Varmvattnet har blivit brunt.

Permalänk
Medlem

Varmvattnet har blivit brunt.

Ja varmvattnet i kranen har nu idag blivit brunt. Lite gulbrunt typ. Kan det vara en fjärrvärmeledning som läcker eller bör det vara något annat? Kommer ju med största sannolikhet snart att fixas. Det är också lite luft som det verkar i ledningen då det sprakar till lite ibland. Det är helt luktfritt men det känns ju ändå lite sådär att tvätta sig i det:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det kan vara någon som bytt en kran i närheten

då kommer lite rost och avlagringar med i vattnet

spola länge så blir det nog bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon kan ha "dumpat" i varmvattenberedaren... Har du haft fest nyss?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Någon kan ha "dumpat" i varmvattenberedaren... Har du haft fest nyss?

Hahahaha Fick mej ett gott skratt där, tack!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Drick inte utav det!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Hehe. Det har blivit lite bättre nu frammåt kvällen men det är fortfarande lite brunt. Bor inte i hus tyvärr och något byta av varvattenberedare eller liknande har jag inte hört talas om. Och ifall någon skulle bytt en kran så skulle ju inte vattnet i hela systemet bli drabbat. Det är ju inte bara min lägenhet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har någon varit och använt MYCKET vatten i området, typ brandkåren, eller kommunen? I så fall är det troligtvis avlagringar av mangan/järn i vattenledningarna som släppt. Om det är en fjärrvärmeledning som läcker så blir vattnet oftast kraftigt grönt/blått/rosa/annan signalfärg.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Känner igen det där, brukar gå till sig när man spolat tillräckligt länge. Själv hade jag ett toalettproblem häromdagen, det började nämligen lukta riktigt jävla illa!

Efter ca 3 dagar med den härliga stanken så försvann det spårlöst, skumt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Brukar bli så när dom spolar ledningarna.
Luktar illa också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Känner igen det där, brukar gå till sig när man spolat tillräckligt länge. Själv hade jag ett toalettproblem häromdagen, det började nämligen lukta riktigt jävla illa!

Efter ca 3 dagar med den härliga stanken så försvann det spårlöst, skumt.

Jag ska berätta en sak för dig...... Jo när man går på toaletten och ska göra nummer 2 (bajsa). Då luktar det. och det ska man således inte göra i soptunnan för då luktar det ganska så länge.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jag ska berätta en sak för dig...... Jo när man går på toaletten och ska göra nummer 2 (bajsa). Då luktar det. och det ska man således inte göra i soptunnan för då luktar det ganska så länge.

Baaaaaaaada Bing!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Drick inte utav det!

To late...

Permalänk
Medlem

Det brukar bli så om de gjort någon reparation av vattenledningsnätet där du bor, t ex har en ledning gått sönder så har man stängt av vattnet o sen när man sätter på det så rusar vattnet in i ledningarna o sliter loss massa skit som lagt sig i dem.

Det stämmer ju även med att du hade lite luft i kranen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om fjärrvärmen går sönder har väl ändå ingen som helst betydelse eftersom fjärrvärmenätet och dricksvattennätet är separata ledningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Om fjärrvärmen går sönder har väl ändå ingen som helst betydelse eftersom fjärrvärmenätet och dricksvattennätet är separata ledningar.

Nej det kan läcka över i samband där det värmer ditt varmvatten. Och de färgar då fjärrvärmevattnet för att de ska kunna märka när det blir ett läckage. Hade det i Mölndal när jag bodde där. Men då var det nog grönt har jag för mig.

Men det karaff skriver verkar ju stämma.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man har i flesta fall någon form av värmeväxlare mot fjärrvärmen och sitt inkommande vatten.