Permalänk
Medlem

Situationen i Gaza

Finns det någon i denna drabbning man kan vurma för? Så som jag har förstått det så skjuter Hamas raketer mot Israel, raketer som träffar civila mål titt som tätt.
Israel svarar med att göra exakt samma sak tillbaka.

Kan sweclockers hjälpa mig att finna ett argument för någon av sidorna? För just nu ser det i mina ögon bara ut som två idioter som står och slår på varandra med pinnar.

Permalänk
Medlem

Hamas skjuter raketer mot civila mål i Israel.
Såklart Israel går till motanfall för att skydda sitt folk. Så bara Hamas som är idioter och tror de skulle komma undan med att skjuta hundratal raketar varje dag mot Israel.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Nejdu Kazen nu gör du det för lätt för dig. Om du ser på palestiniernas levnadsvillkor är de inte svårt att förstå varför dom skjuter raketer. Det hade jag också gjort om jag bott där nere och inte sett någon framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nejdu Kazen nu gör du det för lätt för dig. Om du ser på palestiniernas levnadsvillkor är de inte svårt att förstå varför dom skjuter raketer. Det hade jag också gjort om jag bott där nere och inte sett någon framtid.

Va? Det är ju eftersom hamas skjuter raketer mot Israel som Israel svarar, slutar man med det så kommer inte Israel behöva skydda sin befolkning genom att försöka stoppa hamas. Hamas i sin tur skjuter raketer för att de vill utplåna Israel, hållbar linje? Och hur ska raketer mot Israel hjälpa invånarna i gaza till en bättre framtid? Befolkningen i Gaza borde protestera mot hamas istället.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nejdu Kazen nu gör du det för lätt för dig. Om du ser på palestiniernas levnadsvillkor är de inte svårt att förstå varför dom skjuter raketer. Det hade jag också gjort om jag bott där nere och inte sett någon framtid.

Så Israelerna har förtryckt palestinierna så länge så att en utbrytargrupp (hamas) har tröttnat och börjar skjuta raketer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nejdu Kazen nu gör du det för lätt för dig. Om du ser på palestiniernas levnadsvillkor är de inte svårt att förstå varför dom skjuter raketer. Det hade jag också gjort om jag bott där nere och inte sett någon framtid.

Varför inte försöka förbättra levnadsvillkoren då, istället för att skjuta raketer?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser är att båda sidorna är stridslystna, tyvärr är Hamas lite mer så. Minns för något år sedan då Israel var på väg att dra tillbaka sina styrkor. På vägen tillbaka anföll Hamas dem med raketer. Vad som hände sen är ju enkelt att lista ut, Hamas vill inte ha fred, de vill få döda oskyldiga människor och sen gråta ut i olika media om hur dåligt behandlade de blir.

Hamas = Terrorister

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju inte hamas som blir lidande av att israel bombar... däremot blir israel lidande när hamas går till attack. Tycker det är fegt av dem att inte stå för det de gör, och jag tycker synd om de palestinier som faktiskt inte vill skjuta raketer, för hamas lyssnar ju verkligen inte på folket. Tyvärr ser jag ingen som helst lösning på det om inte hamas tar sitt ansvar, kryper fram till muren och låter sig avrättas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
och jag tycker synd om de palestinier som faktiskt inte vill skjuta raketer, för hamas lyssnar ju verkligen inte på folket.

Speciellt då Hamas skjuter palestinier som är imot Hamas
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1230733155685&page...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tyvärr är det ju inte hamas som blir lidande av att israel bombar... däremot blir israel lidande när hamas går till attack. Tycker det är fegt av dem att inte stå för det de gör, och jag tycker synd om de palestinier som faktiskt inte vill skjuta raketer, för hamas lyssnar ju verkligen inte på folket. Tyvärr ser jag ingen som helst lösning på det om inte hamas tar sitt ansvar, kryper fram till muren och låter sig avrättas.

Det första du skriver vet jag inte om jag kan hålla med om, hundratals palestinier är döda enligt dem själva, de allra flesta är hamasanhängare enligt palestinska sjukhuskällor.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Speciellt då Hamas skjuter palestinier som är imot Hamas
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1230733155685&page...

auktoritärt beteende som det kan inte tolereras, visst i nu läget tycker deras anhängare(hamas) att det är jätte bra att "förrädarna" får sitt straff, MEN vad tror ni de kommer tycka när en "Saddam" får makten i Palestina?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Nog för att Hamas är ett gäng stollar, men Israel beter sig inte ett dugg bättre.
Och medans maktgalna, religiösa fanatiker från båda sidor bråkar så hamnar den oskyldiga befolkningen på båda sidor i kläm och får sätta livet till. Främst då palestinier, och Israels expansion av de illegala bosättningarna lär väl inte göra saken bättre som om inte detta krig vore illa nog.

