Officiella GTA IV Optimeringstråden!

Permalänk
Medlem

Officiella GTA IV Optimeringstråden!

Finns andra GTA IV trådar men ingen om optimering och annars finns det 20-30 sidor som man måste bläddra igenom för att hitta inlägg som beskriver hur man optimerar.

Så skriv kort och tydligt. Hur kan man optimera GTA IV?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
God Jul

För att få bättre FPS i GTA4 följ dessa steg.
Nackdelen med detta vad jag har märkt är att skuggor och reflektioner blir fulare. Det är därför FPSen höjs.

1.
Ta bort -nomemrestrict lr nån annan commandline du själv lagt till. Starta spelet, gå till graphic options, sätt upplösningnen till 800x600. Använd resten av din minnesbudget (brukar stå 387/512MB eller ngt liknande). Så dra upp de andra inställningar som du vill ha dem, men ändra inte upplösningen från 800x600. Innan du stänger ned spelet, kolla exakt hur mycket minne du använder, t ex om det står 380/512MB, kom då ihåg 380!

2.
Vill du dra på med fetare inställningar än vad spelet låter dig? Gör då steg 2, annars gå vidare till steg 3.

Skapa commandline.txt (bara en helt vanlig text-fil som du kan skapa med anteckningar) och det enda du skriver i filen är
-availablevidmem 2.0
Lägg filen där du installerat spelet, t ex:
C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV

Starta spelet, gå till graphic options, sätt upplösningnen till 800x600. Använd resten av din minnesbudget (brukar stå 387/512MB eller ngt liknande). Så dra upp de andra inställningar som du vill ha dem, men ändra inte upplösningen från 800x600. Innan du stänger ned spelet, kolla exakt hur mycket grafikminne du använder, t ex om det står 380/512MB, kom då ihåg 380MB!

3.
Ta fram miniräknaren. Slå in hur mycket grafikminne du använder (i exemplet ovan 380MB) och dela med hur mycket grafikminne ditt grafikkort har.
Exempel: 380/512 = 0.75 (ungefär, avrunda uppåt).

Om du inte redan skapat commandline.txt gör det nu. Det är bara en helt vanlig text-fil som du kan skapa med anteckningar och det du skriver i filen är vilken upplösning du vill ha och vad du räknade fram precis på räknaren.
Exempel med upplösningen 1920x1080:

-height 1080 -width 1920 -availablevidmem 0.75

Lägg filen där du installerat spelet, t ex:
C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV

*ANVÄND INGEN UN-RESTRICTION (this includes the nomemrestrict and norestrictions or anything like that)!

4.
Starta spelet och i Options kommer det att stå 800x600, fastän det nu är i den upplösningen du själv valde i commandline.txt

Spelet låter inte dig gå ur menyn, så alt-taba ut och stäng ned spelet via aktivitetshanteraren, eller bara tryck Alt-F4 i spelet.

Blev något fel? Gör om stegen ovan noggrant.

5.
Spela.

Saxat från
http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=384473&st=0

Permalänk
Medlem

Ta bort inspelningsfunktionen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downiey
Ta bort inspelningsfunktionen

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Hur gör man det?

Finns i options.

Visa signatur

Intel i7 930 ► GTX460 SLI ► Evga x58 Mini ► Corsair Dominator 1600mz 6GB ► Intel X25-M G2 80GB ► WD 1TB x3 ► Antec P180 Mini ► Noctua NH-U12P | Asus UL30JT | Twitter/Kidrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidrobot
Finns i options.

Hittar inte?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Hittar inte?

"Clip Capture"... under menyvalet "Game".

Kan ju lägga in det här inlägget ifrån den stora GTA 4-tråden också...

Citat:

COMMAND LINE PARAMETERS FOR GTAIV PC

Using Launch Options with the Steam version
Go to C:\Program Files\Steam\SteamApps\common\grand theft auto iv\GTAIV and create a shortcut on the LaunchGTAIV.exe (right click, select “Create Shortcut”)

You can add any launch options to this new shortcut.

To launch the game properly, first start the RGSCLauncher.exe in
C:\Program Files\Steam\steamapps\common\grand theft auto iv\RGSC .
Then launch your newly created shortcut.

You will not have access to the Steam overlay while launching this Shortcut. However, once you have added these launch options successfully, you can re-launch your game from the Steam application to continue using any new changes.

