Permalänk
Medlem

Aina

http://www.metro.se/se/article/2006/08/11/08/1250-23/index.xm...

Låt mig som invandrare vara den första som säger det.

Vilket jävla skämt allt verkar ha blivit.

Är det bara jag som tröttnat på hela den här "hur ska vi nå ut till förortskidsen på bästa sätt"-rörelsen som jag tycker se mig mer och mer av på sistone? Kortsiktiga "lösningar" som ska skapa integration och förhindra ungdomsbrott bland tex invandrare?

Varför inte lägga mer pengar på långsiktig verksamhet som kommer löna sig i längden jämfört med dessa, som uppenbarligen inte funkar?

Fast å andra sidan, samma princip gäller ju på alla alla områden i vårt samhälle och även där är det bara kortsiktiga resultat man är intresserad av...

Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Jag tycker de är helt fel ute.
En polisbil med nått ord kommer inte locka någon. Inte heller kommer puckade idéer som att informera i skolan, köra kampanjer m.m. göra någonting annat än kanske ge en tillfällig fix som de kan presentera så att det ser bra ut.

Det som behövs om man vill aktivera och förbättra för unga är exakt det som togs bort för 15 år sedan. Ungdomsgårdarna, aktiviterer och någonting att göra mer än att glida runt på stan och klara sig själva vilket oundvikligen leder till grupperingar av likasinnade som är mycket svåra att nå fram till.

Jag kommer ihåg när jag var mindre och alla som ville kunde hänga på fritidsgården och spela fotboll, basket, biljard eller liknande. De som var intresserade kunde sätta sig i midi-studion, läsa tidningar, spela shack eller whatever. Man traffade mycket olika folk och lärde sig umgås m.m. Sen lades det ner och helt plötsligt så var fester med det där lilla gänget man umgåcks med mycket mer attraktivt, eftersom det inte fanns mycket annat att göra. Och det är precis det som är felet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tycker de är helt fel ute.
En polisbil med nått ord kommer inte locka någon. Inte heller kommer puckade idéer som att informera i skolan, köra kampanjer m.m. göra någonting annat än kanske ge en tillfällig fix som de kan presentera så att det ser bra ut.

Det som behövs om man vill aktivera och förbättra för unga är exakt det som togs bort för 15 år sedan. Ungdomsgårdarna, aktiviterer och någonting att göra mer än att glida runt på stan och klara sig själva vilket oundvikligen leder till grupperingar av likasinnade som är mycket svåra att nå fram till.

Jag kommer ihåg när jag var mindre och alla som ville kunde hänga på fritidsgården och spela fotboll, basket, biljard eller liknande. De som var intresserade kunde sätta sig i midi-studion, läsa tidningar, spela shack eller whatever. Man traffade mycket olika folk och lärde sig umgås m.m. Sen lades det ner och helt plötsligt så var fester med det där lilla gänget man umgåcks med mycket mer attraktivt, eftersom det inte fanns mycket annat att göra. Och det är precis det som är felet.

Amén.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Vilket jävla skämt allt verkar ha blivit.

Är det bara jag som tröttnat på hela den här "hur ska vi nå ut till förortskidsen på bästa sätt"-rörelsen som jag tycker se mig mer och mer av på sistone? Kortsiktiga "lösningar" som ska skapa integration och förhindra ungdomsbrott bland tex invandrare?

Varför inte lägga mer pengar på långsiktig verksamhet som kommer löna sig i längden jämfört med dessa, som uppenbarligen inte funkar?

Fast å andra sidan, samma princip gäller ju på alla alla områden i vårt samhälle och även där är det bara kortsiktiga resultat man är intresserad av...

Vad tycker du?

Håller med dig!

Btw, stavas "Ayna" och kommer från turkiskan. Betyder nuförtiden spegel men betydde polis förr.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Haha, fyfan vad löjligt. Ska bli kul att se det.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd

Tydligen räcker det att ha goda intentioner med ett projekt för att det ska anammas.

