Permalänk
Medlem

telenor - inkasso

var dum nog att teckna ett mobilt bredbands Abonnemang hos telenor. ville säga upp skiten men fick inte, nåja struntade i att betala ett par räkningar för att de skulle gå till inkasso och att de skulle stänga ner skiten.

fick första jan 2008 mitt första brev de de srkiver tydligt betalar du inte den här räkningen tvingas vi stänga ner ditt abonnemang och skicka ärendet vidare till inasso, så långt allt bra precis de jag vill. nu till problemet efter första jan har de kommit 11st till såna hot och nu i dec damp en inkasso räkning ner på 12månader, wtf lixom de ska väl stänga av efter första hotet?

vad har jag för juridisk rätt? kan de vänta 11månader innan de skickar vidare till inkasso? är inte deras första hot bindande?

ska ringa de imorgon men vill gärna ha lite kött på benen innan.

är detta nåt jag kan ev gå längre med Ko eller ev domstol?
de kan väl inte vara lagligt att vänta 11-12månader när de hotar om uppsägning i jan sen ramlar räkningarna in med exakt samma hot hela året.
borde självklart gjort något tidigare men nu blev de så att jag struntade i att öppna skiten och la de på hög.

eller kan betalar du inte den här räkningen tvingas vi stänga av ditt abonnemang och kontakta inkasso tolkas på något annat sätt?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls hur juridiken ser ut. Men eftersom det handlar om telenor kan du ju räkna med att du är körd, finns fan inget sämre bolag.

Permalänk
Hedersmedlem

De har givetvis full rätt att ta betalt för hela perioden du bundit dig för PLUS alla tillkommande avgifter pga du varit osmart nog att låta bli att betala räkningarna.

Sedan när tror du att underlåtelse att betala något du själv köpt en automatisk hävning av avtalet? De kan stänga av tjänsten kanske, men du är fortfarande skyldig för hela avtalsperioden. Genom att du inte betalat kan de troligen ta en inkassoavgift PER RÄKNING om de vill, om det är månadsvis betalning.

Jag vet inte hur gammal du är, men att låta saker gå till inkasso (eller än värre fogden) är det absolut sämsta man kan göra om man ångrar något man gjort. Du kommer inte ur ett avtal som du bundit dig för om inte leverantören går med på det.

Vilket tror du då är bäst? Ringa och prata vänligt samt komma med en bra förklaring för att försöka få igenom en förtida uppsägning, eller låta bli att betala det du är skyldig?

Edit: "[b]vad har jag för juridisk rätt? kan de vänta 11månader innan de skickar vidare till inkasso? är inte deras första hot bindande?[/b]"

Som göteborgaren skulle sagt: "Är du go eller?"

Troligen skojar du bara, hoppas jag iaf, annars är det bara för dig att sätta sig i livets skola, eftersom du tydligen missat väldigt viktiga och grundläggande saker gällande bl a avtal, lag och rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Blev verkligen totalt blåst av Telenor, men valde ändå det rationella och betalade alla räkningar till bindningstiden gick ut. Alternativet hade varit civilrättsmål där hela bevisbördan ligger på konsumenten.

Permalänk
Medlem

Ett "Nu betalar du baskemig annars tar vi ditt internets och skickar Baltic Inkasso hem till din brevlåda" är inte ett avtal utan ren information om följderna av underlåtelse att betala räkningen. Att de sedan inte skickar direkt till inkasso är lite underligt men på inget sätt ett kryphål för dig. Att du dessutom inte varit proaktiv utan bara låtit räkningarna dimpa ner talar inte direkt till din fördel.
Lägga räkningar på hög är för övrigt redigt dåligt för psyket.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Skämtar du, eller? Har du bundit upp dig på ett abonnemang ska du självklart betala tiden ut, tror du att man slipper ur avtalet bara för att man struntar i att betala? Det är helt klart att telenor inte gjort något fel i det här fallet, utan enbart du.

Det kommer nog att bli dyrt.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

och för och inte tala om den trevliga pricken som hamnar i Kronofogdens register, så du blir spärrad flera år frammåt att ta abbonemang, lån m.m

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Du kan inte vara gammal?

Vilket resonemang... det är så man blir mörkrädd.

Oavsett om Telenor är bra eller dåliga så är det ett förbannat korkat sätt att lösa ditt "problem" med.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd

Säger som alla andra det är bara du betalar. För att säga upp ett abbonemang krävs skriftligt brev i vissa fall, sen gäller 3 månaders uppsägning innan abbonemanget stängs ner. Har du dessutom bundit ditt abbonemang så är är du skyldig att betala hela den perioden ut. Säger du upp abbonemanget i förtid så riskerar du en stor fet klumpsumma på det resterande månads beloppen som du nu har kvar av din period.

så du va nog inte så smart som bara sluta betala dina räkningar , Hoppas du har jobb så du kan betala av allt fort för det läggs på hela tiden en massa räntor o avgifter ju längre du väntar o tar på dig att betala tillbaks.