Och menar, ok, Israel vill utplåna Hamas, ja, jag kan inte klandra dem, men är att bomba skiten ut Gaza och döda hundratals oskyldiga en bra väg? Kommer stödet för Hamas minska? Tillåt mig tvivla. Men visst, ju fler som stödjer Hamas, ju fler måste Israel utplåna, bra jobbat snart så har ni nog en ny plats att bygga fler bosättningar på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
http://www.teeth.com.pk/blog/wp-content/uploads/2006/06/israe...

Nog för att Hamas är ett gäng stollar, men Israel beter sig inte ett dugg bättre.
Och medans maktgalna, religiösa fanatiker från båda sidor bråkar så hamnar den oskyldiga befolkningen på båda sidor i kläm och får sätta livet till. Främst då palestinier, och Israels expansion av de illegala bosättningarna lär väl inte göra saken bättre som om inte detta krig vore illa nog.

Och menar, ok, Israel vill utplåna Hamas, ja, jag kan inte klandra dem, men är att bomba skiten ut Gaza och döda hundratals oskyldiga en bra väg? Kommer stödet för Hamas minska? Tillåt mig tvivla. Men visst, ju fler som stödjer Hamas, ju fler måste Israel utplåna, bra jobbat!

samt att båda länderna har rötter i terror organisationer;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

här i örebro så var det mass demonstration på en lördag för att SE skulle ta sitt ansvar och skicka ner trupper.

det känns ju inte direkt som så att SE kan påverka så mycket vad som händer där nere. men att gå in så där var ju inte så smart.

SE borde kanske skicka ner sina strateger så de lär sig kriga på ett sätt som inte skadar så många civila.

Permalänk

Våldet är IMO oproportionerligt, Hamas skjuter primärt hemmabyggda raketer med kort räckvidd för vilka Israelerna får förvarning (via sirener).
Israel å sin sida skjuter betydligt kraftfullare missiler från flygplan mot Hamasmedlemmar i områden med tät civil befolkning (någon förvarning likt Israels är ej att vänta).

Två fel gör inte ett rätt så att säga, självklart kan inte Israel sitta och se på utan att agera.
Men likväl så är dom del i orsaken till konflikten, och genom sitt agerande (ockupation, bygge av mur på palestinskt territorium & strypt tillgång till livsnödvändiga produkter) hälls bränsle på elden.
Om ens anhöriga dör vid en gränspostering i ambulans på väg till sjukhus lär man inte vara vänligt inställda, om en familjeförsörjare ej längre tillåts resa till sitt arbete pga. en gränspostering begränsas alternativen att försörja familjen.

Vad kan göras som inte redan gjorts?
Bra fråga, jag kan ärligt talat inte ge ett fullgott svar på detta.
Men någon förändring måste till och BÅDA sidor måste ta såväl ansvar för sina egna handlingar och intitiativ till en lösning.
Kanske skulle man kunna starta genom att Jerusalem görs till en neutral stat utanför bådas kontroll, de boende får helt enkelt flytta tills dess att en fredlig, hållbar och enig lösning finns på plats.
För Jerusalem är minst sagt en het potatis, att båda sidor förlorar denna kanske skulle kunna mana till i vart fall en stunds eftertanke.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Peace_Initiative
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli-Palestinian_conflict

Jag är inte så superinsatt och så men min första länk där verkar vara det mest realistiska fredsalternativet idag.

Det stora problemet med Jerusalem är väl att både inom judendomen och islam så har staden extremt stor betydelse.
Suck, denna religion...

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jimjavel
men är att bomba skiten ut Gaza och döda hundratals oskyldiga en bra väg? Kommer stödet för Hamas minska? Tillåt mig tvivla.
[/QUOTE]

Vem har dödat hundratals oskyldiga? De flesta som dödats av Israel är hamasaktivister enligt palestinska källar, och de brukar inte dra sig för att överdriva antalet civila offer. De lever ju rentav på just det.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
[B]

Vem har dödat hundratals oskyldiga? De flesta som dödats av Israel är hamasaktivister enligt palestinska källar, och de brukar inte dra sig för att överdriva antalet civila offer. De lever ju rentav på just det.

"- Intensivavdelningen här är full av barn med allvarliga skador. 25 procent av de dödade är kvinnor och barn och 45 procent av de skadade är kvinnor och barn. Detta är det närmaste du kommer en massaker."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=870042

Ja, en sak ska jag erkänna, det finns inga pålitliga källor i krig, men bombar man ett område som Gaza så kommer civila stryka med, det är ingen snack om saken. Speciellt inte när det verkar som att Israel använder fosforbomber, dock oklart än sk apåpekas.
Vilka palestinska källor har du förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
*bild*

Nu var det så att judarna faktiskt hade det landet långt innan araberna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinite Wisdom
Våldet är IMO oproportionerligt, Hamas skjuter primärt hemmabyggda raketer med kort räckvidd för vilka Israelerna får förvarning (via sirener).
Israel å sin sida skjuter betydligt kraftfullare missiler från flygplan mot Hamasmedlemmar i områden med tät civil befolkning (någon förvarning likt Israels är ej att vänta).

Skillnaden är att Hamas inriktar sig till civil befolkningen, raketer och självmordsbombare.

Israel däremot riktar sig mot Hamas anhängare och raketrampar, att sen Hamas lägger sina raketrampar med flit i tätbyggt område med massa civila för att de vill att civila ska dö då Israel gör ett motangrepp så att Hamas framstår "som den bättre sidan"

Sen är det väldigt ovanligt att de bombar med flyg, det är bara nu senaste veckorna de verkligen gått in med flyg.
Tidigare har de alltid satt in marktrupper och då droppat ner flyers med varning att de kommer in för att ta ut raketrampar och vapendepåer. Just för att minska antalet döda civila. Fatta vad de riskerar genom att förvarna alla (då även Hamas får en förvarning) innan de sätter in en marktrupp in ett bebyggt område för att genomsöka hus (vilket är den mest riskfyllda "stridsmetoden" + att Hamas vet i förväg att de kommer).

Om Israel skulle struntat i civil befolkningen kunde de ha bombat skiten ur hela Palestina på 2 röda.

Kolla inte på svenska medier för vad som sker där.
Kolla hellre på www.jpost.com

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
...

Du hävdade att hundratals oskyldiga dödats, det stämmer inte, de flesta döda är hamasterrorister, vilket jag påpekade.

Vidare, tror du "norska solidaritetsrörelsen med palestina" har något som helst intresse av att ge en neutral bild av händelsen? Inte för att jag inte tror det är hemska scener på sjukhusen, men att det har behövt gå såhär långt är enbart hamas eget fel.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

Att säga 'sticks and stones against megabombs' är väl inte helt rättvist, se bara på Irak. Gerillakrig med hemmagjorda granatkastare och minor i stadsmiljö. Nästan omöjligt att få bukt med.

Stödet av Hamas och andra med liknande anti-Israel-tankegångar måste försvagas, mycket, och det lär väl aldrig hända så länge Israel försvarar sig.

Som nån annan skrev '
Palestinians kill Israelis
Israelis kill Palestinians
Palestinians kill Israelis
Israelis kill Palestinians
Palestinians kill Israelis
Israelis kill Palestinians
Palestinians kill Israelis
Israelis kill Palestinians
Palestinians kill Israelis
Israelis kill Palestinians
The sun rises in the east
and sets in the west'

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Glömsk

Låt mig vara den första att säga att den här konflikten är så fruktansvärt ointressant. Hur länge har de bråkat? Sedan Ottomanska riket fortfarande existerade va? Känns inte som att de kommer sluta med det.

Isreal har ju dock Intelfabriker och Natalie Portman, så jag får väl ställa mig på deras sida om man nu ska heja på någon.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Re: Situationen i Gaza

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Kan sweclockers hjälpa mig att finna ett argument för någon av sidorna? För just nu ser det i mina ögon bara ut som två idioter som står och slår på varandra med pinnar.

Grejen är det att det är som du säger. Det ÄR bara två idioter som står och slår på varandra med pinnar. Palestinierna spenderar hela deras uppväxt med antijudepropaganda vilket får dem att acceptera raketattacker mot Israel, Israelborna attackerar tillbaka på ren slentrian.

Israel-palestinakonflikten kommer inte att avslutas innan Palestinaanhängare slutar avfyra raketer. Det i sin tur kommer bara att avslutas när det extrema judehatet avslutas, men det avslutas bara när den religiösa fundamentalismen avslutas. Att försöka få bort den religiösa fundamentalismen är extremt svårt.

Det blir ju inte bättre när USA stödjer Israel, då det bara skapar mer hat hos Palestinaanhängarna. Det bästa vore antagligen för väst att sluta kasta eld på brasan. Ignorera konflikten, låt de lösa det hela själva.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
http://www.teeth.com.pk/blog/wp-content/uploads/2006/06/israe...

Nog för att Hamas är ett gäng stollar, men Israel beter sig inte ett dugg bättre.
Och medans maktgalna, religiösa fanatiker från båda sidor bråkar så hamnar den oskyldiga befolkningen på båda sidor i kläm och får sätta livet till. Främst då palestinier, och Israels expansion av de illegala bosättningarna lär väl inte göra saken bättre som om inte detta krig vore illa nog.

Och menar, ok, Israel vill utplåna Hamas, ja, jag kan inte klandra dem, men är att bomba skiten ut Gaza och döda hundratals oskyldiga en bra väg? Kommer stödet för Hamas minska? Tillåt mig tvivla. Men visst, ju fler som stödjer Hamas, ju fler måste Israel utplåna, bra jobbat snart så har ni nog en ny plats att bygga fler bosättningar på...

Menar du att Palestina har funnits som en suverän stat alltså? Kan du upplysa mig om när den här staten bildades och vem som varit diktator/president där osv? När grundades och erkändes palestina som land?

*** EDIT ***

Ang. Hamas så kan jag se Israels problematik. Hamas vill alltså utrota alla judar, inte bara de i i israel utan överallt. Det är lite svårt att ha en diskussion i det läget kan jag tänka mig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tycker först och främst att man bör komma överens om att det hyfsat ointressant vem som står mest skuld eller vem som börja.
Förstår inte överhuvetaget hur de orkar hålla hålla på år ut och år in. Bryr det sig inte dugg om sina barn och familjer växer upp?

Hela världen borde bojkotta både Israel och Palestina tills det slutar tramsa.

Permalänk

Anledningen till att ockupationsmakten i denna konflikt har så stort stöd beror på att vi stackars svenskar är så kraftigt manipulerade. Vem här tror att arabpress (al jazeera) ger en bild av vad som händer som inte är vinklad till palestiniernas fördel? Varför tror då folk att de får en bild som inte är vinklad åt andra hållet av judepressen? (bonnier - tv4, görne - gp, reuters, TT o.s.v) Israel är en skurkstat och judarna har ingen rätt till marken i området. Enda lösningen är att israel försvinner och att judarna ger tillbaka det de tagit, hjälper till att återbygga och sedan flyttar eller anpassar sig som invandrare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Nu var det så att judarna faktiskt hade det landet långt innan araberna...

Kolla inte på svenska medier för vad som sker där.
Kolla hellre på www.jpost.com

Räknar du det där som ett argument?

På vilket sätt är den källan mer pålitlig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Menar du att Palestina har funnits som en suverän stat alltså? Kan du upplysa mig om när den här staten bildades och vem som varit diktator/president där osv? När grundades och erkändes palestina som land?

Varför är det så viktigt för dig att Palestina inte existerade som suverän stat? Räcker det inte med att palestinier faktiskt bodde där?
Det är alltså okey att köra ut dessa ur sina hem för att de inte tillhör en suverän stat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Anledningen till att ockupationsmakten i denna konflikt har så stort stöd beror på att vi stackars svenskar är så kraftigt manipulerade. Vem här tror att arabpress (al jazeera) ger en bild av vad som händer som inte är vinklad till palestiniernas fördel? Varför tror då folk att de får en bild som inte är vinklad åt andra hållet av judepressen? (bonnier - tv4, görne - gp, reuters, TT o.s.v) Israel är en skurkstat och judarna har ingen rätt till marken i området. Enda lösningen är att israel försvinner och att judarna ger tillbaka det de tagit, hjälper till att återbygga och sedan flyttar eller anpassar sig som invandrare.

Nu börjar du med ditt antisemit snack igen. Svensk media är ju så Palestina vänligt så inte sant. Man kan ju nästan tro att det är nazister som sitter och styr tidningarna.

Har de ingen rätt till landet?

Kung Davids rike, judarnas land. Första att bo på det området innan det ens fanns något som hette palestina/palestinier.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Det är alltså okey att köra ut dessa ur sina hem för att de inte tillhör en suverän stat?

Ja, det är så man brukar göra; exemplen är oändliga.

Permalänk

Diskussionen om vem som "hade" landet först är väl totalt ointressant i nuläget. Den stora frågan är hur ett nytt eldupphör ska uppnås och hur man ska diktera kraven på både sidor.
Problemet med det förra fredsavtalet var att det gick ut på att Israel skulle häva blockeringen. Vilket inte skedde.

Att resonera med Hamas verkar just nu vara en omöjlighet. De behöver i stort sett inte skjuta raketer själva längre. Genom att hetsa upp folk via pressmeddelanden med löften om hämd får de civila att själva bygga egna avskjutningsramper.

Visa signatur