macbook och dess webcam

Permalänk
Avstängd

macbook och dess webcam

hej går det inte att använda webkameran när man chattar i messenger???

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk

nej, tyvärr inte, MS har dock äntligen fått för sig att det är på tiden, de har dock bara arbetat på saken ett par år ännu...

Permalänk
Medlem

Det fungerar intem precis som ConVicTen sa. Problemet sägs vara att man i dagsläget använder ett proprietärt kamera-protokoll från Logitech som dom vägrar öppna upp och skapa stöd för t.ex. Mac-versionen utav MSN Messenger. Som jag förstått det så är det på väg att bytas ut mot något som i alla fall Microsoft har kontroll över. Det bästa hade dock varit om man använt någon mer öppen lösning så att t.ex. Adium, aMSN osv. kunde lägga till samma stöd enklare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

ja det va ju lite dåligt, så man kan inte chatta med webcam, om inte den andra parten har mac?

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

Jodå. Använd Skype istället, fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
ja det va ju lite dåligt, så man kan inte chatta med webcam, om inte den andra parten har mac?

Jodå. AOL eller Yahoo eller något öppet.
Men inte MS för de har klantat till det igen
(Ett ytterligare exempel: Internet Explorer för PC och Mac som hade två helt olika inkompatibla kodbaser…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det fungerar intem precis som ConVicTen sa. Problemet sägs vara att man i dagsläget använder ett proprietärt kamera-protokoll från Logitech som dom vägrar öppna upp och skapa stöd för t.ex. Mac-versionen utav MSN Messenger. Som jag förstått det så är det på väg att bytas ut mot något som i alla fall Microsoft har kontroll över. Det bästa hade dock varit om man använt någon mer öppen lösning så att t.ex. Adium, aMSN osv. kunde lägga till samma stöd enklare.

hmm, har jag läst fel nånstans då

men, är det MS eller Apple som använder protokollet från Logitech? är nog främst det jag inte fått klarlagt tror jag

Permalänk
Medlem

aMSN fungerar cam men inte ljudet om jag minns.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, kör med Skype istället. Det använder jag när jag videochattar med bekanta som har Mac.

Permalänk

självklart skulle du kunna köra windows via bootcamp eller parallells fusion/VMWare och då skulle webcamen funka i windows versionen...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Avstängd

aMSN funka ju! tacktack..

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
hmm, har jag läst fel nånstans då

men, är det MS eller Apple som använder protokollet från Logitech? är nog främst det jag inte fått klarlagt tror jag

Microsoft har använt Logitechs protokoll sedan man lanserade tjänsten (Videochat i MSN Messenger). Hittade lite information om deras sammarbete här: http://www.internetnews.com/ent-news/article.php/2108621

Finns säkerligen mer av samma typ. Hur som helst, som jag förstått det så är det svårt att gå vidare med samma protokoll till t.ex. Mac-versionen på grund utav licens-avtal osv (är inte helt hundra på den exakta anledningen dock). Detta är dock på väg att bytas ut om jag förstått det rätt, vi kanske får se ett nytt protokoll tillsammans med Live Messenger 2009 som öppnar portarna för en video-aktiverad version av MSN Messenger för Mac.

En annan intressant notering är att dom faktiskt jobbar på att vara kompitabla med andra nätverk.

Citat:

Microsoft employee Andrew Jenks reported that the Messenger team had been working on multi-person audio/video chat, and they are also attempting to create interoperability with AIM/XMPP/ICQ users like the way Yahoo! Messenger works now; there is a basic internal version that works with Jabber already.[28] However, these features were not seen in any of the beta versions of Windows Live Messenger 2009 as of Milestone 3.

- Wikipedia

Hur som helst, kör Adium och hoppa över videochat.

EDIT:
Apple's iChat använder det standardiserade SIP-protokollet för audio/video-chat och har väl det därmed lättare att utvidga sin tjänst om de skulle vilja det. Källa

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
Sakta men säkert

http://macworld.idg.se/2.1038/1.202339/microsoft-messenger-fa...

Mm, de har ju angett ett väldigt specifikt release-datum: "någon gång under 2009". hehe

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Skype fungerar bättre än msn när det kommer till video funktionen.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Min erfarenhet är att Skype fungerar bättre än msn när det kommer till video funktionen.

Instämmer, tycker skype är att föredra vad det gäller det mesta vad gäller im. Förstår inte varför folk envisas med att ha kvar MSN messenger.

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
aMSN fungerar cam men inte ljudet om jag minns.

aMSN fungerar med webcam och ljud, har själv testat nu i veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
Instämmer, tycker skype är att föredra vad det gäller det mesta vad gäller im. Förstår inte varför folk envisas med att ha kvar MSN messenger.

Messenger kommer med Windows. Den genomsnittliga datoranvändaren är för lat för att leta efter alternativa IM-klienter. När tillräckligt många Svenssons använder MSN så blir andra indirekt tvugna att byta om man vill ha kontakt med bekanta som inte är så brydda/insatta i datorer. Det var därför MSN dräpte ICQ trots det var underlägset back in the days.

MSN kommer tyvärr vara den dominerande IM-standarden ett bra tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Messenger kommer med Windows. Den genomsnittliga datoranvändaren är för lat för att leta efter alternativa IM-klienter. När tillräckligt många Svenssons använder MSN så blir andra indirekt tvugna att byta om man vill ha kontakt med bekanta som inte är så brydda/insatta i datorer. Det var därför MSN dräpte ICQ trots det var underlägset back in the days.

MSN kommer tyvärr vara den dominerande IM-standarden ett bra tag

Mm, det är också den i princip enda anledningen. Alla körde ICQ och det fungerade riktigt bra, sen kom en buggig och funktionsgles MSN bundlad tillsammans med Windows och whoops ett par månader senare så hade man nästa ingen, ej datorvan, människa kvar på ICQ och man var som du sa mer eller mindre tvungen till att gå över själv.

Tråkigt men sant. Jag skulle vilja se att de olika tjänsterna går över till ett och samma öppna protokoll eller i all fall skapar sammarbeten och kompatibilitet mellan de olika så att man kan köra den klient man trivs med och ändå behålla många standardfunktioner (fullt fungerande).

Men men, lär ju dröja om det ens kommer att ske. Adium fungerar faktiskt väldigt bra för mig och jag kör igång Skype när jag ska voice-chatta eller dylikt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)