Hoppas det ordnar sig

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Otroligt korkat gjort.... Telenor har inte gjort nått fel.. Bara du. Tänk efter lite innan du tecknar nått nästa gång.

Lyxfällan nästa?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tOp_fLiGht
......

Lyxfällan nästa?

hehe hade tängt skiva det samma men lät bli ,för det lär bli det om man nu drar på sig för många skulder. med låg inkomst. Tro mig jag hade kunnat vara där med, men jag tänker steget längre en många ungdomar gör , som nu bara lever för dagen.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Självklart får du en räkning varje månad även om abbet är låst...

Permalänk
Medlem

Till att börja med så får vi reda ut om det handlar om motsvarande upplägg som i följande länk: http://jheidbrink.wordpress.com/2009/01/05/praktisk-konsument...

Därefter kan vi börja reda ut allt.

Information som krävs:
Hur tecknades avtalet? Ringde en telefonförsäljare?
När tecknades avtalet?
När försökte du säga upp avtalet?
Varför kunde du inte säga upp avtalet (gavs någon anledning)?

Distansavtalslagen ger dig en rätt att häva avtal som tecknats på distans (tex med telefonförsäljare) inom en viss tid.

Permalänk
Medlem

Re: telenor - inkasso

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
fick första jan 2008 mitt första brev de de srkiver tydligt betalar du inte den här räkningen tvingas vi stänga ner ditt abonnemang och skicka ärendet vidare till inasso, så långt allt bra precis de jag vill. nu till problemet efter första jan har de kommit 11st till såna hot och nu i dec damp en inkasso räkning ner på 12månader, wtf lixom de ska väl stänga av efter första hotet?

Efter första brevet är det ju inte helt otroligt att man tolkar det som att abonnemanget kommer att stängas av och man således inte behöver betala mer.

Men då uppstår ju hos de flesta denna frågeställningen. Vad är vitsen [för telenor eller vilket företag som helst] med ett 12 månaders abonemang om man när som helst bara kan sluta betala och således bli kvitt abonnemanget?

Och även om den funderingen inte dyker upp så borde man väl efter fjärde eller femte hotet om nedstängning och inkasso börja undra? Varför ringde du dem inte och frågade? Dumt att vänta 11 månader enligt mig..

Såhär är det, du har ingått ett avtal att helt enkelt pröjsa dem varje månad i ett år för deras mobila bredbandstjänst. (punkt)

Läs avtalet, där står vad som gäller. Det enda du kan hoppas på att få är en ursäkt att dom faktiskt inte stängde av ditt abb fastän dom hotat om det.

Din chans är att få avtalet ogiltigt på något sätt..

Permalänk

Tycker absolut du skall glömma abbonemanget och skicka mig din dongel för du behöver den ju inte. Själv skiter jag i att betala elräkningar och annat för jag tycker det är så dyrt...........

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Tycker absolut du skall glömma abbonemanget och skicka mig din dongel för du behöver den ju inte. Själv skiter jag i att betala elräkningar och annat för jag tycker det är så dyrt...........

Grattis, du verkar ju lika insatt som TS. =P

Betala räkningar och följ avtalen, är det så svårt?

Permalänk
Avstängd

Ännu en skämttråd eller? Tråden skapades på morgonen 05.38.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LINJEinc
och för och inte tala om den trevliga pricken som hamnar i Kronofogdens register, så du blir spärrad flera år frammåt att ta abbonemang, lån m.m

Han får ingen prick bara för att han hamnar i inkasso, skärp dig...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Det var visst en som tyckte min ironi var för svår.
Man hamnar i betalningsregistret när det gått till kronofogden och inte de heller har fått betalt på anmodan. Men t.ex. Telia har egna register som slår stopp tidigare. Detta då endast hos dem.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Hahaha ägd.

Hoppas det svider i plånboken när nöten är så pass urbota dum.

Ett avtal är ett avtal och har du gått med på det så ska du följa det, ser inte hur telenor som företag skulle ha betydelse i detta då samma sak skulle hända med alla andra företag också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Det var visst en som tyckte min ironi var för svår.
Man hamnar i betalningsregistret när det gått till kronofogden och inte de heller har fått betalt på anmodan. Men t.ex. Telia har egna register som slår stopp tidigare. Detta då endast hos dem.

Inte det minsta grabben.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Inte det minsta grabben.

Grabben, det värmde. Tack!

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

lol trevliga klubben självklart betalar jag inkasso kravet och de blev ca 500kr dyrare än om jag hade betalat varje månad perioden ut.
så de sved inte speciellt mycket i plånboken.

kanske ska understryka att jag ringde och försökte säga upp innan men de gick ej igenom.

