17-åring våldtogs på sergeltorg

Permalänk
Medlem

17-åring våldtogs på sergeltorg

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1408382/17-aring-vald...

"Polisen fick larmet klockan 02.38 natten till fredagen. Anmälaren larmade om en pågående våldtäkt på julmarknaden på Sergels torg. En gärningsman hade slitit in en flicka i ett av marknadstälten och tvingat sig på henne.
"

Det jag frågar mig själv är hur i helskotta kan detta ha hänt utan att någon blandat sig i och försökt hjälpa flickstackarn? Dessutom så borde personen som ringt kunnat hitta någon som varit beredd att gå en holmgång med mannen för att hjälpa flickan iaf?

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt men sant. Folk är rädda att göra något idagens samhälle. Brukar du våld mot förrövaren kan du få en anmälan mot dig och vips har du utövat övervåld.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta är rädda för att bli utsatta för våld själva eller göra något galet som skulle få konsekvenser som drabbar dem själva. De flesta är nog rädda att gärningsmannen bär kniv, pistol eller annat vapen.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Jag har själv blivit knivrånad i en uppgång från sergels torg när jag var 13 år (10 år sen) , det jag menar är att det finns dolda ställen på plattan där man kan gömma sig undan och det finns publika ställen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog aldrig kunna hålla mig ifrån att ingripa. Men här kommer det riktigt vrickade... jag är mer orolig för de lagliga konsekvenserna av att stoppa ett brott än att bli skadad av gärningsmannen. Jag menar, hur in i norden korkat är det inte att hinda t.ex. en våldtäkt och som tack bli anmäld för misshandel? Så länge man bara gör det som är nödvändigt och inte mer så borde man vara fredad på så sätt.

Inte för att det skulle stoppa mig. Skulle jag åka dit på misshandel för att jag stoppar ett brott så skulle jag banne mig inte skämmas för det. Jag skulle tycka det är sorgligt att den så kallade rättvisan i detta land tillåter det, och jag skulle skämmas för att vara en del av det systemet, men för handlingen i sig skulle jag banne mig vara stolt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Problemet med att ingripa är inte bara att åka illa ut vid ingripandet utan man kan även åka ut för repressalier efteråt av gärningsmannen och hans polare. För gärningsmannen får ju inte långt straff utan han är snart ute igen. Sedan att jag skulle ingripa är en annan sak.

Om någon hörde/såg något utan att ingripa i det aktuella fallet kan man bara spekulera om, jag själv har ingen aning om hur platsen ser ut, varvid gissningen knappast skulle bli bra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man kan ju råka riktigt illa ut om man ingriper, det är inte lätt att veta vad som kommer att rubriceras som övervåld i ett senare skede och blir man fälld så kan ju hela livet ställas på högkant, man kan få fängelse eller böter, bli av med jobbet etc. Tanken skulle slå mig i alla fall, sen kan man ju inte bara stå och kolla på när någon blir våldtagen eller misshandlad så man hade ju gjort något i alla fall, men man förstår ju varför folk inte vågar.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att det är den juridiska biten som gör att folk inte vågar ingripa. Visst, det är möjligt att det skulle få grava juridiska konsekvenser, dvs att du själv skulle bli anklagad för övervåld, men hur troligt är detta? Det händer ju knappast så ofta som ni vill få det till.

Jag vill gärna tro att jag skulle ingripa vid ett sådant tillfälle, men det som skulle få mig tveksam är just det som mattias nämnde, tanken på att gärningsmannen har kniv eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att jag skulle ingripa så länge gärningsmannen inte hade mer än kniv. Hade jag vetat att han hade pistol hade jag inte ingripidit utan enbart funnits i närheten för att kunna veta var han tog vägen. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte ingrep. Övervåld är absolut ingen omöjlighet i det fallet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Re: 17-åring våldtogs på sergeltorg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1408382/17-aring-vald...

"Polisen fick larmet klockan 02.38 natten till fredagen. Anmälaren larmade om en pågående våldtäkt på julmarknaden på Sergels torg. En gärningsman hade slitit in en flicka i ett av marknadstälten och tvingat sig på henne.
"

Det jag frågar mig själv är hur i helskotta kan detta ha hänt utan att någon blandat sig i och försökt hjälpa flickstackarn?

Gjorde det det då?
Står i princip ingenting om händelseförloppet i den där artikeln. Att ingen hjälpte till, eller att någon ens fanns i närheten och hade kunnat hjälpa till, är bara spekulation.

Tittar vi i en annan tidning hittar vi dessutom en viktig skillnad. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=865693
Vilken av dem har rätt?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Om vi utgår från att det faktiskt fanns någon där som kunde hjälpa till (utanför tältet)...

Frågan är om man verkligen behöver ta till med våld (och därmed mer direkt riskera att bli dödad av den som våldtar)? Det hela hände trots allt i ett tält. Hade ett gäng personer gått in i tältet så tvivlar jag på att våldtäkten hade fortsatt. Problemet är väl bara det att alla väntar på att någon annan ska gå fram, och när någon väl går fram så undviker man att gå fram själv, varvid man är ensam, och då riskerar man definitivit att bli misshandlad (direkt där, av rättsväsendet senare eller kanske av gänget hos den som våldtog), varefter det inte finns en tillräckligt bra anledning för folk att våga riskera allt det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

fan va upprörd ja blir av att höra om sånt här.:(

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om vi utgår från att det faktiskt fanns någon där som kunde hjälpa till (utanför tältet)...

Frågan är om man verkligen behöver ta till med våld (och därmed mer direkt riskera att bli dödad av den som våldtar)? Det hela hände trots allt i ett tält. Hade ett gäng personer gått in i tältet så tvivlar jag på att våldtäkten hade fortsatt. Problemet är väl bara det att alla väntar på att någon annan ska gå fram, och när någon väl går fram så undviker man att gå fram själv, varvid man är ensam, och då riskerar man definitivit att bli misshandlad (direkt där, av rättsväsendet senare eller kanske av gänget hos den som våldtog), varefter det inte finns en tillräckligt bra anledning för folk att våga riskera allt det.

Nej är man flera, eller även om man är ensam, så är ju nog inte alltiv man behöver ta till våld. Våld ska ju alltid vara sista utvägen, men då det är svårt att svara för andra så tycker i alla fall jag att det känns lämpligt att ha sig själv, ensam, som utgångspunkt när man samtalar om att ingen hjälpt till.

Men du för ju även fram en annan poäng, och det är just det att folk verkar tro att de inte behöver bry sig för att någon annan kan fixa det hela. Detta tycker jag är en rent ut sagt sorglig reflektion över hur främmande många är inför att ta en aktiv roll i vad som faktiskt är en nödsituation.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ibland är det tur att man inte är tjej. Att bli rånad kan jag ta, men våldtäkt är på ett annat plan. Jag är aldrig nervös för att nått ska hända när jag är ute, och det är antagligen därför.

Edit: Angående det du säger belga, så berättade en arbetskollega i veckan om när han såg en bil åka av vägen. Givetvis stannade han och kollade. Föraren satt lutad över ratten och såg inte så bra ut. Troligen hade han fått en hjärtattack och därför krockat. Samtidigt som han ringde 112 så kom en annan kille förbi gående. Han ropade dit honom för att försöka få råd om vad han skulle göra, om han skulle flytta honom eller bara låta honom vara och för att i allmänhet ha nån som kunde hjälpa honom. Samtidigt som 112 svarade så kom bussen, som killen tydligen skulle med.
- Nu kommer bussen, jag måste med det annars blir jag sen! ropar han!

WTF! Där sitter en kille i en krashad bil och kanske dör och HAN SKA MED BUSSEN! Jag blev chockad när jag hörde historien! Men det slutade ju inte där.
112 sa iaf. att han inte skulle flytta på gubben i bilen utan låta honom vara tills ambulansen kom. Under tiden så kom en annan gubbe med en hund förbi på cykelbanan. Min arbetskollega försökte ropa dit honom för att få råd, men han stannade kvar på cykelbanan och sa:
- Låt honom sitta bara. Nej, nu måste jag gå.

WTF! (igen) Man stannar väl och ser till att allt går bra vid en olycka, speciellt om den enda som är där ber om det och ser stressad och osäker ut!? Helt jävla stört!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej är man flera, eller även om man är ensam, så är ju nog inte alltiv man behöver ta till våld. Våld ska ju alltid vara sista utvägen, men då det är svårt att svara för andra så tycker i alla fall jag att det känns lämpligt att ha sig själv, ensam, som utgångspunkt när man samtalar om att ingen hjälpt till.

