Livsprognos.se - Lurad ???

Permalänk
Medlem

Livsprognos.se - Lurad ???

Hej!

Fick idag en SUPER ROLIG faktura från Marantana AB, där dom tycker attt jag skall betala 249:- för ett åldertest jag gjorde på livsprognos.se för några dagar sedan...

Deras villkor såg ut som någon random reklam-flash, och jag ägnade mig inte tid
åt att se att det var användarvillkor... Så skrev in min e-postadress och
kom sedan till en sida där jag fick fylla i mitt personnummer... Sedan hade dom
tydligen det dom behövde för att fakturera mig, behövde inte ange någon
adress eller bekräfta något...

Är det verkligen tillåtet att göra på detta sätt?

Fakturan skall vara betald innan den 19'de januari, så tiden är ju ganska knapp...

Har skickat ett argt mail till dom där jag krävt att avsluta alla typer av abonnemang hos dem, samt att alla uppgifter dom har om mig raderas.

Vad skall jag göra? Är det bara att betala och se glad ut?

Permalänk
Medlem

står ju tyvärr ganska klart och tydligt att ålderstestet kostar 249kr om man slutför det. Både i villkoren och på deras hemsida under prisfliken.

Det verkar ju som du blivit lurad om du helt missat denna information men det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala om de inte ger dig något annat svar via mejl.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att vi är 3st som gjord testet, ingen av oss såg eller förstod att vi skulle debiteras 249:-

Permalänk
Medlem

Bara att bestrida, du kommer knappast behöva betala.

(vem som helst skulle ha kunnat skriva in ditt personnummer)

Permalänk
Medlem

Risken med att bestrida är väll att jag istället kan få stå för eventuella rättegångs kostnader som blir betydligt högre än 249:- ?

Permalänk
Medlem

Du betalar och sen bestrider du.

Precis som med p-bot o dyl.

Permalänk
Avstängd

det är klantigt att inte läsa innan. Klart dom tar betalt därför ger man inte ut sitt personnummer såvida man inte läst villkoren innan

sen om detta är lagligt eller ej är en annan femma, men igenom att signera via ditt personnummer så skrev du på kostnaden åxå

Edit: Bara för detta va jag tvungen att gå in på sidan o kolla så nu är mitt svar o komentar till dig...
förbannade klant....

det står ju för baske mig redan då du skriver in ditt email address att du godkänt deras policy ,priset står ju med stora bokstäver (trodde du att du skulle få 249:- om du nu gjorde testet eller?)

ja du måste baske mig vara under 18 med

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Jag har långt ifrån godkänt någonting med mitt personnummer eller bekräftat någonting via mail...

Personnummeret skulle användas för att få ålder och dom fyra sista, för att bestämma kön.

Permalänk
Medlem

det nokiaback menar är följande godkännande som görs i förstasteget på ålderstestet, iaf om man gör det via deras hemsida. Kan ju hända att du gjort det via någon länk/banner och därför inte sett denna tydliga visning av pris och villkor.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Jag tar tillbaka det jag skrev, betala bara skiten och lär dig kolla genom en sida innan du skriver in några uppgifter, tar fem sek för att få veta att det kostar. Detta kan man även ana när man är på förstasidan och en möjlighet till uppgradering av kontot finns (vilket aldrig brukar vara gratis).

Sen att ni var tre som missade det ursäktar inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du betalar och sen bestrider du.

Precis som med p-bot o dyl.

Fel.
Ska man bestrida en p-bot skall man icke betala sen bestrida.
Den infon fick jag av Carpark då jag skulle bestrida en sådan...

Vet dock inte hur det kan vara i detta läge...

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Fel.
Ska man bestrida en p-bot skall man icke betala sen bestrida.
Den infon fick jag av Carpark då jag skulle bestrida en sådan...

Vet dock inte hur det kan vara i detta läge...

Fel.

Eller om du hellre vill: rätt, dvs båda har rätt.