CSM101 alla andra avtal jag har haft har gått utmärkt att säga upp eller flytta, får väl se dessa 500 som läropengar inget mer med de. och om nåt går till inkasso är de självklart man betalar direkt. antagligen första och sista gången de händer.

men när de skriver så luddigt är verkligen så konstigt man tolkar de som jag gjorde?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
.......

kanske ska understryka att jag ringde och försökte säga upp innan men de gick ej igenom.

CSM101 alla andra avtal jag har haft har gått utmärkt att säga upp eller flytta, får väl se dessa 500 som läropengar inget mer med de. och om nåt går till inkasso är de självklart man betalar direkt. antagligen första och sista gången de händer.

men när de skriver så luddigt är verkligen så konstigt man tolkar de som jag gjorde?

när du nu skriver så här va menar du? va sa dom när det inte gick att säga upp det ,va va skälet ??

va abbonemnagnget bundet förstår jag annars är det 3 månaders uppsägnings tid som gäller. troligastvis åxå skriftligt ta reda på fakta innan du gör en sån här grej o förklara bättre i tråden va du gjort o inte gjort om inte är detta en meningslös tråd

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Kan tyckas luddigt tills dess man inser att det är skilnad på att stänga ner ett abonnemang och säga utt ett avtal.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid säga upp/häva ett abonnemang, oavsett om det är 3 månader kvar eller om det är 21 månader kvar. Skillnaden mellan de 2 är vad det kostar dig att säga upp det.

Jag har suttit och sålt åt Telenor så jag är ganska insatt i deras abonnemang, priser och hur de gör sina affärer.

Du kan alltid stänga ditt abonnemang och ta en slutfaktura på abonnemanget.
Slutfakturan hamnar på det belopp som du har kvar att betala på ditt abonnemang.

Alltså: månadsbelopp * antal månader kvar.

Är det ett 199:- abonnemang och du har 14 månader kvar på avtalet så är det 199 * 14 = 2786:- , det är samma kostnad som att ha skiten liggande resten av bindningstiden, men du blir av med det på en gång och du behöver inte komma ihåg att säga upp det när det är 3 månader kvar.

Ang. idén att inte betala och hoppas att det går bort av sig själv, jag tycker många är dåligt insatta i hur mobilabonnemang fungerar. Som säljare när man ringer till kunder möter man många frågor och ibland är det nästan skrämmande hur folk resonerar. Allt bottnar i att man antingen tror för mycket på säljare, vilket är farligt, eller att man antar saker och inte läser igenom avtalet.

Toker, du ska inte tolka någonting när det gäller avtal, du ska läsa och förstå Skulle man inte förstå eller om man tycker nån punkt är luddig (vilket det oftast är) så ring kundtjänsten, de finns där av en anledning och har svaret på det flesta frågor man kan tänkas ha.

Just Telenors kundtjänst är öppet dygnet runt, året runt och finns tillgängligt via telefon och chat (via telenor.se) så kontaktvägarna finns där om intresset att gå till botten med ett problem finns där.

Som du skriver så får du nog ta de där 500:- som läropengar, men nästa gång du tecknar ett avtal och är osäker på nån punkt, ring operatören och fråga Det blir billigare i längden.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Inaktiv

Har man inte 14 dagars ångerrätt när det gäller mobilt bredband?
Mobil abbonemang vet jag att man har 14 dagars ångerrätt.

Permalänk
Inaktiv

Toker: skulle jag suttit i din sits så skulle jag varit oändligt glad över att de itne skickade in till inkasso månad för månad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Har man inte 14 dagars ångerrätt när det gäller mobilt bredband?
Mobil abbonemang vet jag att man har 14 dagars ångerrätt.

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt, men tecknar du abonnemanget i butik eller hos en expressäljare (såna där som står inne på affärer eller ute på stan) så gäller inte distansavtalslagen och då har du inte 14 dagars ångerrätt, iaf inte enligt lag. Ibland kan operatörer erbjuda ångerrätt eller "prova på"-tid, men det är inte lagstadgat.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
lol trevliga klubben självklart betalar jag inkasso kravet och de blev ca 500kr dyrare än om jag hade betalat varje månad perioden ut.
så de sved inte speciellt mycket i plånboken.

kanske ska understryka att jag ringde och försökte säga upp innan men de gick ej igenom.

CSM101 alla andra avtal jag har haft har gått utmärkt att säga upp eller flytta, får väl se dessa 500 som läropengar inget mer med de. och om nåt går till inkasso är de självklart man betalar direkt. antagligen första och sista gången de händer.

men när de skriver så luddigt är verkligen så konstigt man tolkar de som jag gjorde?

Du har redan fåt svar, men jag skriver ändå. Du kunde ha valt att få en slutfaktura istället för att låta det gå till inkasso redan från början.