"iiii" HD4870 x2 tjutande ljud

Permalänk
Medlem

"iiii" HD4870 x2 tjutande ljud

Köpte mig ett PowerColor Ati HD 4870 X2 idag samt ett nätaggregat på 1000W.

Nu när det är inmonterat och datorn fungerar så ger grafikkortet ifrån sig ett pipande/tjutande ljud "iiiiii" som låter konstant, i spel som Zombie Panic source kan jag spela på högsta upplösning samt högsta inställningarna utan det minsta hackningar/lagg i spelet, dock så tjuter grafikkortet nått så enormt?

Är det meningen att kortet ska pipa hela tiden eller är det något fel på det, går det bli av med pipningarna på något sätt, någon högtalare eller något man kan klippa bort? va vet jag, bara man kan bli kvitt pipande ljudet för det går mig på nerverna att höra det hela tiden, hellre fläktarna körda på max än pip ljudet!!!

snälla hjälp!!!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

Antagligen får kortet inte tillräckligt met ström, så du har missat nån strömkabel, eller behöver bättre nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenaii
Antagligen får kortet inte tillräckligt met ström, så du har missat nån strömkabel, eller behöver bättre nätagg.

det finns två anslutningar på grafikkortet, först satte jag in kabeln på ena och startade datorn, då var det en röd varningstext som blinkade att det var för lite ström till grafikkortet, då anslöt jag ytterligare en kontakt till grafikkortet och efter det fick jag fram bilden som vanligt, dock låter detta pipljudet hela tiden och jag fattar inte varför.

Visst på nätagget jag fick med som kom utan manual finns det två olika volt anslutningar, var god kolla länken på nätagget:

nätagget link

Om man kollar bilden på sidan så ser man 10 kabelanslutningar på nätagget
jag satte alla mina 4 kablar där det bara är markerat för 4 kablar, de andra 6 till höger är inte inkopplade till något?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk

Detta tjut är vanligt på high-end kort, har själv detta problem med mitt HD4870X2. Inget att göra åt.

Permalänk
Medlem

det kan fan inte vara normalt bara för det är high-end vad är det för snack ?

Permalänk
Medlem

Klart det är något att göra åt, testa att byta nätagg och/eller grafikkort.

Sen var det nog inte så smart att koppla in allt på samma lina på nätagget heller. Läs på om "Smart Modular": http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=9

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mitt 8800GT tjuter som en stucken gris och det därför att fläkten låter. ska köpa https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308520&a=6308520& Slipper ljudet och får bättre kylning så why not?

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

har ett 4870x2 inget tjut, be om ett nytt.

Permalänk

Grafikkort kan pipa, mitt 8800 Ultra piper när jag belastar den med 100%. Om jag inte använder grafikkortet så piper den inte. Tror inte det är någon mening att byta grafikkort.
Piper det från dina högtalare/headset eller från själva datorn??
Om det piper från högtalarna/headsetet, så kan du sänka lite ljudet så kommer du inte höra ljudet lika tydligt.
Om det piper från datorn så kan du sätta in ljuddämpning i datorn.

Jag har byt min fläkt/kylning på grafikkortet, gjorde ingen skillnad. (på ljudet)

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

En nätdel kan pipa med, kan vara någon drossel som vibrerar vid en viss belastning

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Grafikkort kan pipa, mitt 8800 Ultra piper när jag belastar den med 100%. Om jag inte använder grafikkortet så piper den inte. Tror inte det är någon mening att byta grafikkort.
Piper det från dina högtalare/headset eller från själva datorn??
Om det piper från högtalarna/headsetet, så kan du sänka lite ljudet så kommer du inte höra ljudet lika tydligt.
Om det piper från datorn så kan du sätta in ljuddämpning i datorn.

Jag har byt min fläkt/kylning på grafikkortet, gjorde ingen skillnad. (på ljudet)

Ändrade du fläkt? passiv kylning borde inte tjuta. eller?

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

På mitt HD4850 så kan det vara vissa fläktinställningar som piiper (en hög ton) på ett visst antal %.

ett exempel är om jag har fläkthastigheten på 45%, då piiiper kortet ett högfrekvent ljud men om jag ställer den på 47% hör jag bara fläkten på högvarv.

Så testa byt vilken % kortet ska ligga på, kan du enelt göra i CCC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
Ändrade du fläkt? passiv kylning borde inte tjuta. eller?

Köpte helt nytt kylning. Det är själva grafikkortet som tjuter för mig, inte någon fläkt. Vissa grafikkortet piper för någon anledning när de belastat, det hete något men minns inte vad.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Köpte helt nytt kylning. Det är själva grafikkortet som tjuter för mig, inte någon fläkt. Vissa grafikkortet piper för någon anledning när de belastat, det hete något men minns inte vad.

hah! okeej, konstigt dock... för mig är det iaf fläkten i det. Som de andra säger när vi LANAR och mitt börjar tjuta:
- Nä nu jävlar startar jetplanet!

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Inaktiv

Som sagt det kan även vara nätaggregatet!

EDIT: Hade en adapter till en skärm förut som tjöt som sa*an! Kan ju vara något liknande. Den adaptern blev iaf skållhet och tillslut började plasten mjukna så då slutade jag använda den bara.

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt många missförstånd och sammanblandningar av helt olika saker i den här tråden. Någon tycker att fläkten tjuter, andra pratar om "coil whine" (pipande/tjutande spolar) och ännu några andra pratar om annat.

Det pipande ljudet som trådskaparen pratar om är nog pipande spolar på grafikkortet, och/eller nätagget.

Jag gissar att det låter ganska högt så då är det bara att skicka in på garantin, men det kan vara bra att testa om tjutet kommer från själva nätagget först.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Väldigt många grafikkort piper vid hög belastning, mitt 4870 gör det till exempel. Detta beror i de flesta fall på billiga kondensatorer på korten. Låter det så pass mycket att det irriterar får du skicka in det på RMA, annars är ljudet bara att ignorera. Som du själv har märkt fungerar kortet utmärkt även fast det piper lite om det.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

tjutande grafikkort? det var nått nytt. Jag har aldirg haft ett tjutande grafikkort, men har haft flera high end grafikkort genom tiderna. (6600GT, 7950GT, nu 4870 512)

Permalänk
Medlem

Precis, är ofta kondingar eller t ex spolar som orsakar detta...
Snålt dimensionerade strömförsörjningar kan orskata detta verkar det som.
Har haft 2st 8800GT som tjutit utan dess like, inne på min 3'e RMA-vända med det nu. Man kunde höra kortet på 10 meters håll med chassidörren öppen när man körde CUDA-baserade saker.

ATi likväl som Nvidia-kort ger ifrån sig detta läte, vissa låter mer, vissa låter mindre. Haft ett 9600GT som man knappt hörde när det foldade eller körde ATiTool, och även ett X1950 pro som knappt lät något alls.

Clappen: Starta ATiTool och sätt örat några cm eller så från kortet så borde du i de flesta fall kunna göra ett högfrekvent ljud som går upp och ned i frekvens. Detta har inträffat på alla kort hitills jag provat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

RMA om du inte står ut med ljudet, men som sagt är det relativt vanligt.

Mitt x2 tjuter också imellanåt, vanligtvis när man sitter i menyn i vissa spel. Har upplevt samma fenomen tidigare med både ATI och nVidia kort.

Permalänk
Medlem

tycker det är tragiskt då man eftersträvar att datorn skall ge ifrån sig så lite ljud som möjligt, man byter från mekaniska hårddiskar till icke mekaniska (ssd) och byter ut fläkt kylning mot vattenkylning, så köper man sig ett värsting kort och vipps så tjuter det i hela rummet i stort sett som en brandvarnare, säker på att det går som RMA eller om de kan hävda att alla korten är sådanna i dagens läge och det bara är att leva med det?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk

Du får nog bara leva med ljudet. Du kan sätta ljuddämpning inne i datorn så kommer den låta lite mindre. Jag har det, hör bara pipande ljudet om jag sätter örat mot datorn.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Du får nog bara leva med ljudet. Du kan sätta ljuddämpning inne i datorn så kommer den låta lite mindre. Jag har det, hör bara pipande ljudet om jag sätter örat mot datorn.

länka mig ett dator chassi som är ljudisolerat och verkligen bra?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinkkk
tycker det är tragiskt då man eftersträvar att datorn skall ge ifrån sig så lite ljud som möjligt, man byter från mekaniska hårddiskar till icke mekaniska (ssd) och byter ut fläkt kylning mot vattenkylning, så köper man sig ett värsting kort och vipps så tjuter det i hela rummet i stort sett som en brandvarnare, säker på att det går som RMA eller om de kan hävda att alla korten är sådanna i dagens läge och det bara är att leva med det?

Tjuter det konstant skulle jag göra RMA direkt. Men lite tjutande nu och då, vid enstaka tillfällen kan man nog stå ut med tycker jag.

Permalänk
Medlem

Nyare high end grafikkort tjuter oftast när man har mycket FPS (frames per second) t.ex i load screens eller i äldre spel som inte är så krävande där man får väldigt hög fps.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

mitt grafikkort tjuter lågt just nu när jag inte spelar något spel men så fort jag drar igång zombie panic source eller gta 4 så tjuter den likt ett brandlarm, tillräckligt för att väcka dom döda, fps'en i gta 4 ligger på 20-25.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinkkk
länka mig ett dator chassi som är ljudisolerat och verkligen bra?

Coolermaster cosmos 1000, har väldigt bra ljudisolering. Jag hör inte mitt XFX280GTX alls längre, innan hörde jag pip ljudet jätte högt i en antec900.

Dock tänk på kylningen är bra men den kunde varit bättre.

Recension: http://www.youtube.com/watch?v=Cy3XS1KZaOE

Snygg eller ful? you be the judge! jag köpte den för den skulle funka bra i ljudnivåer.
/Matlo.

Permalänk
Medlem

Prova å köra "Vertical Sync - Force On". Borde finnas i grafikkortsinst, typ CCC. Detta gör att du aldrig får en högra bildhastighet än 60Hz när datorn kör ett spel eller 3D application. För mig kom det mesta tjutandet i menyer för att bildh. blev så hög då.

Bara att prova, kanske gör det nåt.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa78
Prova å köra "Vertical Sync - Force On". Borde finnas i grafikkortsinst, typ CCC. Detta gör att du aldrig får en högra bildhastighet än 60Hz när datorn kör ett spel eller 3D application. För mig kom det mesta tjutandet i menyer för att bildh. blev så hög då.

Bara att prova, kanske gör det nåt.

hittar inte detta?

kolla bilden

är det något extra program jag behöver installera för att kunna köra "Vertical Sync - Force On"

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

Jo, under 3D -> Alla inställningar