Permalänk
Avstängd

Ångra spelköp

Hejsan

Det är så jag undrar om man köper ett spel säg t.ex från Elgiganten och sedan så blir man inte nöjd med spelet och vill lämna tillbaka det, går det bra? ändå om har brutit förpackningen etc...

MVH

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte då du använt varan men beror som sagt på anledningen, om det bara är din åsikt lär det bli svårt tyvär.

Permalänk
Avstängd

är spelförpackningen bruten så glöm att du får lämna tillbaks det ( bara o använda lite sunt förnuft ,skulle du vilja köpa ett spel som är öppnat en gång för nypriset ,svar Nej)

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Beror på butik, vlka policys som används samt hur glad säljaren / kassören är.

VAd jag vet så vart det endast GAME som tidigare hade 10 dagar öppet köp, trots öppnad förpackning, men då folk antagligen köpte med sig spelen, kopierade dem och sedan lämnade tillbaka dem alternativt "Hyrde" dem så slutade dom med det.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

De har dock att man får byta spelet mot ett annat spel
Så "hyra" funkar tydligen än

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

har gamestop 10 dagars öppet köp då?

Permalänk
Medlem

Detta finns väl knappast kvar i dagens piratsamhälle? Men problem uppkommer även i form av repor, vikna kanter på manual etc, så inte företaget kan sälja det som nytt.

De enda spel som skulle ha en teoretisk chans att få bli retunerade är väl i så fall PS3 spel då dom inte går att kopiera samt har högre reptålighet iom bluray. Men vad vet jag.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Elgiganten har ej öppet köp på spel/film/musik, så länge det är bruten förpackning. Enda gången det går att lämna tillbaka är om det är oöppnat, eller plomberat.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Detta finns väl knappast kvar i dagens piratsamhälle? Men problem uppkommer även i form av repor, vikna kanter på manual etc, så inte företaget kan sälja det som nytt.

De enda spel som skulle ha en teoretisk chans att få bli retunerade är väl i så fall PS3 spel då dom inte går att kopiera samt har högre reptålighet iom bluray. Men vad vet jag.

Varken Game eller Gamestop i Gävle tar emot öppnade PS3-spel om du inte går med på att sälja det som begagnat (så man får runt 300 för det nyaste spelen).

Permalänk
Medlem

är det ett spel med cd-nyckel så är det ett definitivt nej

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
är det ett spel med cd-nyckel så är det ett definitivt nej

Inte game när dom öppna här för några år sen Dock la dom ner det rätt fort men de blev en del spel ändå

Permalänk
Avstängd

Man tackar för alla svar

Permalänk

Brukar man inte alltid vara tvungen att godkänna ett licensavtal när man installerar?

Vad skulle hända om du går tillbaka till affären och säger att du inte godkänner avtalet och därmed vill häva köpet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Brukar man inte alltid vara tvungen att godkänna ett licensavtal när man installerar?

Vad skulle hända om du går tillbaka till affären och säger att du inte godkänner avtalet och därmed vill häva köpet?

Borde fungera... Dessutom om varan inte motsvarar dina förväntningar så bör man få byta. Tänker tex på GTA IV, som många enligt specifikationerna på kartongen ska kunna köra, men man får typ 15-20 fps ändå. Det känns som att det är en rimlig anledning till att byta tillbaka ett spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det gick bra för mig senast

Jag gick tillbaka med ett spel pga av det inte fungerade att installera på min dator. Jag fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Intel Core™ i9 10900K | Corsair H100 | 4x8 GB Corsair 2933Mhz | ASUS ROG STRIX Z490-F | ASUS GTX 2080 8GB | Corsair AX 850W | Samsung 980 PRO 1TB | Logitech Wireless Solar K750 | Logitech Wireless G603 | Yamaha RX-V757 | Dynavoice 7-1 Surround | ASUS 27" ROG Swift PG279Q | BenQ GW2780 |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen lag om öppet köp när man handlar i en butik på stan. Köper du av en dörrförsäljare eller på internet/postorder så har du alltid 14 dagars öppet köp. Dessutom har du rätt att testa produkten för att se om den når upp till förväntningarna, och då är det omöjligt att göra detta utan att öppna förpackningen. Väljer man att lämna tillbaks en sådan produkt är man som konsument i regel skyldig att betala frakten man betalade för att få spelet och sedan frakten tillbaks till butiken. Alltså blir det omkring en hundring i fraktkostnader ofta, varför många inte utnyttjar detta regelbundet.

Vissa butiker "på stan" har även de öppet köp, ex el-giganten. Men detta är marknadsföring mest. De har inte någon skyldighet till detta dvs. Där kan de förkomma undantag ex spel och sådant. Bör man kolla upp innan köp.

Permalänk
Avstängd

ok för jag har tänkt köpa ett spel men vet inte om den funkar på min dator, så jag har rätt att testa den och sedan om den inte funkar så kan jag lämna tillbaka den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det finns ingen lag om öppet köp när man handlar i en butik på stan. Köper du av en dörrförsäljare eller på internet/postorder så har du alltid 14 dagars öppet köp. Dessutom har du rätt att testa produkten för att se om den når upp till förväntningarna, och då är det omöjligt att göra detta utan att öppna förpackningen. Väljer man att lämna tillbaks en sådan produkt är man som konsument i regel skyldig att betala frakten man betalade för att få spelet och sedan frakten tillbaks till butiken. Alltså blir det omkring en hundring i fraktkostnader ofta, varför många inte utnyttjar detta regelbundet.

Vissa butiker "på stan" har även de öppet köp, ex el-giganten. Men detta är marknadsföring mest. De har inte någon skyldighet till detta dvs. Där kan de förkomma undantag ex spel och sådant. Bör man kolla upp innan köp.

Nej, man har inte 14 dagars öppet köp.. Öppet köp är, precis som du skriver, en tjänst en affär kan tillhandahålla om dom vill. Ungefär som hemkörning. Distansavtalslagen är en lag och inget annat.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Distans- och hemförsäljningslagen ger ej konsumenten rätt att returnera öppnade spel:

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits

Dessutom ger lagen ej konsumenten rätt att "testa" en vara, bara att undersöka den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Nu gäller det inte distans, utan butiker som gamestop eller elgiganten.

Permalänk
Hedersmedlem

able: Twit svarade på MooDHooDs inlägg där han påstod att det var 14-dagars öppet vid distansköp.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av able
ok för jag har tänkt köpa ett spel men vet inte om den funkar på min dator, så jag har rätt att testa den och sedan om den inte funkar så kan jag lämna tillbaka den?

varför inte titta på de rekomenderade systemkraven eller ladda ner ett demo om det finns?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
varför inte titta på de rekomenderade systemkraven eller ladda ner ett demo om det finns?

Låter som ett mycket vettigt råd tycker jag.

Till TS: Om din dator möter systemkraven så ska det funka. Det pratades om låg FPS i något spel. Det kanske är möjligt att det är så. Tråkigt är det förståss, men spelet funkar, och det är det som räknas. Jag har jättesvårt att tro att någon butik skulle lyssna på "Ja men jag får inte 30-40 fps som jag borde få." Det kan ju lika gärna vara något med din dator mjukvarumässigt som gör att det inte funkar, exempelivs dåliga drivare, en massa andra bakgrundsprogram igång, etc.

En kommentar till det här med licens-avtalet. Du kan ju inte i efterhand komma och säga att du inte accepterar avtalet, om du har testat att installera det och konstaterat att det inte funkar. Har du installerat det så är du tvungen att acceptera avtalet.

Som sagt, läs systemkraven och ladda hem ett demo och testa först.

Permalänk

Öppet KÖP är inte detsamma som att byta prylar för att man inte är nöjd ^_^'

Öppet köp medger PENGARNA tillbaka vid obruten förpackning förutsatt att man uppfyller de krav som finns == kvitto och att man lämnar tillbaka varan inom tidsbegränsningen oftast. I vissa fall måste också plomberingen vara obruten (självklart eg).

Bytesrätt medger ett tillgodokvitto om jag har förstått saken rätt.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...