Permalänk
Medlem

Mobilnätens pålitlighet

Igår slog det mig igen, hur opålitliga våra mobilnät är. Så fort det uppstår en situation där fler "än vanligt" använder sina mobiler samtidigt så slutar näten att fungera.

Är detta verkligen acceptabelt? Är det inte alls tänkt att mobilnäten ska kunna användas i diverse nödsituationer? Säg att ett vattenkraftverk här i Norrland skulle haverera, och en hel by på säg ett tusental invånare skulle bli översvämmad; något så oerhört praktiskt vid räddningsarbetet som mobiltelefoner skulle bli helt oanvändbart och bortkastat.

Tänk er en liknande situation i en storstad?

Finns det verkligen inga krav på att mobilnäten ska klara av en större belastning än den vardagliga? Ser staten ingen nytta i att behålla mobiltelefonkommunikationen vid diverse krissituationer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Mobilnätens pålitlighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Igår slog det mig igen, hur opålitliga våra mobilnät är. Så fort det uppstår en situation där fler "än vanligt" använder sina mobiler samtidigt så slutar näten att fungera.

Är detta verkligen acceptabelt? Är det inte alls tänkt att mobilnäten ska kunna användas i diverse nödsituationer? Säg att ett vattenkraftverk här i Norrland skulle haverera, och en hel by på säg ett tusental invånare skulle bli översvämmad; något så oerhört praktiskt vid räddningsarbetet som mobiltelefoner skulle bli helt oanvändbart och bortkastat.

Tänk er en liknande situation i en storstad?

Finns det verkligen inga krav på att mobilnäten ska klara av en större belastning än den vardagliga? Ser staten ingen nytta i att behålla mobiltelefonkommunikationen vid diverse krissituationer?

håller med där. Igår var nätet utslaget från 23.00 till 01.30 ungefär.
Och det var överallt i hela stan så det var inte en enstaka mast som haverade.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Mobilnätens pålitlighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ser staten ingen nytta i att behålla mobiltelefonkommunikationen vid diverse krissituationer?

Som vanligt är det nog mest en kostnadsfråga; ingen är intresserad av att betala för all denna redundans. Och staten har nog fullt upp med att försöka få rakel att fungera...

Permalänk
Medlem

Det tråkigt är väl att de ansvariga för telenätet inte kommer att förändra detta innan det blir kris och det händer något allvarligt.

Permalänk

Jag ser som ett större problem att vi inte har täckning överallt i landet för de vanliga mobiltelefon-näteten, och nu syftar jag ändå inte på norra sverige.

Om en stor katastrof i tältbebyggelse inträffar, så gäller det att fly till en säker plats hjälpa och andra i samma folksamling. Att folk skall gå/köra emot folkströmmen för att rädda någon annan tror jag oftast skadar mer än nytta. (vid en riktig stor katastrof) Så frågan vad skall man använda mobilen till? Att meddela att man är okej, är bra men inget livsnödvändigt.

Men men en dag kommer nog detta problem att löses av sig själv, då utvecklingen går(iaf kommer att gå) snabbare framåt än antalet nya mobilabonnenter som tillkommer.
Lösa problemet genom att tvinga teleoperatörer att överdimensionera näten, vilket leder till högre telefonkostnader tror jag inte på, likaså inte att lägga ner en massa skattepengar på teknik som hela tiden ändras. Innan staten har fått igenom detta för gsm, så har väl gsm-nätet blivit nerlagt?

Det man kan göra idag är att tala med sina anhöriga vad man skall göra vid en katastrof, jag själv har tillgång till en "skyddsrum/bunker liknande" ifall kriget kommer. (gammalt hus och det ingick i hyran, nä jag är inte paranoid däremot de som byggde huset)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Med tanke på sättet mobilnäten fungerar så hade det i princip varit omöjligt att med den teknik som nu används erbjuda någon större redundans.
Att dubblera antalet möjliga samtida samtal hade kostat enorma pengar, samtidigt som vi fortfarande har precis samma problem (så fort en katastrof inträffar så kommer ändå systemet att närmast gå ner).

Därmed är det i praktiken meningslöst att använda dagens mobilnät när väldigt stora olyckor inträffar. Att kasta lite mer pengar på det hela hjälper inte heller, summor i mångmiljardklassen har redan spenderats på mobilnäten, det är helt enkelt inte ekonomiskt att bygga ut varje nät överdrivet mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Går verkligen hela nätet ner? Är det inte bara de samtal och sms som det för tillfället inte finns kapacitet för som bortprioriteras?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Går verkligen hela nätet ner? Är det inte bara de samtal och sms som det för tillfället inte finns kapacitet för som bortprioriteras?

Ställer samma fråga, 112 prioriteras väll alltid så även om gsm/3g systemen är nere (överbelastade) så kan fortfarande nödsamtal komma fram?

Eller?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Ställer samma fråga, 112 prioriteras väll alltid så även om gsm/3g systemen är nere (överbelastade) så kan fortfarande nödsamtal komma fram?

Eller?

Det borde vara så i allafall. Masterna som står längs med kusten tillåter ju till exempel att man ringer 112 sålänge signalen överhuvudtaget når fram. "Vanliga" samtal blir bortkopplade långt innan det, p.g.a. kraftiga fördröjningar, detta ignoreras totalt vid uppkoppling mot 112. Fast VHF spöar ju mobiltelefoni så fort man kommer ut nån distans eller två.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Det borde vara så i allafall. Masterna som står längs med kusten tillåter ju till exempel att man ringer 112 sålänge signalen överhuvudtaget når fram. "Vanliga" samtal blir bortkopplade långt innan det, p.g.a. kraftiga fördröjningar, detta ignoreras totalt vid uppkoppling mot 112. Fast VHF spöar ju mobiltelefoni så fort man kommer ut nån distans eller två.

Vad är vhf? hängde inte med där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Vad är vhf? hängde inte med där

http://en.wikipedia.org/wiki/VHF
"Very high frequency"
"VHF (Very high frequency) is the radio frequency range from 30 MHz to 300 MHz."

Vilka tekniker i Sverige är det som använder VHF?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Det borde vara så i allafall. Masterna som står längs med kusten tillåter ju till exempel att man ringer 112 sålänge signalen överhuvudtaget når fram. "Vanliga" samtal blir bortkopplade långt innan det, p.g.a. kraftiga fördröjningar, detta ignoreras totalt vid uppkoppling mot 112. Fast VHF spöar ju mobiltelefoni så fort man kommer ut nån distans eller två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
http://en.wikipedia.org/wiki/VHF
"Very high frequency"
"VHF (Very high frequency) is the radio frequency range from 30 MHz to 300 MHz."

Vilka tekniker i Sverige är det som använder VHF?

Ultra låg frekvens räcker väl längre bort än högra frekvenser?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Äh, VHF var väl lite OT, jag menar ju förstås att man inte skall lita på mobiltelefoni på sjön. Även om man i de flesta fall kan koppla upp ett nödsamtal nära kusten, trots att man egentligen är utom räckhåll.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Men jag tror inte hela sverige skulle ringa runt och överbelasta näten om en olycka skulle hända, på samma sätt hela sveriges mobiltelefoner används 00.00.. SÅ jag tror vi är safe om en olycka, nästan hur stor den än må vara, skulle hända.. TROR

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ultra låg frekvens räcker väl längre bort än högra frekvenser?

Elf är framtiden!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_low_frequency

Permalänk
Medlem

Gött, kan redan se "Caching speech..... Please wait...." framför mig.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Elf är framtiden!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_low_frequency

speciellt i handhållna enheter

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Men jag tror inte hela sverige skulle ringa runt och överbelasta näten om en olycka skulle hända, på samma sätt hela sveriges mobiltelefoner används 00.00.. SÅ jag tror vi är safe om en olycka, nästan hur stor den än må vara, skulle hända.. TROR

Vad pratar du om? Det är ju just det människor gör - oerhört många idioter ringer och belastar näten i onödan bara för att höra om en person de känner i närheten mår bra (vilket går ut över personerna som faktiskt behöver mobilnätet för att ringa efter hjälp).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad pratar du om? Det är ju just det människor gör - oerhört många idioter ringer och belastar näten i onödan bara för att höra om en person de känner i närheten mår bra (vilket går ut över personerna som faktiskt behöver mobilnätet för att ringa efter hjälp).

Om det smäller en atombom centralt i Sverige så köper jag ditt resonemang, vid en större mer trolig typ av olycka (brand, vält tankbil, skolmassaker etc) tror jag inte mobilnätet går ner.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Jag tror inte att mobilnätet kommer att vara problemet (eftersom nödsamtal alltid prioriteras, man kan t.om bli bortkopplad om man ringer ett vanligt samtal och någon ringer 112), utan operatörerna vid larmcentralen.

Permalänk

Vi större katastrofer så blir väl sos alarm överbelastad?
T.ex. en liten jordbävning och folk började ringa sos alarm som galningar, vilket skapade en kö:
http://blt.se/nyheter/karlskrona/sos-alarmtelefon-blev-overbe...
Undra hur stor andel av de som ringde som verkligen behövde akuthjälp? Vid en "riktig" katastrof troligen sak samma, folk ringer till sos fast de inte behöver ha hjälp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
oerhört många idioter ringer och belastar näten i onödan bara för att höra om en person de känner i närheten mår bra (vilket går ut över personerna som faktiskt behöver mobilnätet för att ringa efter hjälp).

