Permalänk
Medlem

Besöka Nordkorea

Hej! Jag vet inte om denna tråd passar in i denna del men jag gissar att jag är rätt ute

När jag fyllde 18 år så fick jag en bok av mina kompisar, 101 saker att göra innan jag skulle dö. Ena uppgiften var, "Besök all väldens länder".

Så visst, Nordkorea lär ju bli svårt. Men så kom jag på, kan man besöka nordkoreanska ambassaden i Stockholm, eftersom Nordkorea äger den marken och tomten? Minns att jag såg på 24 att efter att Jack Bauer gjort ett brott på en kinesisk ambassad var de dem som bestämde straffet...

Så, skulle detta kunna gå?

mvh

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte svårt för en svensk att resa till Nordkorea, förutsatt att du inte jobbar i FM, MUST eller SÄPO.

http://www.koreakonsult.com/index.html

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Tror nog du kan besöka alla världens länder utan större problem som vanlig svensk medborgare. Kanske att du inte får resa fritt i landet osv, men in kommer du.

Permalänk
Medlem

Kan ju se här hur det kan gå till då man besöker Nordkorea
http://www.vbs.tv/shows.php?show=1442318652

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Låter ju som en vettig bok.

Eller inte.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att det finns drygt 200 länder i världen? Hoppas du har mycket tid och pengar

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Entusiast

In kommer du men räkna inte med att få röra dig fritt eller att du kommer få ta kort ostört.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad jag vet delar inte Nordkorea ut visum officiellt till turister. Det sker genom en liten grupp lokala kinesiska återförsäljare.

EDIT: Jäklar, visste inte att det fanns en sådan turistbyrå i Sverige! Är det något seriöst? Blir nästan suger på att åka själv!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Du är medveten om att det finns drygt 200 länder i världen? Hoppas du har mycket tid och pengar

Så dyrt är det inte Kan ju bila runt i hela Europa en sommar för kanske 20 000kr. Sen bor mormor och morbror i Thailand så kan jag utgå därifrån. Jag har som sagt hela livet på mig.

Däremot ser jag vissa uppgifter som svårare:

Uppgift 8: Förverkliga en barndomsdröm (=Bestig Mount Everest)

Uppgift 20: Ta in dig Backstage och hångla med en rocklegend.

Uppgift 27: Se ett vulkanutbrott

Uppgift 31: Upplev tyngdlöshet

osv osv. Meningen är väl inte att man ska klara av alla saker men iaf försöka, så att man haft ett händelserikt liv !

Uppgift 48: Var med när ditt land vinner fotbolls-VM.

Tur då att mormor har nått tyskt efternamn så jag kanske kan "fuska" lite där och vara tysk-svensk trots att jag bara är svensk medborgare, eftersom jag har lite tyskt blod

Vilket fall, tack för alla svaren och det var ju inte så svårt. Men hade min teori med att besöka Ambassaden räknats, eller har jag sett på för mycket 24?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Uppgift 1: Göra en egen jävla lista med saker man vill uppleva och förhoppningsvis exkludera att besöka alla fördömda ambassadbyggnader i Sverige.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Uppgift 1: Göra en egen jävla lista med saker man vill uppleva och förhoppningsvis exkludera att besöka alla fördömda ambassadbyggnader i Sverige.

haha! Det var ju ett undantagsfall Alltid kul att åka upp till sthlm å kunna säga "Jag var i Nordkorea i helgen" haha! Ang. listan så tycker jag den är skoj och man ska ju ta den med en nypa salt, men det är ju bättre att göra massa saker i sitt liv istället för att sitta hemma hela tiden. Den driver dig framåt!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Det måste kännas menfullt att låta en bok man fått som 18års-present bestämma vad man ska göra i livet.

Än så länge är det bara nr. 27 som verkar lite krånglig, resten är väl enkla med rätt mängd pengar.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
haha! Det var ju ett undantagsfall Alltid kul att åka upp till sthlm å kunna säga "Jag var i Nordkorea i helgen" haha! Ang. listan så tycker jag den är skoj och man ska ju ta den med en nypa salt, men det är ju bättre att göra massa saker i sitt liv istället för att sitta hemma hela tiden. Den driver dig framåt!

Jomenvisst! Man kan även säga att man haft sex med en fotomodell i helgen. Att fotomodellen sedan råkar vara en prisbelönt get förtar inte sanningen i påståendet.

Om du finner mening i att uppfylla någon annans lista med livsmål, kör vidare på det. Själv skulle jag inte ha så bråttom till Nordkorea (vare sig på riktigt eller på låtsas).

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Det måste kännas menfullt att låta en bok man fått som 18års-present bestämma vad man ska göra i livet.

Bah, något kul måste man få ha. Jag tycker att det låter som en utmärkt idé, även om det kanske hade varit roligare om du kom på allting själv.

Att uppleva tyngdlöshet är ju jätteenkelt, kostar bara några tusen kronor dessutom.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Bah, något kul måste man få ha. Jag tycker att det låter som en utmärkt idé, även om det kanske hade varit roligare om du kom på allting själv.

Att uppleva tyngdlöshet är ju jätteenkelt, kostar bara några tusen kronor dessutom.

Ja, eller så är det bara att hoppa upp, så är man tyngdlös en kort stund. Vulkanutbrott kan man se på TV. Om man nu ändå tänkt fuska genom att besöka ambassader, istället för de riktiga länderna, varför inte ta steget fullt ut och fuska järnet?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ilja

Kostar inte det runt 500K ? Då åker man upp 10 000m i luften och störtdyker för att sen lyfta igen osv?

Självklart har jag en massa saker jag själv vill göra, man följer ju inte boken slaviskt. Men den har en massa idéer som man själv kanske inte hade tänkt på. En rolig bok, helt enkelt! Sen får man väl göra vad man känner för, men idén med att livet ska gå ut på upplevelser tycker jag är bra!

Har redan klarat av en del uppgifter sen jag fick boken!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Enklast att ta sig in på Nordkoreansk mark är att åka till Sydkorea och sedan åka med på en guidad tur från Seoul till DMZ (DeMilitarized Zone) som ligger vid gränsen för nord-/sydkorea. Finns olika typer av turer men den jag åkte på tog oss med in i en byggnad som ligger mitt över gränsen, dvs halva byggnaden låg på sydkoreansk mark och halva på nordkoreansk och därinne fick man röra sig fritt. Kanske inte riktigt samma sak som att besöka landet men i alla fall hästlängder bättre än att åka till ambassaden i Stockholm...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Ilja

Kostar inte det runt 500K ? Då åker man upp 10 000m i luften och störtdyker för att sen lyfta igen osv?

Självklart har jag en massa saker jag själv vill göra, man följer ju inte boken slaviskt. Men den har en massa idéer som man själv kanske inte hade tänkt på. En rolig bok, helt enkelt! Sen får man väl göra vad man känner för, men idén med att livet ska gå ut på upplevelser tycker jag är bra!

Har redan klarat av en del uppgifter sen jag fick boken!

Vilka uppgifter har du klarat då?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Btw, Symantec (tror jag) och fler arrangörer har en tävling där priset är störtdyk med ett flygplan så man upplever tyngdlöshet.

Fast det är nog 1 miljon andra personer som har varit med i tävlingen, så lycka till att vinna
Edit: http://www.nortonspacetrip.com/
http://nortontoday.symantec.com/features/detours/blastoff/mis... Film!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
haha! Det var ju ett undantagsfall Alltid kul att åka upp till sthlm å kunna säga "Jag var i Nordkorea i helgen" haha! Ang. listan så tycker jag den är skoj och man ska ju ta den med en nypa salt, men det är ju bättre att göra massa saker i sitt liv istället för att sitta hemma hela tiden. Den driver dig framåt!

Filmtips: Yes Man

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Nu när jag insåg att det var lättare än väntat att komma in i Nordkorea så får jag ju göra det riktigt!

Men hade det gått att besöka ambassaden??

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Nu när jag insåg att det var lättare än väntat att komma in i Nordkorea så får jag ju göra det riktigt!

Men hade det gått att besöka ambassaden??

Visst, ambassaden är Nordkoreansk mark, men det hade ju förtagit en stor del av det roliga.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Tror nästan saudi arabien blir svårare. Om du inte finner något jobb som skickar dit dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Ilja

Kostar inte det runt 500K ? Då åker man upp 10 000m i luften och störtdyker för att sen lyfta igen osv?

Nej. Här är en steg för steg-lista i hur du gör det gratis.

1. Ställ dig upp.
2. Böj dig ner.
3. Skjut ifrån så hårt att du lämnar marken.
4. Upplev tyngdlöshet i 2 sekunder.
5. Mjuk i benen när du landar.

Hela listan kan sammanfattas med: Hoppa!

Tadaa!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej. Här är en steg för steg-lista i hur du gör det gratis.

1. Ställ dig upp.
2. Böj dig ner.
3. Skjut ifrån så hårt att du lämnar marken.
4. Upplev tyngdlöshet i 2 sekunder.
5. Mjuk i benen när du landar.

Hela listan kan sammanfattas med: Hoppa!

Tadaa!

med tyngdlöshet menar man nog avsaknaden av gravitation, alltså vistelse i rymden eller i flygplan som simulerar tyngdlöshet. Att bara vistas i luften är inte tyngdlöshet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej. Här är en steg för steg-lista i hur du gör det gratis.

1. Ställ dig upp.
2. Böj dig ner.
3. Skjut ifrån så hårt att du lämnar marken.
4. Upplev tyngdlöshet i 2 sekunder.
5. Mjuk i benen när du landar.

Hela listan kan sammanfattas med: Hoppa!

Tadaa!

Jag blir imponerad om han lyckas hoppa 5 meter rakt upp i luften

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
med tyngdlöshet menar man nog avsaknaden av gravitation, alltså vistelse i rymden eller i flygplan som simulerar tyngdlöshet. Att bara vistas i luften är inte tyngdlöshet.

När man når sin högsta punkt i hoppet, precis innan man börjar falla, är man tyngdlös en kort stund.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
När man når sin högsta punkt i hoppet, precis innan man börjar falla, är man tyngdlös en kort stund.

Så du är på toppen av hoppet i hela 2 sekunder?!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Så du är på toppen av hoppet i hela 2 sekunder?!

Det har jag inte påstått.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
med tyngdlöshet menar man nog avsaknaden av gravitation, alltså vistelse i rymden eller i flygplan som simulerar tyngdlöshet. Att bara vistas i luften är inte tyngdlöshet.

Den tyngdlösheten du upplever i omloppsbana runt jorden beror verkligen inte på avsaknaden av gravitation.

Vad är det för skillnad på att falla fritt och att falla fritt samtidigt som ett flygplan?