Permalänk

Thomas Quick

Nån som såg SVT-dokumentären i två delar?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=1339113

Visa signatur
Permalänk

Jag såg första delen och blev egentligen inte alls förvånad, jag har alltid haft en bild av att man kan köra köra över psykologer hur man vill. Jag är nästan helt 100% på att jag själv personligen skulle välja fängelse eller psykvård vid grövre brott om jag bara så ville.

Angående Thomas Quick så tyckte jag utifrån dokumentären att de inom sjukvården och rättsväsendet gjorde ett extremt dåligt arbete, dock är det heller knappast några problem att för den skull göra ett vinklat reportage. Nå det blir intressant att se del 2, sedan de rättsliga åtgärderna som kan ske efter detta.

Jag tycker också det är synd att gärningsmän troligen har fått gått fria, genom att någon annan erkänner brott som den ej har begått.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Dokumentären är ju nästan oförskämt vinklad, men det gör inte så mycket när det i stort sett bara existerat en vinkel under hela hans mediabevakning.
Om det stämmer att han gjorde en stor del av sina förhör kraftigt drogpåverkad så är ju bara det en stor skandal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sicken lirare va? drivit med hela rättssystemet och svenska folket under alla dessa år, erkänt mord efter mord, och polisen har inte kunnat bevisa att det var han förutom att han erkände:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

nu är jag inte så insatt i just fallet Quick men det jag har läst mig till är att han hittat på. Men nog har han väl inte hittat på allt han är dömd för eller? Han finns till och med i en av mina seriemördar böcker ju. Karln är väl skyldig till några av morden i vart fall?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
nu är jag inte så insatt i just fallet Quick men det jag har läst mig till är att han hittat på. Men nog har han väl inte hittat på allt han är dömd för eller? Han finns till och med i en av mina seriemördar böcker ju. Karln är väl skyldig till några av morden i vart fall?

Finns inga tekniska bevis (öht, i något fall) - däremot finns det massor av bevis som tyder på motsatsen. Han är fälld på de egna berättelserna + att de stöds av att han kunnat fakta som han inte borde känt till + de s.k utpekandena under vallningarna (efter han fått allt berättat för sig + att han var tungt nerdrogad). I själva verket (?) läste han tidningar etc samt fick all information serverad på ett fat av förhörsledaren. I några av fallen finns andra misstänkta (i Johan-fallet blev ju tom en kille dömd i tr åtminstone för bortrövandet, men senare friad).

Han har fö erkänt över 30 mord, men några har visat sig leva och vissa har andra blivit dömda för, och vissa har han vattentätt alibi för (t.ex. det första mordet som skulle begåtts samtidigt som Quick konfirmerades) När han slutade samarbeta med polisen 2002 (?) lades alla förundersökningar ner.

TQ har inte begått något av de mord han är dömd för (det är troligt att vissa av dessa mord inte ens är det).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

TQ har inte begått något av de mord han är dömd för (det är troligt att vissa av dessa mord inte ens är det).

Och detta vet du hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Och detta vet du hur?

för att det enda beviset dom har mot honom är just hans egna berättelser:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Gubben är ju psykiskt sjuk och extremt labil. Det finns ju bevisade historier där han hotat familjer med yxa osv... Oavsett om han begått morden eller inte så är det väl knappast någon som förespråkar ett frisläppande.

Tänk vilken jävla arbetsavlastning han måste inneburit för svensk polis. Helt galet hur det skötts. I ett fall hittades sperma i en dödad tjej som Quick fick skulden (och blev dömd) för. Tyvärr överensstämde den inte med varken Quick eller nån som tjejen skulle kunna tänkas att haft sex med frivilligt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Och detta vet du hur?

Påståendet att han är oskyldig eller att han är dömd för mord som inte ens är mord? När det gäller det första så är det av de anledningar jag skrev ovan. Lägg till att det finns ett antal experter på seriemördare också avfärdar Quick helt.

Vissa mord som han är dömd för är det inte säkerställt att någon verkligen blev mördad, då tänker jag på flickan i Norge (troligen bortrövad av släktingar) samt killen som försvann på väg från hem från en fest (?) och mest troligt frös ihjäl.

Veta säkert kan jag ju inte. Men utifrån det som kommit fram under dessa ~15 år så börjar en klar bild dyka upp i min skalle.

Jag bryr mig inte att Quick sitter där han gör däremot är det en skandal att det går ett antal mördare fria pga polisens/åklagarens/psykologens inkompetens (betänk att det finns en del bevis i vissa fall som kunde fällt mördaren).

Om ni fortfarande känner er osäkra. Tänk på detta: Han är dömd för åtta mord. Det finns noll, 0, zipp, nada teknisk bevis som binder honom till någon av brottsplatserna (däremot fynd som tyder på annan gärningsman, t.ex DNA). Sug lite på det. Har det någonsin hänt tidigare? Tror ni Quick är så pass smart att han inte efterlämnar NÅGOT efter sig? Det intrycket gör han då inte på mig i alla fall.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Jag bryr mig inte att Quick sitter där han gör däremot är det en skandal att det går ett antal mördare fria pga polisens/åklagarens/psykologens inkompetens (betänk att det finns en del bevis i vissa fall som kunde fällt mördaren).

det stycket får mig att undra när någon skall komma in o säga "så går det med statlig polis" i denna tråden:p

iaf så är det ju sjukt, att det inte finns några bevis mot honom, men däremot mot andra, men eftersom han erkännde så åkte han dit, så tänk er för vad ni skojjar om på fyllan!;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ganska trött på att höra allting om den där Quick. Han lär ju vara 100% oskyldig till allt men jag förstår inte hur man kan erkänna nåt man inte gjort. Fast poliserna och rättsväsendet måste ju vara de absolut mest korkade då de använde hans ord som bevis. Snacka om att de slösat bort tid i onödan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett dokumentären utan läst ett par artiklar, Vad är denna karls anledning att erkänna? är han psykiskt sjuk eller är han så dumm och vill sitta frihetsberövad och nertittat av hela sverige som tror/trodde att han var en mördare?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

fast många riktiga seriemördare har även de också fabulerat vissa offer men ändå varit skyldiga. Men just i det här fallet verkar det ju som att mycket pekar på lite väl frikostiga domar. Men man får inte glömma att dessa "wannabe seriemördare" faktiskt i mång fall gjort verklighet av sina fantasier allt i hopp om att bli erkända.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Fast poliserna och rättsväsendet måste ju vara de absolut mest korkade då de använde hans ord som bevis.

Problemet är att det (enligt den senaste tidens rapportering) inte finns några andra bevis; Quick är till och med svårare att koppla till morden än många andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
är han psykiskt sjuk

Wikipedia säger:
"1970 dömdes Quick till sluten psykiatrisk vård för att han 1969, under sin tid som anställd vid Falu lasarett, försökt förgripa sig på fyra pojkar som var inlagda på barnkliniken"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Quick