Jag skulle antagligen vilja veta hur vida mina nära och kära har det bra om det händer något väldigt omfattande.
Jag vet också några som fortfarande har mobil för att kunna nås/nå folk som man känner om en nödsituation skulle uppstå.

Svårt att bedöma vad som är allvarligt nog.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Nu var det la inte så illa? Jag både fick och skickade SMS 00:01. Visserligen fick jag skicka vissa två gånger, men ändå. Nu var jag visserligen lite norr utöver, men ändå. Mor min som har tele2 kunde inte ens skicka pga "No Service"

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Testpilot

Det är ju knappast ekonomiskt för mobiloperatörerna att bygga sitt nät för att klara av en belastning som uppstår en enda dag om året. Operatörerna gör en avvägning för varje ställe dom har en mast om hur mycket kapacitet det behövs i just det området.

Självklart går det fortfarande att ringa nödsamtal, nätet dör ju inte helt utan väljer vilka samtal som ska prioriteras.

Jag befann mig rätt centralt i Malmö vid tolvslaget och kunde både ta emot och starta samtal men däremot var det svårt att skicka SMS.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Re: Mobilnätens pålitlighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Finns det verkligen inga krav på att mobilnäten ska klara av en större belastning än den vardagliga? Ser staten ingen nytta i att behålla mobiltelefonkommunikationen vid diverse krissituationer?

Givetvis är där prioritet på 112. Förr hade Televerket/Telia dock krav på sig att erhålla en viss tid med batteribackup, därefter ytterligare en viss tid för Larm-funktioner.

Men idag är allt på leverantörer så det finns inga regler. Man dimmensionerar endast precis för den vanliga standard trafiken, varför? Jo, pengar äger såklart...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag skulle antagligen vilja veta hur vida mina nära och kära har det bra om det händer något väldigt omfattande.
Jag vet också några som fortfarande har mobil för att kunna nås/nå folk som man känner om en nödsituation skulle uppstå.

Svårt att bedöma vad som är allvarligt nog.

Eftersom du mycket väl kan "ta" ett samtal från någon som faktiskt behöver det, så kan din själviskhet leda till att någon annan dör. Fråga dig själv om det verkligen är värt att ringa? Du tror inte att någon extra timmes ängslig väntan är bättre än att du potentiellt leder någon till döden?

Om det finns en risk att många kan vara allvarligt skadade, ring inte.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag skickade ett sms från landet vid 10 i 00, det gick bra, så det är förmodilgen abra inne i städerna det händer och nätet går inte ner helt och hållet, bara lokalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vi större katastrofer så blir väl sos alarm överbelastad?
T.ex. en liten jordbävning och folk började ringa sos alarm som galningar, vilket skapade en kö:
http://blt.se/nyheter/karlskrona/sos-alarmtelefon-blev-overbe...(1038031).gm
Undra hur stor andel av de som ringde som verkligen behövde akuthjälp? Vid en "riktig" katastrof troligen sak samma, folk ringer till sos fast de inte behöver ha hjälp.

Ja men inte mobilnätet.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

För att allt ska fungera vid dessa väldigt få tillfällen. Så behöver man antagligen dubblera all fysisk utrustning och kapacitet.

Vilket innebär ett projekt som skulle ta flera år och kosta en abnorm summa pengar.
Vi har redan brist på folk med kunskap och erfarenhet inom telecom-branschen, för att bara hålla allt i drift.

Jag skulle påstå att det är nästintill omöjligt.
Folk får helt enkelt sluta ringa i onödan vid eventuella katastrofer.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
http://en.wikipedia.org/wiki/VHF
"Very high frequency"
"VHF (Very high frequency) is the radio frequency range from 30 MHz to 300 MHz."

Vilka tekniker i Sverige är det som använder VHF?

All flyg och sjötrafik använder VHF-radio. Kommunikation mellan plan och torn, plan till plan och sjötrafik till kust osv. Även viss nödutrustning använder sig utav VHF.

Det dåliga är att det är oftast dålig kvalité på transmissionen så man hör dåligt och att enbart en person kan sända på en given frekvens åt gången. Om då någon är seg på att sända eller råkar hålla in knappen länge så får alla andra vänta. Det är pga dom anledningarna vi har uppfunnit NATO-alfabetet och korta kommando som WILCO eller CAVOK för att kunna tydligt och snabbt kommunicera med varann utan att ta onödig tid på VHFen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |