte ha nån trådlös router eller en router man måste starta om ofta (läs: d-link)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lallassu
Att bara använda den till routing känns onödigt när man kan göra så mycket mer på den

Coolt bygge du har där Får se vad jag gör av min i framtiden, min första prio var en stabil router/brandvägg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Vore trevligt om du kunde göra ett throughput test

Har tyvärr bara 24/1 ADSL hemma så inte mkt att bencha där, har GBit switch hängandes bakom routern dock men då testar jag ju inte routern om jag benchar den... Min prio, som sagts förut, var en bra o stabil router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nice! tillverkat låda själv?

Made in china, beställt från shoppen där alix kortet inhandlades ifrån.. Men bra kvalité på chassit faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ang prestanda genom dom här så har jag, i väntan på en alix-bräda, en Soekris 5501 med OpenBSD som brandvägg (dom bygger på i princip samma komponenter).

~100mbit är väl rätt max vad den klarar utav, och då sitter man med en hygglig mängd interrupts så att använda själva burken till något annat samtidigt är inte att tala om.. men fungerar gör det

Permalänk
Medlem

Ooh, kommer liknande product ut med gbit kort så kommer ju en sådan hamna på mitt skrivbord inom kort. Gärna med minimi 4 portar.

Modem, router, brandvägg 4portargbit, Ojoj..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Få har ju Gigabit mot nätet, så då räcker det bra med denna + gigabitswitch efter. Så har man 1 port över för tex webserver eller liknande.
Själv kör man Netgear FS526T och denna. Helt klart nöjd med den konfigen.