En vända med RMA hos Komplett

Permalänk
Medlem

En vända med RMA hos Komplett

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter med komplett.se's kundservice och returhantering.

Satte ihop en dator åt flickvännen för någon månad sedan och valde då ett EVGA 8800GS 384MB GDDR3 då kortet är väldigt tyst under både idle och last och klarar de spel hon skulle tänkas köra. Men så nu nyligen började hon spela ett lite mer krävande spel, nämligen Witcher och kortet började krasha ibland och till slut visa udda färger och frysa.

Så var inte mycket mer med det, körde en runda minnestest på grafikkortet och hittade tonvis med fel så jag skickade in det. Allt gick smärtfritt ända tills jag fick ett kort i retur och kollade upp vad för kort de skickade. 9000-seriens motsvarighet i kort fick jag, med andra ord ett XFX 9600GSO. Det i sig var inget problem om det inte varit för att modellen de skickat hade väldigt lågt klockat DDR2 istället för GDDR3 som kortet skulle ha enligt deras hemsida.

Så jag ringde in direkt dagen efter när de öppnade och förklarade ärendet från början och vilket kort jag skickat in, och sa att jag nu fått ett 9600GSO som pga sitt minne är långsammare än kortet jag skickade in. Men blev direkt bemött av en stenvägg och att kortet jag fått minsann var snabbare enligt de benchmarks han kollade på.

Försökte då säga att det stod fel minnestyp på deras hemsida och han kunde kontrollera tillverkarens artikelnr mot XFX hemsida istället. Men det var han inte intresserad av och sa att det inte spelade någon roll då kortet var bättre.

Samtalet fortsatte i samma arroganta bemötande tills jag nästan blev förbannad och han till slut kollade på XFX hemsida och sa han skulle lägga en RMA och att jag kunde hämta ut kortet för att sedan returnera det. Ok tänkte jag, äntligen... Men dagarna gick och inget RMA-mail i sikte. Hämtade dock inte ut paketet för att jag inte riktigt litade på det hela.

Så jag ringde in igen och fick tala med någon annan på kundservice och frågade vad min RMA blev av, han kollade och sa att ingen RMA eller notering hade gjorts. Då drog jag hela historien för honom, han var skeptisk i börjanmen när jag förklarade deras typo på hemsidan och han kollade XFX egen sida förstod han direkt och la en ny RMA samt bad mig att bara returnera paketet till avsändaren då jag inte hämtat ut det ännu, påpekade att jag gärna ville ha ett kort som inte lät som en orkan.

Sagt och gjort, returnerade paketet... cirka en vecka senare skickar de ett nytt snabbare kort, ett XFX 9600GT som jag glatt hämtar ut. Kortet låter dock som en halv orkanvind tills man kommer in i windows och då går kortet på ca 35% fläkthastighet och hörs tydligt utanför chassit. Som grädden på moset går inte fläktkontrollen att övervaka eller styra heller, vid spel låter det som halvstorm i jämförelse med det gamla kortet.

Visst är jag glad över att det löste sig och att jag har ett lite snabbare kort att slänga in i flickvännens burk, men å andra sidan låter det som en orkan och halva vitsen med det specifika valet att grafikkort försvann. =/
Kudos till killen på komplett som försökte fixa ärendet åt mig dock, han skötte sig fint.

Lite tankar och reflektioner...
Tar ÅF normalt hänsyn till ljudnivån på produkter när de byter?
I fortsättningen bör man nog skriva ner namnen på de man talat med...
Känns inte som om en till RMA-runda är aktuell då det troligen blir ett halvt helvete att få det fixat...

God Jul allihopa.

EDIT:
9600GSO och 8800GS är samma kort med olika namn för de som inte hållt reda på Nvidias namn.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror ärligt talat inte att de ens vet om ljudnivån på kortet när de säljer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Jag tror ärligt talat inte att de ens vet om ljudnivån på kortet när de säljer det.

Även om man vet att kortet låter 19db tex så säger det i sig inget...

Ser inte problemet? Sälj det nya kortet och köp ett som du hade innan alt. köp till en annan kylare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Även om man vet att kortet låter 19db tex så säger det i sig inget...

Ser inte problemet? Sälj det nya kortet och köp ett som du hade innan alt. köp till en annan kylare?

'

Är inte det just det som är problemet?

Du ser inte problemet att han nu istället måste försöka få det sålt och köpa ett annat eller nu tvunget måste sätta dit en ny kylare? Är inte det ett problem? Han hade ett han var mycket nöjd med. Han ville ha ett annat som uppfyllde samma krav som det gamla. Det fick han inte.

ÄR INTE DET ETT PROBLEM?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: En vända med RMA hos Komplett

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter med komplett.se's kundservice och returhantering.

Satte ihop en dator åt flickvännen för någon månad sedan och valde då ett EVGA 8800GS 384MB GDDR3 då kortet är väldigt tyst under både idle och last och klarar de spel hon skulle tänkas köra. Men så nu nyligen började hon spela ett lite mer krävande spel, nämligen Witcher och kortet började krasha ibland och till slut visa udda färger och frysa.

Så var inte mycket mer med det, körde en runda minnestest på grafikkortet och hittade tonvis med fel så jag skickade in det. Allt gick smärtfritt ända tills jag fick ett kort i retur och kollade upp vad för kort de skickade. 9000-seriens motsvarighet i kort fick jag, med andra ord ett XFX 9600GSO. Det i sig var inget problem om det inte varit för att modellen de skickat hade väldigt lågt klockat DDR2 istället för GDDR3 som kortet skulle ha enligt deras hemsida.

Så jag ringde in direkt dagen efter när de öppnade och förklarade ärendet från början och vilket kort jag skickat in, och sa att jag nu fått ett 9600GSO som pga sitt minne är långsammare än kortet jag skickade in. Men blev direkt bemött av en stenvägg och att kortet jag fått minsann var snabbare enligt de benchmarks han kollade på.

Försökte då säga att det stod fel minnestyp på deras hemsida och han kunde kontrollera tillverkarens artikelnr mot XFX hemsida istället. Men det var han inte intresserad av och sa att det inte spelade någon roll då kortet var bättre.

Samtalet fortsatte i samma arroganta bemötande tills jag nästan blev förbannad och han till slut kollade på XFX hemsida och sa han skulle lägga en RMA och att jag kunde hämta ut kortet för att sedan returnera det. Ok tänkte jag, äntligen... Men dagarna gick och inget RMA-mail i sikte. Hämtade dock inte ut paketet för att jag inte riktigt litade på det hela.

Så jag ringde in igen och fick tala med någon annan på kundservice och frågade vad min RMA blev av, han kollade och sa att ingen RMA eller notering hade gjorts. Då drog jag hela historien för honom, han var skeptisk i börjanmen när jag förklarade deras typo på hemsidan och han kollade XFX egen sida förstod han direkt och la en ny RMA samt bad mig att bara returnera paketet till avsändaren då jag inte hämtat ut det ännu, påpekade att jag gärna ville ha ett kort som inte lät som en orkan.

Sagt och gjort, returnerade paketet... cirka en vecka senare skickar de ett nytt snabbare kort, ett XFX 9600GT som jag glatt hämtar ut. Kortet låter dock som en halv orkanvind tills man kommer in i windows och då går kortet på ca 35% fläkthastighet och hörs tydligt utanför chassit. Som grädden på moset går inte fläktkontrollen att övervaka eller styra heller, vid spel låter det som halvstorm i jämförelse med det gamla kortet.

Visst är jag glad över att det löste sig och att jag har ett lite snabbare kort att slänga in i flickvännens burk, men å andra sidan låter det som en orkan och halva vitsen med det specifika valet att grafikkort försvann. =/
Kudos till killen på komplett som försökte fixa ärendet åt mig dock, han skötte sig fint.

Lite tankar och reflektioner...
Tar ÅF normalt hänsyn till ljudnivån på produkter när de byter?
I fortsättningen bör man nog skriva ner namnen på de man talat med...
Känns inte som om en till RMA-runda är aktuell då det troligen blir ett halvt helvete att få det fixat...

God Jul allihopa.

EDIT:
9600GSO och 8800GS är samma kort med olika namn för de som inte hållt reda på Nvidias namn.

finns ens 9600gso med ddr2 minne? :S de tror jag inte

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
'

Är inte det just det som är problemet?

Du ser inte problemet att han nu istället måste försöka få det sålt och köpa ett annat eller nu tvunget måste sätta dit en ny kylare? Är inte det ett problem? Han hade ett han var mycket nöjd med. Han ville ha ett annat som uppfyllde samma krav som det gamla. Det fick han inte.

ÄR INTE DET ETT PROBLEM?

NEJ!

Han har fått ett bättre GPU än den han hade, då kan han imo investera ett par hundralappar i att köpa en passiv kylare och saken är biff.

Jag ser inget problem här. Hade kunnat tycka att det var ett problem om han fick ett likvärdigt kort vad beträffar prestandan eller till och med ett sämre kort, men inte nu i detta fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Jag tror ärligt talat inte att de ens vet om ljudnivån på kortet när de säljer det.

Tror inte jag heller, men de flesta vet att många av XFXs kort lider av ljudnivåbekymmer den de började använda sina 'udda' kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
finns ens 9600gso med ddr2 minne? :S de tror jag inte

Det finns, annars hade jag inte skrivit det till att börja med. Kortet det var frågan om var PV-T96O-SDF4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
NEJ!

Han har fått ett bättre GPU än den han hade, då kan han imo investera ett par hundralappar i att köpa en passiv kylare och saken är biff.

Jag ser inget problem här. Hade kunnat tycka att det var ett problem om han fick ett likvärdigt kort vad beträffar prestandan eller till och med ett sämre kort, men inte nu i detta fall.

Poängen är att jag inte direkt är gjord av pengar och inte ser till varför Jag ska behöva lägga ut pengar för att få något som hon redan hade innan. Dessutom skulle antagligen kylarbytet betyda kompletts garanti är åt skogen om de nu märker det vid eventuellt framtida inskick.

Känns mest bara som en stor soppa och mycket jobb för någonting man blir halvnöjd med. Mest glad jag fick ett kort som var var snäppet bättre även om ljudnivån var åt skogen.

Ska vi vara petiga är GPUn sämre än den jag hade, men kortet har lite mer minnesbandbredd och högre klockning, skillnaden är inte enorm direkt, ca 500 poäng i 3Dmark 06 t ex.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Poängen är att jag inte direkt är gjord av pengar och inte ser till varför Jag ska behöva lägga ut pengar för att få något som hon redan hade innan. Dessutom skulle antagligen kylarbytet betyda kompletts garanti är åt skogen om de nu märker det vid eventuellt framtida inskick.

Känns mest bara som en stor soppa och mycket jobb för någonting man blir halvnöjd med. Mest glad jag fick ett kort som var var snäppet bättre även om ljudnivån var åt skogen.

Ska vi vara petiga är GPUn sämre än den jag hade, men kortet har lite mer minnesbandbredd och högre klockning, skillnaden är inte enorm direkt, ca 500 poäng i 3Dmark 06 t ex.

Jag menade inte att framstå som helt oförstålig, men slutsatsen är att shit happens och man kan aldrig vara nöjd, i synnerhet inte när det gäller sådana här saker där man ska få "likvärdiga" produkter. Du har fått en produkt som är bättra i vissa aspekter men sämre i andra och enda sättet du egentligen skulle bli nöjd på är om du får ett exakt likadant kort som du hade innan, men jag antar att det kortet inte finnns at köpa längre?

Man måste vara realistisk, allt kan inte vara topp, och nu tycker jag ändå du är en av de lyckligare som fått bättre kort.

Permalänk
Medlem

Precis, 8800GS-kortet utgick ur sortimentet en månad eller två efter köpet, någon vecka senare dog kortet. Problemet jag hade var väl mycket att de inte ville försöka bestämma något kort med mig.

Hade det inte varit för tjat och att jag legat på hade jag troligen inte heller fått något snabbare kort. Det är ju alltid så att vill man ha något får man kämpa för det. Fick det snabbare kortet som kompensation för deras sumpning första RMA-vändan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Precis, 8800GS-kortet utgick ur sortimentet en månad eller två efter köpet, någon vecka senare dog kortet. Problemet jag hade var väl mycket att de inte ville försöka bestämma något kort med mig.

Hade det inte varit för tjat och att jag legat på hade jag troligen inte heller fått något snabbare kort. Det är ju alltid så att vill man ha något får man kämpa för det. Fick det snabbare kortet som kompensation för deras sumpning första RMA-vändan.

Se där, och pga det måste du ändå vara medveten om att ett nytt kort kommer skilja sig på ett eller annat sätt.

Jag håller med om att saken hade kunnat skötas snyggare, men resultatet är ju som den är, och inte ett dåligt sådant imo.

Permalänk
Komplett.se

Bäste roxkz,

Som jag förstår så är ditt RMA nu löst men jag beklagar om du anser att ärendet hanterats på ett felaktigt sätt.

För att svara på din fråga gällande om Komplett tar hänsyn till ljudnivåer när vi skickar en ersättningsprodukt, t ex ett grafikkort så gäller följande:

Om du vid köpet valt en viss produkt på grund av att produkten håller en låg ljudnivå så skall detta has i åtanke vid utskicket av en ev. ersättningsprodukt. Detta förutsätter att funktionen är av väsentlig betydelse för dig vid köpet. Detta måste dock påpekas vid upprättandet av ärendet eller under behandlingen så att vi har möjlighet att se och ha detta i åtanke vid valet av ersättare.

Självklart så skall våra kunder aldrig behöva känna att dem inte får bra service eller ett dåligt bemötande och jag skall ta upp detta med avdelningen. Om du önskar kan vi ordna med en alternativ kylare åt dig. Kontakta mig på cb@komplett.se så löser vi det.

Önskar dig en God Jul och ett Gott nytt år!

Med vänliga hälsningar
Christian, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

om man har nåt ärende till komplett så är det bättre med mejl, verkar inte vara samma som har hand om telefonen med

har fåt bra dumma svar när jag ringt ibland men det har altid varit bra när jag skickat brev

hur var det man skulle skriva för att få betald frakt?, komme rinte ihåg o ska skicka in ett trasigt mobo

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Sedär ja, en tidig jul för roxkz! Bara att tacka och ta emot för din del:)

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag fick problem med komplett som jag tagit upp i en annan tråd.Jag hade ett 8800GTX fick tillslut ett 9800GTX+.9800GTX kortet låter som en orkan med men som tur va kan jag dra ner fläkten på d med riva turner inte tina turner =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Komplett.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
hur var det man skulle skriva för att få betald frakt?, komme rinte ihåg o ska skicka in ett trasigt mobo

Maila ditt returnummer samt din adress till support@komplett.se så löser vi en förbetald fraktsedel.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Teamleader Reklamationsavdelningen
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

oki, thx

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Komplett
eOm du önskar kan vi ordna med en alternativ kylare åt dig. Kontakta mig på cb@komplett.se så löser vi det.

Önskar dig en God Jul och ett Gott nytt år!

Med vänliga hälsningar
Christian, Komplett.se

Mail skickat, God Jul och Gott nytt år på er med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Sedär ja, en tidig jul för roxkz! Bara att tacka och ta emot för din del:)

Ja, det känns bra som utfattig blivande student.

Återkommer med fortsättningen av det hela i tråden senare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

jag ser inget problem i detta ärende, vill du pga att kortet lever om sänka fläktljudet skaffa riva tunder du kan både klocka ner kortet samt sänka fläkthastigheten till 10% i windows.

Lever ditt grafikkort om som en hel orkanvind så kanske dina öron är förbannat känslig för jag stör mig som inte på fläkt ljud

ja ja jag hoppas det ornar sig för dig!!

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag ser inget problem i detta ärende, vill du pga att kortet lever om sänka fläktljudet skaffa riva tunder du kan både klocka ner kortet samt sänka fläkthastigheten till 10% i windows.

ja ja jag hoppas det ornar sig för dig!!

Om du läser hela min post så ser du att man inte kan styra eller övervaka fläktenkontrollen vettigt manuellt. Detta går varken via rivatuner eller ens modifiering av kortets bios för de som provat.

EDIT: Nu blir jag lite nervös dock, fick hela skärmen täckt av ränder vid POST och artefakter överallt i windows. Sen försvann de vid omstart och är helt borta... Nu sitter datorn och kör 3dmark06 utan bekymmer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag ser inget problem i detta ärende, vill du pga att kortet lever om sänka fläktljudet skaffa riva tunder du kan både klocka ner kortet samt sänka fläkthastigheten till 10% i windows.

Lever ditt grafikkort om som en hel orkanvind så kanske dina öron är förbannat känslig för jag stör mig som inte på fläkt ljud

ja ja jag hoppas det ornar sig för dig!!

Lägsta med rivatuner är väl 25%?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Lägsta med rivatuner är väl 25%?

okej kan väl ligga nått ide men vid 25% fläkt hastighet så störde jag mig inte på det i allfall

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Liten update, Christian har varit väldigt trevlig och tillmötesgående men nu är det helg och folk har ledigt. Och mitt 9600GT som de ersatte mig med började få artefakter vid andra testkörningen dagen efter jag fick kortet. Det blev bara värre och värre, så kortet ligger nu i sin förpackning och väntar på svar från komplett gällande RMA så fort julens stress är över.

God Jul på er!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

roxkz, om den låga ljudnivån är väsentlig betydelse för dig som kund så måste komplett ha detta i åtanke vid ett byte, konsumentköplagen säger inte om huruvida den första varan annoncerades ut som tyst eller inte, du kan ju ha undersökt detta själv. Du som kund ska aldrig acceptera att komma i en sämre situation pga ett returärende.

