Val av högskola, beslutångest

Permalänk

Val av högskola, beslutångest

Jag har en grym beslut ångest över mitt val av högskola.

Jag tog studenten i år och kom inte högskolan som planerat först, dock var det helt klart mitt eget fel.
Så det slutade med jag började studera på komvux, för läsa upp lite ämnen, dock så vantrivdes jag extremt och det gick inte ihop vilket resulterade i att jag hoppade av.

Efter lite efterforskningar så visar det sig att Mälardalens Högskola har ett startår som gör det möjligt att läsa upp de kurser man behöver för kunna komma in på programmet man vill studera på(I mitt fall, Datavetenskapliga programmet med inriktning datorkommunikation 120/180hp.) samt att man får känna på hur det är att studera på högskola.

Jag har studerat där i ca tre månader och storm trivs, ett litet problem är dock jag har beslut ångest över mitt val, jag läser Matte B och C kursen för få den behörighet jag behöver, men då jag redan kuggat B kursen och känner att jag inte kommer klara av C kursen, då jag alltid haft det riktigt svårt för matte över huvud taget.

Så har jag alternativen

a) Fortsätter att studera på Mälardalens Högskola Västerås, för att försöka fixa Matte C kursen
b) Söka till Högskolan Väst Trollhättan, nästan likadant program, fast lite lägre krav på behörighet.

I grunden så är båda programmen samma utbildning, fast man slipper plugga matte på högskolan väst, vilket skulle bli en lättnad för mig.

Tips på hur man ska göra? För jag är ärligt talat inte säker hur jag ska gå till väga.

Permalänk
Hedersmedlem

ängslig över att flytta till ny plats? Ser inte problemet med hogskolan väst trollhättan.

Permalänk
Medlem

Är det Nätverksteknik med IT-säkerthet som du kanske syftar på (vid HV?), eller är det DS-programmet?
På DS läser du matematik, dock inte på NIT. Ska dock påpekas att NIT-programmet inte är så lätt som många tror, vilket du framförallt kan se på andel som faktiskt tvingas sluta pga att de inte klarar kurserna eller tempot.

Permalänk
Medlem

Jag, liksom många andra jag känner, tyckte att matte B faktiskt var svårare än C-kursen. Dessutom, om jag inte har helt fel för mig, så är B-kursen på 100p medan C endast på 50p. Jag tycker du definitivt ska ge det en chans, men se till att du är skärpt och verkligen räknar allt du bör på lektionerna och gärna hemma. Se också till att fråga din lärare så fort du kör fast och hoppa inte över något bara för du inte förstår. Har du bara vilja och disciplin så kommer du klara det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
ängslig över att flytta till ny plats? Ser inte problemet med hogskolan väst trollhättan.

Jag flyttade från Nyköping till Västerås, så jag har inga större problem att flytta till en ny stad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Är det Nätverksteknik med IT-säkerthet som du kanske syftar på (vid HV?), eller är det DS-programmet?
På DS läser du matematik, dock inte på NIT. Ska dock påpekas att NIT-programmet inte är så lätt som många tror, vilket du framförallt kan se på andel som faktiskt tvingas sluta pga att de inte klarar kurserna eller tempot.

Det är NIT programmet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag, liksom många andra jag känner, tyckte att matte B faktiskt var svårare än C-kursen. Dessutom, om jag inte har helt fel för mig, så är B-kursen på 100p medan C endast på 50p. Jag tycker du definitivt ska ge det en chans, men se till att du är skärpt och verkligen räknar allt du bör på lektionerna och gärna hemma. Se också till att fråga din lärare så fort du kör fast och hoppa inte över något bara för du inte förstår. Har du bara vilja och disciplin så kommer du klara det!

Kan vara värt ett försök. Måste verkliken se till bättra mig på självdisciplin
bara

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Val av högskola, beslutångest

Om du redan nu problem med matte b och c. Så hade jag personligen övervägt högskolan väst trolhätta. Samt kolla upp programmen tydligare, så du verkligen är införstådd i vad du kommer plugga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag, liksom många andra jag känner, tyckte att matte B faktiskt var svårare än C-kursen. Dessutom, om jag inte har helt fel för mig, så är B-kursen på 100p medan C endast på 50p. Jag tycker du definitivt ska ge det en chans, men se till att du är skärpt och verkligen räknar allt du bör på lektionerna och gärna hemma. Se också till att fråga din lärare så fort du kör fast och hoppa inte över något bara för du inte förstår. Har du bara vilja och disciplin så kommer du klara det!

Matte B är på 50, Matte C är på 100.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag, liksom många andra jag känner, tyckte att matte B faktiskt var svårare än C-kursen. Dessutom, om jag inte har helt fel för mig, så är B-kursen på 100p medan C endast på 50p. Jag tycker du definitivt ska ge det en chans, men se till att du är skärpt och verkligen räknar allt du bör på lektionerna och gärna hemma. Se också till att fråga din lärare så fort du kör fast och hoppa inte över något bara för du inte förstår. Har du bara vilja och disciplin så kommer du klara det!

Jag håller med, matte B var svårare i förhållande till matte C och kunskaperna man hade innan respektive kurs. Dock, som nämnt ovan, har du mixat ihop kurserna. C = 100p, B = 50p.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Matte B är på 50, Matte C är på 100.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
C = 100p, B = 50p.

Upprepning är kunskapens moder.
Jag mindes inte helt fel alltså.

Permalänk
Medlem

Strunta i att läsa ett program, plocka ihop din egen examen bestående av sånt du tycker om.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Strunta i att läsa ett program, plocka ihop din egen examen bestående av sånt du tycker om.

Om man hittar ett program som man kan tänka sig att läsa har det många fördelar. Man är till exempel garanterad plats på alla ingående kurser, sammanhållningen mellan studenter på samma program är ofta betydligt större än mellan sådana som läser enstaka kurser och det är förmodligen lättare att förklara för folk vad det är man har läst.

Permalänk

Även att det känns säkrare att läsa hela programmet om det är så man visar upp att man har läst det för arbetsgivaren.

Som det ser ut nu så lutar det åt Trollhättan trots allt.

Permalänk
Medlem

Det komiska med det hela är att vi faktiskt har en kille som flyttade till thn med namnet lurk förra hösten för att plugga på NIT. Hjälpte honom här på forumet med att hitta lght.