Men du för ju även fram en annan poäng, och det är just det att folk verkar tro att de inte behöver bry sig för att någon annan kan fixa det hela. Detta tycker jag är en rent ut sagt sorglig reflektion över hur främmande många är inför att ta en aktiv roll i vad som faktiskt är en nödsituation.

I de flesta fall skulle nog situationen lösa sig utan våld, förövaren flyr förmodligen i rädsla för att åka fast. Våldtäkt ger ju fängelse så envarsgripande skulle vara helt i sin ordning och jag har svårt att se hur våldtäktsmannen skulle kunna vinna ett misshandelsmål, så tillvida det inte inträffat någon misshandel.

Problemet med att människor inte ingriper handlar inte enbart om civilkurage, det finns psykologiska, socialpsykologiska och sociologiska förklaringar till det. Även om jag naturligtvis önskar att alla (även jag) skulle ingripa i en sådan situation så kan man inte klandra en person för att inte ingripa.

Det är konstigt att vi enligt lag är skyldiga att ingripa i vissa nödsituationer men inte att förhindra brott...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Även om jag naturligtvis önskar att alla (även jag) skulle ingripa i en sådan situation så kan man inte klandra en person för att inte ingripa.

Jo, det kan man, och genom att göra det istället för att klandra vissa som faktiskt ingriper, så visar man vilken handling som är den rätta och som bör tas. Om den generella inställningen i samhället säger att man ska ingripa, istället för att vara likgiltig eller endast ringa 112, så kommer fler göra det eftersom de inte är lika osäkra på vad de ska göra.

Vad det inte nån tråd uppe förut om lagstadgad civilkurage? Hur gick det i den förresten?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jo, det kan man, och genom att göra det istället för att klandra vissa som faktiskt ingriper, så visar man vilken handling som är den rätta och som bör tas. Om den generella inställningen i samhället säger att man ska ingripa, istället för att vara likgiltig eller endast ringa 112, så kommer fler göra det eftersom de inte är lika osäkra på vad de ska göra.

Vad det inte nån tråd uppe förut om lagstadgad civilkurage? Hur gick det i den förresten?

Det vore som att lagstifta mot höjdrädsla, bara för att en del kan bortse från sin överlevnadsinstinkt. Att en grupp människor står helt handfallna och bevittnar ett brott utan att ingripa är ett helt normalt beteende för en människa. Ju större gruppen är destå längre tid kommer det ta innan någon ingriper...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ibland är det tur att man inte är tjej. Att bli rånad kan jag ta, men våldtäkt är på ett annat plan. Jag är aldrig nervös för att nått ska hända när jag är ute, och det är antagligen därför.

Edit: Angående det du säger belga, så berättade en arbetskollega i veckan om när han såg en bil åka av vägen. Givetvis stannade han och kollade. Föraren satt lutad över ratten och såg inte så bra ut. Troligen hade han fått en hjärtattack och därför krockat. Samtidigt som han ringde 112 så kom en annan kille förbi gående. Han ropade dit honom för att försöka få råd om vad han skulle göra, om han skulle flytta honom eller bara låta honom vara och för att i allmänhet ha nån som kunde hjälpa honom. Samtidigt som 112 svarade så kom bussen, som killen tydligen skulle med.
- Nu kommer bussen, jag måste med det annars blir jag sen! ropar han!

WTF! Där sitter en kille i en krashad bil och kanske dör och HAN SKA MED BUSSEN! Jag blev chockad när jag hörde historien! Men det slutade ju inte där.
112 sa iaf. att han inte skulle flytta på gubben i bilen utan låta honom vara tills ambulansen kom. Under tiden så kom en annan gubbe med en hund förbi på cykelbanan. Min arbetskollega försökte ropa dit honom för att få råd, men han stannade kvar på cykelbanan och sa:
- Låt honom sitta bara. Nej, nu måste jag gå.

WTF! (igen) Man stannar väl och ser till att allt går bra vid en olycka, speciellt om den enda som är där ber om det och ser stressad och osäker ut!? Helt jävla stört!

Jag håller med. Visst, killen med bussen kan kanske (stort kanske) ha en anledning. Kan ha vart sista bussen eller vart på väg mot någonting som är väldigt viktigt och finns det då redan någon som hjälper till så kan det vara en sak, men han som var ute med hunden har banne mig ingen ursäkt (även om jag misstänker att han som skulle med bussen inte har det heller).