Nu ser jag att ditt 9600GT också ska returneras så då tycker jag att du, när du kontaktar Komplett, lyfter fram detta faktum med att ljudnivån är mycket viktig för dig så de kan skaffa dig ett likvärdigt eller bättre kort med låg ljudnivå.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
roxkz, om den låga ljudnivån är väsentlig betydelse för dig som kund så måste komplett ha detta i åtanke vid ett byte, konsumentköplagen säger inte om huruvida den första varan annoncerades ut som tyst eller inte, du kan ju ha undersökt detta själv. Du som kund ska aldrig acceptera att komma i en sämre situation pga ett returärende.

Nu ser jag att ditt 9600GT också ska returneras så då tycker jag att du, när du kontaktar Komplett, lyfter fram detta faktum med att ljudnivån är mycket viktig för dig så de kan skaffa dig ett likvärdigt eller bättre kort med låg ljudnivå.

Och de bryr sig om detta. Mitt nätagg exploderae för mig och det skrev i mailet att den sitter i en HTPC och att mina krav är att den ska vara minst lika tyst och effektiv som den jag hade och nätagget jag fick uppfyllde dessa krav.

Så nu har du chansen att få en tystare grafikkort, du måste bara förklara varför tystnaden är av vikt för dig så de förstår.

Permalänk
Medlem

Jag försökte betona detta i första returen, men jag tror det kommer lösa sig nu. Det som är huvudsaken med det hela, komplett har nu efter det hela varit väldigt tillmötesgående hitills.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att 2 olika grafikkort pajjar?

Känns nästan som om det kanske inte är grafikkortet som spökar utan möjligtvis moderkakan som är paj eller pajjar kort.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Eller nätaggregatet som skickar ut mindre roliga spänningar..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att 2 olika grafikkort pajjar?

Känns nästan som om det kanske inte är grafikkortet som spökar utan möjligtvis moderkakan som är paj eller pajjar kort.

De kördes inte i samma dator ens, testkörde det nya kortet i min 'workstation' först när detta inträffade och där jag har kört samma grafikkort i ett halvår nu snart och det fungerade utmärkt. Moderkorten fungerar som de skall och lånekortet jag har använt nu i totalt i en månad när kortet varit på RMA har fungerat klockrent i båda datorerna.

Att korten gått sönder har bara med defekta kort vid leverans att göra, såvida inte korrekt hantering med bruk av ESD-armband och normal användning av korten innebär att de självdör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Eller nätaggregatet som skickar ut mindre roliga spänningar..

Nätaggens spänningar är korrekta och värdena så gott som spot on uppmätt med multimeter, inga no-name eller billiga agg har använts heller. Ser helst att folk inte gör tomma spekulationer, iofs så kanske inte alla på forumet tar för givet att slutkunden vet vad han sysslar med. Komplett är upplysta om hanteringen och testkörningen av korten i resp datorer även om jag inte skrivit ut hela felsökningen här på forumet.

EDIT:
För att undvika fler frågesporter gällande datorerna skriver jag ut configs och annat.

Dator #1, flickvännens, som jag fixat:
*Antec EarthWatts 430W
*Gigabyte EP35-DS3R
*2x1024MB Kingston HyperX PC6400
*Intel E5200

Testkörda grafikkort under minst en vecka:
8800GT (testkört både före och efter 8800GS)
X1950 Pro (efter 8800GS)

Dator #2, min 'workstation':
*Corsair TX 650W
*Asus P5E-VM HDMI
*Intel C2D E8500
*6GB PC6400
*Asus Xonar DX

Körda grafikkort minst 2 veckor:
X1950 Pro (före & efter 9600GT)
8800GT (före 9600GT, flera månader)

Hoppas det sprider lite ljus på det hela.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att 2 olika grafikkort pajjar?

Känns nästan som om det kanske inte är grafikkortet som spökar utan möjligtvis moderkakan som är paj eller pajjar kort.

Tycker inte det är konstigt, pajar ett kort är det på studs eller efter en bra stund. Kan ju inte uteslutas att utbyteskortet är ett reparerat/returnerat kort.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Liten update, min RMA för 9600-kortet är godkänd och kortet inskickat. Har även mailkontakt med Komplett och väntar på svar gällande ersättningskort och sådant.

Uppdatering, 2009-01-14:
Fick nu ett mail från komplett vad gäller RMAn, har sedan tidigare kontakt önskat ett annat lite kraftigare och dyrare kort av modell tystare som kostade 1699.

Får betala 550 Kr mellanskillnad mot mitt gamla kort jag skickade in, det känns rätt överkomligt. Det tråkiga med det hela är väl att jag varit utan ett fungerande kort sedan 19 Nov och det tar någon dag till innan jag har ersättningskortet.

Vill oavsett tacka Christian Brännehed för att han tog kontakt, lyssnade och gjorde så jag fick en snabbare RMA denna sista rundan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.