Problem med XFX GF9800GTX+

Permalänk
Medlem

Problem med XFX GF9800GTX+

Hej, min första post går ut på att be om hjälp.
(hoppas att detta är rätt ställe)

Jag köpte ett XFX GeForce 9800 GTX+ för ett par dagar sedan, när jag kör spel så som GTA4 eller WoW så händer 1 utav 2 saker, ibland snabbt ( ett par minuter) ibland tar det längre tid.
Det som händer är att datorn antingen Fryser och jag ser en frusen bild av det jag höll på med samt spelar upp det ljud jag senast hördegång på gång så att jag måste reboota, eller så rebootar den automatiskt.

det "verkar" hända när det händer en massa saker samtidigt på skärmen i de båda spelen. När man pressar kortet en del.

Jag har provat en del saker, så som att uppdatera BIOS till moderkortet och uppdatera till senaste drivrutiner till grafik kortet. Jag har även provat att byta tillbax till mitt gamla grafik kort och då fungerar allt som det ska.
(även om GTA 4 då blir en hel del fulare)

efter de saker jag har provat och frågat mig runt om så tror jag att kortet har ett fel av något slag, detta stöds av att kortet låter konstigt när det används, (konstiga knäppande metaliska ljud som jag inte hört från något annat grafik kort), eller att mitt PSU inte klarar att driva kortet ?

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Cure 2 Duo 3.13Ghz
Processorkylare: Den man fick med i boxen (bulk)
Moderkort: ASUS P5B-E
Minne: 2x 1024MB Crusial PC6400
Grafikkort: XFX Geforce 9800GTX+ 512MB PCI-E
Hårddisk: 400GB SATA (inte helt 100% just nu på villken hdd jag kör med)
Nätaggregat: HIPER 580W med 12V 1 =20A, 12V 2 =18A
Övrig kylning: 1x92mm utblås i lådan
Övriga komponenter: CD brännare och Creative SB X-FI XtremeGamer ljudkort
Temperaturer: vet ej, men jag kör med ena sidan på chassit öppen medans jag provar, och det finns gott om utrymme i lådan efter som jag inte har så mycket i den, samt att jag försökt känna efter lite försiktigt för att se om den är överhetted, men enligt mig verkar den inte alls speciellt varm. (har haft ett annat grafik kort en gång i tiden som ofta blev mycket varmt, och där kunde man bränna sig om det ville illa hehe)

Ps. min PSU hade bara 1X 6-pin pci-ex kontakt så till den andra fick jag använda en adapter som följde med PSU'n, dvs en 2X4-pin till 1X6pin adapter. Kan detta skapa problem ?

Pss. Det står på förpackningen att man som minst behöver en 450W PSU med minst 24A på 12V railen. Hur fungerar dettta med min PSU, har jag 38A att arbeta med eller 20 alternativt 18 ?

*lägger till mer info om det behövs eller om jag glömt något.

Tack på förhand till vem som än hjälper mig med detta.

Permalänk
Avstängd

hej vet du om man får med strömförsörjnings kabel när man köper XFX kort eller i paketet alltså för jag tänkte att jag skulle köpa ett Nvidia geforce 9600 GT men jag är osäker på om man får med en sån kabel som man sätter på grafikkortet svara mig tillbaka snälla Mvh Nicklas från Lidköping.

Permalänk
Medlem

jag fick inte med några kablar när jag köpte mitt XFX GF 9800 GTX+.

Permalänk
Medlem

Har samma problem Fast min dator kan hänga sig även i Windows.. :/

Permalänk
Hjälpsam

Tack för att du ger bra info, det uppskattas!
Kolla att du har senaste drivrutinerna till moderkortet och ljudkortet också.
Ett annat tips är att ladda in defaultinställningarna i BIOS, rekomenderas efter varje flash eller hårdvarubyte.
Se till att strömadapterns 4 pin kopplas in på olika sladdar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Antigen är det nätagget som inte pallar eller så har du inte kopplat båda kablar som går direkt till grafikkortet.