Men det är ju precis det jag menar, att folk förutsätter att någon annan hjälper till är sorgligt på så många sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
I de flesta fall skulle nog situationen lösa sig utan våld, förövaren flyr förmodligen i rädsla för att åka fast. Våldtäkt ger ju fängelse så envarsgripande skulle vara helt i sin ordning och jag har svårt att se hur våldtäktsmannen skulle kunna vinna ett misshandelsmål, så tillvida det inte inträffat någon misshandel.

Problemet med att människor inte ingriper handlar inte enbart om civilkurage, det finns psykologiska, socialpsykologiska och sociologiska förklaringar till det. Även om jag naturligtvis önskar att alla (även jag) skulle ingripa i en sådan situation så kan man inte klandra en person för att inte ingripa.

Givetvis kan mycket lösas utan våld. Precis som jag sade så skall våld självklart alltid vara sista utvägen, men verkligheten är att det kan komma att behövas.

Och visst kan man klandra de som inte ingriper. Enda gången jag skulle gå med på att någon inte ingriper skulle vara om risken med ett ingripande är så stor och så uppenbar att man utan tvivel kan dra slutsatsen att man blir allvarligt skadad av att ingripa. Ensam mot en hel grupp på ett halvdussin, om gärningsmannen är synligt beväpnad och inte verkar tveka att använda det och så vidare.

Frågar man mig så skall det inte vara straffbart att låta bli att ingripa, men det skall inte heller vara straffbart att ingripa om man inte går alldeles för långt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Det vore som att lagstifta mot höjdrädsla, bara för att en del kan bortse från sin överlevnadsinstinkt. Att en grupp människor står helt handfallna och bevittnar ett brott utan att ingripa är ett helt normalt beteende för en människa. Ju större gruppen är destå längre tid kommer det ta innan någon ingriper...

Om jag minns rätt så tyckte jag då som nu att man inte ska lagstifta om civilkurage. Det var bara lite relaterat. Men däremot behövs en generell samhällsinställning att man ingriper om man kan, även om man kanske är tveksam. Det kommer ge minst två positiva effekter. Dels kommer fler ingripa och dels kommer färre brott begås av rädsla av att någon ingriper. Frågan är bara hur man åstadkommer denna ändring av inställning hos folk. Tvång via lag är inte rätt väg att gå, men kanske mer hyllningar i media av de som faktiskt ingriper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Frågar man mig så skall det inte vara straffbart att låta bli att ingripa, men det skall inte heller vara straffbart att ingripa om man inte går alldeles för långt.

Agreed! Jag ser hellre att man tummar på gränserna uppåt vid bedömningen av övervåld vid ingripande än nedåt. Det gör folk mindre osäkra på vad som är ok och därmed mer handlingskraftiga.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att jag hade ringt polisen först, sen skrikit för allt va lungorna håller att en tjej håller på att bli våldtagen i hopp om att kanske en person till åtminstone kommer för att sen gå in i tältet.

Det är iaf vad jag hoppas att jag gör, skule jag vara i en sådan situation så vet jag inte hur jag hade reagerat.

Tänk om det hade varit min syster (om jag hade haft en), hade inte jag velat att andra hjälper henne?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Det är tragiskt men sant. Folk är rädda att göra något idagens samhälle.

Va? Vadå "dagens samhälle"? Vad får dig att tro att civilkurage var vanligare förr?
Jag ska stifta en ny "lag": Så fort en mening innehåller "i dagens samhälle" så är det ogrundad och löjlig vardagspessimism, i dagens samhälle.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om jag minns rätt så tyckte jag då som nu att man inte ska lagstifta om civilkurage. Det var bara lite relaterat. Men däremot behövs en generell samhällsinställning att man ingriper om man kan, även om man kanske är tveksam. Det kommer ge minst två positiva effekter. Dels kommer fler ingripa och dels kommer färre brott begås av rädsla av att någon ingriper. Frågan är bara hur man åstadkommer denna ändring av inställning hos folk. Tvång via lag är inte rätt väg att gå, men kanske mer hyllningar i media av de som faktiskt ingriper?

Jag läste uppenbarligen slarvigt och svarade på något du faktiskt inte skrivit, sorry.

