Förlänga strömkabel (4pin) & SATA till minst 150cm

Permalänk
Medlem

Förlänga strömkabel (4pin) & SATA till minst 150cm

Hej!

För att kunna göra det så smidigt som möjligt för mig så behöver jag en strömkabel (4pin som används till bl.a. DVD-brännare) och en SATA-kabel som är minst 150cm. Alltså helt vanliga ström- och SATA-kablar (inte eSATA).

Är det möjligt att förlänga den strömkabeln jag vill använda med t.ex. flera 30cm-förlägningar? Riskerar jag att det inte går fram tillräckligt med ström (förutsatt att det inte glappar någonstans)?

Hur är det med SATA-kablar? Jag har endast hittat 150cm SATA > eSATA-kablar, vilket inte fungerar till vanliga SATA-kontakter (?).

Observera att jag gärna inte klipper av och tillverkar mina egna kablar, utan vill helst ha en färdig helhetslösning. Om det finns färdiga kablar (både SATA- och strömkablar) som är 150-200cm så skulle detta vara smidigast.

Båda kablarna kommer "hänga löst" mellan datorn och produkten som de ska vara inkopplade till. Bör jag då tänka på något speciellt?

Tack på förhand!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kablar/pc-kabel/serial-ata-haarddiskkabel...
här är en 1m sladd, 1,5m är nog svårt att hitta och jag vet inte om man tappar någon hastighet med så långa sladdar.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

1 meter är max för SATA, därav inga längre kablar i handeln, eSATA har en maxgräns på 2 meter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#eSATA

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Är det eSATA-kabeln i sig eller gränssnittet som har en maxlängd på 2m? Skulle jag eventuellt kunna använda en eSATA-kabel för att koppla in en DVD-läsare? Om inte, går det att använda någon adapter för detta?

Observera att jag inte behöver några höga hastigheter, då det endast är 256kb som ska överföras vid varje användningstillfälle.

Hur ser det ut på strömsidan? Har ni någon erfarenhet där?
EDIT:
Jag hittade precis den här SATA-kabeln hos Dustin Home: http://www.dustinhome.se/pd_5010198145.aspx
Den är 2 meter lång. Om nu SATA endast stöder max 1m, vad kan då hända om jag använder denna som är 2m?

Tack på förhand!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

vad var det inom strömen? ja den kablen skulle funka du kan annars gå in på kjell.com dem har mängder med adaptors och sånt.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Det fanns tyvärr inga kablar eller adaptrar hos kjell.com som jag kunde hitta som passar mina behov. Deras längsta SATA-kabel är 1m, och dom verkade inte ha speciellt långa strömkablar heller.

Det verkar som att Dustin Home har den längsta SATA-kabeln som jag har hittat (2m). Frågan är bara om det verkligen fungerar, då SATA "egentligen" har en maxlängd på 1m.

Gällande strömmen.. Kan man använda flera "Y-kablar" för att förlänga strömabeln till ca 1,5-2m utan eventuell strömförlust? Om ja, har ni sett någon riktigt lång strömkabel (längsta jag har hittat är 0,5m)?

Strömkabeln kommer gå bakom en hylla, men då jag har en dotter på ett år så skulle jag vilja försäkra mig om att hon inte får några stötar om hon petar på kabeln. Finns det någon slags "plug" som man kan använda för att "täppa till" de oanvända "Y-kablarna"?

.. massa konstiga krav, eller hur?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

hmm får man fråga vad du ska med så långa till? och strömförlust blir det inte. nej jag hittar inte heller längre.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Inaktiv

JAg beställde 6 av dessa http://www.ebay.com/itm/Serial-SATA-Date-Male-Female-Extensio... 1 m förlängning och hoppas dom kommer funka. Tänkt sätta alla hårddiskar i ett separat chassi om det går

Permalänk

Det finns gummihättor att köpa till Molex kontakter. Bör finnas till sata kontakterna även fast jag har aldrig sett det. Vet att Dell mm körde med såna pluggar förr iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

förslag

Hej
Jag har samma problem.
Jag har skrotat en av mina datorer, som det satt 7 diskar i.
Jag kan nog ordna så att det blir max 5 st.
Lådan är snygg och försedd med ett fint 650W PSU.
Inget moderkort eller annat finns kvar i burken
Jag vill också ha diskburken ett par meter bort från min riktiga dator.
Någon tipsade om en sådan här pryl
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256298

Men jag behöver gärna 2 meter sata-kabel. ( det där med e-sata har jag aldrig begripit mig på)
Vågar man köpa den på två meter på Dustin?
Utan att tappa data vid överföringen?

Angående din strömsladd, så är det ju ingen konst att bara klippa av en bit på mitten och förlänga den till det du vill ha.
Jag föredrar att löda och trä en krympslang över skarvarna. om man vill, köpa gul röd och svart kabel, så är väl det inga problem.
Använd annars vanlig svart kabel, men håll reda på vart dom går, kostar nada

I mitt fall skulle jag kunna göra likadant, så slipper jag att ha ett PSU i hårddisklådan

Visa signatur

Hawk