vpu recover has reset your graphics accelerator

Permalänk
Medlem

vpu recover has reset your graphics accelerator

någon som vet hur man kommer runt denna bugg eller om det är kortet som har gått sönder? får nämligen detta meddelande då jag spelar cs på mitt nya 4870.. alla andra spel fungerar klockrent & problemet började efter att jag installerat ngn hotfix tror jag! har installerat & ominstallerat drivisar/catalyst flertal ggr & även använt mig utav driver cleaner samt driver sweeper men inget verkar fungera är det bara att skicka tillbaka kortet eller finns det något man kan göra? // Oskar

Permalänk
Hedersmedlem

Att skicka tillbaka kortet är nog inte ett alternativ, eftersom det högst sannolikt är ett mjukvaruproblem. Det har varit problem med att vissa 4870 inte klockar upp sig som de ska i mindre krävande spel såsom CS 1.6 och WC3. Testa att använda RivaTuner för att sätta 3D-klocks innan du startar spelet. Testa även att stänga av VPU-recover och se vad som händer "istället" för recover!

Permalänk
Medlem

okej, har läst runt rättså mkt på detta forum finns ju massvis med trådar om just detta men hittade inget som verkade stämma i mitt sammanhang. Men det här var ju faktiskt något nytt som jag tror kan lösa mitt problem! tack för svaret ska genast testas!

asså hur ändrar jag denna 3-D clock i rivatuner då :/ gissar att det kan vara inne på Overclocking sen kanske coreclock?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TuX3R
okej, har läst runt rättså mkt på detta forum finns ju massvis med trådar om just detta men hittade inget som verkade stämma i mitt sammanhang. Men det här var ju faktiskt något nytt som jag tror kan lösa mitt problem! tack för svaret ska genast testas!

asså hur ändrar jag denna 3-D clock i rivatuner då :/ gissar att det kan vara inne på Overclocking sen kanske coreclock?

Japp, det du ska ändra är Core clock och memory clock till 3D-hastigheterna (googla). Lycka till, jag hoppas verkligen att det löser sig!

Permalänk
Medlem

okej okej ^^, och jag ska googla på? :/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag googlade lite snabbt, och hittade att GPU (core) ska vara 750Mhz och memory ska vara 3600Mhz DDR, alltså 1800Mhz i RivaTuner.

edit: Fel av mig! Jag hänger inte riktigt med i svängarna verkar det som!

Permalänk
Medlem

okej, är dock lite tveksam på att memory ska vara på 1800 eftersom att den står på 900 nu & för att 1350 är max :/ är gddr5 på detta grafikkort kanske att du har räknat på gdrr2 eller nått?

Permalänk
Avstängd

900x2=1800

Permalänk

minnet på 4870 ska vara 900 mhz (x 4 = 3600mhz DDR), vart fan får ni att det ska vara 1800 mhz på? eller att de bara dubblas med 2?

är GDDR5 på kortet hörrni, gånger 4.

Permalänk
Medlem

okej tack för alla hjälp tyvärr så fungerar det iaf inte, var ett mycket bra förslag dock! satt coreclock på 750 & den slutade faktiskt att hoppa mellan 500-750 som jag trodde var felet.. men icket felet återstår

Permalänk
Medlem

Ingen inställning i CCC som gör det da? Typ Adaptive AA eller Catalyst Ai som råkat gå igång? Prova stänga av dem om de råkar vara på.
Vet inte om det skulle kunna påverka men du kan iaf prova.

Permalänk
Medlem

okej :), alla tips ska provas! hoppas ni kommer på någon lösning

Permalänk
Medlem

hmm har samma problem har inte heller riktigt fattat va felet e, För vissa "krashar" bara grafikkortet i spel (som det i mitt fall gör) ock för vissa krashar de ute på skrivbordet... fattar inte =/

Permalänk

Hej!

Jag har ett problem som är liknande, när jag spelar cs och detta poppar upp så crashar cs och min upplösning på skärmen går ner till 800x600, vad ska jag göra?

http://data.fuskbugg.se/dipdip/vpurecovery.JPG