Tools
-benchmark: Runs the benchmark tool and immediately exits game.
-help: Display list of all command line options

Graphics
-renderquality: Set the render quality of the game. (0-4)
-shadowdensity: Set the shadow density of the game. (0-16)
-texturequality: Set the texture quality of the game. (0-2)
-viewdistance: Set the view distance of the game (0-99)
-detailquality: Set the detail quality of the game. (0-99)
-novblank: Disable wait for vblank (No Vsync)
-norestrictions: Do not limit graphics settings
-width: Set width of main render window (default is 800)
-height: Set height of main render window (default is 600)
-safemode: Run the graphics in the lowest setting possible
-frameLimit: Limit frame to interval of refresh rate
(ex If refreshrate is 60HZ –frameLimit 1 = Locks down to 60HZ)
-refreshrate: Set the refresh rate of main render window –
Warning - Monitor must support (ex. –refreshrate 60)
-fullscreen: Force fullscreen mode
-windowed: Force windowed mode
-availablevidmem: Set amount of physical Video Memory(ex. –availablevidmem 0.9)
-percentvidmem: Percentage of video memory to make available to GTA

Audio
-fullspecaudio: Force high-end CPU audio footprint
-minspecaudio: Force low-end CPU audio footprint

System
-noprecache: Disable precache of resources
-nomemrestrict: Disable memory restrictions

Permalänk
Medlem

är det bara jag som har märkt det eller är det oftast processorn som är flaskhals för det här spelet? Det verkar som en quad core är ett krav för att få det att flyta acceptabelt på något högre inställningar. Jag köpte ny dator(den i sign) för ca 2 månader sedan men hade jag vetat det här hade jag aldrig satsat på en dual core>_<. Får väl bli någon core i7 nästa år om jag lyckas skrapa ihop pengar.

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
är det bara jag som har märkt det eller är det oftast processorn som är flaskhals för det här spelet? Det verkar som en quad core är ett krav för att få det att flyta acceptabelt på något högre inställningar. Jag köpte ny dator(den i sign) för ca 2 månader sedan men hade jag vetat det här hade jag aldrig satsat på en dual core>_<. Får väl bli någon core i7 nästa år om jag lyckas skrapa ihop pengar.

Med tanke på att "Quad" anges i de "Rekommenderade" systemkraven för spelet så är det ju ingen överraskning... egentligen.

Dessutom ett av de få spelen som VERKLIGEN drar nytta av en Quad.

Jo Core i7 är vad man ska satsa på när de prisvärda varianterna kommer nästa år. Visserligen är ju 920:an oerhört prisvärd nu också...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

http://ve3d.ign.com/articles/news/43354/Grand-Theft-Auto-IV-P...

Citat:

Vehicle Density

Vehicle density scales the traffic density of the traffic in the game. It has no effect on the mission vehicles or difficultly of the game, but can have a significant impact on CPU performance.

Shadow Density

Shadow Density controls the number of shadows generated for positional lights in exterior environments. These shadows are exclusive to the PC version and can have a major impact on CPU and GPU performance.

Jag kör med 10 i Vehicle Density samt 0 i Shadow Density (Det finns fortfarade skuggor, tar bara bort dem dynamiska som jag i alle fall tycker ser rätt dåliga ut ändå).

Stängde ner extra program som Skype, Msn mm.

Skapade en commandline.txt fil i min GTA IV install map och kör med dem här command lines:
-norestrictions -nomemrestrict -novblank -frameLimit 0 -availablevidmem 512 -percentvidmem 100

Resultatet:
Statistics
Average FPS: 31.00
Duration: 37.13 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 59%
Video memory usage: 99%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: Highest
View Distance: 30
Detail Distance: 30

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: ATI Radeon HD 4800 Series
Video Driver version: 7.14.10.630
Audio Adapter: Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+

File ID: benchmark.cli

Kanske ska sänka inställningarna lite men jag har faktist fortfarande bättre fps än innan då jag körde i 1650 x 1050 med medium i Texture Quality och High i Render Quality och fick ca 28fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
http://ve3d.ign.com/articles/news/43354/Grand-Theft-Auto-IV-P...

Jag kör med 10 i Vehicle Density samt 0 i Shadow Density (Det finns fortfarade skuggor, tar bara bort dem dynamiska som jag i alle fall tycker ser rätt dåliga ut ändå).

Stängde ner extra program som Skype, Msn mm.

Skapade en commandline.txt fil i min GTA IV install map och kör med dem här command lines:
-norestrictions -nomemrestrict -novblank -frameLimit 0 -availablevidmem 512 -percentvidmem 100

Resultatet:
Statistics
Average FPS: 31.00
Duration: 37.13 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 59%
Video memory usage: 99%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: Highest
View Distance: 30
Detail Distance: 30

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: ATI Radeon HD 4800 Series
Video Driver version: 7.14.10.630
Audio Adapter: Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+

File ID: benchmark.cli

Kanske ska sänka inställningarna lite men jag har faktist fortfarande bättre fps än innan då jag körde i 1650 x 1050 med medium i Texture Quality och High i Render Quality och fick ca 28fps.

haha fyfan va konstigt!
kör själv på 1680x1050 o flyter på bra som fan i ca 30fps med Core 2 duo samt HD4850 med high inställningar typ.. maxar jag alla inställningar så ligger den average på 24fps om ja inte minns fel..

så spelet liras bättre med ju högre pixel man kör i?! hahah så om jag skulle ha en skärm som klarar 1920x1200 så skulle det flytit på ännu bättre?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Får man sämre FPS med nya patchen till GTA IV?

Permalänk

detta är mina resultat lite drygt 1 fps bara men fick 3 extra fps med nyaste drivrutinen till grafikkortet.
före patchen
Statistics
Average FPS: 36.99
Duration: 37.09 sec
CPU Usage: 97%
System memory usage: 63%
Video memory usage: 87%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1080 (59 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 Ultra
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Speakers (Creative SB X-Fi)
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz

efter patchen

verage FPS: 38.13
Duration: 37.06 sec
CPU Usage: 96%
System memory usage: 62%
Video memory usage: 87%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1080 (59 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 Ultra
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Speakers (Creative SB X-Fi)
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz

Permalänk
Medlem

Någon som testat detta? http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=384473&st=0

Fattar knappt något alls =/ Någon som kan hjälpa :D?

Permalänk

Detta resultat är utan nya patchen men med -norestrictions -nomemrestrict -novblank -frameLimit 0 -availablevidmem 256 -percentvidmem 100

Statistics
Average FPS: 22.13
Duration: 36.43 sec
CPU Usage: 81%
System memory usage: 90%
Video memory usage: 13%

Graphics Settings
Video Mode: 1024 x 768 (60 Hz)
Texture Quality: Low
Render Quality: Low
View Distance: 1
Detail Distance: 1

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8600 GT
Video Driver version: 178.24
Audio Adapter: Högtalare (High Definition Audio Device)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+

verkar ju som att spelet inte utnyttjar grafikkortets minne utan belastar RAM och CPU, jag vet att det är ett cpu-krävande spel men gör patchen så att mer av grafikkortets minne används?
jag kanske gjordet något fel när jag fixade dessa?:
-norestrictions -nomemrestrict -novblank -frameLimit 0 -availablevidmem 256 -percentvidmem 100

EDIT: Finns det ingen patch till mitt grafikkort eller är det bara jag som inte kan hitta det?

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
prova detta? : http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=384473&st=0

Provade detta precis och WOW! Vilken skillnad. Det flyter nästan perfekt!

Jag gick från ett FPS-intervall på 9-25 till 20-40. Har bara testat det någon minut, men skillnaden är enorm! Nu flyter det som ett datorspel skall göra. Tack för länken.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
Provade detta precis och WOW! Vilken skillnad. Det flyter nästan perfekt!

Jag gick från ett FPS-intervall på 9-25 till 20-40. Har bara testat det någon minut, men skillnaden är enorm! Nu flyter det som ett datorspel skall göra. Tack för länken.

Hmm. jag fattade typ inte vad man skulle göra =/ kan du hjälpa mig? har ett 8800gts 512mb, E8500, 4gb ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
Provade detta precis och WOW! Vilken skillnad. Det flyter nästan perfekt!

Jag gick från ett FPS-intervall på 9-25 till 20-40. Har bara testat det någon minut, men skillnaden är enorm! Nu flyter det som ett datorspel skall göra. Tack för länken.

haha vad nu? jag vill också ta del av detta, ändå om jag tycker att min fps är tillräcklig

ett annat tips, sänk "text" quality till "low". där tjänar man ett par fps..

EDIT: det ser ju sjukt bra ut.. fattar bara inte tror inte jag kommer lyckas så bra av den engelska guiden.

skulle inte DU kunna skapa en tråd som förklarar detta riktigt utförligt och enkelt steg för steg om vilka filer man flyttar och döper om?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

God Jul

För att få bättre FPS i GTA4 följ dessa steg.
Nackdelen med detta vad jag har märkt är att skuggor och reflektioner blir fulare. Det är därför FPSen höjs.

1.
Ta bort -nomemrestrict lr nån annan commandline du själv lagt till. Starta spelet, gå till graphic options, sätt upplösningnen till 800x600. Använd resten av din minnesbudget (brukar stå 387/512MB eller ngt liknande). Så dra upp de andra inställningar som du vill ha dem, men ändra inte upplösningen från 800x600. Innan du stänger ned spelet, kolla exakt hur mycket minne du använder, t ex om det står 380/512MB, kom då ihåg 380!

2.
Vill du dra på med fetare inställningar än vad spelet låter dig? Gör då steg 2, annars gå vidare till steg 3.

Skapa commandline.txt (bara en helt vanlig text-fil som du kan skapa med anteckningar) och det enda du skriver i filen är
-availablevidmem 2.0
Lägg filen där du installerat spelet, t ex:
C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV

Starta spelet, gå till graphic options, sätt upplösningnen till 800x600. Använd resten av din minnesbudget (brukar stå 387/512MB eller ngt liknande). Så dra upp de andra inställningar som du vill ha dem, men ändra inte upplösningen från 800x600. Innan du stänger ned spelet, kolla exakt hur mycket grafikminne du använder, t ex om det står 380/512MB, kom då ihåg 380MB!

3.
Ta fram miniräknaren. Slå in hur mycket grafikminne du använder (i exemplet ovan 380MB) och dela med hur mycket grafikminne ditt grafikkort har.
Exempel: 380/512 = 0.75 (ungefär, avrunda uppåt).

Om du inte redan skapat commandline.txt gör det nu. Det är bara en helt vanlig text-fil som du kan skapa med anteckningar och det du skriver i filen är vilken upplösning du vill ha och vad du räknade fram precis på räknaren.
Exempel med upplösningen 1920x1080:

-height 1080 -width 1920 -availablevidmem 0.75

Lägg filen där du installerat spelet, t ex:
C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV

*ANVÄND INGEN UN-RESTRICTION (this includes the nomemrestrict and norestrictions or anything like that)!

4.
Starta spelet och i Options kommer det att stå 800x600, fastän det nu är i den upplösningen du själv valde i commandline.txt

Spelet låter inte dig gå ur menyn, så alt-taba ut och stäng ned spelet via aktivitetshanteraren, eller bara tryck Alt-F4 i spelet.

Blev något fel? Gör om stegen ovan noggrant.

5.
Spela.

Saxat från
http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=384473&st=0

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Altså. Jag fick 958/991 i spelet när jag ställde in det jag ville ha i 800x600.

Ska jag dela 958/512 eller 958/991? Har ett 8800GTS 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
God Jul

För att få bättre FPS i GTA4 följ dessa steg.
Nackdelen med detta vad jag har märkt är att skuggor och reflektioner blir fulare. Det är därför FPSen höjs.

Mycket bra jobbat ska testa detta någon gång

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

det konstiga är jag följde guiden till punkt och prickar, men när jag startar spelet och har ställt in upplösningen 1280x800 i commandline så är upplösningen fortfarande fast på 800x600 om man kollar på skärmens inställningar. Dvs. ingen 1280x800 upplösning. Vet att det ska stå 800x600 i graphics settings, fallet här är att upplösningen är 800x600 på skärmen med hur jag än gör.

Kör med steam versionen, kanske diffar där vad vet jag?

Update: Command line options not working on Steam? Try this:

Go to C:\Program Files\Steam\SteamApps\common\grand theft auto iv\GTAIV and create a shortcut on the LaunchGTAIV.exe (right click, select “Create Shortcut”)

You can add any launch options to this new shortcut.