Det finns redan en beprövad teknik för att komma tillrätta med problemet att folk inte ingriper. I en hotfull/stressad/kaotisk situation tänker inte människor klart, det enda som går att lita på i en sån situation är vår kamp/flyktinstinkt och väl inövade handlingssekvenser. Det måste "sitta i ryggmärgen", dvs vi måste öva våra barn att slänga filtar över brinnande dockor tills det sitter. Samma sak går att träna inför ett överfall. Ex. "Larma, rädda, signalement"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Gjorde det det då?
Står i princip ingenting om händelseförloppet i den där artikeln. Att ingen hjälpte till, eller att någon ens fanns i närheten och hade kunnat hjälpa till, är bara spekulation.

Tittar vi i en annan tidning hittar vi dessutom en viktig skillnad. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=865693
Vilken av dem har rätt?

Skulle nog lita mer på DN ja - bojkottar i vanliga fall aftonbladet och expressen men satt och letade efter absurda artiklar igår då jag inte hade något bättre för mig och fann denna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Va? Vadå "dagens samhälle"? Vad får dig att tro att civilkurage var vanligare förr?
Jag ska stifta en ny "lag": Så fort en mening innehåller "i dagens samhälle" så är det ogrundad och löjlig vardagspessimism, i dagens samhälle.

Personligen skulle jag nog säga att folk hade mer civilkurage "förr i tiden", grabbat helt ur luften och baseras på eget tycke men också delvis på grund av rättsliga påföljder du enklare kan råka ut för men även att mentalitet hos folket har ändrats. Håller med om att det är en missbrukad "term" däremot.

Riktat till alla:

Något som är tragiskt att se är t.ex. en av de nominerade för Tv3:s civilkurage riktat till folk som gjort modiga insatser inte hade gjort ett skit rent ut sagt utöver att hjälpa en person efter ett brott hade begåtts, det vill säga att hon agerade som var man och kvinna borde göra. Hon utsatte inte sin egen säkerhet för någon risk och ser inte modet i det?

Min egna åsikt är att man inte skall tveka att ta till våld om så krävs men skall överväga om det är det effektivaste alternativet till att lösa situationen. Våldtäkts män är drägg och skall inte visas någon pardon.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tänk om det hade varit min syster (om jag hade haft en), hade inte jag velat att andra hjälper henne?

vah? hoppas att jag har missförstått något grovt här. Om min syrra hade blivit våldtagen hade jag absolut velat att någon hade ingripit.

varför vill du att ingen ska hjälpa din teoretiska syster? 0,o

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
vah? hoppas att jag har missförstått något grovt här. Om min syrra hade blivit våldtagen hade jag absolut velat att någon hade ingripit.

varför vill du att ingen ska hjälpa din teoretiska syster? 0,o

Läs meningen han skrev igen:

"Tänk om det hade varit min syster (om jag hade haft en), hade inte jag velat att andra hjälper henne? "

"hade inte jag velat" inte "jag hade inte velat" Han vill förstås skydda sin fiktiva syster.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
vah? hoppas att jag har missförstått något grovt här. Om min syrra hade blivit våldtagen hade jag absolut velat att någon hade ingripit.

varför vill du att ingen ska hjälpa din teoretiska syster? 0,o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Läs meningen han skrev igen:

"Tänk om det hade varit min syster (om jag hade haft en), hade inte jag velat att andra hjälper henne? "

"hade inte jag velat" inte "jag hade inte velat" Han vill förstås skydda sin fiktiva syster.

Tack för att ni reder ut missförståndet. Otec har förstått hur jag menar.

Så fort jag själv känner mig osäker på något så frågar jag mig själv hur jag hade gjort om det hade varit en nära person till mig. Det jag gör/inte gör mot min familj försöker jag (med blandat resultat) göra/inte göra mot andra.

Permalänk
Inaktiv

en negation, två negationer, tre negationer, det är klart det inte kan bli några missförstånd

Permalänk
Hedersmedlem

De nya generationerna består till stor del av ett gäng syltryggar som hellre glider förbi än att göra en insats, även om risken är att man själv åker på en omgång.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
en negation, två negationer, tre negationer, det är klart det inte kan bli några missförstånd

Får det bara till en negation?

Eller är jag för nyvaken för att se de andra?:P

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas på rättvisa

Sånt här värmer

Irakier VS Somalier

http://www.expressen.se/1.290501

Visa signatur

ola33