Nytt problem med Seagate 7200.11

Permalänk
Melding Plague

Nytt problem med Seagate 7200.11

Hårddiskjätten Seagate har allvarliga bekymmer med modellserien Barracuda 7200.11. Användare rapporterar om att hårddisken helt enkelt slutar att fungera.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag aktade mig faktiskt från att köpa en 1,5TB disk vid senaste köptillfället. Jag hade hört här på forumet att den kunde stanna vid 75% i formateringen.

Permalänk
Medlem

Detta var ju tråkiga nyheter. Har ännu inte stött på några problem, får hoppas jag klarar mig utan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Detta var ju tråkiga nyheter. Har ännu inte stött på några problem, får hoppas jag klarar mig utan.

samma här. har 2st av dessa 500gb med samma serienummer och firmware. inga problem "ännu"

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Tur jag inte inhandlade den förra veckan då (blev en spinpoint istället). Tråkigt för seagate och konsumenterna dock =/

Permalänk
Medlem

Om problemet varit känt sen länge, varför forsätter de sälja den? De tror kanske att hårddiskarna kommer laga sig själva?

Permalänk

Är inte Seagate och Maxtor 2st HD tillverkare som man aldrig borde köpa ifrån?

Maxtor är kännda för att gå sönder och Seagate är inte dåliga på att förstöra för sig själva just nu.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Min Seagate disk började lukta rök och blev tillslut bränd...jävligt kul.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Kör 3 samsung och en raptor här så man klarar sig från det aktuella problemet...men "historien" upprepar sig...
För många är sen var det IMB GXP serie man skulle se upp för och nu en seagate serie. Vad blir det nästa gång månne?

Samsung är väl "gamla" ibm om jag inte misstar mej?

Permalänk
Medlem

hmm hoppas man inte råkar ut för nått problem sitter ju på två seagate 7200.11 diskar dock är dom på 1TB styck men man vet ju aldrig men den ena har ju iaf funkat fint men den andra låter som en klocka lite då och då vilket är lite oroande men är väl förhoppningsvis inget.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Har 500GB modellen, den har redan dött en gång. Fick ny på garantin, med samma serienummer.

Permalänk

klick of death precis vad jag fick på min seagate :/

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Kör 3 samsung och en raptor här så man klarar sig från det aktuella problemet...men "historien" upprepar sig...
För många är sen var det IMB GXP serie man skulle se upp för och nu en seagate serie. Vad blir det nästa gång månne?

Samsung är väl "gamla" ibm om jag inte misstar mej?

Refererar du till Deathstar?

Nej... Hitachi köpte upp IBM:s hdd-tillverkning.

Nog med off-topic

Permalänk
Medlem

Tror mig 500-gigare börjat klicka in döden, fast den funkar ju än, utan problem vad jag kan märka i allafall. Kommer nog köpa en spinpoint för säkerhets skull ändå och föra över allt. Synd, för jag gillade seagate, ett tag i alla fall:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

hmmm har en seagate 300g , kan vara från serien före. kanske bäst att koppla in den igen och se om de lever då........

Permalänk
Medlem

Samsung är inte så värst stabila dem iheller... min 1TB har inte varit i drift mer än 2 månader innan problem börjar uppstå... Skitkul... fick beställa 1tb för att kunna föra öve allt...

Permalänk
Medlem

Fan, nu börjar jag bli orolig, sitter med 750GB-modellen och den tror jag alltid har hängt sig delvis i främst MSN-rutor när man precis startat datorn, då laggar allt fast utom kanske 25% av allt som är igång, inte 30 sec, känns som det men det rör sig nog om 15-20 sec.

Har trott att det var vista som lirade dåligt på mitt 3 år gamla skräp.

Hmm, är det döden som försöker knacka på ända från början tro?

Innehållet på disken är hur viktigt som helst rent utsakt. Hmm jag vill ju inte köpa en ny disk bara för att idioterna har köpt upp Maxtor och tagit vara på deras brister till deras hårddiskar....

Hmm, många samsung 200GB IDE för kanske 3 år sedan raderade sig sjävla hela tiden, så samsung ska jag nog avstå ifrån.

