Permalänk
Avstängd

Datorbutiken?

Är det nån som vet när Datorbutiken startar igen och om det är samma Datorbutiken som man känner igen? Lästa att dem skulle starta vid nyår igen. Ska bli kul att se om dem vågar ha lika låga priser igen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Re: Datorbutiken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Är det nån som vet när Datorbutiken startar igen och om det är samma Datorbutiken som man känner igen? Lästa att dem skulle starta vid nyår igen. Ska bli kul att se om dem vågar ha lika låga priser igen.

Sugen på att lägga in en fet förskottsbetalning eller?

Permalänk
Avstängd

Inte förskott. Vet aldrig vad dem "skojarna" hittar på men postförskott om dem är ett på prisjakt. Kommer att vänta ett tag tills jag ser hur trovärdig lagersystemet är.

Permalänk
Avstängd

Faktura är bra skit!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Faktura är nummer ett. Hoppas att dem kommer att ha det. Få se om dem kommer att vara prisvärda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Inte förskott. Vet aldrig vad dem "skojarna" hittar på men postförskott om dem är ett på prisjakt. Kommer att vänta ett tag tills jag ser hur trovärdig lagersystemet är.

Nu hänger jag inte alls med, vad är problemet med postförskott och vad har det med ett trovärdigt lagersystem att göra?
Postförskott är väl det säkraste man kan använda? Du betalar när du har varan i handen.
Sen förstår jag inte riktigt vad de trovärdiga lagersystemet har med det att göra. Datorbutiken, precis som alla andra större aktörer har live lager saldo.
Vet att diskussionen har varit när det varit "preliminiära daturm" men det problemet finns i hela branschen och är inte ett specifikt datorbutiken.com problem.
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men har fått uppskjutna leveransdatum from både komplett, dustin, inet och webhallen också. Sepciellt när det är bristvaror hos distarna.

Och, kanske direkt mot dig Niklas90, varför har du hela tiden en så otroligt nedlåten ton nya datorbutiken, och använder ord som "skojarna". Det är ett helt nytt företag, och du vet till och med vem personen som står bakom det är. Det är inte någon ny kamerexperten som bara plopar upp. Ja, man ska vara försiktig men man behöver inte gå in med inställningen att de ska blåsa dig. Var säker, handla mot postförskott eller beställ något litet som det faktiskt har i lager första gången. Det är vad jag hade tänkt göra innan/om jag byter till dem igen fullt ut.

Permalänk
Avstängd

Nu menar jag det som dem skrev var i lager. Gamla Datorbutiken lagersystem stämnde inte alls eller så ville dem inte sicka. Tror mest på det sistnämnda. Faktura så betalar man efter vis antal dagar efter man har fått paketet och sett att det fungera. Man vet aldrig vad det är som ligger i paketet och om det fungera. Du nämnde Kamerexperten, ett bevis till att handla på faktura.

Permalänk

Postförskott funkar minst lika bra så länge man litar på att de inte bara skickar en kartong med tegelstenar.

Permalänk
Avstängd

Postförskott kostar lite mer och sen vet man aldrig när ett nystartat företag startar. En tegelsten istället för ett grafikort är inte roligt att få. Säger inte att det blir så med nya Datorbutiken men man ska vara på sin vakt med helt nystartade företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Postförskott kostar lite mer och sen vet man aldrig när ett nystartat företag startar. En tegelsten istället för ett grafikort är inte roligt att få. Säger inte att det blir så med nya Datorbutiken men man ska vara på sin vakt med helt nystartade företag.

Du är så väldigt skeptiskt mot datorbutiken, men ändå så intresserad?
Du har poängterat din ståndpunkt i massor av trådar, låt det nu va tills det finns nåt mer att tillföra.

Själv kommer jag inte handla på nya eller nynya datorbutiken.
Jag är så nöjd med de företagen jag handlar av idag och det är värt
några tior extra att de finns kvar och svarar i telefonen.

Permalänk
Avstängd

När man är så otrolig bra på att skriva osanningar men ändå få det att verkar trovärdigt så klart man blir intersserad. Själv så har jag mycket nytt att tillföra men vill ge den nya ägaren en chanse att försvara sig först. Sen vill man veta om den starta igen eller inte.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om den här frågan verkar korkad men jag har alltid handlat mot PF eller kreditkort och är därför inte bekant med fakturor,

Faktura är det samma sak som Plusgiro räkningar?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

Faktura betalar man ofta efter 10 eller 14 dagar. Fungera inte vara så ska man inte betala den. Först en fungerande vara och sen betalning. Kan aldrig veta om varan fungera vid köpet om man tar PF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Faktura betalar man ofta efter 10 eller 14 dagar. Fungera inte vara så ska man inte betala den. Först en fungerande vara och sen betalning. Kan aldrig veta om varan fungera vid köpet om man tar PF.