Permalänk

Mm sen har väl inte hon Carin Götblad alla hästar hemma riktigt heller.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

En svensk polis som vill gå under namnet Aina är ingen som jag varken behöver eller vill ha beskydd av. Låt svenska vara svenska - VI BOR I SVERIGE och så länge som svenska är det av majoriteten talade språket så är det vad som skall brukas på t.ex. som i det här fallet polisbilar. (intressant att notera är att Sverige inte har varken ett officiellt utropat språk eller nationalsång, nationalsången är helt bygd på tradition.)

Läst denna artikel tidigare men blir så jäkla upprörd när jag ser sådant här. Lyckat sätt att få svenska polisväsendet att se ännu mer ut som ett skämt - tvivlar dock på att det är målet.

EDIT: lägg dock märke till att artikeln uppdaterades senast 2006-08-11 14:11 så rätt ut daterad - svenska polisväsendet har säkert hittat på ännu dummare idéer.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Är det 1 april alla redan? :S

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
En svensk polis som vill gå under namnet Aina är ingen som jag varken behöver eller vill ha beskydd av. Låt svenska vara svenska - VI BOR I SVERIGE och så länge som svenska är det av majoriteten talade språket så är det vad som skall brukas på t.ex. som i det här fallet polisbilar. (intressant att notera är att Sverige inte har varken ett officiellt utropat språk eller nationalsång, nationalsången är helt bygd på tradition.)

Läst denna artikel tidigare men blir så jäkla upprörd när jag ser sådant här. Lyckat sätt att få svenska polisväsendet att se ännu mer ut som ett skämt - tvivlar dock på att det är målet.

Ja, den där polisbilen är verkligen ett hot mot den svenskaste svenska svenskheten i Sverige. Jag tror inte någon kommer tro att det är något annat än en polisbil. Speciellt inte i områden där man använder slangorden 'Aina'(eller vad det nu var).

Tror dock inte att polisen kommer få mycket mer än skratt rakt upp i ansiktet med den här sortens kupper. Känns lite som att Reinfeldt skulle spela in en hiphop-platta för att gå hem hos ungdomarna och allvarligt tro att han inte skulle bli utskrattad.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Ja, den där polisbilen är verkligen ett hot mot den svenskaste svenska svenskheten i Sverige. Jag tror inte någon kommer tro att det är något annat än en polisbil. Speciellt inte i områden där man använder slangorden 'Aina'(eller vad det nu var).

Tror dock inte att polisen kommer få mycket mer än skratt rakt upp i ansiktet med den här sortens kupper. Känns lite som att Reinfeldt skulle spela in en hiphop-platta för att gå hem hos ungdomarna och allvarligt tro att han inte skulle bli utskrattad.

Många bäckar små

Skulle inte tacka nej till en hiphop-platta av Reinfeldt dock haha.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Den där artikeln är lite dryga 2 år gammal och jag har fortfarande inte sett en sådan bil.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Bra ide, det är bara fortsätta och skriva fascist och kapitalistbeskyddare på de andra bilarna.
*edit*
Som Triss skrev artikeln var två år gammal, så det blev nog inget. Men man får se det positivt, denna ide har säkerligen genererat arbete och kostat en hel del välplacerade pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Aina

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
http://www.metro.se/se/article/2006/08/11/08/1250-23/index.xm...

Låt mig som invandrare vara den första som säger det.

Vilket jävla skämt allt verkar ha blivit.

Är det bara jag som tröttnat på hela den här "hur ska vi nå ut till förortskidsen på bästa sätt"-rörelsen som jag tycker se mig mer och mer av på sistone? Kortsiktiga "lösningar" som ska skapa integration och förhindra ungdomsbrott bland tex invandrare?

Varför inte lägga mer pengar på långsiktig verksamhet som kommer löna sig i längden jämfört med dessa, som uppenbarligen inte funkar?

Fast å andra sidan, samma princip gäller ju på alla alla områden i vårt samhälle och även där är det bara kortsiktiga resultat man är intresserad av...

Vad tycker du?

Låt mig som svensk vara den första som frågar det. Varför gräver du i en massa gamla artiklar?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vänta nu, hade vi inte den här diskussionen för flera år sedan, när ämnet fortfarande var hett?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

"Polisen kommer under ungdomsfestivalen Ung 08 nästa vecka att ha en monter där de visar upp den omtextade polisbilen."
Vad jag har förstått så är det alltså inte en "vanlig" polisbil som kommer att rulla på gatorna, utan en bil som bara ska visas i en monter. Då finner jag inte alls något problem med det här egentligen - polisen måste ju jobba med pr de också.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

artikeln är ju 2 år gammal

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var en rätt cool idé faktiskt. Ett sätt att visa att polisen inte är fienden eller onåbar, och att de har humor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Okej, jag måste erkänna mitt misstag, jag vet verken hur eller varför jag hittade artikeln och jag glömde kolla på datumet.

Men när jag läste den trodde jag den var aktuell, dels för att jag aldrig sett det innan, dels för att CG fortfarande är boss och dels för det där med "ungdom 08".

My bad

Men det finns fortfarande diskussionsvärde i det andra som inte direkt berör polisbilen; utan hur man kan gå tillväga för att nå ut till "förortskidsen" på ett bra sätt.

Annars får en mod låsa tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men det finns fortfarande diskussionsvärde i det andra som inte direkt berör polisbilen; utan hur man kan gå tillväga för att nå ut till "förortskidsen" på ett bra sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
... visa att polisen inte är fienden eller onåbar, och att de har humor.

Imho.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Imho.

Jo, det är ju målet, men hur?

Du tycker tex att detta PR-trick var ett sätt, men på vilka andra, mer effektiva sätt, kan man uppnå samma resultat?

Edit: Det ska vara inte vara samma resultat, utan mer långvariga resultat, dvs inte något som bar ser och kommer ihåg i några dagar för att glömma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jo, det är ju målet, men hur?

Du tycker tex att detta PR-trick var ett sätt, men på vilka andra, mer effektiva sätt, kan man uppnå samma resultat?

Varför frågar du mig, jag är ingenjör! Jag kan maskiner, inte människor!

Edit: Precis, och det gör man genom att ändra ungdomarnas inställning gentemot polisen vilken man gör genom att visa att polisen är lite mer på deras nivå.

Edit 2: Öppet hus på polisstationen kanske? Få prova att köra polisbil på manöverbana osv. osv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför frågar du mig, jag är ingenjör! Jag kan maskiner, inte människor!

Edit: Precis, och det gör man genom att ändra ungdomarnas inställning gentemot polisen vilken man gör genom att visa att polisen är lite mer på deras nivå.

Edit 2: Öppet hus på polisstationen kanske? Få prova att köra polisbil på manöverbana osv. osv.

Jag frågar inte bara dig, utan var en generell fråga riktad till alla

För att vara kunna maskiner har du ändå rätt bra funderingar kring människor med

Jag tänkte själv på att fler patrullerande poliser som ägnar mer tid åt att skapa kontakter kanske vore något. Om man känner en eller flera poliser som är hyggliga och trevliga så blir det svårare att se dem som fiender.

Men för det behövs givetvis mer pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"Polisen kommer under ungdomsfestivalen Ung 08 nästa vecka att ha en monter där de visar upp den omtextade polisbilen."
Vad jag har förstått så är det alltså inte en "vanlig" polisbil som kommer att rulla på gatorna, utan en bil som bara ska visas i en monter. Då finner jag inte alls något problem med det här egentligen - polisen måste ju jobba med pr de också.

Kan iaf säga att jag sett den bilen ett antal gånger ute på gatan:P tror faktiskt jag tagit en bild på det:P

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tänkte själv på att fler patrullerande poliser som ägnar mer tid åt att skapa kontakter kanske vore något. Om man känner en eller flera poliser som är hyggliga och trevliga så blir det svårare att se dem som fiender.