Citat:

Om det är kommunen som lappat din bil måste du först betala felparkeringsavgiften, innan du sen skriftligt kan överklaga den till polisen. Får du rätt återbetalas pengarna till dig.

Om det är en privat markägare, eller ett parkeringsbolag anlitat av markägaren, som lappat din bil gäller andra regler.

http://hd.se/landskrona/2006/07/14/flera_har_tvingats_betala_...

Och "andra regler" är där tex Carpark kommer in.

Permalänk
Medlem

Aja, har betalt nu iaf. Brukar alltid vara noga med villkor os.v.. Men tydligen inte i detta fallet.... Surt.

Permalänk
Medlem

CSM101-

Ahaa, se där. Tack för infon.
Tänkte inte på att Carpark är privatägt.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Man ska inte betala sånna här företag, de lever på att lura folk och räknar med att folk inte orkar bestrida..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Man ska inte betala sånna här företag, de lever på att lura folk och räknar med att folk inte orkar bestrida..

De har ju tydligt skrivit på minst två ställen att det kostar att göra testet, och det har heller inte varit undangömda ställen, så hur är det deras fel om folk inte är uppmärksamma?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Man ska inte betala sånna här företag, de lever på att lura folk och räknar med att folk inte orkar bestrida..

Men ett avtal är ett avtal oavsett det är på papper eller internet.
Har läste likande fall där företaget har fått rätt eftersom det faktskt har angett kostnaden i villkoren. Däremot har vissa företag fått fel om de har har försökt dölja kostnaden. Men men detta fall tycker jag att det var ganska klart och tydligt att det kostar.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

Men du kan bestrida att du lämnat uppgifterna.
Det är ju inte svårt att hitta/ta reda på folks personnummer.
Lite jobbigt om du äger eposten i ditt namn.

Klart att det inte är lagligt att neka till att du har gjort det.
Ville bara förtydliga det så jag slipper moral gnäll.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Ett väldigt enkelt sätt att förhindra/stoppa ett sådant här krav kom jag på när jag gjort, vad jag trodde, gratis personupplysningar på en hemsida.

Maila / Ring in och förklara med att din lillebror/syrra/fadderbarn i kurdistan gjorde testet med dina uppgifter och att denne är under 18 (eller är det 16?) år. Avtal rörande pengar kan inte slutas med en part som är omyndig. Företaget drar sig fort som attan tillbaka med risk för att hamna på Aftonbladet under en sliskig rubrik.
(alternativt kastas i tunnan av Sverker)

Done and done.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Avstängd

men då kan vilken som helst som har mitt hela personnummer köra testet och låta mig betala =/ skit sida

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Ett väldigt enkelt sätt att förhindra/stoppa ett sådant här krav kom jag på när jag gjort, vad jag trodde, gratis personupplysningar på en hemsida.

Maila / Ring in och förklara med att din lillebror/syrra/fadderbarn i kurdistan gjorde testet med dina uppgifter och att denne är under 18 (eller är det 16?) år. Avtal rörande pengar kan inte slutas med en part som är omyndig. Företaget drar sig fort som attan tillbaka med risk för att hamna på Aftonbladet under en sliskig rubrik.
(alternativt kastas i tunnan av Sverker)

Done and done.

Såvida det där inte stämmer så är det du föreslår uppmaning til ett avtalsbrott.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
men då kan vilken som helst som har mitt hela personnummer köra testet och låta mig betala =/ skit sida

Hade så varit fallet hade ingen tyckt att TS har begått fel och bör bestrida fakturan. Nu säger han själv att så inte är fallet och att det hela beror på att han varit ouppmärksam helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Då MrBoXon har betalat sin faktura och tråden börjar fyllas på med mindre genomtänkta förslag så väljer jag att låsa tråden.

För er som kommit med tips på hur man kan ljuga sig ur en liknande situation så väntar troligen en varning, ska sova på saken så får jag se hur snäll jag är imorgon när jag vaknat

Se §8 i våra regler: http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s#8

*Tråd låst*

Visa signatur