Jo det vet jag!

Jag undrar mest i fall jag kan betala en faktura på tex Forex där jag brukar betala räkningar som är just Plusgiro eller bankgiro.

Är en faktura Plusgiro dvs som en räkning?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

En faktura är en vanlig räkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
När man är så otrolig bra på att skriva osanningar men ändå få det att verkar trovärdigt så klart man blir intersserad. Själv så har jag mycket nytt att tillföra men vill ge den nya ägaren en chanse att försvara sig först. Sen vill man veta om den starta igen eller inte.

Försvara sig mot vad? Det här luktar trolltråd.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Niklas du är för paranoid, köp dig lugnande!

Permalänk
Avstängd

Phod- Förstår du inte att nya Datorbutiken får en mycket stor fördel med konkursen. Det var det bästa som kunnde hända Datorbutiken så att dem kan struntar i sina gammla kunder. Undrar var alla förskott pengar tog vägen? Lever säkert gott på dessa pengar?

NorBiz-Du verkar ha en hel del kvar att lära dig hur man bedriver företag som inte är helt moraliskt rätt. Det är bara se och lära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Phod- Förstår du inte att nya Datorbutiken får en mycket stor fördel med konkursen.

Den där biten var intressant.
Går det att få det förklarat? Så detaljerat som möjligt om det finns tid.

Permalänk
Avstängd

ed76-

Efter som gammla Datorbutiken gick i konkurs så slipper det nya Datorbutiken ta nåt ansvar för garantier men ärver kundregister och websidan. Enligt IDG.se så ärver dem också prisavtalet ifrån CapTech som dem hade sitt centralager i slutet. Något som inte är möjligt för ett nystartat företag om dem nu inte har "gjort upp" innan konkursen.

Om förskott pengarna gick till till att betala levrantörer eller inte kan jag inte svara på men allt verkar mycket märkligt att man kan ärva prisavtal. Normalt så startar ett nytt företag i sämsta prisklass men tror inte att det gäller det nya Datorbutiken. Tror att dem även ärver prisklass efter som jag har läst att dem snart vara tillbaka där dem en gång var. När en f.d. anställd tar över så kan man inget annat än misstänker att dem föredrog att göra sin levrantörer glada än sin gammla kunder som man inte kommer att ha nåt ansvar för.

Vet inte hur det gick till innan konkursen men får man ärva avtal så måste man på nåt sett gjort levrantörerna glada. Ska bli kul att se vad för priser dem kommer att ha. Är dem etta på prisjakt så har dem även ärvt den bästa prisklass. Gör din egen tolkning hur dem lyckas med det.

Permalänk
Avstängd

Dom kanske har bra pris på Foliehattar?

Permalänk

Nilkas90... Jag anklagar dig inte för att bara hålla på att sprida lögn, det mesta du säger har ju en förankring i verkligheten. Problemet du verkar ha är att inse att det faktiskt är så här världen fungerar. Att just köpa upp det gamla namnet är en marknadsstrategi som vilken annan som helst. Vem som helst, till och med du hade fritt fram att köpa upp allt som sålts, men nu verkar det bara vara så att en fd anställd gjort det. Förmodligen för att han redan är väldigt insatt i marknaden och kanske känner en liten personlig förankring till företagsnamnet. Men det hela handlar ju alltid om att ha ett försprång mot konkurrenterna. Han har helt enkelt bara gjort en bra affär, är det svårt att acceptera?

Angående "ärvningen" av avtalet beror det förmodligen bara på att CapTech hade en ganska stor kund i datorbutiken och inte vill förlora den inkomsten. Att ge samma avtal är med stor sannolikhet bara som en rimlig nivå då, förhandlingar görs ju oftast på ett ungefär. Ska du pruta på en begagnad bil som kostar 22000 föreslår du 10% rabatt eller att du ska få köpa den för 20000. Man ber inte om 9,09090909%rabatt eller att få köpa den för 19800kr även om det betyder samma saker. Att de har fått samma avtal beror nog således på att man helt enkelt tyckt det var rimligt.