Hitachi tycker jag har för lite erfarenheter, men kanske borde välja dom eller WDC ändå.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Min 500GB håller på o klicka satan när den arbetar, precis som att den kommer o sprängas! Konstigt är det.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

ajdå ajdå!

sitter med en 500GB 7200.11 ST3500320AS, fast det är ett s på slutet är det väl samma familj som hos de som har problem ?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Köpt 4 st 1 TB och 2 st 1,5 TB Seagates sedan september. Två av dessa har redan lagt av (hittas inte av BIOS, båda är 1 TB-diskar). Garanti på HD känns inte aktuellt att unyttja i alla fall. Jag vill inte skicka iväg min HD vind för våg med personliga brev, epost, kundinfo med mera från både privatliv och företag. Vem ansvarar för vad som händer med data på diskarna sedan de eventuellt räddats med firmwareupdate? Nej, tyvärr. En disk som krashar betyder pengar i sjön... Om inte någon har en bra idé hur man permanent raderar data utan att kunna accessa HDn? En gigantisk elektromagnet kanske...

Precis kompensationsbeställt några 750 GB Samsung (1 TB verkar ha haft många dåliga exemplar också, även för Samsung). Hoppas de håller bättre. Egentligen tror jag mer på WD, men de var avsevärt dyrare så kanske snålheten bedrog visheten. Det återstår att se.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Påminner om IBM DeathStar serien
Enda diskarna som krånglat för mig är dock WD diskar. Fast sen är det ju ett tag sedan man använde IDE diskar på 80GB flitigt så förhoppningsvis har de bättrat sig

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Fan, nu börjar jag bli orolig, sitter med 750GB-modellen och den tror jag alltid har hängt sig delvis i främst MSN-rutor när man precis startat datorn, då laggar allt fast utom kanske 25% av allt som är igång, inte 30 sec, känns som det men det rör sig nog om 15-20 sec.

Har trott att det var vista som lirade dåligt på mitt 3 år gamla skräp.

Hmm, är det döden som försöker knacka på ända från början tro?

Innehållet på disken är hur viktigt som helst rent utsakt. Hmm jag vill ju inte köpa en ny disk bara för att idioterna har köpt upp Maxtor och tagit vara på deras brister till deras hårddiskar....

Hmm, många samsung 200GB IDE för kanske 3 år sedan raderade sig sjävla hela tiden, så samsung ska jag nog avstå ifrån.

Hitachi tycker jag har för lite erfarenheter, men kanske borde välja dom eller WDC ändå.

Hitachi är dem som jag har bäst erfarenhet av. Helt tokstabilt och aldrig några problem. Har 4 diskar som jag har kört 24/7 i snart 3 år

Permalänk
Medlem

de kanske borde korta garantin till tre månader så slipper de alla bekymmer

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Hmm verkar som 7200.11 serien är ingen bra i helhet i kvalité och stabilitet.

Kan dock säga att 7200.10 serien verkade vara väldigt bra. har 2st 320gb som gått i snart 2 år och de fungerar som de var helt nya fortfarande.
Kan inte säga samma sak om min Maxtor 10 200Gb som är 4,5år gammal. (halverad prestanda/fitness)

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lagom betryggande att ha en 7200.11 på 1 TB som bildlagringsdisk.

Det blir nog tätare backuper framöver för min del.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Har också haft 2 st Seagate diskar i 7200.11 serien som kraschat i år.
Har numera helt gått över till WD's diskar som funkar klockrent.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Hmm verkar som 7200.11 serien är ingen bra i helhet i kvalité och stabilitet.

Kan dock säga att 7200.10 serien verkade vara väldigt bra. har 2st 320gb som gått i snart 2 år och de fungerar som de var helt nya fortfarande.
Kan inte säga samma sak om min Maxtor 10 200Gb som är 4,5år gammal. (halverad prestanda/fitness)

samma här, har två stycken 7200.10 250GB som körts i raid i över 1 år nu, no problemas

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får hoppas att "7200.11-familjen" inte adopterar ES serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Hitachi är dem som jag har bäst erfarenhet av. Helt tokstabilt och aldrig några problem. Har 4 diskar som jag har kört 24/7 i snart 3 år

Alla tillverkare har problem då och då. Du är troligen inte tillräckligt gammal för att komma ihåg IBM:s "Deathstar" (Deskstar...). Som du kanske vet så köptes IBM:s diskdivision upp av Hitachi (HGST).

Mina absolut sämsta erfarenheter har jag haft av IBM. Vissa äldre Samsung diskar var också ett jäkla skräp.

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare har måndags ex. eftersom dom har fabriker över hela värden .. hade senast 3 mån sen en WD 500gb den med 5yrs garanti .. skrek o la av .. fick en ny av WD inga problem, men så är det. Tror inte den ena e bättre än den andre utan det är som ett hav ibland böljar det
har varit drabbad av både IBM:s o Samsungs svåra period med, shit happens

btw gott nytt

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB