Permalänk
Medlem

Silverpläterade kontakter?

Jag kollade idag på SVT1 och programmet På Spåret.
Där var en fråga om material som leder ström.
Påståendet där (som efter lite googlande verkar stämma) om att silver leder ström bäst av alla metaller gjorde mig lite fundersam...
Varför guldpläterar man kabelkontakter om en billigare metall leder bättre???
Bör man då inte silverplätera eller kopparplätera istället?
Förstår inte riktigt meningen med guldplätering i så fall...

Permalänk
Hedersmedlem

Silver leder som sagt bäst, se till exempel här: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_conductivity#Some_elect...
Anledningen till att man pläterar kontakter äv väl dock att man vill undvika oxidation, och då hjälper inte silver eller koppar.

Permalänk
Medlem

Det har något med att förhindra oxidation att göra. Mer vet jag inte

Edit: lyssna på ^

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Ah!
Då förstår jag.
Tack för svaret.

Permalänk

Samt, naturligtvis, att "guldpläterat" säljer bättre än "silverpläterat" när Kreti och Pleti ska handla fånigt dyra kablar till sina nya hemmabiosystem.

Permalänk
Medlem

Det finns kontakter som är silverpläterade, finns till och med dom som är i massivt silver men som sagt så oxiderar dom ganska friskt vilket guld inte gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Samt, naturligtvis, att "guldpläterat" säljer bättre än "silverpläterat" när Kreti och Pleti ska handla fånigt dyra kablar till sina nya hemmabiosystem.

Precis, det är givetvis den största anledningen när det gäller kablar för hembiomarknaden. Guld är ett ord som säljer, och människor är ju så dumma och okritiska att de faktiskt köper HDMI-kablar för tusen kronor metern trots att det är fysiskt omöjligt för kablarna att ge bättre bild än kablar för en femtedel av priset

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Precis, det är givetvis den största anledningen när det gäller kablar för hembiomarknaden. Guld är ett ord som säljer, och människor är ju så dumma och okritiska att de faktiskt köper HDMI-kablar för tusen kronor metern trots att det är fysiskt omöjligt för kablarna att ge bättre bild än kablar för en femtedel av priset

Instämmer även jag, guld låter lyxigare än silver helt enkelt (ofta påpekas det ju dessutom att det 24k guld).
Lyxigare kablar har som sagt ofta både silverledare, har för mig att även kontakter ska vara silver som sagt oxidering kan ju vara ett problem...

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är dyra HDMI-kablar onödiga, men en guldpläterad kabel för 200 spänn anser inte jag vara ett dåligt köp.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Precis, det är givetvis den största anledningen när det gäller kablar för hembiomarknaden. Guld är ett ord som säljer, och människor är ju så dumma och okritiska att de faktiskt köper HDMI-kablar för tusen kronor metern trots att det är fysiskt omöjligt för kablarna att ge bättre bild än kablar för en femtedel av priset

finns det något test för det, vore kul att läsa lixom:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

en digital signal är en digital signal.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
en digital signal är en digital signal.

Precis, och att man därmed relativt enkelt kan eliminera brus och utföra felrättning och liknande är en av de största anledningarna till att sådana är vanliga. Visst skulle man kunna tänka sig att kabeln är så dålig att inte ens det hjälper, men då skall nog mycket till. Med analoga kablar är situationen en annan.

Permalänk
Medlem

Så att jag har en dålig kabel för min digitala coax från ljudkortet till stereon spelar alltså ingen roll, eftersom jag får ljud? Det hjälper inte att skaffa en dyrare kabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahla77
Så att jag har en dålig kabel för min digitala coax från ljudkortet till stereon spelar alltså ingen roll, eftersom jag får ljud? Det hjälper inte att skaffa en dyrare kabel?

Nej, det ska handla om längder över 10m isåfall.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Nu kommer snart hemmabiofantasterna hit och säger att det minsann visst är skillnad på kablar för 2kkr/metern och kablar på runt 250kr/m. Ni är inte audofiler nog för att avgöra detta. På tal om inget så vet ju också att en CD-skiva som blivit svarvad ger bättre ljud.

Kommer inte ihåg om det var på sweclockers, men jag har läst en tråd där det var tjat om någon svindyr nätverkskabel som någon Hi-Fi-utrustningstillverkare sålde till sin utrustning. Var såklart någon Hi-Fi-pojke som ansåg att det visst gjorde skillnad.

EDIT: Detta var såklart väldigt off-topic.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttar tråden till akademiska ämnen, känns som att ledningslära passar bättre där.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Inaktiv

Som sagts tidigare i tråden, orsaken till att man vill guldplättera kontakter är för att förhindra oxidation, vilket i sin tur skulle försämra överföringsförmågan rejält. Guld i sig är egentligen en sämre ledare än koppar.

Sen att ha det för digitala kontaker är lite onödvändigt, men till exempel högtalarsladdar brukar det skickas analoga signaler igenom och de kan nog må lite bättre av att vara guldplätterade.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår att du hörde det på SVt och på spåret, men din fråga har ju knappast med Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt att göra? Eller har jag fel?

Förlåt för off topic!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Jag förstår att du hörde det på SVt och på spåret, men din fråga har ju knappast med Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt att göra? Eller har jag fel?

Förlåt för off topic!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Flyttar tråden till akademiska ämnen, känns som att ledningslära passar bättre där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
en digital signal är en digital signal.

jojojo, det har jag hört ett par gånger, men finns det ingen sida som gjort något form av test på det?

föresten, var på netonet igår, de säljer bara guldpläterade HDMI kontakter, tillochmed i deras budget låda fanns det bara guldpläterade:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jojojo, det har jag hört ett par gånger, men finns det ingen sida som gjort något form av test på det?

föresten, var på netonet igår, de säljer bara guldpläterade HDMI kontakter, tillochmed i deras budget låda fanns det bara guldpläterade:)

Det känns som att det är rätt standard. Jag köpte en 5m på teknikmagasinet för 299 som såg rejält flashig ut.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast

Som redan sagts så är silver bättre än guld men det oxiderar. Guld är då ett bättre val då det inte oxiderar alls men som alla vet är det väldigt mjukt så man måste legera det lite. Vill minnas att det är någon procent nickel som tillsätts för att skapa en legering med mycket bättre mekaniska egenskaper. Detta är alltså enbart för kontaktdon och inte för kablar där silver skulle vara ett bättre val. Inte för att jag ser vitsen, så mycket brus får du inte i en vanlig kopparledare. Det skulle vara om du har fruktansvärt långa kablar så att du får problem med att driva högtalarna på grund av resistansen i kabeln.
Sen finns det fördelar som gör att man använder guld som ledare men det är när man leker med fruktansvärt små komponenter. Guld är nämligen väldigt lätt att skapa extremt tunna trådar av vilket man ibland vill ha. Även där är ju korrosionsresistansen intressant.
Vidare finns det vissa tillämpningar där sladden faktiskt spelar roll. Om du håller på med väldigt svaga signaler så att man har dåliga signal/brusförhållanden vill man ha så bra sladd som det bara går för att kunna mäta alls. Känner en kille som ex-jobbar med att mäta signaler från hjärnan och då vill man ha fina skärmade kablar och inte någon vanlig lampsladd

Finns det inte en stående utmaning till alla audiofiler där man kan vinna massa pengar om man lyckas höra skillnad på en svindyr sladd och en lampsladd i ett blindtest?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jojojo, det har jag hört ett par gånger, men finns det ingen sida som gjort något form av test på det?

föresten, var på netonet igår, de säljer bara guldpläterade HDMI kontakter, tillochmed i deras budget låda fanns det bara guldpläterade:)

Det är ju ingen större kostnad att guldplätera dem. En droppe guld räcker säkert till ett par hundra sladdar om inte fler. Så det är inte så konstigt att man ser guldpläterade även i de billigare sortimenten.

Ska man skaffa signal kablar för bild och ljud så är det mycket god idé att köpa in guldpläterade då de inte kommer bli sämre med tiden. Men något häftigare sladd än guldpläterad behöver man inte så länge det inte handlar om extrema längder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Precis, det är givetvis den största anledningen när det gäller kablar för hembiomarknaden. Guld är ett ord som säljer, och människor är ju så dumma och okritiska att de faktiskt köper HDMI-kablar för tusen kronor metern trots att det är fysiskt omöjligt för kablarna att ge bättre bild än kablar för en femtedel av priset

Tycker du det är illa;
http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
CD-svarv för 4 laxar! Bwhahaha

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Tycker du det är illa;
http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
CD-svarv för 4 laxar! Bwhahaha

När du ändå handlar måste du köpa en avmagnetiserare till dina CD-skivor för 17000kr.
http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Koppar är det normalt bästa materialet för ledare i kablar. Silver har lite bättre ledningsförmåga men är mycket dyrare och har högre densitet. En kopparledare av samma massa och längd har något mindre resistans än motsvarande av silver.

Kopparns värsta konkurent är aluminium. Billigare och lättare. Den stora skillnaden i densitet uppväger den lilla skillnaden i ledningsförmåga.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Guldplätering är bra, silverplätering är nog rätt kasst, ni vet ju hur silver blir om det inte putsas.
Ledningsförmågan är nästan helt ointressant för plätering eftersom det är ett mkt tunnt lager som läggs på (så länge det är en metall med acceptabel ledningsförmåga så klart). En nackdel med guld som plätering är att det är lite mjukt och slits ner lite lättare än en del andra material.

Så det är inte bara marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
När du ändå handlar måste du köpa en avmagnetiserare till dina CD-skivor för 17000kr.
http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm

Svalander.se är ju full av, och nu är jag snäll: "tveksamma produkter"
Hur kul som helst att browsa sidan.

För ett par nummer sedan i tidningen High Fidelity så sågade en krönikör en tysk produkt som också var väldigt tveksam. En liten manick med ett slags blått ljus som "tvättade luften från negativa joner" och gjorde att ljudet skulle fortplanta sig bättre i luften! Skillnaden skulle tydligen vara markant om man släckte sin vanliga belysning hemma och bara körde med detta blåa superljus! Jag var riktigt sugen på att skaffa mig ett ex av undermaskinen tills jag såg att den kostade 6000kr!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Strömledningsförmågan(ren resistans) i kontakter är väl vanligtvis inte något större problem i vanliga ljudkablar? Bara dra på lite mer.. Värre är det med kapacitansen vid analoga kablar.
Guldplättering blev väl populärt i.o.m. bilstereo, där folk faktiskt hade problem med erj i bilen. Kanske inte så mycket erj på just bilstereon, där var det mer kablar som leades av eller brann upp p.g.a. för mycket ström. (alltså strömförsörjningskabalarna) Jag vet även folk som har smällt tändningslåset genom att de hade för stor bilstereo, nä de var inte så korkade och kopplade slutsteget via den, men radion. Orsaken till detta var gammalt erjat tändningslås = hög resistans = hög värmeutveckling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
När du ändå handlar måste du köpa en avmagnetiserare till dina CD-skivor för 17000kr.
http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm

Jag har enligt säkra källor dessutom hört att man kan använda denna apparat mot förkylningsvirus. När man är sjuk så sätter man sig på apparaten och avmagnetiserar virusen i halsen, så att de tappar fästet och ramlar ner i magen, där tillslut våran magsyra tar hand om virusen.

Vad jag menar med detta är att man inte ska lite på folk som har grunnande högstadiekunskaper i fysik eller biologi, som kan hitta enstaka saker som stämmer inom andra områden var för sig och sedan dra en helt annan slutsats om detta. -Nä jag syftar inte på dig Zotamedu, då jag vet att du skämtade.
Men till apparaten fanns det datablad, där jag nu inte har tid att gå igenom. Men det är ju självklart att det går magnetisera en cdskiva lite, frågan är dock hur många mikrosekunder man kan lyssna på en skiva innan den har fått denna laddning? Svaret väl ingen? Då cdskivan snurrar ett bra tag innan den hittar ljudspåren, så att den kan börja spela.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Strömledningsförmågan(ren resistans) i kontakter är väl vanligtvis inte något större problem i vanliga ljudkablar? Bara dra på lite mer.. Värre är det med kapacitansen vid analoga kablar.
Guldplättering blev väl populärt i.o.m. bilstereo, där folk faktiskt hade problem med erj i bilen. Kanske inte så mycket erj på just bilstereon, där var det mer kablar som leades av eller brann upp p.g.a. för mycket ström. (alltså strömförsörjningskabalarna) Jag vet även folk som har smällt tändningslåset genom att de hade för stor bilstereo, nä de var inte så korkade och kopplade slutsteget via den, men radion. Orsaken till detta var gammalt erjat tändningslås = hög resistans = hög värmeutveckling.

Jag har enligt säkra källor dessutom hört att man kan använda denna apparat mot förkylningsvirus. När man är sjuk så sätter man sig på apparaten och avmagnetiserar virusen i halsen, så att de tappar fästet och ramlar ner i magen, där tillslut våran magsyra tar hand om virusen.

Vad jag menar med detta är att man inte ska lite på folk som har grunnande högstadiekunskaper i fysik eller biologi, som kan hitta enstaka saker som stämmer inom andra områden var för sig och sedan dra en helt annan slutsats om detta. -Nä jag syftar inte på dig Zotamedu, då jag vet att du skämtade.
Men till apparaten fanns det datablad, där jag nu inte har tid att gå igenom. Men det är ju självklart att det går magnetisera en cdskiva lite, frågan är dock hur många mikrosekunder man kan lyssna på en skiva innan den har fått denna laddning? Svaret väl ingen? Då cdskivan snurrar ett bra tag innan den hittar ljudspåren, så att den kan börja spela.

Enligt artikeln får man högre läshastighet på CD-skivor om man avmagnetiserar dem. Undra om man hade kunnat sälja den till gamers? Vissa av dem köper ju allt det står gaming på i hop om att det ska ge dem en extra fps i CS trots att de sedan länge överskridit uppdateringsfrekvensen hos skärmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24