Men för det behövs givetvis mer pengar

Tycker jag nog är den bästa idén, det tillsammans med ungdomsgårdar m.m, där polisen kan lära känna ungarna. Lär inte finnas någon som sedan vill jävlas med en polis de känner? Polisen behöver visa att de också är människor och inte är ute efter att jävlas med de som begår brott.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Tycker jag nog är den bästa idén, det tillsammans med ungdomsgårdar m.m, där polisen kan lära känna ungarna. Lär inte finnas någon som sedan vill jävlas med en polis de känner? Polisen behöver visa att de också är människor och inte är ute efter att jävlas med de som begår brott.

Agree - de flesta poliser jag talat med har ofta varit oerhört trevliga och sympatiska människor, även under dåliga förhållanden. Detta är väldigt bra att lyftas fram och görs enklast av att gå runt bland ungdomar och snacka lite skit. Pratade counter-strike med en polis för 2-3 år sedan efter de blivit tillkallade i närheten - riktigt roligt faktiskt.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Mm sen har väl inte hon Carin Götblad alla hästar hemma riktigt heller.

+1

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tycker de är helt fel ute.
En polisbil med nått ord kommer inte locka någon. Inte heller kommer puckade idéer som att informera i skolan, köra kampanjer m.m. göra någonting annat än kanske ge en tillfällig fix som de kan presentera så att det ser bra ut.

Det som behövs om man vill aktivera och förbättra för unga är exakt det som togs bort för 15 år sedan. Ungdomsgårdarna, aktiviterer och någonting att göra mer än att glida runt på stan och klara sig själva vilket oundvikligen leder till grupperingar av likasinnade som är mycket svåra att nå fram till.

Jag kommer ihåg när jag var mindre och alla som ville kunde hänga på fritidsgården och spela fotboll, basket, biljard eller liknande. De som var intresserade kunde sätta sig i midi-studion, läsa tidningar, spela shack eller whatever. Man traffade mycket olika folk och lärde sig umgås m.m. Sen lades det ner och helt plötsligt så var fester med det där lilla gänget man umgåcks med mycket mer attraktivt, eftersom det inte fanns mycket annat att göra. Och det är precis det som är felet.

Jag såg en debatt på tv för något år sedan.
Enligt den gode mysfarborn Jerzy Sarnecki är det en myt att ungdomsgårdar skulle vara något positivt. De vetenskapliga bevis som finns tyder snarast på att det skulle finnas en motsatt effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Jag såg en debatt på tv för något år sedan.
Enligt den gode mysfarborn Jerzy Sarnecki är det en myt att ungdomsgårdar skulle vara något positivt. De vetenskapliga bevis som finns tyder snarast på att det skulle finnas en motsatt effekt.

Beror ju helt och hållet vilka gårdar man kollar på. Visst, tar man en lokal i en förort och trycker in ett gäng ungdomar som gör samma saker där istället för hemma så har det ju knappast någon effekt. Men när det görs ordentligt talar jag om, inte bara när det är förvaring för att någon komunalpolitiker skall kunna säga att han/hon gjort någonting.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Jag såg en debatt på tv för något år sedan.
Enligt den gode mysfarborn Jerzy Sarnecki är det en myt att ungdomsgårdar skulle vara något positivt. De vetenskapliga bevis som finns tyder snarast på att det skulle finnas en motsatt effekt.

Vetenskapliga bevis att ungdomsgårdar fungerar? Måste ju helt vara från ställe till ställe. En gård där det bara är ett hus som man kan trycka in massa ungdomar i kommer ju inte att fungera. Grejen är ju att få dem engagerade i något och hållas sysselsatta. Jag tror att det är inte till det negativa med en gård lite här och där iaf. och jag hade inte klagat om det fanns någon här omkring när jag växte upp.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!