En vända med RMA hos Komplett
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter med komplett.se's kundservice och returhantering.
Satte ihop en dator åt flickvännen för någon månad sedan och valde då ett EVGA 8800GS 384MB GDDR3 då kortet är väldigt tyst under både idle och last och klarar de spel hon skulle tänkas köra. Men så nu nyligen började hon spela ett lite mer krävande spel, nämligen Witcher och kortet började krasha ibland och till slut visa udda färger och frysa.
Så var inte mycket mer med det, körde en runda minnestest på grafikkortet och hittade tonvis med fel så jag skickade in det. Allt gick smärtfritt ända tills jag fick ett kort i retur och kollade upp vad för kort de skickade. 9000-seriens motsvarighet i kort fick jag, med andra ord ett XFX 9600GSO. Det i sig var inget problem om det inte varit för att modellen de skickat hade väldigt lågt klockat DDR2 istället för GDDR3 som kortet skulle ha enligt deras hemsida.
Så jag ringde in direkt dagen efter när de öppnade och förklarade ärendet från början och vilket kort jag skickat in, och sa att jag nu fått ett 9600GSO som pga sitt minne är långsammare än kortet jag skickade in. Men blev direkt bemött av en stenvägg och att kortet jag fått minsann var snabbare enligt de benchmarks han kollade på.
Försökte då säga att det stod fel minnestyp på deras hemsida och han kunde kontrollera tillverkarens artikelnr mot XFX hemsida istället. Men det var han inte intresserad av och sa att det inte spelade någon roll då kortet var bättre.
Samtalet fortsatte i samma arroganta bemötande tills jag nästan blev förbannad och han till slut kollade på XFX hemsida och sa han skulle lägga en RMA och att jag kunde hämta ut kortet för att sedan returnera det. Ok tänkte jag, äntligen... Men dagarna gick och inget RMA-mail i sikte. Hämtade dock inte ut paketet för att jag inte riktigt litade på det hela.
Så jag ringde in igen och fick tala med någon annan på kundservice och frågade vad min RMA blev av, han kollade och sa att ingen RMA eller notering hade gjorts. Då drog jag hela historien för honom, han var skeptisk i börjanmen när jag förklarade deras typo på hemsidan och han kollade XFX egen sida förstod han direkt och la en ny RMA samt bad mig att bara returnera paketet till avsändaren då jag inte hämtat ut det ännu, påpekade att jag gärna ville ha ett kort som inte lät som en orkan.
Sagt och gjort, returnerade paketet... cirka en vecka senare skickar de ett nytt snabbare kort, ett XFX 9600GT som jag glatt hämtar ut. Kortet låter dock som en halv orkanvind tills man kommer in i windows och då går kortet på ca 35% fläkthastighet och hörs tydligt utanför chassit. Som grädden på moset går inte fläktkontrollen att övervaka eller styra heller, vid spel låter det som halvstorm i jämförelse med det gamla kortet.
Visst är jag glad över att det löste sig och att jag har ett lite snabbare kort att slänga in i flickvännens burk, men å andra sidan låter det som en orkan och halva vitsen med det specifika valet att grafikkort försvann. =/
Kudos till killen på komplett som försökte fixa ärendet åt mig dock, han skötte sig fint.
Lite tankar och reflektioner...
Tar ÅF normalt hänsyn till ljudnivån på produkter när de byter?
I fortsättningen bör man nog skriva ner namnen på de man talat med...
Känns inte som om en till RMA-runda är aktuell då det troligen blir ett halvt helvete att få det fixat...
God Jul allihopa.
EDIT:
9600GSO och 8800GS är samma kort med olika namn för de som inte hållt reda på Nvidias namn.
The cookie goes *crumble*.