Ska inte Corsair betala frakten?

Permalänk
Medlem

Ska inte Corsair betala frakten?

Hej! jag undrar om det inte är Corsair som ska stå för fraktkostnader? ska skicka iväg några prylar till Corsair, frågade i ett mail ifall jag skulle få ersättning för frakten. Men fick svaret att jag betalar när jag skickar prylarna till de och att de betalar frakten sen när de skickar tillbaka grejjerna.

Eftersom de skickas till holland så kostar det ca. 300-400 kronor!! ska inte de stå för fraktkostader om de har garanti på sina produkter? varför ska jag betala frakt om det är deras produkt som har pajjat?:confused:

Permalänk
Avstängd

Hmmm jag skickade mina minnen till USA tror det gick på 70kr att skicka dit lr nåt sånt sen skickade dom mej minnen utan kostnad för frakt lr nåt.

Permalänk
Medlem

Har alltid fått betala, Corsair, Ocz etc

Permalänk
Medlem

Är nästan alltid så när du skickar saker utomlands till tillverkaren och inte ÅF i sverige. Frakten borde inte bli överdrivet dyr, skickade en hel dator till Australien med försäkring för den summan du beskrivet för dina minnen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har Garanti kvar lämnad av butiken du köpte dom av så skall butiken stå för frakten. Men är det så att butiksgarantin är passerad och du skall nyttja eventuell fabriksgaranti så har inte tillverkaren någon skyldighet att stå för fraktkostnaden.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

hade ett antec nätagg som rök sönder...
Datorbutiken lämnade 1 år garanti men antec hade 3 år så jag skickade in det till db så skickade dom det vidare fick betala frakten till db 120kr eller nåt

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
hade ett antec nätagg som rök sönder...
Datorbutiken lämnade 1 år garanti men antec hade 3 år så jag skickade in det till db så skickade dom det vidare fick betala frakten till db 120kr eller nåt

Du har rätt att be dem återbetala frakten eller eventuellt skicka fraktsedel iom reklamationsrätten, inte svårare än så. Skickar du däremot själv direkt till tillverkare har du däremot ingen rätt till återbetalning eller betald frakt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Är nästan alltid så när du skickar saker utomlands till tillverkaren och inte ÅF i sverige. Frakten borde inte bli överdrivet dyr, skickade en hel dator till Australien med försäkring för den summan du beskrivet för dina minnen.

Really, via vilket företag då?

Jag tvivlar på att det var via posten dock, då vårat paket med c:a 500gram svenskt godis som vi skickade via posten kostade 160kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Really, via vilket företag då?

Jag tvivlar på att det var via posten dock, då vårat paket med c:a 500gram svenskt godis som vi skickade via posten kostade 160kr.

Skickade via Posten, drog iväg en Zepto-laptop till polarn i Australien.
Gick på cirka 400Kr summa sumarum.

Är nog 1½ år sedan nu, tror inte postens priset har ökat drastiskt sedan dess.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Skickade via Posten, drog iväg en Zepto-laptop till polarn i Australien.
Gick på cirka 400Kr summa sumarum.

Är nog 1½ år sedan nu, tror inte postens priset har ökat drastiskt sedan dess.

"en hel dator" tolkar nog de flesta som en stationär.

Permalänk
Medlem

Paket upp till 5kg kostar väl runt 200kr, så vet inte vilken "svenska posten" 500g godis skickades med...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Betalade 299 för 20 kilo varor en gång. Köpte en 42" Tv från Tyskland. Frakten gick på 399 o de körde hem den till min dörr. Hur kommer det att det är så dyrt för vissa här?

Permalänk
Medlem

Ta det med din ÅF fick nästan tre år gamla minnen utbytta av dem och det var Corsair minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Paket upp till 5kg kostar väl runt 200kr, så vet inte vilken "svenska posten" 500g godis skickades med...

Vilken värld lever du i?

Nu gällde det Australien

Permalänk
Medlem

Jag tänker skicka tillbaka mina minnen och en kompis till mig tänker skicka tillbaka sina minnen och ett nätagg, så vi tänkte lägga allt på ett RMA och skicka iväg de.

Allt som allt kommer det nog väga runt 4 kilo skulle jag tro. och om man kollar på postens hemsida, "postpaket inom europa" så stöter vi på denna lista: http://www.posten.se/c/postguideParcelEurope

Förresten, jag trodde man skulle skicka de till USA, men tydligen ska man skicka de till Holland!!

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur era inlägg skulle hjälpa killen?

Permalänk
Medlem

inte jag heller!! en grej som jag glömde skriva är att jag har ingen butiksgaranti kvar på mina minnen, och polaren har köpt nätagget från datorbutiken, så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Vilken värld lever du i?

Nu gällde det Australien

Och nu gällde det personen som hävdade att 0.5kg godis inom sverige kostade 160kr. Så vilken värld lever du själv i?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Och nu gällde det personen som hävdade att 0.5kg godis inom sverige kostade 160kr. Så vilken värld lever du själv i?

_VAR_ i texten står det att det skickades inom Sverige?

Citat:

Really, via vilket företag då?

Jag tvivlar på att det var via posten dock, då vårat paket med c:a 500gram svenskt godis som vi skickade via posten kostade 160kr.

Permalänk
Medlem

Re: Ska inte Corsair betala frakten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dvd_www
Hej! jag undrar om det inte är Corsair som ska stå för fraktkostnader? ska skicka iväg några prylar till Corsair, frågade i ett mail ifall jag skulle få ersättning för frakten. Men fick svaret att jag betalar när jag skickar prylarna till de och att de betalar frakten sen när de skickar tillbaka grejjerna.

Eftersom de skickas till holland så kostar det ca. 300-400 kronor!! ska inte de stå för fraktkostader om de har garanti på sina produkter? varför ska jag betala frakt om det är deras produkt som har pajjat?:confused:

Nej det ska inte kosta dig en krona att få varan reparerad eller utbytt. Men det kan vara rätt trögt att få detta igenom när det gäller företag där man kanske inte hanterar mycket reklamationer från privatpersoner eller att hanteringen sköts utomlands. Så ibland beroende på vilka omkostnader det gäller är det inte värt det enbart pga strulet runtomkring...
Men som sagt, är varan köpt från en svensk återförsäljare ska det i bästa av världar inte kosta dig någonting...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ska inte Corsair betala frakten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nej det ska inte kosta dig en krona att få varan reparerad eller utbytt. Men det kan vara rätt trögt att få detta igenom när det gäller företag där man kanske inte hanterar mycket reklamationer från privatpersoner eller att hanteringen sköts utomlands.

Det kommer kosta honom en hög kronor att få varan bytt, sålänge han skickar den till Corsair som han säger. Detta då reklamationsrätten är återförsäljarens ansvar, inte tillverkarens, tillverkaren tillhandahåller bara sin egen garanti med sina egna villkor då de håller hus utanför Europa dessutom.

Det är så som jag förstått det hela, om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag trodde också att Corsair var utanför Europa (USA), men i mailet som jag fick med instruktioner osv så är adressen i Nederländerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dvd_www
Jag trodde också att Corsair var utanför Europa (USA), men i mailet som jag fick med instruktioner osv så är adressen i Nederländerna.

Det är mycket möjligt att de har ett centrallager för Europa där till exempel. Det finns det många andra som har. RMA:ade en Wester Digital hårddisk mot Western Digital själva en gång. Den skickades också till Holland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
_VAR_ i texten står det att det skickades inom Sverige?

_VAR_ står det att det inte var inom Sverige?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Minns du, ODDNAME, när du skrev detta:

"Har han samma mängd tankeverksamhet som multiman är det inte vidare konstigt att han inte kan komma fram till att HAN är kunden hos posten, och att det är han som får reklamera eller vad man gör när paket försvinner.

Och enligt tradition tillför multiman givetvis inget utan bara snackar skit."

Rätt komiskt att du nu inte ens reder ut en enkel slutledning och en gnutta abstrakt tänkande. Att käfta med SUMITOMO i det läget är komiskt, kanske tom tragiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

man får alltid oftast betala frakt när man ska skicka nåt till en tillverkare, men däremot betalar dom frakten när det skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
man får alltid oftast betala

Nu blir jag förvirrad?!

Alltid eller oftast? För det är väl inte meningen att man ska använda dessa 2 ord samtidigt efter varandra eller?

Jag gissar/röstar/tror/antar att det borde vara oftast då det som regel är så som du i övrigt skriver HaZZarD men att vissa företag kan vissa på lite större Goodwill och vara frikostigare och bjucka på "turåretur" frakten.

Permalänk
Hedersmedlem

Har man inte speciella förlängda avtal, som tex med HP, så får man alltid själv stå för frakten till tillverkaren när den usprungliga butiksgarantin slutat gälla, det är min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Minns du, ODDNAME, när du skrev detta:

"Har han samma mängd tankeverksamhet som multiman är det inte vidare konstigt att han inte kan komma fram till att HAN är kunden hos posten, och att det är han som får reklamera eller vad man gör när paket försvinner.

Och enligt tradition tillför multiman givetvis inget utan bara snackar skit."

Rätt komiskt att du nu inte ens reder ut en enkel slutledning och en gnutta abstrakt tänkande. Att käfta med SUMITOMO i det läget är komiskt, kanske tom tragiskt.

Det handlade om vad saker och ting kostar att skicka och att priset är helt fel om han pratade inom sverige (och han sa inget om nationellt eller internationellt.

Och i vanlig maneér tillför du absolut ingenting utan käftar utan att ens relatera till ämnet. Grattis

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

ODDNAME: Det var ganska uppenbart att det var kostnaden för en försändelse till Australien den specifika diskutionen handlade om:

Citat:

--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av roxkz
Är nästan alltid så när du skickar saker utomlands till tillverkaren och inte ÅF i sverige. Frakten borde inte bli överdrivet dyr, skickade en hel dator till Australien med försäkring för den summan du beskrivet för dina minnen.
--------------------------------------------------------------------------------

Really, via vilket företag då?

Jag tvivlar på att det var via posten dock, då vårat paket med c:a 500gram svenskt godis som vi skickade via posten kostade 160kr."

roxkz skickade en hel dator till Australien för "den summan". Allexz svarade att deras paket med SVENSKT godis kostade 160 Kr. I sammanhanget så blir det ganska uppenbart att svaret inte handlade om hur mkt det kostade Allexz att skicka svenskt godis i sverige.

Multiman och ODDMAN: uppenbarligen så är ni två ovänner och tycker det är kul att utbyta personliga påhopp i olika trådar. Kan ni inte ta det över PM istället?

Och till trådskaparen: När Datorbutiken gick i KK så har jag för mig att ansvaret för reklamation gick till Corsairs återförsäljare i Sverige (om inte Datorbutiken köpte direkt från Corsair) - rätta mig om jag har fel någon som vet bättre. Så jag antar att du skulle försökt ta reda på vem som har hand om Corsair i Sverige och tagit det med dem. I-o-med att du tog det direkt med Corsair så kommer du antagligen få betala frakten i ena riktningen utan att det går att göra något åt det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com