Idag tog jag ett beslut som kommer ändra mitt liv för alltid

Permalänk
Medlem

Idag tog jag ett beslut som kommer ändra mitt liv för alltid

Nu får det vara nog. Jag har bestämt mig för ett nyktert liv.
Jag har sedan tonåren druckit till och från. Första fyllan kommer jag mycket väl ihåg, en kompis storasyster köpte en flaska Sangria och jag blev snorfull, allting snurrade och jag trodde allvarligt att jag skulle dö. De som var med tänkte ringa ambulans.
Vaknade upp dagen efter i en kompis garage/ förråd. Tänkte att det var inte så farligt. Den sommaren (när jag var 15-16) söps det alltid varje helg, vi gjorde fulblandingar av det som snoddes av föräldrarna, vin, glögg, sprit, whisky, likör. Allt blandades i samma flaska och smakade rent utsagt skit, men fulla blev vi.

Tiden gick och snart blev det 18års-åldern med allt vad krogbesök heter, varje helg eller ledighet fylla. Jag ringde och sjukanmälde mig med 10-15 personer i lägenheten för att fortsätta festa.

Nu, snart 20år senare är mönstret nästan detsamma, men skillnaden är att kompisarna är sedan länge borta. Det är alltid jag som blivit snorfull, gjort bort mig och varit odrägligast, man tror man är snyggast i världen när egentligen det nog är en sorglig syn för alla andra. Nu när jag druckit har det varit ensam framför datorn, med poker som sällskap. Sen när jag blivit tillräckligt full eller ölen slut, krogen med resultat kanon igen och absolut ingen aning som vad som hänt dagen innan.
Det har hänt många gånger jag ringt en bekant för att lugna mig och höra för vad som hände.

Jag kan väl i all bedrövelse beskriva lite om vad jag gjort:
- Vaknat upp dagen efter med ett par trosor i skjortfickan. Vems det är, har ingen aning.
- Fyllekört en gång för 20år sedan. Kompisarna som var hemma hos mig drog iväg, jag fattade inte varför och tog bilen för att prata med dem.
- Hamnat i fyllecell 2 gånger för 6-7år sedan. Efter det tog jag inte en öl på ett halvår, men sen kom sommaren..
- För många år sedan på en nyårsfest, började smöra och kladda på värdinnan. Det slutade i ett sovrum och vi i princip skulle börja ha sex när hennes sambo kom in. Blev utkastade och gick därifrån, utan ytterkläder. Minnet kom igång när jag var 2-3km därifrån och hade absolut ingen aning om var jag var (vi var bortresta). 20c kallt och höll på att förfrysa mig, fick hjälp av ett par i en villa som skjutsade mig tillbaka.
- Bråkat och varit odräglig på midsommarfirande för några år sedan så det gänget vill inte ha med mig att göra överhuvudtaget sedan dess. Umgicks mycket med dem innan.

Kort sagt kan man säga att i princip varje gång jag druckit händer det någonting konstigt eller olyckligt.

Nu har jag börjat slira på jobbet, ett flertal sjukanmälningar och cheferna begriper nog mer än vad jag hittills själv kunnat erkänna. Senast förra veckan sjukskriven, mådde så fruktansvärt dåligt med ångest och depression.
Nu äter jag antideprissiva för att kunna sova...

Idag har jag efter mycket, extremt mycket tankar tagit beslut att såhär kan jag omöjligt hålla på. En kompis sedan ungdomen har varit nykter ett antal år, jag sökte upp hans nummer och pratade med han om hur jag beter mig.
Han har gjort precis samma sak, ljugit för sig självt, stängt in sig, mått psykiskt dåligt, slirat från jobbet etc.

I morgonkväll ska vi tillsammans gå till AA, han kommer vara min stödperson och han blev mycket glad att jag ringde och börjat inse fakta. Tänk att det ska ta så extremt länge innan man börjar inse hur man håller på, jag har i princip de senaste 20 åren levt ett liv i lögn.
Jag alkis? Inte en chans, det är dom där loseerna som sitter på parkbänkar som har problem, inte jag! När det i själva verket är 2-4 promille som sitter på parkbänkarna av alla som dricker för mycket, de flesta sitter hemma.

Det kommer bli mycket skönt att äntligen börja ett nytt liv utan ångest och sjukdomar. Ser fram emot att träffa vänner igen, kunna leva ett normalt liv och återskapa kontakter med alla dem som jag skrämt bort av mitt beteende.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Det låter som att du verkligen vill förändras och har motivationen. Önskar dig lycka till!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

håller tummarna för dig.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Hoppas att det går bra för dig, glöm inte att uppdatera här emellanåt. Och skriva hur det går för dig.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Tack för vänligheten. Det måste funka för mig, så är det bara. Den närmsta tiden kommer säkert att bli jävligt tuff, att erkänna för mina föräldrar, jobbarkompisar etc men förhoppningsvis har jag stödet bakom de alla.