Förresten, vem har sagt att det är något superavtal som ger dem halva priset på allting eller något sånt? Eftersom nya datorbuiken kommer syssla med ungefär samma verksamhet som gamla är det lika bra att ta något färdigskrivet. De har ju en otrolig tidsbrist i återskapandet av en stor nätbutik!

Permalänk
Avstängd

SkunkFunk-

Tack för ditt stöd. Trevligt att läsa att det är nån som kan ge mig ett halvt rätt. Enligt den nya ägaren så gjordes det ingen vinning igenom konkursen och det hade varit bättre om dem hade fortsatt med gamla Datorbutiken och är det trevligt att läsa att nya ägaren har gjort en bra affär som han blånekar till.

Det stämmer att vem som helst kunnde köpa domänen men avtalen med levrantörer kan inte han ingått i köpet. När man blir erbjuden såna fördelar som dem andra inte får så blir det inte en budgivning på lika villkor. Som anställd i Datorbutiken så har man möjlighet att välja vilka som man vill göra glada så man får det största försprånget mot konkurrenterna när man starta upp i nytt företag med domänen Datorbutiken.com.

Efter som CapTech var centralagret i slutet så lär Datorbutiken var den största kunden, men nya Datorbutiken och gamla Datorbutiken inte är samma företag så skulle dem heller inte få ärva avtalen. Man kan inte säga att det är två helt olika företag vid garanti och samma företag när det är levrantörsavtal?

Permalänk

Har du någon länk till IDG angående ärvningen av avtalet? Jag är oerhört skeptisk till att ärva betyder att själva avtalet har ärfts, att man suddat ut de gamla namnteckningarna och ritat dit nya. Jag tror snarare de syftar till att man gett dem samma villkor som gamla datorbutiken för att det helt enkelt fungerade bra för båda parterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Dom kanske har bra pris på Foliehattar?

hahaha xD

Permalänk
Medlem

Dem Niklas90 har dem en skev verklighetsbild som dem tycker är skrämmande dem som sitter inspärrade på dem psybrythuset.

Dem Niklas90 tillåts trolla med dem på forumt är för dem obegripligt. Luktar förtal och smutskasting av dem värsta sorten. Har dem, Niklas90, dold agenda?

Inlägget dem:ifierat enligt Niklas90-principen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är Niklas90 måhända en fd anställd? Vem vet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har inte satt mig in i detta så noga men jag tar mig friheten att citera ett par inlägg på IDG skrivna av bla EtherMan, om det är så som påstås ja då tycker jag det verkligen är illa ställt...

"Du menar att hävda att allt är frid och fröjd, ta emot tiotusentals kronor för en dator (som är för dyr för att handlas mot postförskott eller faktura enligt deras regler), att sen under en hel månad underlåta sig att leverera denna dator och sen konkursa bolaget, det är inte att lura kunder? Bolaget hade för helvete 60 miljoner i skulder enligt konkursförvaltaren. Man samlar inte på sig så mycket skulder utan att veta mycket precis vad man sysslar med. Bedrägeri heter det normalt.

Har du ens tänkt på vad hela affären handlar om? Enda anledningen att företaget går i konkurs är just för att dessa två skulle kunna köpa upp lagret igen för en struntsumma och bli av med alla skulder. De har vetat om detta under lång tid och har medvetet underlåtit sig att leverera datorer enbart för att öka på lagret som de fått betalt för en gång redan och som de nu kan köpa för en struntsumma och sälja ytterligare en gång. Som sagt.. Bedrägeri är vad det är"

"De har dessutom satt i system att ta dubbelt betalt för varor innan konkursen. De har struntat i avbeställningar. Eller kvittat avbeställningen genom att ge tillbaka beloppet men dra av två samtidigt.

De HAR lurat kunder."

"Har du bevis så gå till myndigheterna. Själv litar jag lika mycket på er som dom som påstår att dom är hederliga.

Men betänk nu att ni har fel, och att det handlar om två anställda som inte varit medvetna om vad som hände (om det hände), tycker ni själva att det är smart att baktala snubbarna då?"

"Jacob Mårtensson, grundare och vd i JME data och Niklas Sandgren, tidigare produktionschef på Datorbutiken.com

Två anställda som inte varit medvetna om att företaget dragit på sig 60 miljoner i skulder? Ja och jag heter Jultomten."

Låter inget vidare tycker jag...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kommentarer och foruminlägg låter sällan något vidare...