To launch the game properly, first start the RGSCLauncher.exe in C:\Program Files\Steam\steamapps\common\grand theft auto iv\RGSC. Then launch your newly created shortcut.

You will not have access to the Steam overlay while launching this Shortcut. However, once you have added these launch options successfully, you can re-launch your game from the Steam application to continue using any new changes.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
det konstiga är jag följde guiden till punkt och prickar, men när jag startar spelet och har ställt in upplösningen 1280x800 i commandline så är upplösningen fortfarande fast på 800x600 om man kollar på skärmens inställningar. Dvs. ingen 1280x800 upplösning. Vet att det ska stå 800x600 i graphics settings, fallet här är att upplösningen är 800x600 på skärmen med hur jag än gör.

Kör med steam versionen, kanske diffar där vad vet jag?

Update: Command line options not working on Steam? Try this:

Go to C:\Program Files\Steam\SteamApps\common\grand theft auto iv\GTAIV and create a shortcut on the LaunchGTAIV.exe (right click, select “Create Shortcut”)

You can add any launch options to this new shortcut.

To launch the game properly, first start the RGSCLauncher.exe in C:\Program Files\Steam\steamapps\common\grand theft auto iv\RGSC. Then launch your newly created shortcut.

You will not have access to the Steam overlay while launching this Shortcut. However, once you have added these launch options successfully, you can re-launch your game from the Steam application to continue using any new changes.

jag har nog samma problem men inte steam.
jag kan ändra så minnet blir begränsat men jag kan inte tvinga upplösningen. gör som det står att man ska i guiden.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
jag har nog samma problem men inte steam.
jag kan ändra så minnet blir begränsat men jag kan inte tvinga upplösningen. gör som det står att man ska i guiden.

Okej fick iaf mitt att funka nu! gör exakt som det står i den fetstilta texten

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Okej fick iaf mitt att funka nu! gör exakt som det står i den fetstilta texten

jag lyckades på min laptop och fick 20fps istället för 15.. ospelbart ändå, t7250 och 8600m gt.

Hade vatt kul o fått igång på burken i sign men det vill sig inte.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
jag lyckades på min laptop och fick 20fps istället för 15.. ospelbart ändå, t7250 och 8600m gt.

Hade vatt kul o fått igång på burken i sign men det vill sig inte.

ändra "text quality" till low, där tjänar du ett par fps. sen ändrar du view distances till 10 eller lägre och kör senaste grafikdrivrutin.. testa det?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Altså. Jag fick 958/991 i spelet när jag ställde in det jag ville ha i 800x600.

Ska jag dela 958/512 eller 958/991? Har ett 8800GTS 512mb

Du gick inte ut högstadiet va xD ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
ändra "text quality" till low, där tjänar du ett par fps. sen ändrar du view distances till 10 eller lägre och kör senaste grafikdrivrutin.. testa det?

Jag har allt på lägsta och en moddad driver, dox 180.84.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Du gick inte ut högstadiet va xD ?

Man lär sig inte sånt i högstadiet. Läs 1 gång, och sen svara på hans fråga om du kan. Eller i alla fall förklara varför det står fel i hans inställningar

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Du gick inte ut högstadiet va xD ?

Jo gymnasiet också. Men inte vad det blir jag frågar efter. utan om jag ska dela med grafikkortets minne eller om jag ska dela med det som GTA visar, för -availablevidmem 1.88/1.87 verkar vara lite udda då alla andra har ~ 0.75! Tar jag 958/991 blir det 0.96/97 men man ska ju dela med grafikminnet står det, altså 512. Sen om du fick lära dig hur man optimerar GTA IV i högstadiet så kanske du kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Go to GTAIV folder, go into common, then shaders.

Backup everything in there <- !!!

Then copy the contents of win32_30_atidx10, and paste them into win32_30_nv8. Or just rename the folders, whatever makes you happy.

That gave me a significant performance boost and I have no graphical problems or abnormalities. Try it, if it causes you problems or decreased performance then just put it back to normal. With these steps you can get your game running beautifully in no time, or at least better than before.

^ Funkade fiiiint för mig, Plödsligt slipper jag störande grafikbuggar och kladdet som DX10 verkar ge.. Dvs klassfiltret som ligger över hela spelet som gör spelet allti till ett grått töcken, precis som om det vore dimma permanent.