Jag kan förresten ta tillfället i akt och be samtliga medlemmar här om förlåtelse om jag på något sätt förargat eller sårat någon, vilket jag vet finns (piercing-tråden bl.a). Jag är normalt inte en tjurig idiot, det har varit alkoholen som pratat.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

håller tummarna för dig.
En del klarar av alkoholen , en del inte, en del tror dom gör det men ändå inte gör det.

Sen finns det dom som erkänner att dom ej fungerar med alkohol, och det är starkt i mitt tycke!

Önskar dig all lycka & en trevlig fortsättning på jul-ledigheten och nyår.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för dig:P Det kommer bli tufft, men skönt att din polare har viljan att vilja stötta dig. Vi här kommer att stötta dig.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för dig!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Du ska ju ha en Eloge för att du kommer frma och pratar om det Det är ett stort steg! Hoppas verkligen för din skull att det går vägen!

Lycka till!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lycka till är allt jag kan säga. Se till att prata mycket med din nyktra vän och att hitta något sätt att få bort tankarna så fort suget kommer, kanske ringa honom eller nån annan vän, eller varför inte alkohollinjen (020-84 44 48).

Permalänk
Medlem

lycka till! jag är övertygad om att dina nära och kära kommer att stötta dig!

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

jag kom inte på nått klyftigt att skriva nu, så får räcka med ett "Lycka till!"

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Håller tummarna sålänge man har erkänt det för sig själv så tror jag man kan tamefaan klara det mesta

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Woooooow sluta med alkohol, vilken otrolig uppoffring....som om det någonsin har varit en mänsklig rättighet

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Woooooow sluta med alkohol, vilken otrolig uppoffring....som om det någonsin har varit en mänsklig rättighet

När man är beroende av något så är det väldigt svårt att sluta. Testa själv att vara ifrån datorn, från och med nu.

Skriv i denna tråden sen när du startar datorn igen, slår vad om att du inte ens kommer att ha stängt av den...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Behöver du skriva av dig så gör det här! Även om inte alla svarar så lovar jag att det är det många som läser och ser dig som en bra kille.

Permalänk

Lycka till! Har man väl insett så kommer du klara det

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Beroenden är alltid svåra att bli av med, men det svåraste är att inse att man har dem!

Lycka till!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
När man är beroende av något så är det väldigt svårt att sluta. Testa själv att vara ifrån datorn, från och med nu.

Skriv i denna tråden sen när du startar datorn igen, slår vad om att du inte ens kommer att ha stängt av den...

Eller ännu värre, sluta med socker. Går inte beskriva abstinensen, fy fan.

Lycka till TS!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Lycka till!
Kom ihåg också, Det går att ha roligt utan alkohol!

Permalänk
Medlem

det går också att dricka alkohol utan att ha roligt;) och varje gång man dricker alkohol har man det VÄLDIGT tråkigt dagen efter

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

GRATTIS!!! Skulle jag vilja börja med att säga. Inte till ditt tidigare liv, utan till det att du har gjort det svåraste, att erkänna och bestämma. Under många år är det spriten som har bestämt vad du ska göra, nu har DU bestämt. Grymt starkt! Efter att ha levt med en alkoholiserad pappa i hela mitt liv, vet jag hur svårt det är att gör det du redan har gjort. Tyvärr tog han aldrig det beslutet, istället valde han att supa ihjäl sig. Du har alltså inte "bara" bestämt dig för ett nyktert liv, du har även bestämt dig för att leva. I första hand är det naturligtvis för dig själv du gör det här, men det kommer också föra med sig att du gör något stort för din familj och dina vänner. Lycka till, och återigen ett stort grattis!

/Jonas

Permalänk
Medlem

Ett stort lycka till, jag ser fram emot att läsa om dina framsteg i den här tråden.

Permalänk

Fasen vad härligt att du själv insett allt och själv tagit beslutet! Riktigt starkt jobbat, ditt liv kommer nog få en riktig skjuts uppåt på stegen!

Lycka till // Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Lycka till, hoppas det går bra för dig.
Blir förmodligen inte det lättaste du gjort i ditt liv men är säker på att du kommer må otroligt mycket bättre om ett tag.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med att erkänna ditt problem, framförallt för dig själv.

Känner själv folk som trillat ner ganska långt p.g.a. alkohol, men tagit samma beslut som du nu har gjort. Det är verkligen sanslöst hur ett sådant beslut kan påverka en person positivt.
Alkoholstoppet har inneburit att dessa personer gått från att ha varit personer man helst undviker till folk man har en stor respekt för.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Respekt..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Lycka till, låt inte abstinensen få ner dig, den är tillfällig!

Lite info som du kanske kan behöva på vägen.
http://www.netdoktor.se/?_PageId=490&AreaId=19

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, hälften vunnet genom att erkänna för dig själv! Bara den svåra halvan kvar, men jag är övertygad om att du klarar av det. Keep going!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Starkt av dig! Lycka till!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum