En processor vs Flera - struktur skillnader

Permalänk
Medlem

En processor vs Flera - struktur skillnader

Jag skulle vilja veta lite mer om skillnaderna mellan
processorstrukturer som rör centralisering eller decentralisering och deras egenskaper.

Jag hoppas det inte är fel forumdel att posta i, hoppas någon moderator kan fixa till det om det är fel.

Jag är egentligen inte datalog, utan mer en numera samhällsvetare och datorenthusiast.

Jag tänkte utgå från två exempel som jag tror kan illustrera min fråga rätt bra.

Säg att man har ett flygplan, robot, eller något annat som kräver rätt mycket beräkningsprestanda.

Man har två sätt att lösa det på.

1. En stor, fysisk CPU med flera kärnor (idag) som sköter alla uppgifter och ger alla kommandon.

2. En array av olika CPU's med olika beräkningskraft som sköter olika uppgifter i olika delar.

Vilket är egentligen att föredra och vad finns det för fördelar och nackdelar med varje lösning?
Hur sköts synkronisering mellan de olika CPu's då? Är det viktigt ens?

Som en CPU ser jag här egentligen vad som helst som kan räkna på ett eller annat sätt, från en "tusenfoting" på 8 Mhz till en quad XEON eller Sun Niagara/Rock.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är ingen liten fråga du ställer. För att ge ett vettigt svar så behövs i princip en hel bok.

Hur synkroniseringen sköts beror helt på programmeraren. Det finns mängder med algoritmer för att exempelvis hantera mutual exclusion (exklusivt användande av resurser) och turordningar.

Vad som är bäst beror helt på vad processorn ska utföra för uppgifter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015