Permalänk

Saknar massa minne i Vista

Jag har 4 GB RAM, och två grafikkort (9800GTX) som har 512 MB vardera. Jag kör 32-bitars Vista, så en hel del minnesadresser ska ju vara upptagna, men borde jag inte ha tillgång till mer än till 2,5 GB?

Så här ser det ut om man kollar i advanced system information:

Installed Physical Memory (RAM): 4,00 GB
Total Physical Memory: 2,50 GB

Permalänk
Medlem

512MB till vardera grafikkortet samt ytterligare en del till nätverk, hårddiskkontroller, ljudkort mm. nforce chipset använder rejält med minnesadresser så 512MB där är en normal siffra (som jämförelse klarar sig intel P35 med ungefär 200MB).
4096-512-512-512=2,5GB

Med din hårdvarukonfiguration är Vista64 att föredra om det finns väl fungerande drivrutiner. Licensen är giltig för båda versionerna så du behöver inte köpa nytt operativsystem, bara att låna en Vista x64 skiva och installera över. Uppgradering är ej möjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jo man kanske skulle byta till x64, undrar hur det är med drivers etc. bara. Senast jag testade x64 XP var det ett flertal grejer som totalt saknade drivers, och en del program som inte ville funka. Hur är det nu egentligen, funkar det bättre? Bör man ha en 32-bitars partition vid sidan om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magic_Motor_Ola
Jo man kanske skulle byta till x64, undrar hur det är med drivers etc. bara. Senast jag testade x64 XP var det ett flertal grejer som totalt saknade drivers, och en del program som inte ville funka. Hur är det nu egentligen, funkar det bättre? Bör man ha en 32-bitars partition vid sidan om?

Det är inte svårare än att gå till de olika tillverkarnas sidor och se om de har drivers eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magic_Motor_Ola
Jo man kanske skulle byta till x64, undrar hur det är med drivers etc. bara. Senast jag testade x64 XP var det ett flertal grejer som totalt saknade drivers, och en del program som inte ville funka. Hur är det nu egentligen, funkar det bättre? Bör man ha en 32-bitars partition vid sidan om?

Är sällan problem med drivare för Vista x64, om man inte har nån udda hårdvara eller rejält gamla saker.
XP x64 däremot har inte lika bra support från hårdvarutillverkarna.

Ser ingen anledning till att ha ett x32 system med dualboot också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300