Hur kalla drycker kan man dricka?

Permalänk

Hur kalla drycker kan man dricka?

Hej, jag undrar om det finns någon som vet hur kalla drycker man kan dricka utan att halsen tar skada. Att sprit som legat i frysen är gott att dricka vet nog de flesta här. Självklart måste man då överdriva, eftersom jag har metallglas och en SS som är god för -50C undrar jag när man kommer ner i temperaturer som skadar halsen. Någon kanske har testat? Om ingen har något att invända mot det ska jag antagligen testa inom en snar framtid.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv

Inte något direkt svar nej, kroppen är rätt flexibel för kalla temperaturer eftersom vävnadsvätska har hög specifik värmekapacitivitet.

Sålänge det inte är några stora volymer (vilket det troligtvis inte är med tanke på att det är sprit vi pratar om ) bör inte halsen ta skada av kylan innan man tycker det är för kallt för att dricka behagligt.

Jag skulle vara mer orolig för metalglaset mot läpparna dock :).

Permalänk

Varningens ord för att dricka större mängder kall vätska dock. Kramp i magen + rännskita är möjliga biverkningar

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Det låter inte kul, dock så är problemet inte en halv liter 2 gradigt vatten utan mer två shots mellan -40-30C.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

det kan ju inte ens vara njutbart! Att ha torr is på tungan gör ju ont...fatta vad det här gör!

Permalänk
Sötast

En fråga...... Varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
En fråga...... Varför?

Nån slags machogrej kanske?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
En fråga...... Varför?

För att jägermeister smakar bäst vid -18°C.

On topic.

Det är väldigt mycket en fråga om vad det är och hur mycket man dricker. Om man sköljer med någonting rumstempererat efteråt bör det inte vara så svårt.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nån slags machogrej kanske?

Måste vara det, det sprider sig säkert till överklockningsforumet om ett par år.

195% överklock + 3 bitar torr-is i magen på 12sekunder.

"Asså fyyyfaan, en gång så drack jag sprit som var -50C! Creds till mig or what!?"

Så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
För att jägermeister smakar bäst vid -18°C.

Roligt påstående.

Mjölkchoklad är godast om det är en palm 30meter väst om glaset!

Haha, ni får ursäkta mig, har faktiskt bara lite roligt i tråden i allmänhet, menar inte att göra någon ledsen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Roligt påstående.

Det är dock den officiella rekommenderade serveringstemperaturen, och det stämmer att det smakar mindre illa då.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är dock den officiella rekommenderade serveringstemperaturen, och det stämmer att det smakar mindre illa då.

Det beror på att kylan dämpar smaken. Ju kallar det är ju mindre smak känner man vilket är en klar fördel om man nödvändigtvis ska dricka jägermeister.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det beror ju naturligtvis på vilken vätska det rör sig om. Värmekapacitet och värmeledningsförmåga är minst lika viktiga som temperatur. Vattenbaserade vätskor, inklusive spritdrycker är inte nödvändigtvis mer hälsosamma vid -20 grader än flytande kväve vid -196.

Salige "fysikfakiren" Hans-Uno Bengtsson demonstrerade detta rent handfast genom att sörpla i sig kväve i TV.

Detta sett som ett allmänt resonemang; jag begriper att det handlar om spritdrycker och inte om flytande kväve...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Oj, medan jag har spela poker har denna tråden artat sig och blivit en riktigt rolig tråd:).
Jag som då råkar gilla jäger, gillar speciellt att dricka jäger när den är riktigt kall, då det känns det både kallt och varmt. Då måste man ju testa om det är någon skillnad att dricka det när det är ännu kallare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

Roligt påstående.

Iskall Jäger är bättre än ljummen.

Samma som med vilken dricka som helst nästan. Cola är bättre om den är kyld, öl är bättre då den är kyld. Så förstår inte varför det skulle vara "roligt påstående"?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Iskall Jäger är bättre än ljummen.

Samma som med vilken dricka som helst nästan. Cola är bättre om den är kyld, öl är bättre då den är kyld. Så förstår inte varför det skulle vara "roligt påstående"?

Det roliga var den specifika siffran

Påståendet verkar ta för givet att alla människor är lika, är en. Vilket jag hoppas att ingen tror på

Kallare, håller även jag med om är bättre. Men det finns säkerligen minst 1 här på sweclockers som gillar sin cola varm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Iskall Jäger är bättre än ljummen.

Samma som med vilken dricka som helst nästan. Cola är bättre om den är kyld, öl är bättre då den är kyld. Så förstår inte varför det skulle vara "roligt påstående"?

Öl är inte alltid bättre när den är kyld. De flesta ölsorter ska drickas vid källartemperatur, vilket är märkbart varmare än kylskåpstemperatur. Anledningen till att folk vill ha sin öl så kall som möjligt är att de inte gillar smaken eller bara dricker fulöl.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Varm saft är godare än kall.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
För att jägermeister smakar bäst vid -18°C.

Jäger är helt klart godast rumstempererad, för då känner man smaken av kryddorna bättre. Iskall jäger är skit. Jäger är för övrigt min favorit bland alkoholhaltiga drycker. Sorry för off topic.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Iskall Jäger är bättre än ljummen.

Samma som med vilken dricka som helst nästan. Cola är bättre om den är kyld, öl är bättre då den är kyld. Så förstår inte varför det skulle vara "roligt påstående"?

Åk till Belgien och be om en kall trapist så kommer du nog bli utjagad ur landet av ett gäng arga munkar och med all rätt. Samma öde går du nog till mötes om du åker till Skottland och ber om is i whiskyn.
Hela den där grejen med whisky on the rocks i ett "old fashioned" glas är för övrigt ett Amerikansk påfund för att de skulle få i sig sin äckliga bourbon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Åk till Belgien och be om en kall trapist så kommer du nog bli utjagad ur landet av ett gäng arga munkar och med all rätt. Samma öde går du nog till mötes om du åker till Skottland och ber om is i whiskyn.
Hela den där grejen med whisky on the rocks i ett "old fashioned" glas är för övrigt ett Amerikansk påfund för att de skulle få i sig sin äckliga bourbon.

Liksom hela grejen med iskall öl. Jänkarna kan verkligen inte det här med mat och dryck.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Liksom hela grejen med iskall öl. Jänkarna kan verkligen inte det här med mat och dryck.

Säg inte det. Amerikanerna har ett gäng riktigt bra mindre bryggerier så döm inte ut hela landet bara för att majoriteten verkar tycka om att dricka en svagt gulaktig vätska som smakar mer som öl efter den passerat njurarna en gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kaffe, te och choklad (alltså inte iste/kaffe och "choklad dryck" som oboy te.x.) dricks ju också med fördel varm, smakar ju skit om det är kallt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Åk till Belgien och be om en kall trapist så kommer du nog bli utjagad ur landet av ett gäng arga munkar och med all rätt. Samma öde går du nog till mötes om du åker till Skottland och ber om is i whiskyn.
Hela den där grejen med whisky on the rocks i ett "old fashioned" glas är för övrigt ett Amerikansk påfund för att de skulle få i sig sin äckliga bourbon.

Bourbon är inte äckligt och kan med fördel drickas utan isen och rumstempererad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Öl är inte alltid bättre när den är kyld. De flesta ölsorter ska drickas vid källartemperatur, vilket är märkbart varmare än kylskåpstemperatur. Anledningen till att folk vill ha sin öl så kall som möjligt är att de inte gillar smaken eller bara dricker fulöl.

Men "källartemperatur" är ju inte varm illafall. Räknas ju ändå som kall trots att den är några grader varmare än kylskåpet. Det är ju inga festivalöl som legat framme i solen hela degen^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Delvis handlar det ju om att smaker döjls vid höga/låga temperaturer. Men jag tror det speciellt handlar mycket om hur mycket olika smaker döljs. Luktsinnet är ju väldigt viktigt för "smaken" och de aromer som finns i spriten måste ju förångas för att nå receptorerna. Olika temperaturer ger olika förångningstider och därmed olika smakfaser. Bara en gissning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Salige "fysikfakiren" Hans-Uno Bengtsson demonstrerade detta rent handfast genom att sörpla i sig kväve i TV.

Hehe, jag har sett det live. Synd bara att han gick bort nyligen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det roliga var den specifika siffran

Du kan inte ha sett många bondfilmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
det kan ju inte ens vara njutbart! Att ha torr is på tungan gör ju ont...fatta vad det här gör!

Torr-is = ca -78 grader. Dvs bra mycket kallare.

Om det nu var det du menade.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Nja, grejen med torris är att om man inte har en så stor bit så förångas den så fort att den svävar på sitt eget gasmoln, så det känns inte som -78 grader utan betydligt varmare

Permalänk
Medlem

Öl ska i min mening ligga på strax under rumstemperatur... och jägern strax under det. Whiskyn däremot får inte understiga det. Och is i? Förstöra god whisky?

Permalänk
Avstängd

Ingen is, men en skvätt vatten e ju inte fel ibland

Permalänk

Det finns ju också s.k. whiskystenar som man lägger i frysen och sedan använder för att kyla ner whiskyn utan att vatten bildas. Om man har en bra whisky är det lite synd att använda det, men har man inte råd med det och är tvungen att köra blended kan det vara lika bra Sen angående öl skiljer det ju mycket mellan ölsorterna. Om man vill ha något svalkande finns ju inget bättre än en kall lager.